Gå til innhold

Mor/Datter reiser til Agadir/Rabat (Marokko) i August. Reisetips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har vært det nede før å kan gi tips til severdigheter/restauranter etc vi bør få med oss? Det er jeg og en tenåringsdatter.

Anonymkode: 9885b...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Velg ett annet land.

Anonymkode: 8b2b9...c15

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri reist til Marokko som kvinne og i hvert fall ikke med en tenåringsdatter. 

Anonymkode: a53f2...2ce

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din kommer til å være fritt vilt 24/7. 

Anonymkode: ab136...c09

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, nå får folk gi seg. Jeg var i Marokko i 2015, det var ikke noe problem. Folk var veldig høflige og fine, opplevde ikke én ubehagelig episode. Var i Agadir og Marrakesh, men husker dessverre ikke hvor vi spiste osv. Men utrolig fint land, jeg elsker Marokko, og skal definitivt tilbake senere 😊

Anonymkode: 15163...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisetips: dekk til skuldrene med tynne sjal når dere går rundt i handlegatene.

Det er ikke bare bare å få tak i en vifte faktisk, og selgerne er innpåslitne. Ha med vifter, det er varmt og dere vil ikke angre på det. Vi lærte av den.

Hold dere bare på hotellet ved kveldstid, og ikke dra for langt unna hotellet på dagen. Strendene er også no go på kveldstid, lokale folk tar over strendene på kvelden. Ta sikre taxier som hoteller anbefaler, mye rart. Spør om nummer til taxien som kjører dere til der dere skal, tryggere å bli hentet av samme person. 

Vær forsiktig og ikke bli med på opplevelseturer som ikke er i regi av hotellet eller reiseselskapet. Mange sleipe folk tilbyr spennende turer som kan være skummle. Ikke stol for mye på folk, de sier det dere vil høre. 

Så lenge dere tar forhåndsregler, så går nok denne turen bra og dere får det supert. Pass ekstra godt på datteren din 👍 

Var i Marokko for noen år siden når jeg bar i tyveårene med en venninne. 

God tur! 

Anonymkode: d7601...f99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faen så utvitende og fordomsfulle folk på KG er.

Marokko er et fantastisk ferieland.

Anonymkode: 70fc3...5aa

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tajin er en matrett som forresten er veldig godt, så anbefaler dere å spise det 😊👍

Anonymkode: d7601...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faen så utvitende og fordomsfulle folk på KG er.

Marokko er et fantastisk ferieland.

Anonymkode: 70fc3...5aa

Du husker vel hva som skjedde med Maren Ueland?

Anonymkode: 8b2b9...c15

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marokko er et fantastisk land. Anbefaler en tur til Essaouira og Marrakech. Agadir er antagelig byen jeg liker minst i Marokko. Litt "later som det er Spania- område". De har imidlertid fått et flott kaiområde med mange kafeer og shopping nå. 

Vær tydelige og avvisende dersom menn blir påtrengende. Det reiser en del håpefulle menn til agadir, akkurat fordi de drømmer om en kvinne som tar dem med til Europa. Slik er det bare, og ganske forståelig på grunn av mye fattigdom, men bare å være klare på at dere ikke er åpen for slike. "Ana marra mjosha" er en god setning å kunne. (Jeg er en gift kvinne.) For all del, ikke bli sjarmert av noen slike. Oddsen for at det er ekte kjærlighet er mindre enn å vinne i lotto. De menn som ønsker en kvinne fra Europa sier og gjør HVA SOM HELST for å oppnå papirer til Europa/USA. 

Dog er det lett å ikke bli plaget av slike, ved å være tydelig på at man ikke ønsker kontakt. Jeg går fint rundt alene i Marokko, der det er mye mennesker. Som i Oslo/Bergen går jeg ikke rundt og vaser alene på nattestid. Det er ikke lurt noen steder. 

Tenåring kan bety ganske mye. Badeland om ung tenåring, shopping og utflukter dersom stor tenåring. De to nevnte byer er vel verdt et besøk uansett. 

Anonymkode: 0a3c0...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barndomsminne. Vi var i Agadir. Min søster og meg var blond. Far fikk tilbud om å selge oss. Dette er 30 år siden. Han avviste alt. Og tok hånden vår. Holdt oss fast. Men, for en opplevelse. Agadir. Fantastisk. Jeg var bare 5 år dengang. Husker alt  dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Kanskje rart spm., men bør vi kjøpe med hijab ifra Norge? Blir vi fortsatt plaget?

Anonymkode: 9885b...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du husker vel hva som skjedde med Maren Ueland?

Anonymkode: 8b2b9...c15

Og så? Hvis man ikke kan dra til et land hvor en skandinav en gang ble drept så trur jeg nesten ikke det finnes land igjen å dra til.

Anonymkode: 70fc3...5aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der en gang tidligere. Aldri igjen. Jeg og min blonde søster ble fotfulgt på markedet, på fjellet... alle skulle kjøpe oss. Var helt forferdelig 

Anonymkode: d3b24...7e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og så? Hvis man ikke kan dra til et land hvor en skandinav en gang ble drept så trur jeg nesten ikke det finnes land igjen å dra til.

Anonymkode: 70fc3...5aa

Det var to fra Skandinavia, og det var måten de ble drept på som gjør at jeg fraråder Marokko.

Anonymkode: 8b2b9...c15

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var to fra Skandinavia, og det var måten de ble drept på som gjør at jeg fraråder Marokko.

Anonymkode: 8b2b9...c15

Jeg forstår frykten, men den har ingen rot i virkelighetene. Det er farligere å kjøre bilen til Gardermoen enn å dra på ferie til Marokko.

UDI sier følgende om kriminalitet i Marokko: "Det er generelt lite kriminalitet i Marokko. På turiststeder, offentlig transport og i storbyer bør man likevel ta forholdsregler for å unngå lommetyver."

Anonymkode: 70fc3...5aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var to fra Skandinavia, og det var måten de ble drept på som gjør at jeg fraråder Marokko.

Anonymkode: 8b2b9...c15

Men terror kan man jo bli utsatt for nesten hvor som helst i verden. Du nøler vel ikke med å dra til Oslo? Eller London? Eller Paris? Kanskje vi bare skal innse at ingen steder er 100% trygt, og heller leve livet mens vi har det. En kan dø i sin egen dusj i morgen tidlig, om man sklir og slår hodet hardt nok, så man har ingen garantier for noe som helst.

Husk også på hvordan den jevne marokkaner reagerte på hendelsen. De sørget, raste og var sjokkerte. Det sier nok mer om marokkanere enn den gruppen menn som drepte de to jentene. 

Anonymkode: 05fc2...b78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært der en gang tidligere. Aldri igjen. Jeg og min blonde søster ble fotfulgt på markedet, på fjellet... alle skulle kjøpe oss. Var helt forferdelig 

Anonymkode: d3b24...7e3

Jeg har alltid trodd det jeg opplevde i Marokko var et helt sært tilfellet. For min far ble også spurt om han ville selge meg. Det er så utrolig ekkelt å tenke på. Har lurt på hvorfor folk går rundt og mener de kan kjøpe mennesker som verden mest naturlige ting.

Anonymkode: 3f195...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har alltid trodd det jeg opplevde i Marokko var et helt sært tilfellet. For min far ble også spurt om han ville selge meg. Det er så utrolig ekkelt å tenke på. Har lurt på hvorfor folk går rundt og mener de kan kjøpe mennesker som verden mest naturlige ting.

Anonymkode: 3f195...ea1

Du trur vell ikke oppriktig at de faktisk mener at de vil kjøpe noen?

Det er en blanding av vits og kompliment. Lettbeint small talk.

Platt og sjåvenistisk, ja. Men det er jo ikke seriøst ment.

Anonymkode: 70fc3...5aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...