Gå til innhold

House of the Dragon (Game of Thrones Prequel)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 8/26/2022 at 10:05 AM, ops2 said:

Jeg tror ikke dette er en spoiler, siden det ikke har noe med historien å gjøre. Men det er en liten detalj som jeg undrer meg over.

Medlemmene av "Det lille rådet", The Small Council, legger en rund kule av stein i en fordypning på bordet når de setter seg.

Forklaringen som ble gitt, er at de "Sign in to work", altså "Stempler seg inn". :opplyser:

Og jeg bare sitter og rister på hodet. Det er ikke timelønn, og alle kan se at de sitter der. Det er ikke nevnt noe sted i bøkene. Så vil dette få betydning senere, vil det bli et plot som HBO har funnet på? Spennende! 

Det reagerte jeg også på! Det var definitivt filmet for at man skulle legge merke til det.. 

Ellers synes jeg første episode var bra som introduksjon, mindre vold og sex enn jeg hadde trodd. Det kommer vel 😬

Anonymkode: 729cc...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 22.8.2022 den 22.48):

Jeg skal prøve å legge inn en spoiler. [SPOILER]  [/SPOILER]

Nei, jeg fikk det ikke til. Hvordan skriver jeg inn under en spoiler? Men jeg kan si et dialogen mellom kongen og Rhaenyra mens de står foran hodeskallen til en drage, er 100% oppdiktet. Ingen ting i boken så mye som hinter til det.

Trykker på øyet i menyen over hvor man har B I og U og smiljefjes. Og så skriver du der.

Endret av Drizzt
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 22.8.2022 den 18.51):

Jeg skal vente til at flere episoder er kommet ut. Orker ikke se 1 og så vente en uke på en til. 🤣

Jeg håper serien innfrir (de høye) forventningene :))

Samme her!

Anonymkode: d1342...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to første episodene, og som ventet er maktspillet i gang. Alt handler om å sikre sin egen makt, gjerne på bekostning av andre.  Samtidig synes jeg karakteren Rhaenyra Targaryen (kongens datter) så smått begynner å etablere seg som en sterk og klartenkt person. Hun virker å være mer løsningsorientert enn både sin far og hans indre krets. Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg. Men det ligger vel i kortene at det blir konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også sett de to første episodene nå og liker det veldig godt så langt. På en måte litt synd at handlingen i bunn og grunn er den samme som i GoT (intriger om hvem som vil sitte på tronen). Hadde vært interessant og sett en serie satt i den verden med en annen handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at GoT også startet litt "kjedelig" og man måtte se hele sesong 1 for å bli blitt av basillen.

Tror dog ikke denne serien blir like bra. Syns ikke karakterene i House of the Dragon er like sterke som i GoT (foreløpig). Syns også rollebesetningen er litt snever, og dialogen er ikke like bra som i GoT. Det er ingen karakterer man blir glad i og heier på (basert på to episoder).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pappadrømmen said:

Husker at GoT også startet litt "kjedelig" og man måtte se hele sesong 1 for å bli blitt av basillen.

Tror dog ikke denne serien blir like bra. Syns ikke karakterene i House of the Dragon er like sterke som i GoT (foreløpig). Syns også rollebesetningen er litt snever, og dialogen er ikke like bra som i GoT. Det er ingen karakterer man blir glad i og heier på (basert på to episoder).

Sant, men samtidig er det ganske tøff konkurranse. Av alle serier jeg har sett vil jeg si at GoT er den som har hatt de beste karakterene. Aldri sett en serie med så mange kule karakterer. 

Anonymkode: ae042...8de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal noe til, å skrive som GRRMartin.

Han har gitt de ganske lite å jobbe med. Den...

Spoiler

... fødselen som skjedde i episode 1, var fortalt slik i boken; 

Thus did matters stand in King's Landing late in the year 105 AC, when queen Aemma was brought to bed in Maegor's Holdfast and died whilst giving birth to the son that Viserys Targaryen had desired for so long. The boy, (named Baelon), after the king's father survived her only by a day.

Veldig tørt. Ingen dialog, ingen detaljer.

Så manusforfatterene hadde mye å putte inn der. Det står ikke et ord om hvordan hun døde. Så å skrive om et keisersnitt med dødelig utgang for å forhåpentlig la prinsen leve, var ikke umulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med episode to også. Noen småting som de utbroderte eller utelot. Jeg er veldig fornøyd med at de ikke tok med:

Spoiler

Mushroom, en sexgal dverg og hoffnarr som kom med nedsettende vitser om kvinner. Han ville virkelig forsuret historien. Jeg håper han ikke kommer senere. 

Historien om Daemon og drageegget er nesten det samme som i boken. Men bokDaemon tenkte ikke å gifte seg med Mysaria. Og bokMysaria var virkelig gravid. Daemon sendte henne fra seg når kongen ville det, og hun aborterte i en storm på havet.

Og det står ikke noe dramatikk om drageegget i boken. Bare at Viserys krevde at Daeron skulle gi det tilbake, og han adlød. Ingen detaljer om hvem som hentet det, hva de sa eller hva som skjedde. Scenen med Rhaenyra var vel for å få litt dramatikk inn imellom intrigene.

Og de ville virkelig at kongen skulle gifte seg med en 12-åring i boka også. 

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant, men samtidig er det ganske tøff konkurranse. Av alle serier jeg har sett vil jeg si at GoT er den som har hatt de beste karakterene. Aldri sett en serie med så mange kule karakterer. 

Anonymkode: ae042...8de

Ja, og derfor er serien dømt til å bli en skuffelse hvis man skal sammenligne med GoT. Jeg liker den så langt, men er ikke enig i ratingen som foreløpig er tett opptil GoT (8.9 og 9.2).

Serien skal jo vare i noen sesonger, så håper det tar seg opp. Håper vi får se mer av Westeros enn bare Kings Landing og andre overnaturlige vesener utenom drager for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns vi om at introen er den samme som i GoT? Syns de kunne fornyet den.

Hvorfor brukes ikke denne som intro heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappadrømmen skrev (På 31.8.2022 den 19.33):

Hva syns vi om at introen er den samme som i GoT? Syns de kunne fornyet den.

Hvorfor brukes ikke denne som intro heller?

Synes kanskje den er litt kjedelig som intro. Melodien er fin. 

House Targaryen har mange tøffe melodier. Burde laget en mix av dem som intro. 

Anonymkode: 42fea...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så første episode i kveld og ang vold og sexscener, så syns jeg de stappet ganske godt inn med det til å bare være første episode. Dere som hadde lest bøkene eller lest om serien på forhånd var vel forberedt på det og syns kanskje dermed det var mindre enn forventet. Jeg syns de klarte å flette inn de verste voldsscenene og sexscenene (mtp orgiescenen) fra GoT inn i en (og til og med første) episode. 

Fødsel-ofre scenen ble for sterk kost for meg og jeg måtte spole over🙈😭

Når det er sagt så har den samme driven og spenningen som GoT. Godt regi arbeid, klipp&lim. Jeg kommer nok til å følge med videre.

Anonymkode: aaa70...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 16.16):

Synes kanskje den er litt kjedelig som intro. Melodien er fin. 

House Targaryen har mange tøffe melodier. Burde laget en mix av dem som intro. 

Anonymkode: 42fea...a70

Ja, de måtte ha speedet den litt opp. Kanskje som denne?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ops2 skrev (På 29.8.2022 den 22.12):

Jeg er veldig fornøyd med episode to også. Noen småting som de utbroderte eller utelot. Jeg er veldig fornøyd med at de ikke tok med:

Skjul innhold

Mushroom, en sexgal dverg og hoffnarr som kom med nedsettende vitser om kvinner. Han ville virkelig forsuret historien. Jeg håper han ikke kommer senere. 

Jeg tror dessverre 2022 er for kjedelig for å ta det med. Det høres jo ut som en Tyrion-type, og vi trenger humor i House of the Dragon.

Jeg savner karakterer med særpreg i serien. Ingen karakterer jeg gleder meg til å se i neste episode, ingen som utmerker seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (12 timer siden):

Jeg tror dessverre 2022 er for kjedelig for å ta det med. Det høres jo ut som en Tyrion-type, og vi trenger humor i House of the Dragon.

Jeg savner karakterer med særpreg i serien. Ingen karakterer jeg gleder meg til å se i neste episode, ingen som utmerker seg.

Enig.. Jeg føler ikke jeg får noen kompensasjon for all volden og alt det fæle som skjer. Objektivt sett er serien kjempebra, men jeg etter min smak blir det for lite å få igjen for alle de scenene man må gjennom som er fæle. De hadde funka dersom det var litt kontraster, men nå er alt bare fælt hele tiden. Hovedpersonen er eneste jeg liker, men det hadde vært godt med en Tyrion-karakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at noen karakterer vil vokse på oss, men av episodene som ligger ute nå, er det lite som gir meg lyst til å "heie" på noen, eller følge med hva som skjer.

I GOT hadde vi mange ulike familer/steder der vi fulgte med. Her er det vel stort sett Targaryen-familien det fokuseres på, og jeg føler at det blir litt snevert. Hvis det var noen/noe som interesserte meg litt lite på et tidspunkt i GOT, kom vi snart til en annen av hovedpersonene. Mens her er det ikke sånn veksling på samme måte.

Det eneste som jeg synes er litt interessant å få vite mer om nå, er følgende (spoiler):

Spoiler

Har ikke både kongen og broren hans blitt smittet av greyscale etter å ha blitt stukket av sverd på tronen? Men plutselig var det to år fram i tid, og det ser ikke ut til at smitten har spredd seg til store deler av kroppen?

Anonymkode: aafb1...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappadrømmen skrev (På 29.8.2022 den 23.07):

Ja, og derfor er serien dømt til å bli en skuffelse hvis man skal sammenligne med GoT. Jeg liker den så langt, men er ikke enig i ratingen som foreløpig er tett opptil GoT (8.9 og 9.2).

Serien skal jo vare i noen sesonger, så håper det tar seg opp. Håper vi får se mer av Westeros enn bare Kings Landing og andre overnaturlige vesener utenom drager for å nevne noe.

Hvilke overnaturlige vesner annet enn drager håper du og se? 

Anonymkode: 0ab67...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...