AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #21 Del Skrevet 25. juli 2022 Får du deg verge, slipper du å ha noe særlig ansvar for noe selv. Med unntak av at du selv fortsatt har ansvar om å ikke gjøre kriminelle handlinger. Anonymkode: cf0a3...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #22 Del Skrevet 25. juli 2022 Så du mener at du skal leve av foreldrene dine frem til de dør? Og hva da? Da får du et kjempeproblem for du ikke har tatt tak i livet ditt. Skal staten ta over da? Voksne mennesker og egentlig barn også, liker å ta ansvar for eget liv. Det å være sjef over eget liv gir mening for det fleste. For resten så får man ev. hjelp av det offentlige. Anonymkode: 26de1...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #23 Del Skrevet 25. juli 2022 Man må forsørge seg selv, men jeg tror mange går litt for mye i A4-sporet. Da jeg gikk på barne/ungdom skolen, ble jeg ikke presentert for alternative yrker. Bare standard yrker som passet med linjene man kunne velge på vgs. De som gikk allmenn, skulle gå BI. Mange tror de blir vellykket og lykkelige, så fort de er i et stabilt forhold. Slik er det heller ikke alltid. Man skal ha barn, hus og hele pakka. Vellykket = lykkelig. ‘’For det går vell ikke an å gjøre det annerledes?’’ Alle blir en stor saueflokk. Jeg følte meg så mislykket så lenge, fordi jeg ikke passet denne standarden. Men jeg prøvde jo å selv presse meg inn i den. Uvitende om at det finnes andre måter å leve på. Jeg måtte ta et alvorlig og etterpåklokt dypdykk i hvem jeg er som person, hva som interesserer meg, hvordan jeg ville leve, og sist men viktigst - hva gir meg glede. Først da kunne jeg legge meg en fremtidsplan, og livet ga mer mening. Man er ansvarlig for seg selv. Og det er helt greit at noen trives i A4 livet, men A4-sporet eller livsveien passer ikke alle. Det jeg dog syntes vi alle er ansvarlige for, er å opplyse fremtidige generasjoner på flere og forskjellige måter å klare stå på egne økonomiske ben i fremtiden. Det skulle absolutt vært et fag på skolen som skulle blitt kalt for «Livet». Jeg tror det ville gitt mange flere en mye bedre start og fotfeste både før og etter vgs. Mange har ikke foreldre som kan lære forskjellige livsviktige ting, og alt for mange ender opp i samme spor som sine foreldre. Samfunnet er jo slikt. Men de det gjelder, tørr ikke håpe på mer. Jeg selv var en av de. Jeg følte meg båset i lavtyrke gruppen og hadde ikke støtte/kunnskap hjemme til å komme meg ut derfra. Noe ligger jo i at man blir komfortabel med det man vokste opp med, men jeg skal love dere at de fleste det gjelder, klarer se at de er lavest blant folket, og det er ikke særlig kult. Man føler livet allerede er lagt opp for sine føtter, og det er ikke noe man kan gjøre med det. Men det er det, og det er det de yngre trenger å få lærdom i og støtte i skolesystemet til å utfolde seg i temaer de finner interessant, slik at de kan benytte sine sterke sider til å bære seg selv økonomisk fremover, enn å sitte ulykkelig bak kassa på nærbutikken. Anonymkode: 1a144...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå