Gå til innhold

Er det vanlig med bryllup hvor det serveres bare én kake og verken dessert eller kakebord senere på ettermiddagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk er ikke veldig sugne på kaker ved midnatt uansett, så en fin bryllupskake holder lenge. Det handler ikke om økonomi, men hvilken stil man ønsker på bryllupet. Lassevis av hjemmebakte kaker er mer misjonsmøte enn høytidelig fest.

Anonymkode: f177f...5e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i bryllup for noen år siden der det var masse kaker og cupcakes i tillegg til bryllupskaken. Bruden hadde fått oss venninner til å bake for henne. Synes det var helt unødvendig å ha så mye kaker etter middag (som var inkludert dessert). Folk er mett og mange hadde mer lyst på alkohol enn søte kaker. Det hadde holdt lenge med bryllupskaken. 

Ts, når det gjelder bryllupet du var i synes jeg det er kjipt å ikke servere dessert. Har man ikke råd til å invitere gjester til bryllup så lar man være. Hva koster uansett dessert for et bryllup for f. eks 50 pers? 5-10 000 kr? Dette er noe man må regne med når man inviterer til middag. Kakebord er litt ut, tror ikke folk ønsker overflod av kaker og mat lenger. 

Anonymkode: cf7b7...b09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Folk er ikke veldig sugne på kaker ved midnatt uansett, så en fin bryllupskake holder lenge. Det handler ikke om økonomi, men hvilken stil man ønsker på bryllupet. Lassevis av hjemmebakte kaker er mer misjonsmøte enn høytidelig fest.

Anonymkode: f177f...5e6

Helt uenig. 

Anonymkode: dcf63...3f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg var nylig i et bryllup hvor det ble servert én kake. Det var selve bryllupskaken ( typ marsipankake i etasje)  Det var før middagen og etterpå ble det verken servert dessert etterpå eller kaffe og kakebord senere. Er dette vanlig? Jeg har aldri opplevd før at en eneste kake som serveres før middag er det eneste av kake/dessert. Jeg synes det var litt uvant fordi jeg er vant med at  dessert etter middag og kakebord senere er en del av feiringen, men sa jo naturligvis ingenting om det.

Anonymkode: 58570...415

Hvorfor skulle du si noe om det? 

Anonymkode: 074d2...b6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal ha så mye meninger om alt 😂

Anonymkode: 5701b...aa0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 14.13):

Nei, det er ikke vanlig! 

Anonymkode: dca6e...5cd

kanskje de av økonomiske grunner ikke kunne tilrettelegge for flere kaker og mer mat ?

Anonymkode: 3f2d3...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vært med på kake før middag, men  har vært i bryllup med kun en kake. Da hadde vi fått lite, men fancy mat til middag så alle gledet seg til masse kaker. Skuffelsen var derfor stor hos flere gjester. 

Anonymkode: a00df...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere bryllup der middag er type koldtbord/tapas og dessert er kake. Men dog har det da vært kakebord og ikke bare kun bryllupskaken.

Anonymkode: 6f851...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i Sør-Europa og latet som om vi kuttet kaken før middag pga bilder. Etter 4 retters hadde vi kake litt sent samt is.  Folk var overhodet ikke intr. og bare en brøkdel av kaka ble spist. Hvorfor man skal ha nattmat i tillegg har jeg aldri skjønt.  Når skal den serveres når kakene ofte ikke kommer på bordet før i 23-24 tiden?  

Anonymkode: b7e09...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er utrolig norsk fenomen å skulle ha masse kaker etter en 3 retters middag. Det føles mer misjonssamling enn fin fest å skulle ha kakebord. Det blir sjeldent spist opp heller. Vi skal ha bryllupskake, og så noen cupcakes og noen donuts. Så setter vi ut litt ost og kjeks og frukt. 

Anonymkode: f6805...16f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tradisjonen med stort kakebord delvis er i ferd med å endre seg hos de yngre generasjonene. Alle bryllup jeg har vært i til jevnaldrende de siste åra (25-35 år) har kun hatt bryllupskake, servert en gang sent på kvelden, etter middag og før nattmat. Det er da helt fair at folk ikke følger den tradisjonen. Og dette er forholdsvis dyre bryllup, så handler om hva de ønsker i sitt bryllup.

Anonymkode: 97ff1...605

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 17.34):

Føler det er utrolig norsk fenomen å skulle ha masse kaker etter en 3 retters middag. Det føles mer misjonssamling enn fin fest å skulle ha kakebord. Det blir sjeldent spist opp heller. Vi skal ha bryllupskake, og så noen cupcakes og noen donuts. Så setter vi ut litt ost og kjeks og frukt. 

Anonymkode: f6805...16f

Men her hadde de jo ikke dessert heller. Dersom msn dropper kakebord er det naturlig å ha dessert!

Anonymkode: 120f5...e24

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig med både dessert og kaker. Og kaken er jo normalt å servere etter middag og da med kaffe/te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 14.06):

Jeg var nylig i et bryllup hvor det ble servert én kake. Det var selve bryllupskaken ( typ marsipankake i etasje)  Det var før middagen og etterpå ble det verken servert dessert etterpå eller kaffe og kakebord senere. Er dette vanlig? Jeg har aldri opplevd før at en eneste kake som serveres før middag er det eneste av kake/dessert. Jeg synes det var litt uvant fordi jeg er vant med at  dessert etter middag og kakebord senere er en del av feiringen, men sa jo naturligvis ingenting om det.

Anonymkode: 58570...415

Aldri hørt om. Kaken først var vel for å spise midre etterpå..

Anonymkode: 919b7...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kaker en stund etter middagen, som var koldtbord med varme og kalde retter. Mesteparten av kakene ble ikke rørt. Det hadde holdt med en eller to stk, og der var 50 gjester. Vi har en tendens til å ha for mye kaker. Har samme erfaring fra konfirmasjoner.

Anonymkode: 1d1e4...778

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på da pappa giftet seg første gang ca 1970 hadde de 1 kake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...