AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #21 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Problemet er vel ikke at det avles frem rasekatter (med mindre de har fysiske plager slik som perserne). Problemet er jo at folk ikke tar ansvar for kattene de har. Dersom alle eierne holdt kattene sine inne til de ble kastrerte så hadde man blitt kvitt Norges løskattproblem i løpet av 10-15 år. Og jeg skjønner godt at en del ønsker rasekatter. De er svært vakre og trives ofte godt som innekatter. Mange tar som regel også bedre vare på en dyr rasekatt enn en katt man har fått gratis (dessverre). Jeg ser jo godt dette hos mine bekjente; har flere venner med 1-4 huskatter hvor kattene løper fritt ute fra de er kattunger. Der finner man av og til uønskede kattekull under låven osv 😠 Anonymkode: e4ce6...7ef Ja du har helt rett, og helt feil. Problemet er absolutt uansvarlige eiere. Hadde alle kastrert og faktisk tatt vare på kattene sine så hadde dyrebeskyttelsene kunne fokusert på de nåværende hjemløse kattene og fått bukt med problemet. Det er ingen garanti da, katter som fødes ute er sky og unngår mennesker til enhver pris og de formerer seg i rekord fart, men det hadde nok fungert til slutt. Kanskje hvis staten hadde vært mer aktiv på området også. Det er mye som hadde kunne fikset opp i problemet - Hvis vi hadde hatt mer kontrollert avl, bedre økonomi, bedre straff for dyremishandling, bedre økonomisk støtte for db, dyrevelferd ut av mattilsynet, oppdaterte regler på dyrehold, påbudt id merking og kastrering, mer kunnskapsspredning osv. Men slik er det jo ikke, ikke enda i hvert fall. Så jo, problemet ER også rasekatter. Jo flere rasekatter som avles frem, jo flere hjem som blir opptatt, jo mindre katter blir adoptert og jo mindre katter er det plass til. En rasekatt i ett hjem kan bety en kattunge som ikke blir reddet. Sånn er bare realiteten. Så JEG hadde ikke hatt samvittighet til å vært en oppdretter, og jeg hadde hatt problemer med å gi fra meg kattunger når det er så mange kattunger hos dyrebeskyttelsen som venter på hjem. Å promotere det blir helt feil for meg. Nå skal det sies at å ikke avle rasekatter ikke hadde løst problemet, og huskatt avl er et mye større problem men alt henger sammen og alt påvirker hverandre. Et valg om å la kattunger komme til verden er et valg som har en konsekvens uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg synes bare det er absurd at vi tenker «jeg skal sette flere kattunger til verden» når det allerede finnes så mange som desperat trenger hjelp, det dør til og med flere kattunger hvert eneste år fordi hjelpen kom for sent fordi dyrebeskyttelsene var fulle. Anonymkode: 40fa0...388
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #22 Skrevet 23. juli 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ja du har helt rett, og helt feil. Problemet er absolutt uansvarlige eiere. Hadde alle kastrert og faktisk tatt vare på kattene sine så hadde dyrebeskyttelsene kunne fokusert på de nåværende hjemløse kattene og fått bukt med problemet. Det er ingen garanti da, katter som fødes ute er sky og unngår mennesker til enhver pris og de formerer seg i rekord fart, men det hadde nok fungert til slutt. Kanskje hvis staten hadde vært mer aktiv på området også. Det er mye som hadde kunne fikset opp i problemet - Hvis vi hadde hatt mer kontrollert avl, bedre økonomi, bedre straff for dyremishandling, bedre økonomisk støtte for db, dyrevelferd ut av mattilsynet, oppdaterte regler på dyrehold, påbudt id merking og kastrering, mer kunnskapsspredning osv. Men slik er det jo ikke, ikke enda i hvert fall. Så jo, problemet ER også rasekatter. Jo flere rasekatter som avles frem, jo flere hjem som blir opptatt, jo mindre katter blir adoptert og jo mindre katter er det plass til. En rasekatt i ett hjem kan bety en kattunge som ikke blir reddet. Sånn er bare realiteten. Så JEG hadde ikke hatt samvittighet til å vært en oppdretter, og jeg hadde hatt problemer med å gi fra meg kattunger når det er så mange kattunger hos dyrebeskyttelsen som venter på hjem. Å promotere det blir helt feil for meg. Nå skal det sies at å ikke avle rasekatter ikke hadde løst problemet, og huskatt avl er et mye større problem men alt henger sammen og alt påvirker hverandre. Et valg om å la kattunger komme til verden er et valg som har en konsekvens uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg synes bare det er absurd at vi tenker «jeg skal sette flere kattunger til verden» når det allerede finnes så mange som desperat trenger hjelp, det dør til og med flere kattunger hvert eneste år fordi hjelpen kom for sent fordi dyrebeskyttelsene var fulle. Anonymkode: 40fa0...388 En argumentasjon fullstendig blotta for logikk... Det er en klassisk feilslutning at om folk ikke kan få kjøpe rasekatt, så blir det slutt på hjemløse katter. Det er altså en feilslutning, for de menneskene som kjøper rasekatt kommer uansett ikke til å plukke opp en random hjemløs katt hos dyrebeskyttelsen hvis de ikke får kjøpt kattungen de ønsker seg. Det er ikke sånn det fungerer. Det er helt feil å tro at å få bukt med raskekattavl da vil løse problemene med hjemløse katter. Hjemløse katter skyldes uansvarlige eiere som dumper katter og ikke kastrerer.. Legg ansvaret der det hører hjemme! Ts, angående å drive med avl. Det kreves ganske mye tid, penger og ikke minst plass, å drive med avl. Husk at det er krevende å holde fertile katter, hunnkatter med løpetid og hannkatter som remjer..... Du kan ikke regne med å bare slippe de ut og å holde de inne, ja.. Så fremt man ikke er veldig dedikert til avl, så tror jeg de fleste lar best i å la være. Anonymkode: 76a2a...d13 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #23 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du har helt rett, og helt feil. Problemet er absolutt uansvarlige eiere. Hadde alle kastrert og faktisk tatt vare på kattene sine så hadde dyrebeskyttelsene kunne fokusert på de nåværende hjemløse kattene og fått bukt med problemet. Det er ingen garanti da, katter som fødes ute er sky og unngår mennesker til enhver pris og de formerer seg i rekord fart, men det hadde nok fungert til slutt. Kanskje hvis staten hadde vært mer aktiv på området også. Det er mye som hadde kunne fikset opp i problemet - Hvis vi hadde hatt mer kontrollert avl, bedre økonomi, bedre straff for dyremishandling, bedre økonomisk støtte for db, dyrevelferd ut av mattilsynet, oppdaterte regler på dyrehold, påbudt id merking og kastrering, mer kunnskapsspredning osv. Men slik er det jo ikke, ikke enda i hvert fall. Så jo, problemet ER også rasekatter. Jo flere rasekatter som avles frem, jo flere hjem som blir opptatt, jo mindre katter blir adoptert og jo mindre katter er det plass til. En rasekatt i ett hjem kan bety en kattunge som ikke blir reddet. Sånn er bare realiteten. Så JEG hadde ikke hatt samvittighet til å vært en oppdretter, og jeg hadde hatt problemer med å gi fra meg kattunger når det er så mange kattunger hos dyrebeskyttelsen som venter på hjem. Å promotere det blir helt feil for meg. Nå skal det sies at å ikke avle rasekatter ikke hadde løst problemet, og huskatt avl er et mye større problem men alt henger sammen og alt påvirker hverandre. Et valg om å la kattunger komme til verden er et valg som har en konsekvens uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg synes bare det er absurd at vi tenker «jeg skal sette flere kattunger til verden» når det allerede finnes så mange som desperat trenger hjelp, det dør til og med flere kattunger hvert eneste år fordi hjelpen kom for sent fordi dyrebeskyttelsene var fulle. Anonymkode: 40fa0...388 Selvfølgelig henger ting sammen. Hvor skrev jeg at ting ikke henger sammen? Men det er mange som ikke ville hatt katt, dersom de ikke fikk ha rasekatt. Og mange tar nok langt bedre vare på katter som de kjøper for 14 000 kroner, enn en katt som de tar til seg gratis. Rasekatteiere kan faktisk spre ganske mange holdninger i fht fornuftig kattehold, som kan dryppe inn hos folk generelt, som fremdeles tror at man kan slippe ut fertile kattunger i hytt og pine. Anonymkode: f57ad...97d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #24 Skrevet 23. juli 2022 Her var det mye rart. Himalaya er det amerikanske navnet på Colourpoint perser og er som regel mye mer ekstrem enn den du har postet bilde av (slik som perseren rett under). Den katten du har postet som siameser ser ikke ut som en siameser slik de skal se ut etter NRRs rasestandard, er trolig en masket huskatt, eller en veldig gammeldags type siameser. Det gjelder balineseren også. Sjekk heller ut rasen Thai dersom du liker det gamle utseende. Du poster både Neva Masquarade og en masket Sibirkatt, som er eksakt samme katten. Betegnelsen masket Sibir er ofte brukt i USA og Canada, her i Norge har den eget rasenavn og heter Neva Masquarade. Sibirkatten er søsterrasen og er ikke masket, men kommer i mange andre farger. Ojos Azules har jeg ikke hørt om en gang, ser ut som en huskatt. Den må du sannsynligvis til USA for å kjøpe, og den er ikke godkjent i NRR/Fife. Anonymkode: eda56...