AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Del Skrevet 22. juli 2022 Hunden har jo like mye instinkt som katter. Hvorfor er det ikke båndtvang på katter enda? Anonymkode: 66115...058 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athena Catalina Skrevet 22. juli 2022 #2 Del Skrevet 22. juli 2022 Katter og hunder er ikke samme dyret, katter har en annen adferd og har andre behov enn hunder, for eksempel det å klatre, hoppe osv. Båndtvang på katt vil føre til at katten ikke får sine behov dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #3 Del Skrevet 22. juli 2022 Nå er det vel ikke så vanlig at hunder dreper mus og småfugl. Anonymkode: 2781b...0f5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #4 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det vel ikke så vanlig at hunder dreper mus og småfugl. Anonymkode: 2781b...0f5 Hunder dreper mye fugl hvis de får holde på. katter dreper millioner av fugler hvert år i Norge. Mange av dem rødlistede arter. De samme som er opptatt av å stenge vindmølleparker og verne fiskemåker sitter hjemme og klapper katten som skader hundrevis av sårbare fugler i året Anonymkode: 66115...058 24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 22. juli 2022 #5 Del Skrevet 22. juli 2022 Hunden min tar jordrotter, eneste dyret hun får lov å drepe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #6 Del Skrevet 22. juli 2022 Naboen sin katt dreper alt ,spurv og andre små fugler ,duer både voksne og unger ,måkeunger ,ekorn.... Ja jeg bruker mye tid i hagen og får med meg masse. Den også angreper andre katter som kommer litt for nært .... Jeg liker katter men akkurat denne katten her hater jeg som f. Er en dritt katt. Spyler den med vann hver gang jeg får mulighet. Anonymkode: b9850...ac6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 22. juli 2022 #7 Del Skrevet 22. juli 2022 Katter er lystmordere. Man burde absolutt vurdere båndtvang rett og slett fordi de dreper fugler og andre dyr i fødselsesongen (jfr da det er båndtvang for hunder!) - det henger jo ikke på greip. 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #8 Del Skrevet 22. juli 2022 Enig i at det er et problem at katt tar mye småfugl. Min egen er heldigvis for klønete til å få tak i noen. Men jeg passer også på å gjøre det jeg kan - hun får ikke gå ut om natta, får fôr med høyt kjøttinnhold, og lager til matplasser til småfuglene der kattene ikke får tak i dem. Dessverre er mange katteeiere fullstendig på defensiven når dette tas opp. En ting som kunne hjulpet mye var dog vilje til å gjøre noe med problemet med hjemløse katter i Norge - de regner vel med at det er rundt 100.000 av dem, og ingen gjør noe unntatt private organisasjoner. Tror det kunne hjulpet mye om disse slapp å jakte for å spise. Anonymkode: 803d4...3e7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. juli 2022 #9 Del Skrevet 22. juli 2022 7 minutter siden, Try2 said: Katter er lystmordere. Man burde absolutt vurdere båndtvang rett og slett fordi de dreper fugler og andre dyr i fødselsesongen (jfr da det er båndtvang for hunder!) - det henger jo ikke på greip. Katter er ikke lystmordere. Når vilt beveger seg så trigger det jaktinstinktet. Hvis kattungene ikke ble ordentlig opplært av kattemor så er det ikke alltid de lærer sammenhengen drept vilt = mat. Selve jakten er instinktiv, men det å spise må læres. Ikke alle har lært dette. I tillegg vil jaktinstinktet trigges av bevegelse selv når katten er mett. Det er samme mekanikk som gjør at en rev som kommer inn i en hønsegård vil ta livet av alle sammen og kanskje spise en eller to. De er ikke sadister, de følger instinkter de er født med som rovdyr. 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 22. juli 2022 #10 Del Skrevet 22. juli 2022 Det er deres instinkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 22. juli 2022 #11 Del Skrevet 22. juli 2022 Har jo også noe mer størrelser å gjøre, en hund kan ta livet av mennesker, det klarer ikke katter med mindre de treffer eksagt en av hovedårene våre og vi blør ihjel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 22. juli 2022 #12 Del Skrevet 22. juli 2022 Om de spiser byttet eller ikke er vel uinteressant. Poenget er at de dreper. Derfor min konklusjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Del Skrevet 22. juli 2022 Tabris skrev (5 minutter siden): Katter er ikke lystmordere. Når vilt beveger seg så trigger det jaktinstinktet. Hvis kattungene ikke ble ordentlig opplært av kattemor så er det ikke alltid de lærer sammenhengen drept vilt = mat. Selve jakten er instinktiv, men det å spise må læres. Ikke alle har lært dette. I tillegg vil jaktinstinktet trigges av bevegelse selv når katten er mett. Det er samme mekanikk som gjør at en rev som kommer inn i en hønsegård vil ta livet av alle sammen og kanskje spise en eller to. De er ikke sadister, de følger instinkter de er født med som rovdyr. de er lystmordere. katter som tar bytte kan i de fleste tilfelle sette inn nådestøtet og drepe de lenge før de faktisk gjør det. de leker med og piner byttet sitt lenge før de dreper det. Anonymkode: d0d26...7d0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. juli 2022 #14 Del Skrevet 22. juli 2022 Fordi katter sørger for å ta skadedyr som mus og fugler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. juli 2022 #15 Del Skrevet 22. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: de er lystmordere. katter som tar bytte kan i de fleste tilfelle sette inn nådestøtet og drepe de lenge før de faktisk gjør det. de leker med og piner byttet sitt lenge før de dreper det. Anonymkode: d0d26...7d0 Igjen så menneskeliggjør du et dyr. Mange av kattens byttedyr kan ta igjen og skade katten, f.eks gnagere. Hvis de går inn for å drepe dyret mens det enda har masse energi igjen, så kan katten selv bli skadet. Og i naturen så kan en lite skade fort bli dødelig. De vil derfor trette ut byttedyret først slik at det er minst mulig risiko for dem selv når de endelig dreper det. 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 22. juli 2022 #16 Del Skrevet 22. juli 2022 Jeg bodde i skogen tidligere. Kattene fanget mus. Jeg fikk ikke mus i huset. De la musene på trappa. De spiste ikke, men la dem fram, trofeet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #17 Del Skrevet 22. juli 2022 Det burde definitivt vært båndtvang på katter i samme tidsperiode som hunder slik at fugleunger og unger av smådyr som fødes på våren får være i fred. Faktisk er det viktigere å holde katter i bånd enn hunder når det gjelder dette. Mange, ofte de som har katt, har blitt vant til et liv der de slipper å følge opp kattene sine og selvsagt er helt imot at denne nå skal gå i bånd halve året slik som hundene må. Skjønner det godt, men det er ingen grunn til ulike regler her om man klarer å være objektiv! Hunder har også instinkter og mange hunder har et stor behov for å løpe fritt for å få uttrykk for sine instinkter og behov, og en hund er heller ikke en hund når det kommer til loven om båndtvang. En Chihuahua gjør ikke mer skade enn en katt... Jeg hadde også satt pris på å slippe å ha kattemøkk flere steder i hagen og kattehår i putene på utemøblene våre. Det er ikke alle som er like glad for at ørten naboer har katt som de slipper ut på andres eiendom. Jeg håper virkelig man får gjennom en mye strengere lov som forplikter dyreeiere i mye større grad, ikke bare katteeiere, men også for kaniner og smådyr. Krav om kurs for å skaffe seg dyr, påbud om chip på alle dyr og veldig strenge regler for avl og sterilisering av dyr man har skaffet seg. Leste for få minutter siden om løskatter som var fanget inn fra en øy der de tydeligvis hadde bodd uten oppfølging. Forferdelige øyeproblemer og dårlig helse ble utfallet. Får vondt inni meg når folk skaffer seg dyr som de ikke tar seg av.. Anonymkode: f05e7...a38 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #18 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det burde definitivt vært båndtvang på katter i samme tidsperiode som hunder slik at fugleunger og unger av smådyr som fødes på våren får være i fred. Faktisk er det viktigere å holde katter i bånd enn hunder når det gjelder dette. Mange, ofte de som har katt, har blitt vant til et liv der de slipper å følge opp kattene sine og selvsagt er helt imot at denne nå skal gå i bånd halve året slik som hundene må. Skjønner det godt, men det er ingen grunn til ulike regler her om man klarer å være objektiv! Hunder har også instinkter og mange hunder har et stor behov for å løpe fritt for å få uttrykk for sine instinkter og behov, og en hund er heller ikke en hund når det kommer til loven om båndtvang. En Chihuahua gjør ikke mer skade enn en katt... Anonymkode: f05e7...a38 Vil våge å påstå at en chihuahua gjør langt mindre skade enn en katt. Min chihuahua på 2.5 kg gjør ikke en flue fortred (hun er redd for fluer og veldig mye annet). Eneste grunnen til at jeg faktisk overholder båndtvangen, er for å kunne hanke henne kjapt inn dersom hun blir angrepet av større hunder (ja, noen har prøvd seg på henne). Ellers synes jeg båndtvang for små hunder er helt bak mål, da de oftest er langt mer uskyldige enn katter flest. Anonymkode: 0d964...f67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #19 Del Skrevet 22. juli 2022 Athena Catalina skrev (6 timer siden): Katter og hunder er ikke samme dyret, katter har en annen adferd og har andre behov enn hunder, for eksempel det å klatre, hoppe osv. Båndtvang på katt vil føre til at katten ikke får sine behov dekket. Det stemmer at de ikke er samme dyr og har helt like behov. Men det der er jo bare tull. En hund vil ha langt større behov for psykisk og fysisk stimuli enn en katt. Klatre, hoppe? Derfor vi med innekatter har hyller i høyden, klorestativ, derfor vi har trær i kattegården. Behov for å jakte? Derfor vi leker med de og stinulerer de på forskjellige vis, derfor de har food puzzles. Behov for aktivitet? Joda det får de. En katt kan få alle sine behov dekket som innekatt med mulighet for kattegård eller sele. En katt i langline kan gjøre akkurat det samme som en utekatt, men de trenger faktisk ikke drepe fugler og mus, de får utløp for de instinktene ved å leke for eksempel med fiskestang. Eneste grunnen til at hunder går i sele og har hundegårder er jo pga str, en løs hund vil kunne gjøre mye større skade på vilt og mennesker enn en katt. Det er normalt, men det er egentlig ikke det, hunder stammer fra ulver.. Hunder har ikke noe mindre behov for psykisk eller fysisk aktivisering enn en katt, men de klarer seg helt fint. Hadde flere katteeiere faktisk satt seg inn i det hadde de sett at de er uproblematisk. Anonymkode: 80be0...3f9 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 22. juli 2022 #20 Del Skrevet 22. juli 2022 Hunder -hvis de hadde blitt sluppet ut om natten og store delen av døgnet - eller ikke fått mat - hadde (mange av dem-ikke alle) jaktet på byttedyr. Saken er at i hundrevis år eller mer har katter fått holde på å drepe så mange byttedyr de ønsker. Men hunder skal altså holdes i bånd i fødselsesongen. Men ikke de verste morderene. Altså katter. Det henger ikke på greip. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå