Gå til innhold

Strikke ting som skal toves


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn Sportsgarn som toves lett i maskinen, og tenkte å strikke julehjerter. Men jeg gidder ikke STRIKKE de hjerteformede ;)

Vil det rakne om jeg strikker firkanter som jeg tover i maskinen og så klipper til hjerter? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom de er godt tovet, vil jeg ikke tro at de rakner.... Har ikke prøvd, men synes det var en god ide! Skal jammen prøve jeg og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå greit hvis tovingen er skikkelig, men jeg ville for sikkerhetsskyld brodert en kant av tungesting rundt kanten for å sikre at det ikke rakner.

En annenting er at det er lett å strikke hjerter, bare lag deg et enkelt diagram på rutepapir, der hver linje tilsvarer en omgang og hver rute en maske. Så er det enkel øking og felling. Blir mindre svinn av garn.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sydd en kant rundt. Har tovet en del med pt2 og østlandsgarn, og noen ganger har jeg klipt opp kantene. Hvis man ikke syr risikerer man at kanten går i oppløsning, selv om risikoen kanskje ikke er så stor med hjerter som skal henge i fred i vinduet. Kan egentlig bli ganske fint med ujevne kanter.

Når man øker maskeantallet strikker du vel bare en maske uten å ta av den siste løkka, så du får to nye masker i stedet for en. Tror jeg. Pleier å hekle, jeg - det går mye fortere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke begynt ennå...

Skal begynne nå i kveld tenkte jeg, skal slappe av litt før jeg leser.

Lurte på å strikke annenhver rett og vrang, pinnestørrelseraner jeg ikke, men 2 kanskje? Vet 5 og en halv er innmari tykke, så tenkte å få de litt tette og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten hive det i maskinen med grønnsåpe eller å ta det i vannbad og gni på det med såpe til det ser ut slik det gjør når du har kokt ull... :)

Det blir "filtaktig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte farmor, så nå skjønner jeg åssen jeg skal øke maskeantallet :)

Men kan ikke helt se at jeg skal klare å strikke hjerter likevel, for de buene øverst må jo bli et problem...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må strikke hjertet "på hode" strikk den ene "toppen" først, så den andre, fortsett deretter med begge to sammen... ( er lettere å gjøre det, enn å forklare det på papiret......) for så og felle ned mot spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du tove noe du strikker må du bruke tykke pinner, maskene trenger litt luft for å kunne toves. strikker du med tynne pinner krymper det bare litt, ikke filtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal du tove noe du strikker må du bruke tykke pinner, maskene trenger litt luft for å kunne toves. strikker du med tynne pinner krymper det bare litt, ikke filtes.

Vel, jeg strikker sokker på tynne pinner, og da jeg prøvde å hive noen av de på finvaske, så ble de tovet no veldig... Samme garn og samme tykkelse jeg bruker nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_dyveke_*
Vel, jeg strikker sokker på tynne pinner, og da jeg prøvde å hive noen av de på finvaske, så ble de tovet no veldig... Samme garn og samme tykkelse jeg bruker nå

Gjest har helt rett, skal du tove noe er sjansen for å lykkes adskillig større hvis du strikker på tjukke pinner, ulla trenger plass for å krympe. Jeg har tova mye og bruker pinnestørrelser fra 6 til 9.

Men det er klart, vil du heller gjøre det på din måte så strikk i vei på pinner nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har helt rett, skal du tove noe er sjansen for å lykkes adskillig større hvis du strikker på tjukke pinner, ulla trenger plass for å krympe. Jeg har tova mye og bruker pinnestørrelser fra 6 til 9.

Men det er klart, vil du heller gjøre det på din måte så strikk i vei på pinner nr 2.

Det er helt sikkert slik at gjest har rett. Likefullt har jeg erfart at sokker strikket med sprttsgarn på pinnestr. to BLE tovet. Da har jeg tro på at det samme vil skje igjen. Har tovet masse vesker m.m. av dette garnet, på tynne pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så en oppskrift på dette i et blad. Der strikket de en firkant. Tovet på 90 grader og broderte attersting med perlegarn rundt, samt laget oppheng med perlegarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...