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #25 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En argumentasjon fullstendig blotta for logikk... Det er en klassisk feilslutning at om folk ikke kan få kjøpe rasekatt, så blir det slutt på hjemløse katter. Det er altså en feilslutning, for de menneskene som kjøper rasekatt kommer uansett ikke til å plukke opp en random hjemløs katt hos dyrebeskyttelsen hvis de ikke får kjøpt kattungen de ønsker seg. Det er ikke sånn det fungerer. Det er helt feil å tro at å få bukt med raskekattavl da vil løse problemene med hjemløse katter. Hjemløse katter skyldes uansvarlige eiere som dumper katter og ikke kastrerer.. Legg ansvaret der det hører hjemme! Ts, angående å drive med avl. Det kreves ganske mye tid, penger og ikke minst plass, å drive med avl. Husk at det er krevende å holde fertile katter, hunnkatter med løpetid og hannkatter som remjer..... Du kan ikke regne med å bare slippe de ut og å holde de inne, ja.. Så fremt man ikke er veldig dedikert til avl, så tror jeg de fleste lar best i å la være. Anonymkode: 76a2a...d13 Det virker som du har skumlest innlegget mitt for jeg skrev spesifikt at det å slutte med rasekatt avl ikke løser problemet, så alt du skriver er helt urelevant. Ansvaret er det ingen som vil ta, dessverre, så vi som bryr oss om dyrene må rydde opp etter…. alle!! som velger å få ekstra kattunger. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Selvfølgelig henger ting sammen. Hvor skrev jeg at ting ikke henger sammen? Men det er mange som ikke ville hatt katt, dersom de ikke fikk ha rasekatt. Og mange tar nok langt bedre vare på katter som de kjøper for 14 000 kroner, enn en katt som de tar til seg gratis. Rasekatteiere kan faktisk spre ganske mange holdninger i fht fornuftig kattehold, som kan dryppe inn hos folk generelt, som fremdeles tror at man kan slippe ut fertile kattunger i hytt og pine. Anonymkode: f57ad...97d Det stemmer nok at noen ikke ville hatt katt hvis de ikke fikk tak i rasekatt, men jeg tror at de fleste ville adoptert hvis de ikke fikk tak i rasekatter. Jeg tror ikke det nødvendigvis alltids er prisen som gjør at de blir tatt bedre vare på, men interessen. Så er det jo også en god del som bare har mye penger, eller kjøper rasekatt fordi det er fint, ikke for at de er så veldig gode eiere. Jeg tror uansett at en person som er over gjennomsnittet glad i katter og har kunnskap om de ville hatt katt uansett, og det er de menneskene som sprer kunnskap, ikke de som har de for det er «in». DNA’et og genene er så like mellom huskatter og rasekatter at det å si at man ønsker en rasekatt fordi at den er slik og slik er det latterligste jeg hører. Og joda det er forskjeller på en bengal og en ragdoll, og de kan gjerne ha mer forutsetninger for å bli sånn eller sånn, men i all hovedsak så er det fortsatt mye tilfeldig og likt, som man gjerne ser som oppdretter, at kullene har veldig forskjellig personlighet. Så hører jeg ofte man sier «ja men da vet man hvem foreldrene er og da vet man hvilke sykdommer de kan få og at de er friske», ja men…. Mange raser har jo spesifikke sykdommer de er mer sannsynlig til å få, huskatter er jo generelt sett friskere enn rasekatter, så jeg skjønner ikke helt den. Jeg mener det blir feil å plassere rasekatter mye høyere enn huskatter, eller i en annen kategori, man vil jo se ned på de som driver med huskatt avl, på samme måte ser jeg ned på de som driver med raseavl, spesielt siden vi vet at de generelt sett er mer disponert for sykdommer enn huskatter. Katt er katt. Andre grunner til at jeg verken kunne hatt kull på rasekatt eller huskatt er at katter som ikke blir kastrert har mye større sannsynlighet for å utvikle kreft og den sjansen øker for hver eneste løpetid, ppiller som mange oppdrettere bruker øker også sjansen for kreft . Kattene må deale med frustrasjonen av å ha løpetid/være kjønnsmoden, hunnkattene risikerer komplikasjoner i drektighet/fødsel, betennelser.. u name it. Det er ikke noe jeg ville latt min egen katt gå igjennom. Det jeg kan si som er positivt er at veldig mange oppdretter er veldig flinke, de har mye kunnskap, sender med kattene «pakker», holder de til 12 uker, lærer de viktige ting, mange tar for eksempel å lærer de sele, tar de med på biltur, får de helsesjekket, vaksinert osv osv. Slik burde det vært for alle som fikk kattunger. Rasekatt avl er nok den minste av alle årsakene til hjemløshet hos katt, men det er en del av det og jeg vil ikke bidra til det, det var alt jeg prøvde å si. Anonymkode: 40fa0...388 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå