Bag Skrevet 20. juli 2022 #1 Del Skrevet 20. juli 2022 (endret) Jeg ser at folk (inkludert moderatorer) har veldig forskjellig holdning til det å bli korrigert på språk i en tråd. Noen opplever det tydeligvis som veldig avsporende og mener at så lenge man har forstått hva som menes så bør man ikke korrigere. Andre tar kjapt til seg kritikken, takker, retter seg etter denne og går videre uten at språkkommentaren blir noen stor sak. Noen ganger er det andre enn den som blir korrigert som nærmest blir fornærmet på orginalforfattetens vegne og gjør det til en større sak mens forfatteren selv takker for rettelsen. Jeg tenker at det er en forskjell på om det er en mindre skrivefeil/forglemmelse eller om man åpenbart ikke vet hvordan noe skal skrives. Hva tenker dere? Skal man aldri kommentere andres skrivefeil? Hvorfor kan man ikke ta til seg rettingen og gå kjapt videre? Utgangspunktet mitt for dette innlegget er at noen skrev "For ente gang..." Jeg har aldri før sett noen skrive det slik og kommenterte at det het "For n-te gang" eller "For n'te gang". Det vil si at noe har blitt gjentatt en rekke ganger tidligere uten at man vet hvor mange (og at n er et naturlig tall d.v.s. et positivt heltall). Forfatteren hadde en kjapp ok til min kommentar og en annen hadde en sur kommentar til min rettelse. Tråden gikk så flere sider videre. Det var alt men moderator valgte alikevel å fjerne min korreksjon "fordi den var forstyrrende". Endret 20. juli 2022 av Bag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 20. juli 2022 #2 Del Skrevet 20. juli 2022 Med mindre innlegget er postet i språkforumet eller språk er relevant for innlegget, så mener jeg det er en uting å kommentere andres språk, selv om jeg synder av og til selv også. En ting er at det fort kan føre til avsporinger av tråden, en annen ting er at det ofte brukes som ren hersketeknikk og forsøk på å score billige plusspoeng, så det kan være vanskelig for mottaker å vite om det er hyggelig ment eller ikke. Selv i de tilfellene der intensjonene er aldri så gode så kan det dermed oppfattes som et angrep og føre til avsporinger, så hvorfor ikke bare la det være. Spesielt når kommentarer om språk er det eneste man har å tilføye i tråden, og man dermed glatt ignorerer den faktiske problemstillingen. Om det klør skikkelig i rettskrivingsnerven så kan man også sende en PM til den det gjelder, det er ikke alltid nødvendig å ta det plenum. Har brukeren reservert seg mot PM? Vel, da er det rimelig å anta at tilfeldige kommentarer på språk i plenum heller ikke er spesielt velkomment. Tenker jeg da. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 20. juli 2022 #3 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg er opptatt av språk selv, men prøver å legge det vekk i dette forumet. Jeg har korrigert én gang, men det var fordi en «bedreviter» hadde korrigert noe som var korrekt skrevet, med en usmakelig kommentar om at det var tydelig at trådstarter ikke hadde høyere utdanning. Det jeg har bommet på er at jeg har svart på innlegg jeg har trodd har vært postet av en svært ung person fordi språket var hjelpeløst, men så viste det seg at det var snakk om noen i trettiårene. Jeg lærte av den og tenker dette forumet skal være for alle, selv de med svake norskkunnskaper. Da bør vi la være å kommentere skrivefeil så lenge meningen er tydelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #4 Del Skrevet 20. juli 2022 Bag skrev (21 minutter siden): Jeg ser at folk (inkludert moderatorer) har veldig forskjellig holdning til det å bli korrigert på språk i en tråd. Noen opplever det tydeligvis som veldig avsporende og mener at så lenge man har forstått hva som menes så bør man ikke korrigere. Andre tar kjapt til seg kritikken, takker, retter seg etter denne og går videre uten at språkkommentaren blir noen stor sak. Noen ganger er det andre enn den som blir korrigert som nærmest blir fornærmet på orginalforfattetens vegne og gjør det til en større sak mens forfatteren selv takker for rettelsen. Jeg tenker at det er en forskjell på om det er en mindre skrivefeil/forglemmelse eller om man åpenbart ikke vet hvordan noe skal skrives. Hva tenker dere? Skal man aldri kommentere andres skrivefeil? Hvorfor kan man ikke ta til seg rettingen og gå kjapt videre? Utgangspunktet mitt for dette innlegget er at noen skrev "For ente gang..." Jeg har aldri før sett noen skrive det slik og kommenterte at det het "For n-te gang" eller "For n'te gang". Det vil si at noe har blitt gjentatt en rekke ganger tidligere uten at man vet hvor mange (og at n er et naturlig tall d.v.s. et positivt heltall). Forfatteren hadde en kjapp ok til min kommentar og en annen hadde en sur kommentar til min rettelse. Tråden gikk så flere sider videre. Det var alt men moderator valgte alikevel å fjerne min korreksjon "fordi den var forstyrrende". Hvorfor blande seg tenker jeg. Du skjønner hva de mener,hva er da problemet? Anonymkode: b624e...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg opplever det litt som om det nesten ikke finnes grenser for hva man kan kverrulere på mens når det gjelder språk så skal man tolerere alt. Som jeg skrev over så mener jeg det er forskjell på forglemmelser og at man åpenbart ikke vet hva et ord betyr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 20. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor blande seg tenker jeg. Du skjønner hva de mener,hva er da problemet? Anonymkode: b624e...d6f Poenget er vel at språket er et verktøy for å gjøre seg forstått. Det forutsetter at vi legger omtrent det samme i ordene. Hvis noen ikke forstår hva ord betyr så mister de sin forklarende effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg blir såret når noen retter på meg. Si hva som helst til meg, kall meg de mest grusomme ting, latterliggjør meg og tru meg. Men plukk på språket mitt og du har sendt meg tilbake i tid, til da jeg ikke turte å lese høyt i klassen og ble ydmyket ytterligere ved å bli satt i spesialklasse. For jeg kan tenke meg nøye om, lese andres innlegg med et åpent sinn, reflektrere rundt andres og egne meninger og så skrive mitt innlegg. Og pang! Så kommer en bruker til, som ikke har lest noe av det jeg har skrevet, med ei såkalt høflig korrigering og en oversikt over hvordan jeg - egentlig - skal bøye verbet. Det er både nedlatende og respektløst. Anonymkode: cda6d...33c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg syns det er moderne uhøflighet og mobbing de slipper unna med som Anonym bruker. Anonymkode: d8bbe...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Del Skrevet 20. juli 2022 Bag skrev (34 minutter siden): Jeg ser at folk (inkludert moderatorer) har veldig forskjellig holdning til det å bli korrigert på språk i en tråd. Noen opplever det tydeligvis som veldig avsporende og mener at så lenge man har forstått hva som menes så bør man ikke korrigere. Andre tar kjapt til seg kritikken, takker, retter seg etter denne og går videre uten at språkkommentaren blir noen stor sak. Noen ganger er det andre enn den som blir korrigert som nærmest blir fornærmet på orginalforfattetens vegne og gjør det til en større sak mens forfatteren selv takker for rettelsen. Jeg tenker at det er en forskjell på om det er en mindre skrivefeil/forglemmelse eller om man åpenbart ikke vet hvordan noe skal skrives. Hva tenker dere? Skal man aldri kommentere andres skrivefeil? Hvorfor kan man ikke ta til seg rettingen og gå kjapt videre? Utgangspunktet mitt for dette innlegget er at noen skrev "For ente gang..." Jeg har aldri før sett noen skrive det slik og kommenterte at det het "For n-te gang" eller "For n'te gang". Det vil si at noe har blitt gjentatt en rekke ganger tidligere uten at man vet hvor mange (og at n er et naturlig tall d.v.s. et positivt heltall). Forfatteren hadde en kjapp ok til min kommentar og en annen hadde en sur kommentar til min rettelse. Tråden gikk så flere sider videre. Det var alt men moderator valgte alikevel å fjerne min korreksjon "fordi den var forstyrrende". Bare for å påpeke, fordi om du skriver stort sett korrekt, så mangler du komma flere steder. Du skriver lange setninger. Les igjennom, og kjenn etter hvor du trenger en pustepause. Der skal det gjerne inn et komma. Og så er det selvsagt de allmenne reglene https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Kommaregler/ Utover det, tenker jeg at skrivefeil ikke nødvendigvis er forfatterens skrivefeil, men autokorrekt. Hender jeg skriver på mobil, og når jeg har postet innlegget, ser jeg at det er stavefeil. Det irriterer meg, for jeg liker korrekt språk. Men innholdet er forståelig, og jeg får svar deretter. En annen sak er når forfatter skriver innlegg uten sammenheng, uten stor bokstav, uten punktum. Der det er umulig å egentlig forstå hva innlegget handler om, hva er spørsmålet, hva er problemstillingen.. Da kan jeg noen ganger lure på om det faktisk er skrive- og leseproblemer, eller en misforstått ide om at det gjør innlegget mer "personlig". Har problemer med å ta slike innlegg seriøst. Anonymkode: 9f19a...924 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #10 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare for å påpeke, fordi om du skriver stort sett korrekt, så mangler du komma flere steder. Du skriver lange setninger. Les igjennom, og kjenn etter hvor du trenger en pustepause. Der skal det gjerne inn et komma. Og så er det selvsagt de allmenne reglene https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Kommaregler/ Utover det, tenker jeg at skrivefeil ikke nødvendigvis er forfatterens skrivefeil, men autokorrekt. Hender jeg skriver på mobil, og når jeg har postet innlegget, ser jeg at det er stavefeil. Det irriterer meg, for jeg liker korrekt språk. Men innholdet er forståelig, og jeg får svar deretter. En annen sak er når forfatter skriver innlegg uten sammenheng, uten stor bokstav, uten punktum. Der det er umulig å egentlig forstå hva innlegget handler om, hva er spørsmålet, hva er problemstillingen.. Da kan jeg noen ganger lure på om det faktisk er skrive- og leseproblemer, eller en misforstått ide om at det gjør innlegget mer "personlig". Har problemer med å ta slike innlegg seriøst. Anonymkode: 9f19a...924 Vennlig råd: Du skulle ha droppet kommaet etter "utover det". Anonymkode: eb49a...f34 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 20. juli 2022 #11 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg syntes det er helt for banneli og klage på slike små feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 20. juli 2022 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir såret når noen retter på meg. Si hva som helst til meg, kall meg de mest grusomme ting, latterliggjør meg og tru meg. Men plukk på språket mitt og du har sendt meg tilbake i tid, til da jeg ikke turte å lese høyt i klassen og ble ydmyket ytterligere ved å bli satt i spesialklasse. For jeg kan tenke meg nøye om, lese andres innlegg med et åpent sinn, reflektrere rundt andres og egne meninger og så skrive mitt innlegg. Og pang! Så kommer en bruker til, som ikke har lest noe av det jeg har skrevet, med ei såkalt høflig korrigering og en oversikt over hvordan jeg - egentlig - skal bøye verbet. Det er både nedlatende og respektløst. Anonymkode: cda6d...33c Du opplever det nedlatende og respektløst på grunn av din historie. Det behøver ikke bety at det objektivt sett er nedlatende eller at det er negativt ment fra andre. Det kan virke som noen synes det er mer akseptabelt at ens argumentasjon blir plukket fullstendig fra hverandre mens at en har nulltoleranse for språkelig korreksjon. Endret 20. juli 2022 av Bag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #13 Del Skrevet 20. juli 2022 Mannisinbestealder skrev (Akkurat nå): Jeg syntes det er helt for banneli og klage på slike små feil. Små feil er en ting, men når det blir så merkelig at man ikke forstår, da må det være lov å si fra/spørre. Hva betyr forresten "banneli"? Anonymkode: eb49a...f34 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 20. juli 2022 #14 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Små feil er en ting, men når det blir så merkelig at man ikke forstår, da må det være lov å si fra/spørre. Hva betyr forresten "banneli"? Anonymkode: eb49a...f34 Aner ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 20. juli 2022 5 minutter siden, Mannisinbestealder said: Aner ikke Hva er hensikten med å bruke et ord du ikke aner hva betyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #16 Del Skrevet 20. juli 2022 Bag skrev (7 minutter siden): Du opplever det nedlatende og respektløst på grunn av din historie. Det behøver ikke bety at det objektivt sett er nedlatende eller at det er negativt ment fra andre. Det kan virke som noen synes det er mer akseptabelt at ens argumentasjon blir plukket fullstendig fra hverandre mens at en har null-toletanse for språkelig korreksjon. Eh ja? Kan ikke dere ha det i bakhodet, at dere kan ende med å tråkke på noen?! I iveren etter å vise hvor flinke dere er? Hva betyr - toletanse - egentlig? Og hvorfor bruker du bindestrek? Det heter nulltoleranse. Anonymkode: cda6d...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 20. juli 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 20. juli 2022 Når blir feilene så store at det er greit å påpeke de? Eller kan de aldri bli så store? Jeg er med på at man skal ha forståelse for folk med dysleksi men finnes det noen grenser. Det jeg reagerer mest på er feil i overskrifter. Jeg mener at også de med dysleksi burde kunne kjøre en språksjekk før de lager en ny tråd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #18 Del Skrevet 20. juli 2022 Jeg pleide å være fæl til å rette på andres skrivefeil. Det har jeg sluttet med, for det er mange som har lese- og skrivevansker og da risikerer jeg å ødelegge dagen til noen. Ikke skriver jeg 100% perfekt selv heller. Eneste er hvis noen bruker et ord som faktisk betyr noe helt annet enn de ut fra kontekst sannsynligvis mente, da kan jeg spørre om de mente det andre, mer passende, ordet. Anonymkode: 98d26...a06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #19 Del Skrevet 20. juli 2022 Kvinneguiden er et forum uten aktiv moderering. Det er fullt av troll. Jeg hadde skamma meg om noen hadde visst at hadde bruker her. For det er mye lavmål her inne. Så, sitte her inne, på et forum kjent for idioti og tull, på sin høye hest og rette på folk sitt språk!? Og liksomskrive dannet? Det blir som å vinne quizen på lukka avdeling. Anonymkode: cda6d...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 20. juli 2022 #20 Del Skrevet 20. juli 2022 En annen ting jeg har lært på dette forumet er at jeg bør være forsiktig med ironi. Det er alltid en eller annen som ikke tar poenget og blamerer seg med å rette på eller «forklarer» meg saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå