Gå til innhold

Å rette på noens språk i en tråd

Bag

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh ja? Kan ikke dere ha det i bakhodet, at dere kan ende med å tråkke på noen?! I iveren etter å vise hvor flinke dere er? 

Hva betyr - toletanse - egentlig? Og hvorfor bruker du bindestrek? 

Det heter nulltoleranse. 

Anonymkode: cda6d...33c

Takk.

"toletanse" var selvfølgelig en skrivefeil. Jeg brukte bindestrek fordi jeg opplevde det som tydeliggjørende at det var en sammenstilling av to ord. Noen ganger synes jeg lange, sammensatte ord glir sammen i ett og blir vanskeligere å lese uten oppdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hvis retting av språk blir brukt som hersketeknikk - ikke greit!  Er det for å oppriktig hjelpe er det flott men jeg observer sjelden at det er grunnen.

Endret av Vildewilding
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (Akkurat nå):

Takk.

"toletanse" var selvfølgelig en skrivefeil. Jeg brukte bindestrek fordi jeg opplevde det som tydeliggjørende at det var en sammenstilling av to ord. Noen ganger synes jeg lange, sammensatte ord glir sammen i ett og blir vanskeligere å lese uten oppdeling.

Da lider du av anglifisering. Det er en styrke i det norske språket at vi har sammenskrivninger. Jeg siterer språkrådet: «Det er et grunnleggende prinsipp i norsk at vi kan danne et ord ved å sette sammen to eller flere ord. Slike sammensetninger skal skrives i ett ord. Sammensatte ord som uttales som ett ord, skriver vi også som ett ord»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ganske sprø når noen skriver "værre" og "værst"

Anonymkode: 088d6...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hareena said:

Da lider du av anglifisering. Det er en styrke i det norske språket at vi har sammenskrivninger. Jeg siterer språkrådet: «Det er et grunnleggende prinsipp i norsk at vi kan danne et ord ved å sette sammen to eller flere ord. Slike sammensetninger skal skrives i ett ord. Sammensatte ord som uttales som ett ord, skriver vi også som ett ord»

Det har du helt rett i. (Og det er jeg selv klar over.)

Jeg har engelsk som arbeidsspråk og forsøker å ikke ta med det inn i norsken. Når det gjelder lange ord synes jeg det er litt vanskelig. Jeg synes på den ene siden at norske sammensatte ord kan bli krevende å lese og på den andre side at for mange bindestreker blir forstyrrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hareena said:

En annen ting jeg har lært på dette forumet er at jeg bør være forsiktig med ironi. Det er alltid en eller annen som ikke tar poenget og blamerer seg med å rette på eller «forklarer» meg saken. 

Enig. Ironi bør unngås fullstendig. Ironi kan medføre at meningsfeller bruker masse tid på forklare deg noe dere er enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det blir jo aldri bedre om man ikke kan komme med en forsiktig korrigering. Å legge merke til alle typiske feil er omtrent som å ha absolutt gehør, så det er umulig å unngå det. Dersom flere lærer seg hva ordene heter blir det mye lettere og triveligere å lese.

Anonymkode: 25a56...120

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er fullt av troll. Jeg hadde skamma meg om noen hadde visst at hadde bruker her. For det er mye lavmål her inne. 

Hoho, jeg også har det slik. KG er mitt hemmelige rom🤣

Anonymkode: 3d8e4...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det blir jo aldri bedre om man ikke kan komme med en forsiktig korrigering. Å legge merke til alle typiske feil er omtrent som å ha absolutt gehør, så det er umulig å unngå det. Dersom flere lærer seg hva ordene heter blir det mye lettere og triveligere å lese.

Du trenger ikke å kommentere på alt du legger merke til, spesielt ikke i plenum, det er barnelærdom.

Anonymkode: c4a9a...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tastefeil 

Orddelingsfeil 

Skrivefeil 

Tegnsettingsfeil 

Feil bruk av pronomen 

Merkelig setningsoppbygging 

Hvis et kort innlegg på KG inneholder alle disse feilene, så blir det vondt å lese. En liten skrivefeil gjør ikke noe.

Om noen skriver "henne" der det skal være "hun", så bør de jo bare være glade for at noen korrigerer det.

Anonymkode: 5b567...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kvinneguiden er et forum uten aktiv moderering. Det er fullt av troll. Jeg hadde skamma meg om noen hadde visst at hadde bruker her. For det er mye lavmål her inne. 

Så, sitte her inne, på et forum kjent for idioti og tull, på sin høye hest og rette på folk sitt språk!? Og liksomskrive dannet? 

Det blir som å vinne quizen på lukka avdeling. 

Anonymkode: cda6d...33c

Den modereringa burde brukes mer på å slette ufine innlegg, enn å rette skrivefeil.

Anonymkode: d8bbe...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er innafor så lenge man også kommenterer det som er trådens tema. Hvis man skriver et innlegg kun for å rette på språk så føles det mer ufint og som en hersketeknikk.

Anonymkode: 9f38a...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke å kommentere på alt du legger merke til, spesielt ikke i plenum, det er barnelærdom.

Jeg gjør det nesten aldri selv, men hvordan skal voksne mennesker lære noe om de ikke blir gjort oppmerksom på feil? Jeg blir glad når jeg får redusert antall kunnskapshull. Da er jeg til mindre bryderi ved neste anledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør det nesten aldri selv, men hvordan skal voksne mennesker lære noe om de ikke blir gjort oppmerksom på feil? Jeg blir glad når jeg får redusert antall kunnskapshull. Da er jeg til mindre bryderi ved neste anledning.

Da sender du en privat melding. Det er ingen grunn til å henge ut noen i en tråd, med mindre du gjør det for å fremheve dine egne språkkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innimellom gjør jeg brukere oppmerksomme på ord de bruker feil. Forfordelt er et ord jeg typisk ser brukt feil. Tanken min er at da lærer de kanskje hva ordet betyr og bruker det riktig fremover. Åpenbare autokorrekt ser jeg bort fra, også svært dårlig språk med 30 % skrivefeil i en setning (selv om jeg får vondt i øynene av å lese det). 

Uttrykk som er feil har jeg veldig lyst å korrigere, men har sluttet med det fordi folk blir så hissige. Eksempelvis hytt og pine - det heter ikke hytt og pine!

Anonymkode: 8cbd1...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, det er sant, det blir lettere å lese. Men ikke alle har anlegg for å skrive og det er da bare slemt å hakke på dem.

Anonymkode: 98d26...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innimellom gjør jeg brukere oppmerksomme på ord de bruker feil. Forfordelt er et ord jeg typisk ser brukt feil. Tanken min er at da lærer de kanskje hva ordet betyr og bruker det riktig fremover. Åpenbare autokorrekt ser jeg bort fra, også svært dårlig språk med 30 % skrivefeil i en setning (selv om jeg får vondt i øynene av å lese det). 

Uttrykk som er feil har jeg veldig lyst å korrigere, men har sluttet med det fordi folk blir så hissige. Eksempelvis hytt og pine - det heter ikke hytt og pine!

Ikke? Hva heter det da? Nå skal jeg lære noe nytt i dag 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke? Hva heter det da? Nå skal jeg lære noe nytt i dag 😄

I hytt og vær. Blir ofte blandet sammen med død og pine. Hytt og pine blitt så vanlig sammenblanding at det dessverre begynner å bli akseptert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis folk kunne se over før de trykker " send" så ville mye vært bedre. Når man allerede i overskriften får en grov skrivefeil så greier ikke jeg å få med meg eller gidde å engasjere meg i innholdet i tråden. Gjør deg selv en tjeneste å ikke ha det så travelt at du ikke sjekker det du har skrevet. 

Jeg er ikke perfekt selv men jeg ser alltid over det jeg skriver for å unngå irriterende tastefeil eller autocorrect. 

Anonymkode: 3e2c7...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

I hytt og vær. Blir ofte blandet sammen med død og pine. Hytt og pine blitt så vanlig sammenblanding at det dessverre begynner å bli akseptert

Hvorfor dessverre? Jeg syns det er morsomt å observere at språket utvikler seg over tid :) 

Edit: Min personlige favoritt er forresten "hytt og gevær".

Endret av 17.11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...