AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #41 Del Skrevet 20. juli 2022 17.11 skrev (51 minutter siden): Hvorfor dessverre? Jeg syns det er morsomt å observere at språket utvikler seg over tid Edit: Min personlige favoritt er forresten "hytt og gevær". Mulig jeg er gammeldags.. 😂 men jeg har problemer med å akseptere enkelte utviklingstrender for språket vårt. At kj-lyden sakte, men sikkert forsvinner, at ord og uttrykk blir skrevet feil så mye at det til slutt blir akseptert. Huff - hilsen ab, 90 år 🙈 Anonymkode: 8cbd1...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #42 Del Skrevet 20. juli 2022 Altså, å skrive korrekt er ikke det samme som å skrive godt eller ha noe interessant å si. Korrektur er et eget fag. Jeg vil mye heller at folk med dysleksi, som har norsk som andrespråk osv er med i diskusjonen, enn at alle skriver 100% korrekt norsk. Folk som skal påpeke skrivefeil i stedet for å bidra er bare støy og avsporinger i mine øyne. Du skjønner jo hva det var de ville si? Anonymkode: 68179...e6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #43 Del Skrevet 20. juli 2022 Bag skrev (12 timer siden): Jeg ser at folk (inkludert moderatorer) har veldig forskjellig holdning til det å bli korrigert på språk i en tråd. Noen opplever det tydeligvis som veldig avsporende og mener at så lenge man har forstått hva som menes så bør man ikke korrigere. Andre tar kjapt til seg kritikken, takker, retter seg etter denne og går videre uten at språkkommentaren blir noen stor sak. Noen ganger er det andre enn den som blir korrigert som nærmest blir fornærmet på orginalforfattetens vegne og gjør det til en større sak mens forfatteren selv takker for rettelsen. Jeg tenker at det er en forskjell på om det er en mindre skrivefeil/forglemmelse eller om man åpenbart ikke vet hvordan noe skal skrives. Hva tenker dere? Skal man aldri kommentere andres skrivefeil? Hvorfor kan man ikke ta til seg rettingen og gå kjapt videre? Utgangspunktet mitt for dette innlegget er at noen skrev "For ente gang..." Jeg har aldri før sett noen skrive det slik og kommenterte at det het "For n-te gang" eller "For n'te gang". Det vil si at noe har blitt gjentatt en rekke ganger tidligere uten at man vet hvor mange (og at n er et naturlig tall d.v.s. et positivt heltall). Forfatteren hadde en kjapp ok til min kommentar og en annen hadde en sur kommentar til min rettelse. Tråden gikk så flere sider videre. Det var alt men moderator valgte alikevel å fjerne min korreksjon "fordi den var forstyrrende". Dette drev jeg på med på ungdomsskolen, hvor jeg pirket på lærerne og skrivefeil de skrev på tavlen. Men jeg la det jo av meg … 🥴 For meg blir det veldig sånn, ‘velkommen etter’-opplegg. Føler ikke at jeg har tid til slike mennesker, de har så ekstremt tungt for det. Anonymkode: 828fc...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #44 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså, å skrive korrekt er ikke det samme som å skrive godt eller ha noe interessant å si. Korrektur er et eget fag. Jeg vil mye heller at folk med dysleksi, som har norsk som andrespråk osv er med i diskusjonen, enn at alle skriver 100% korrekt norsk. Folk som skal påpeke skrivefeil i stedet for å bidra er bare støy og avsporinger i mine øyne. Du skjønner jo hva det var de ville si? Anonymkode: 68179...e6c Enig. Dette var en frustrasjon for meg på grunnskolen. Jeg skrev dritdårlig, men hadde omtrent null skrivefeil. Husker at jeg elsket gloseprøver. Det var gøye greier. Da koste jeg meg maksimalt. Anonymkode: 828fc...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #45 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mulig jeg er gammeldags.. 😂 men jeg har problemer med å akseptere enkelte utviklingstrender for språket vårt. At kj-lyden sakte, men sikkert forsvinner, at ord og uttrykk blir skrevet feil så mye at det til slutt blir akseptert. Huff - hilsen ab, 90 år 🙈 Anonymkode: 8cbd1...ddf Synes språket før i tiden appellerte mer til undring, en mer eventyraktig tilnærming. En større barnslighet. Et mer uskyldig språk. 🙂 Anonymkode: 828fc...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #46 Del Skrevet 20. juli 2022 Bag skrev (12 timer siden): Jeg ser at folk (inkludert moderatorer) har veldig forskjellig holdning til det å bli korrigert på språk i en tråd. Noen opplever det tydeligvis som veldig avsporende og mener at så lenge man har forstått hva som menes så bør man ikke korrigere. Andre tar kjapt til seg kritikken, takker, retter seg etter denne og går videre uten at språkkommentaren blir noen stor sak. Noen ganger er det andre enn den som blir korrigert som nærmest blir fornærmet på orginalforfattetens vegne og gjør det til en større sak mens forfatteren selv takker for rettelsen. Jeg tenker at det er en forskjell på om det er en mindre skrivefeil/forglemmelse eller om man åpenbart ikke vet hvordan noe skal skrives. Hva tenker dere? Skal man aldri kommentere andres skrivefeil? Hvorfor kan man ikke ta til seg rettingen og gå kjapt videre? Utgangspunktet mitt for dette innlegget er at noen skrev "For ente gang..." Jeg har aldri før sett noen skrive det slik og kommenterte at det het "For n-te gang" eller "For n'te gang". Det vil si at noe har blitt gjentatt en rekke ganger tidligere uten at man vet hvor mange (og at n er et naturlig tall d.v.s. et positivt heltall). Forfatteren hadde en kjapp ok til min kommentar og en annen hadde en sur kommentar til min rettelse. Tråden gikk så flere sider videre. Det var alt men moderator valgte alikevel å fjerne min korreksjon "fordi den var forstyrrende". Jeg synes det er en uting å korrigere språket. Man får tråden til å handle om noe annet enn den er ment. Veldig irriterende. Man fremhever egen fortreffelighet. Og veldig ofte er ikke korrigeringen annet enn dårlig skjult hersketeknikk - en måte å latterliggjøre den korrigerte på. Å som voksent menneske opptre som en selvoppnevnt norsklærer er bare kvalmt. Anonymkode: 4cd68...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå