Gå til innhold

Dyrt å være enslig?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Til dere enslige, merker dere at dere sliter mer økonomisk enn venner som er i forhold? Mange utgifter blir jo nesten dobbelt så høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja selvsagt, jeg tjente godt men hadde alltid dårlig råd. Man er alene om å betale alt, og mange utgifter er de samme uansett om man er en eller to i huset.

Nå etter jeg fikk samboer, sitter jeg på den gyldne gren økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Strøm og husleie er jo der uansett om jeg er en eller to i huset...

Kjedligere mat er det også, for gidder ikke bruke masse penger på mat som bare må kastes fordi jeg ikke spiser opp alt.

Taxi hjem fra byen er det bare jeg om...

Først NÅ som singel skjønner jeg hvor god råd vi egentlig hadde...-søren at jeg ikke brukte mer på klær og musikk da jeg hadde sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at utgiftene minket med 1/3 da mannen flyttet ut. Tror det har med strøm (dusjing 20-30 min hver dag) og matkrav å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Oppdaget at utgiftene minket med 1/3 da mannen flyttet ut. Tror det har med strøm (dusjing 20-30 min hver dag) og matkrav å gjøre.

Hehe, samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart at vi som bor alene og er barnløse ikke får redusert skatter og avgifter som vann, søppel, tv-lisens (grrrr - lisensavgiften er min kampsak...) og slikt. Jeg håper alle barnefamiliene i gata setter pris på at jeg sponser dem noe enormt med alt fra tv til framtidige gratis skolemåltid... Men vi får vente til flere politikere skiller seg, så begynner de kanskje å tenke mer på oss når de selv blir aleneboere.

Men mine exer har alltid vært veldig kresne i matveien i forhold til meg, de spiste mye, og kjøpte alltid det beste brødet, alltid fancy sauser, dyre viner etc. Mens jeg er billigere i drift. Så DET sparer jeg iallefall litt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, det er forferdelig at utgiftene fyker til væres bare fordi man er single. Kommunale avgifter, strøm, husleie/lån...man kan ikke leve anstendig en gang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi må være irrelevant når man skal velge partner. Det ser ut som om noen her mener at man må ha en mann som kan hjelpe til med regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økonomi må være irrelevant når man skal velge partner. Det ser ut som om noen her mener at man må ha en mann som kan hjelpe til med regninger.

I utgangspunktet bør voksne mennesker være i stand til å forsørge seg selv. Jeg er ikke interessert i å forsørge et annet voksent menneske, så sånn sett så har du rett. Jeg forsørger forøvrig meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk dyrere å være to eller flere, når det bare er en som har inntekt. Enslige behøver ikke store leiligheter, men kan fint klare seg med en hybel. Tv-lisens behøver en heller ikke, for en velger selv om en ønsker å ha tv. Strøm er noe vi alle må ha, men det er faktisk billigere når bare en dusjer, vaske klær ol.

Alt fyker ikke til værs fordi en blir singel, for mye av det kan en faktisk regulere selv. Det blir heller ikke dyrere, for man behøver ikke å ha samme standard som da en var to stykker.

Så beklager, men jeg syns faktisk ikke synd på de som er enslige. jeg har vært enslig selv, og klarte meg fint da også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje litt dårligere råd da jeg bodde alene, men det tror jeg henger mer sammen med at jeg nå har høyere lønn, enn at utgiftene var så mye høyere.

Leiligheten jeg bodde i var mye mindre, og jeg betalte samme husleie som jeg nå gjør i en større leilighet (når vi deler på to), bilen min er det kun jeg som betaler på uansett, og jeg spiste ikke mer da enn nå. Sånn sett har jeg omtrent de samme utgiftene som da!

Men når det gjelder TV-lisens f.eks., kan jeg være enig i at det er litt urettferdig. Og så er det jo vanskeligere å kjøpe leilighet alene, mange single sliter økonomisk i etableringsfasen.

Men når det gjelder alt snakket (ofte kommer det i slike tråder) om at det er dyrere med mat til en, forstår jeg ikke helt dette. Er det egentlig det? Må man kjøpe alt i små pakninger dersom man bor alene? Kan man ikke fryse ned og tenke litt økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk dyrere å være to eller flere, når det bare er en som har inntekt. Enslige behøver ikke store leiligheter, men kan fint klare seg med en hybel. Tv-lisens behøver en heller ikke, for en velger selv om en ønsker å ha tv. Strøm er noe vi alle må ha, men det er faktisk billigere når bare en dusjer, vaske klær ol.

Alt fyker ikke til værs fordi en blir singel, for mye av det kan en faktisk regulere selv. Det blir heller ikke dyrere, for man behøver ikke å ha samme standard som da en var to stykker.

Så beklager, men jeg syns faktisk ikke synd på de som er enslige. jeg har vært enslig selv, og klarte meg fint da også

Ja men de tingene du nevner her kan da tilpasses om man er par også. Og om en person velger å forsørge en annen voksen, er det et valg de har tatt. En enslig har ikke så stor påvirkningspotensiale på sin økonomi.

Man trenger ikke fjernsyn, hverken når man er enslig eller i par. Et par uten barn trenger strengt tatt heller ikke stort større plass enn en som er enslig. Og man trenger ikke generelt høyere standard fordi man er to.

Faste utgifter som nettleie for strøm, husleie og kommunale avgifter er like høye om man er par eller enslig. Det vil jo nødvendigvis gjøre at det er dyrere å være enslig enn i leve i par. Om man ikke da har valgt å leve på en inntekt, noe jeg anser som uvesentlig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid valg at den ene forsørger den andre? Jeg trodde faktisk enkelte ikke klarte å få jobb, og har man ikke hatt inntekt, men kommer rett fra skolen, har en heller ikke krav på arbeidsledighetstrygs. Så beklager, men det er ikke alltid et valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...