AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Del Skrevet 25. juli 2022 Det er mye man kan lure på i livet. Å gå gjennom et livsløp er krevende nok for de fleste, for når du fødes er jo alt lagt klart for deg. Du skal jo gå på skole, ta utdannelse og få en jobb. Så skal du holde på med arbeidslivet og gjerne a4-modellen som liv til du blir pensjonist. Så skal man starte å "leve" etterpå. Dette passer jo ikke for alle. Det stilles høye krav til oss utenfor arbeidslivet også, hva vi skal delta på og hvordan vi skal være. Faller man utenfor får man gjerne høre at man må ta ansvar for eget liv. Et liv man ikke valgte selv. For hvem velger livet for deg? Jo, det er jo de som velger å føde deg. Din mor, burde ikke hun ha ansvaret for deg? Samfunnet har bestemt at vi skal ha ansvaret for oss selv. Selv om man ikke velger livet selv, det rimer jo ikke. Anonymkode: 1a189...73b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 25. juli 2022 #2 Del Skrevet 25. juli 2022 (endret) Det var vel en eller annen tulling som mente at foreldrene hadde forsørgelsesplikt hele livet fordi han var blitt født. Er ikke sånn det fungerer nei. Man har ansvar for eget liv, hvis man av ulike grunner ikke klarer det skal man få hjelp. Hvis man ikke gidder, da kan man bare ha det så godt mener jeg. Samfunnet ville kollapset Endret 25. juli 2022 av Topsi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Del Skrevet 25. juli 2022 Topsi skrev (2 minutter siden): Det var vel en eller annen tulling som mente at foreldrene hadde forsørgelsesplikt hele livet fordi han var blitt født. Er ikke sånn det fungerer nei. Man har ansvar for eget liv, hvis man av ulike grunner ikke klarer det skal man få hjelp. Hvis man ikke gidder, da kan man bare ha det så godt mener jeg. Samfunnet ville kollapset Dette rimer jo ikke. Man velger jo ikke livet selv, hvorfor skal man pålegges ansvaret da? For noe man ikke valgte selv. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 25. juli 2022 #4 Del Skrevet 25. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette rimer jo ikke. Man velger jo ikke livet selv, hvorfor skal man pålegges ansvaret da? For noe man ikke valgte selv. Anonymkode: 1a189...73b Hva tenker du alternativet er da? Jeg lurer oppriktig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette rimer jo ikke. Man velger jo ikke livet selv, hvorfor skal man pålegges ansvaret da? For noe man ikke valgte selv. Anonymkode: 1a189...73b Er det så ille å ta ansvar for seg selv da? Anonymkode: 20292...e2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 25. juli 2022 #6 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette rimer jo ikke. Man velger jo ikke livet selv, hvorfor skal man pålegges ansvaret da? For noe man ikke valgte selv. Anonymkode: 1a189...73b Fordi det er sånn samfunnet funker, uten at voksne mennesker som kan ta seg av seg selv, er det ingen som kan ta seg av de som ikke kan heller. Vi er alle født, jeg synes mer synd på dem som ikke får lov å bli født enn en som blir født med alle muligheter, og hvis ikke en kan ta seg av seg selv skal en selvsagt få hjelp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Del Skrevet 25. juli 2022 Topsi skrev (Akkurat nå): Fordi det er sånn samfunnet funker, uten at voksne mennesker som kan ta seg av seg selv, er det ingen som kan ta seg av de som ikke kan heller. Vi er alle født, jeg synes mer synd på dem som ikke får lov å bli født enn en som blir født med alle muligheter, og hvis ikke en kan ta seg av seg selv skal en selvsagt få hjelp Hvem har bestemt dette da? Vi ser jo hvordan det går med de som ikke klarer seg selv. Det finnes jo heller ingen grunnlag for menneskeliv på jorden 17.11 skrev (1 minutt siden): Hva tenker du alternativet er da? Jeg lurer oppriktig. Godt spørsmål, forslag? Skal foreldrene være økonomisk ansvarlig for sine avkom for resten av livet? Det er jo ikke urimelig, siden det bestemte livet for dem. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 25. juli 2022 #8 Del Skrevet 25. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Godt spørsmål, forslag? Skal foreldrene være økonomisk ansvarlig for sine avkom for resten av livet? Det er jo ikke urimelig, siden det bestemte livet for dem. Anonymkode: 1a189...73b Kanskje ikke urimelig, men utrolig upraktisk all den tid de som regel dør før avkommet. Jeg har ingen forslag. Liker dagens løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Del Skrevet 25. juli 2022 17.11 skrev (6 minutter siden): Kanskje ikke urimelig, men utrolig upraktisk all den tid de som regel dør før avkommet. Jeg har ingen forslag. Liker dagens løsning. Ja, men jeg er veldig opptatt av dette. Synes det er urimelig at man skal stå for alt selv når man ikke velger livet selv. Ikke uten grunn at noen avliver seg. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. juli 2022 #10 Del Skrevet 25. juli 2022 Hvor mye ansvar mener du foreldrene skal ha da? Skal du bo hjemme og få alt servert resten av livet og hvis du får deg kjæreste skal denne også føes av sine egne foreldre. Hvis dere får barn skal du ha alt ansvaret for deres liv også, eller blir det også dine foreldres ansvar å fø på de siden de ikke villle vært til om ikke du var til? Finnes det noen som drømmer om å rote seg borti uansvarlige mennesker og som satser på å finne seg en parner med svigerforeldre som må ta ansvaret for han/henne? Du vet at foreldres hovedansvar er å oppdra barna til å bli i stand til å bli ansvarsfulle mennesket som kan ta vare på seg selv? Bortskjemte barn og barn som forventer å få alt opp i hendene er ikke noen noen ønsker å hverken få eller ha noe med å gjøre uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Del Skrevet 25. juli 2022 Lawyam skrev (1 time siden): Hvor mye ansvar mener du foreldrene skal ha da? Skal du bo hjemme og få alt servert resten av livet og hvis du får deg kjæreste skal denne også føes av sine egne foreldre. Hvis dere får barn skal du ha alt ansvaret for deres liv også, eller blir det også dine foreldres ansvar å fø på de siden de ikke villle vært til om ikke du var til? Finnes det noen som drømmer om å rote seg borti uansvarlige mennesker og som satser på å finne seg en parner med svigerforeldre som må ta ansvaret for han/henne? Du vet at foreldres hovedansvar er å oppdra barna til å bli i stand til å bli ansvarsfulle mennesket som kan ta vare på seg selv? Bortskjemte barn og barn som forventer å få alt opp i hendene er ikke noen noen ønsker å hverken få eller ha noe med å gjøre uansett. Så alle som ikke klarer seg selv er dårlig oppdratt? Jeg vil ikke ha barn. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. juli 2022 #12 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så alle som ikke klarer seg selv er dårlig oppdratt? Jeg vil ikke ha barn. Anonymkode: 1a189...73b Nei, selvfølgelig ikke. Det kan være sykdom og psyke og litt av hvert som gjør at noen ikke kan, men en person som MENER at de skal slippe å ta ansvar og skyver fra seg ansvar av de grunnene du oppga er bare umodne, egoistiske, tankeløse og uansvarlige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #13 Del Skrevet 25. juli 2022 Voksne, oppegående mennesker er i stand til å ta ansvar for eget liv. Hvis man oppriktig synes det er svært vanskelig å få til, så kan det være man trenger hjelp (kommunal bolig, økonomisk verge, BSA, omsorgsbolig, psykolog, hjemmehjelp osv osv). Anonymkode: 93846...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Voksne, oppegående mennesker er i stand til å ta ansvar for eget liv. Hvis man oppriktig synes det er svært vanskelig å få til, så kan det være man trenger hjelp (kommunal bolig, økonomisk verge, BSA, omsorgsbolig, psykolog, hjemmehjelp osv osv). Anonymkode: 93846...43d Nei, det blir jo feil måte å se det. Lawyam skrev (28 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Det kan være sykdom og psyke og litt av hvert som gjør at noen ikke kan, men en person som MENER at de skal slippe å ta ansvar og skyver fra seg ansvar av de grunnene du oppga er bare umodne, egoistiske, tankeløse og uansvarlige. Nei, man er jo ikke det. Det handler om hvem som tok livsvalget. Er jo det du ikke forstår. Du klandrer kun avkommet. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Del Skrevet 25. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Nei, det blir jo feil måte å se det. Anonymkode: 1a189...73b Nei, det er jo realiteten. Anonymkode: 93846...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er jo realiteten. Anonymkode: 93846...43d Poenget mitt er jo at du ikke kreve noe. Du må rette ansvaret rette stedet, hvem som valgte livet for deg. Disse må jo ta mer ansvar enn i dag. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Del Skrevet 25. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget mitt er jo at du ikke kreve noe. Du må rette ansvaret rette stedet, hvem som valgte livet for deg. Disse må jo ta mer ansvar enn i dag. Anonymkode: 1a189...73b Nei, hvis man er en oppegående voksen så har man verken behov eller ønske om det. Da både vil og ønsker man å ta vare på eget liv. Hvis dette er så vanskelig at man trenger hjelp, så finnes det instanser som tidligere nevnt, hvor man kan få dette. Anonymkode: 93846...43d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #18 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, hvis man er en oppegående voksen så har man verken behov eller ønske om det. Da både vil og ønsker man å ta vare på eget liv. Hvis dette er så vanskelig at man trenger hjelp, så finnes det instanser som tidligere nevnt, hvor man kan få dette. Anonymkode: 93846...43d Helt uenig, du ser ikke hva jeg mener. Anonymkode: 1a189...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #19 Del Skrevet 25. juli 2022 Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener og jeg har også tenkt på at man ikke har valgt livet selv. Det kan være vanskelig å gå gjennom livet. Og derfor synes jeg foreldrene alltid har et visst ansvar, men mer på det planet at de støtter og er der for deg emosjonelt, og hjelper deg slik at du kan livet som best mulig på egen hånd. Og så synes jeg i tillegg at alle mennesker har et ansvar for å se hverandre og ikke dømme så fort. Anonymkode: d0a96...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. juli 2022 #20 Del Skrevet 25. juli 2022 (endret) Det har vel heller ikke noe å si hva du mener så lenge du vil at andre skal ta ansvaret for alt og du ingenting....? Da burde foreldrene dine også snakke for deg og mene for deg? Eller er det bare kreve du vil og ikke gi noe tilbake? Alternativet til å ikke ta ansvar for livet sitt er jo å bli umyndigjort eller la seg umyndigjøre. Enten vi vil ta ansvar for oss selv eller ikke kommer jo regnskapets time og konsekvense over hvor ansvarsløse vi har vært. Endret 25. juli 2022 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå