Gå til innhold

Erfaringer med oppdrett av rasekatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har foreløpig en huskatt jeg er veldig glad i, så det blir ikke aktuelt å skaffe rasekatt før om lenge. Likevel ønsker jeg å høre litt erfaringer med noen katteraser som jeg kunne vurdert. Jeg ønsker på sikt å drive raseoppdrett med stamtavler.

Aktuelle raser er

Ragdoll (bilde 1)

6EC83C30-5A3D-4B4A-9A48-26B7871B8B5B.thumb.jpeg.c92a26136b2a1f3aef0d5e7636dfae59.jpeg

Hellig Birma (bilde 2)

1AA00333-3207-4F44-A474-F58261B59E6B.thumb.jpeg.5ce0d014c621360a119f26c8bf430190.jpeg

Neva Masquerade (bilde 3)

74547431-7068-48B4-A5C4-3FFB61940DAD.thumb.png.9de71fcb7f8abf8db9fc917e63dcbc5a.png

Siameser (bilde 4)

DE56717F-AB15-4F10-9F3B-67CBDA2CFE0D.thumb.jpeg.e93f3f0ea88b5b50cc70e78db9f172d5.jpeg

Balineser (bilde 5)

D4D916EC-CC4F-44A9-A3AC-932BEB35B450.jpeg.665f9737b03587349758434300eebfd6.jpeg

Himalayakatt (bilde 6)

95A73608-EDE6-4EA8-88F7-22481D90901E.thumb.jpeg.3ff9b76d056318164fb2e557632e1054.jpeg

Det er også andre katter jeg synes er vakre og fascinerende.

Perser/ persisk katt (bilde 7)

367F15FE-ECEF-47CB-9252-5E2678541A20.thumb.jpeg.0bb7d03a25b69b172b2c2fc33d566be2.jpeg

Britisk langhår (bilde 8)166F8536-4DD7-4F9B-9C7B-052733F9197C.jpeg.891a7465b923948c3d2bab3109418216.jpeg

Bengalkatt (bilde 9)

97073E63-19B8-4438-89B5-ABD1976133BD.jpeg.feab2500529db9df2b0f05ec52f4f87f.jpeg

Sibirkatt (bilde 10)39E74318-512D-47B4-8909-C43E527ADB5B.thumb.jpeg.0009248764c890c377e2744ddbfb38ed.jpeg 

Amerikansk korthår (bilde 11)

0D40F3D1-FF8E-4CA5-B10F-EA5D22D3E522.jpeg.733dfa618281a931efc5885dfcc48189.jpeg

Britisk korthår (bilde 12)

8596606A-57F9-44A2-8A32-DE880D952CED.thumb.jpeg.87e28bb0ae44a4de3289916fb19cc8aa.jpeg

Ojos azules (bilde 13)

001F114B-469B-4717-9A7D-920C9CF8A1B4.jpeg.713b10e58938fa7797a7bb1e2bb236e6.jpeg

Noen som har noen erfaringer med noen av disse katterasene? Kan man få tak i alle disse i Norge?

Jeg er utrolig fascinert av de katterasene med det mørke partiet i ansiktet. Det gjør katten utrolig spesiell. Den sammensetningen av farger.

Hører gjerne andres innspill. Hvilke katter som er mulig å få tak i, hva de koster, om noen ikke oppdrettes i Norge, pris, lynne/personlighet osv. 

Takk på forhånd :) ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingen erfaring. Jeg bare ville si at jeg elsker kattebildene!

Endret av SVK
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Ingen erfaring. Jeg bare elsker kattebildene!

Ja, de er utrolig vakre 😍🥺❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Perser og generelt de som er avlet til å ha kortere neseparti og ører osv ville jeg holdt meg unna. Det er mange raser som har helseproblemer så viktig å vite hva man driver med å lese alt man kommer over når man først har valgt en rase. 

Vanligvis så velger jo mange å bli oppdrettere fordi de er i miljøet eller har en rase de er ekstra glad i, hva som får deg til å ville bli det, siden du har så mange raser du tenker på?

Har du hørt om breedersofcats på snapchat? Det er mange forskjellige oppdrettere som snakket om oppdrettshverdagen, de har mye tema/spørsmål og svar også. Ellers finnes det jo en hel del oppdrettere på instagram. 

Anonymkode: 40fa0...388

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke bilde av Main con? 

Anonymkode: 47087...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Det er også ikke «bare bare» å starte med oppdrett heller, for det første, så er det en hobby, det er ikke noe man tjener noe særlig på, HVIS man gjør det riktig. Så er det gjerne vanskelig å få tak i katt til oppdrett, du må jo da kjøpe en ukastrert katt fra en oppdretter og da må du vise at du er seriøs og har kunnskap. Så er det mye jobb. Ekstremt mye jobb. Så det må nesten være noe du lever og puster. 

For min del hadde jeg synes det hadde vært kjempe koselig, men jeg har ikke samvittighet til å avle frem flere katter når vi har 100.000 hjemløse katter og det hvert eneste år fødes mange kattunger som ikke får hjem. Det er ikke akkurat en unnskyldning at det er rasekatt heller for vi har allerede så mange oppdrettere både her og i hundrevis av land at bevaring av rase ikke er et spørsmål. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Perser og generelt de som er avlet til å ha kortere neseparti og ører osv ville jeg holdt meg unna. Det er mange raser som har helseproblemer så viktig å vite hva man driver med å lese alt man kommer over når man først har valgt en rase. 

Vanligvis så velger jo mange å bli oppdrettere fordi de er i miljøet eller har en rase de er ekstra glad i, hva som får deg til å ville bli det, siden du har så mange raser du tenker på?

Har du hørt om breedersofcats på snapchat? Det er mange forskjellige oppdrettere som snakket om oppdrettshverdagen, de har mye tema/spørsmål og svar også. Ellers finnes det jo en hel del oppdrettere på instagram. 

Helseproblemer er absolutt noe jeg kommer til å ta i betraktning. Jeg ønsker en sunn og frisk katt uten helseproblemer. Hvis jeg kjøper en rasekatt skal jeg sikre at den er testet for sykdommer og har stamtavle av renrasede katter.

Akkurat nå har jeg bare fått oversikt over alle katteraser som finnes, og plukket ut de jeg syntes var finest og mest aktuelle. Jeg vet lite om de forskjellige rasene. Derfor har jeg flere muligheter åpne. Dette blir jo uansett veldig mange år til, så jeg vil bruke god tid på å sette meg inn i den rasen jeg velger og lære dette ordentlig. 

Takk for tips :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor har du ikke bilde av Main con? 

Anonymkode: 47087...a4f

Jeg synes ikke de appellerer på samme måte. De er fascinerende, men minner meg mer om gauper. Og de er digre. Jeg ønsker en litt mindre katterase. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er også ikke «bare bare» å starte med oppdrett heller, for det første, så er det en hobby, det er ikke noe man tjener noe særlig på, HVIS man gjør det riktig. Så er det gjerne vanskelig å få tak i katt til oppdrett, du må jo da kjøpe en ukastrert katt fra en oppdretter og da må du vise at du er seriøs og har kunnskap. Så er det mye jobb. Ekstremt mye jobb. Så det må nesten være noe du lever og puster. 

For min del hadde jeg synes det hadde vært kjempe koselig, men jeg har ikke samvittighet til å avle frem flere katter når vi har 100.000 hjemløse katter og det hvert eneste år fødes mange kattunger som ikke får hjem. Det er ikke akkurat en unnskyldning at det er rasekatt heller for vi har allerede så mange oppdrettere både her og i hundrevis av land at bevaring av rase ikke er et spørsmål. 

Jeg er klar over at det ikke er bare, bare. Jeg kan se for meg at det er både dyrt og mye jobb, og at det er veldig mye å sette seg inn i. Hvis jeg skal gjøre dette skal det absolutt gjøres ordentlig, og jeg kommer til å bruke mye tid på å sette meg inn i det og finne seriøse oppdrettere som har stamtavle, renrasede katter, med nøye helsesjekken for å avdekke eventuelle problemer som kan videreføres ved nytt kull, slik at jeg kan unngå sånne ting. Det blir jo som en livsstil, ja, men det virker utrolig givende og koselig.

Nå har jeg lite kunnskap, men jeg ønsker å lære og lese slik at jeg får kunnskap nok til å kunne gjennomføre dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

❤️

Endret av Tvillingsjel
Skrevet (endret)

Det ser ut som at det er ragdoll og perser som er mest rolige og kosete av disse. Ellers kjenner jeg at jeg er veldig interessert i hellig birma og himalayakatten, hvor det ikke ser ut som sistnevnte selges i Norge. Eller?

Sibirkatten er også relativt allergivennlig, sammen med Balineser, bengalkatt og neva Masquerade. Men disse har høyt energinivå.😅

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Tvillingsjel said:

Det ser ut som at det er ragdoll og perser som er mest rolige og kosete av disse. Ellers kjenner jeg at jeg er veldig interessert i hellig birma og himalayakatten, hvor det ikke ser ut som sistnevnte selges i Norge. Eller?

Sibirkatten er også relativt allergivennlig, sammen med Balineser, bengalkatt og neva Masquerade. Men disse har høyt energinivå.😅

Jeg tror jeg hadde tenkt meg om en ekstra gang før jeg jobbet for å videreføre perserrasen, som har mange helseproblemer. Det finnes mye lesestoff om du søker på perser og pusteproblemer, f.eks. 

Anonymkode: 8ff98...b44

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå i prosess med å kjøpe hellig birma fra oppdretter. Det jeg som kjøper kan si er at man bør ha en svært velformulert annonse, med GODE bilder. Dersom det er en rase med kjente, arvelige helseproblemer så er det flott dersom kattemat og kattefar er testet for disse. Slike ting gir inntrykk av større seriøsitet.

Så er det kommunikasjon, da. Jeg har også en huskatt, og de jeg kjøpte den av var verdens flotteste folk. Varme og omsorgsfulle mennesker som sendte meg bilder av katten og øste ut av sin kunnskap. Dette savner jeg med oppdrettskatten jeg nå er i prosess for å kjøpe. Det føles litt som om jeg må hale info ut av oppdretter (har b la spurt flere ganger om hva slags børster de har til pelsstell, men får ikke skikkelig svar. "Karde". Ja da, men det finnes hundrevis av karder der ute...) 

Oppdrett virker veldig spennende. Det er f eks en hellig birma hannkatt til salgs på finn nå som kan brukes til avl 😉 Jeg har også sett en neva maskeade hannkatt som selges til fôrvert. Mange måter å få en smak av tilværelsen på tenker jeg. Høres kjempespennende ut!

Anonymkode: e4ce6...7ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er nå i prosess med å kjøpe hellig birma fra oppdretter. Det jeg som kjøper kan si er at man bør ha en svært velformulert annonse, med Det føles litt som om jeg må hale info ut av oppdretter (har b la spurt flere ganger om hva slags børster de har til pelsstell, men får ikke skikkelig svar. "Karde". Ja da, men det finnes hundrevis av karder der ute...) 

Oppdrett virker veldig spennende. Det er f eks en hellig birma hannkatt til salgs på finn nå som kan brukes til avl 😉 

Jeg skjønner dem, dette er jo mas på et nivå som ikke har noe med kjøp av katt å gjøre. 

Anonymkode: ed84a...2ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet er vel ikke at det avles frem rasekatter (med mindre de har fysiske plager slik som perserne). Problemet er jo at folk ikke tar ansvar for kattene de har. Dersom alle eierne holdt kattene sine inne til de ble kastrerte så hadde man blitt kvitt Norges løskattproblem i løpet av 10-15 år. Og jeg skjønner godt at en del ønsker rasekatter. De er svært vakre og trives ofte godt som innekatter. Mange tar som regel også bedre vare på en dyr rasekatt enn en katt man har fått gratis (dessverre). Jeg ser jo godt dette hos mine bekjente; har flere venner med 1-4 huskatter hvor kattene løper fritt ute fra de er kattunger. Der finner man av og til uønskede kattekull under låven osv 😠

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært mange helseproblemer på rasekatter. Mye av probleme skyldes at oppdrettere avler på unge katter (der problemene enda ikke har oppstått) og prioriterer utseende over helse og lynne.

Kan bare utale meg på bakgrunn av siameser. Forl er et stort problem. Røttene i tennene begynner å råtne, tennene i munnen kan se helt fine ut. Man må ta røntgen for å se det. Det blir infisert og sprer seg til resten av kroppen. Kan feks gi nyresvikt. 

Forl er dessverre ikke uvanlig hos andre raser heller.

Du må gjøre grundig research i bakgrunnen på dyrene du velger. Og ikke stol på oppdrettere som ikke har dokumentasjon på at linjene bak er friske. Mange oppdrettere oppfører seg som religiøse fanatikere. 

Anonymkode: 8fcfe...64f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

Ojos azules (bilde 13)

De har bare blå øyne?

Anonymkode: e6cee...fa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...