shakini Skrevet 24. juli 2022 #1 Del Skrevet 24. juli 2022 Jeg var hos gyn for en liten stund siden for å sjekke at alt var som det skulle mtp muligheter for å bli gravid. Under ultralyden sa hun at hun kunne se at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne måneden. Hun sa også at damer i min alder (jeg er 35), kun har eggløsning ca hver tredje måned. Stemmer dette? Jeg har forsøkt å finne mer informasjon om dette på internett, men jeg finner ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #2 Del Skrevet 24. juli 2022 Jeg er 35 og begynte å teste eggløsning for 4-5 sykluser siden. Siden jeg startet å tracke, har jeg i hvertfall hatt el hver måned. Anonymkode: ad6d7...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 24. juli 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 24. juli 2022 Jeg har også positive EL tester, men greia er at de måler LH nivå, som er et hormon som skal få i gang eggløsningen. Jeg er derfor usikker på om sånne tester egentlig kan fortelle om man faktisk slipper et egg eller ikke den måneden. Det forteller deg om tidspunktet kroppen klargjør for EL, ikke om den faktisk skjer. Om jeg har forstått riktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 24. juli 2022 #4 Del Skrevet 24. juli 2022 Det varierer sikkert fra kvinne til kvinne. Hvis du temper får du oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Del Skrevet 24. juli 2022 shakini skrev (43 minutter siden): Jeg har også positive EL tester, men greia er at de måler LH nivå, som er et hormon som skal få i gang eggløsningen. Jeg er derfor usikker på om sånne tester egentlig kan fortelle om man faktisk slipper et egg eller ikke den måneden. Det forteller deg om tidspunktet kroppen klargjør for EL, ikke om den faktisk skjer. Om jeg har forstått riktig. stemmer veldig, hvis man faktisk vil bekrefte det så er det vel gyn. eller blodprøve… evt temping. Anonymkode: 6dab5...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 24. juli 2022 #6 Del Skrevet 24. juli 2022 (endret) shakini skrev (2 timer siden): Jeg var hos gyn for en liten stund siden for å sjekke at alt var som det skulle mtp muligheter for å bli gravid. Under ultralyden sa hun at hun kunne se at jeg ikke hadde hatt eggløsning denne måneden. Hun sa også at damer i min alder (jeg er 35), kun har eggløsning ca hver tredje måned. Stemmer dette? Jeg har forsøkt å finne mer informasjon om dette på internett, men jeg finner ingenting. Nei det er ikke normalt å bare ha el hver tredje måned. At du ikke hadde hatt el kan tyde på den er forsinket ELLER at hun tok feil. Har vært borti både gynekologer og leger som har tatt feil om ting, de er bare mennesker så går an. Har man regelmessig syklus er det enda større sjans for regelmessig el. Endret 24. juli 2022 av Laura80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Del Skrevet 24. juli 2022 shakini skrev (48 minutter siden): Jeg har også positive EL tester, men greia er at de måler LH nivå, som er et hormon som skal få i gang eggløsningen. Jeg er derfor usikker på om sånne tester egentlig kan fortelle om man faktisk slipper et egg eller ikke den måneden. Det forteller deg om tidspunktet kroppen klargjør for EL, ikke om den faktisk skjer. Om jeg har forstått riktig. Det er sant, men med mindre man har veldig ofte og mange positive eltester (som kan være et tegn på at ting ikke er helt som det skal, hormonelt) så slipper stort sett alltid egget om man først får lh stigning. Anonymkode: ec4d2...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Del Skrevet 24. juli 2022 Det er ikke unormalt at man i løpet av et år ikke har el i en syklus uansett fertil alder, men at det er normalt å bare ha el hver 3. måned fra midten av 30 årene er ikke riktig. Men at fertiliteten synker fra midten av 30 årene er riktig pga kanskje 1 ekstra uteblitte el i året og kvaliteten på eggene synker jo eldre man blir. Jeg er 39 og har fremdeles el hver måned, bruker tempmetoden så jeg vet at jeg faktisk har el da eltester bare viser at kroppen prøver å få el, ikke at du faktisk har det. Men selv om tempen viser at jeg har el hver måned så sier den ingenting om kvaliteten på eggene og om de er fruktbare. Anonymkode: 1ed55...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 24. juli 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 24. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke unormalt at man i løpet av et år ikke har el i en syklus uansett fertil alder, men at det er normalt å bare ha el hver 3. måned fra midten av 30 årene er ikke riktig. Men at fertiliteten synker fra midten av 30 årene er riktig pga kanskje 1 ekstra uteblitte el i året og kvaliteten på eggene synker jo eldre man blir. Jeg er 39 og har fremdeles el hver måned, bruker tempmetoden så jeg vet at jeg faktisk har el da eltester bare viser at kroppen prøver å få el, ikke at du faktisk har det. Men selv om tempen viser at jeg har el hver måned så sier den ingenting om kvaliteten på eggene og om de er fruktbare. Anonymkode: 1ed55...2b5 Så temperaturen vil være et sikkert tegn på at EL faktisk finner sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #10 Del Skrevet 24. juli 2022 Men hvis det stemmer at man ikke har eggløsning en mnd, får man da mensen den måneden? Er ikke mensen et tegn på at man har hatt eggløsning? Anonymkode: 9364b...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 24. juli 2022 #11 Del Skrevet 24. juli 2022 shakini skrev (36 minutter siden): Så temperaturen vil være et sikkert tegn på at EL faktisk finner sted? Ja, du må måle gjennom hele syklusen og etter EL vil den øke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Del Skrevet 24. juli 2022 shakini skrev (40 minutter siden): Så temperaturen vil være et sikkert tegn på at EL faktisk finner sted? Ja, om du temper gjennom hele syklusen (om morningen i det du våkner) vil du se at tempen holder seg lav før eggløsning og når eggløsning har skjedd vil tempen stige markant og holde seg høy frem til du ev får mensen, eller forbli høy om du er gravid. Østrogen som dominerer før eggløsning gjør temp lav og progesteron som øker etter eggløsning, og ved ev graviditet, vil holde tempen høy. Om du ikke er gravid vil progesteron synke (samme med tempen) og du får mensen. Noen ganger er hormonsystemet vårt ganske fascinerende 😊 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men hvis det stemmer at man ikke har eggløsning en mnd, får man da mensen den måneden? Er ikke mensen et tegn på at man har hatt eggløsning? Anonymkode: 9364b...b6f Om du ikke har eggløsning en måned vil du likevel få mensen, eller en bortfallsblødning, men den kan ofte komme litt forsinket eller tidligere enn forventet. Da jeg sluttet på p-pillene da vi skulle prøve på første hadde jeg ikke eggløsning hver måned de første 6 månedene, men jeg fikk fremdeles mensen. Men som regel kom den nesten en uke for sent i forhold til de månedene jeg hadde eggløsning. Så selv om jeg fikk mensen innen det som regnes som normalt antall dager/variasjon i syklusdager, viste tempingen at jeg ikke hadde hatt eggløsning. Anonymkode: 1ed55...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå