Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring, diskriminerende ytringer, nedsettende ytringer, tulleinnlegg og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av grunnen er vel at i dag så slipper vi heldigvis å være sammen med noen som vi ikke vil være sammen med, er voldelig, utro osv. Vi kan fint oppdra barn alene, det finnes masse støtteordninger, du kan ta utdanning osv selv om du er alene med barn. Å heldigvis for det ! Å ikke minst er det ikke uhørt lengre å være alene med barn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (18 timer siden):

Dette har jo også sammenheng med økonomi. Det er økonomisk lukrativt i visse tilfeller og bli eneforsørger med alle stønader som er innlemmet i NAV-systemet. Det må også hensyntas i denne sammenheng. 

Det er virkelig ikke så lukrativt 

Anonymkode: f53ad...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

NAV. Ene og alene fordi de fleste utnytter systemet. Alle alenemødre jeg kjenner lever fett på barnebidrag, barnetrygd, overgangsstønad osv. 

Anonymkode: 96fb6...f21

Jøss merkelig , kjenner ingen som gjør det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alenemødre er ganske bortskjemte her i landet. Barnetrygd, barnebidrag, foreldrepenger, overgangsstønad, permisjon i oppimot to år ved evt ventig på barnehageplass, kontantstøtte og engangsstønad + barnetillegg på diverse stønader. Sammenlignet med USA hvor de ikke får NOEN TING. De får kanskje 6 uker hjemme med ungen.

Anonymkode: 64ed5...1bb

Eh? Barnetrygd fåt alle i Norge . Overgangsstønad får ikke alle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en grei måte å tjene penger på i Norge.

Du kan leve på sosialstøtte, da får du ca 6500kr. Så må NAV dekke bolig og strøm, utover dette får du barnetillegget som er ca 4500kr når barnet er mellom 11-17år. Så har du 3-4 barn innenfor den alderen klarer du deg fint.

Vet om 2 som lever på denne måten. De eier ikke en dritt, for det kan man ikke om man skal leve på NAV.

Anonymkode: 4cb53...829

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du får ikke redusert skatt?

Anonymkode: 84d74...df4

Nei det gjlr ingen aleneforelder 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg kjenner 5-6 menn i min familie/vennekrets som alle har særkullsbarn. Dette er barn som de fikk med kvinner som de ikke hadde noen intensjon/ønske om å være sammen med, og ingen av dem har tatt særlig godt vare på disse ungene de fikk

Uansett hvordan man vrir og vender på det - så lenge færre menn blir valgt ut vil det nødvendigvis bli flere lenemødre. Disse mennene har jo kun 1 kone / samboer om gangen, så da blir det sånn da.

Jo færre menn som blir valgt ut, jo flere alenemødre vil det bli. Med mindre man praktiserer flerkoneri 

Anonymkode: 84d74...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er så mange som henger seg opp i denne overgangsstønaden, det høres ut som de tror at overgangsstønaden varer i 18 år, men den er jo i bare tre år! Så når barnet er 3-4 år, så er jo aleneforsørgeren uansett på bar bakke og må ut i jobb.  Vil også nevne at det finnes alenemødre som er i jobb når de blir gravide og får fødselspenger fra jobben og aldri benytter seg av disse tre årene med overgangsstønad.

Anonymkode: 43053...84f

3 år med overgangsstønad å gjerne dekt husleie og strøm.bidrag fra far samt dobbel barnetrygd  Så 6-7 tusen i inntekt fra Nav. Jeg leier ut 6 leiligheter og de er stort sett leid av alenemødre.  De lever godt på andres skattepenger.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (1 time siden):

3 år med overgangsstønad å gjerne dekt husleie og strøm.bidrag fra far samt dobbel barnetrygd  Så 6-7 tusen i inntekt fra Nav. Jeg leier ut 6 leiligheter og de er stort sett leid av alenemødre.  De lever godt på andres skattepenger.  

Ja, men det er jo en dårlig deal for å en kvinne å bli alenemor "med vilje" for å leve godt på andres skattepenger. SÅ fett er det da ikke, og med tanke på hvor mye et barn koster fra det blir født til det er 18 år, så er det vel heller slik at man taper enormt på å være alenemor...i og med at det er bare 3 av barnets leveår staten dekker. Er barnet ditt over 8 år, så får man jo ikke overgangsstønad i det hele tatt. 

Hvem skal betale mens disse kvinnene er hjemme med barnet da, hvis ikke staten skal bidra? Barnefaren? Eller skal de ikke få noe fra noen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så mange shitty menn i Norge som elsker å stikke av fra barna sine vel. Også tømmer de seg i utallige damer og oppfører seg som fitteprinser, så da må mor ta ansvar i stedet. Menn vil bare ligge rundt og gir f i barna sine. Med noen unntak så klart. Tviler på at det er særlig mange damer som går inn for å bli alenemødre. 

Anonymkode: d7d5e...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Tvillingsjel said:

Fordi mange fedre er feige og stikker av?

Statistisk sett stikker han ikke av, men skiftet ut.

Anonymkode: 9b345...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er så mange shitty menn i Norge som elsker å stikke av fra barna sine vel. Også tømmer de seg i utallige damer og oppfører seg som fitteprinser, så da må mor ta ansvar i stedet. Menn vil bare ligge rundt og gir f i barna sine. Med noen unntak så klart. Tviler på at det er særlig mange damer som går inn for å bli alenemødre. 

Anonymkode: d7d5e...ec6

Jeg er helt enig. Hører ikke annet enn at damer sier at de prøver å holde familien sammen "for barnas skyld", mange har funnet seg i utroskap også og ventet med å gå til barna er større...da blir det vertfall ingen overgangsstønad. Livet som alenemor er ikke alltid enkelt, verken økonomisk eller psykisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er en grei måte å tjene penger på i Norge.

Du kan leve på sosialstøtte, da får du ca 6500kr. Så må NAV dekke bolig og strøm, utover dette får du barnetillegget som er ca 4500kr når barnet er mellom 11-17år. Så har du 3-4 barn innenfor den alderen klarer du deg fint.

Vet om 2 som lever på denne måten. De eier ikke en dritt, for det kan man ikke om man skal leve på NAV.

Atte hvaforno? Jeg får dekket husleie, og får ca. 5000 som skal dekke alt annet - inkludert strøm som nå sluker store deler av beløpet. Ett barn. Er veldig takknemlig, men lukrativt er det ikke. Ingen barnebidrag, ingen overgangsstønad. 

Anonymkode: 1552a...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Atte hvaforno? Jeg får dekket husleie, og får ca. 5000 som skal dekke alt annet - inkludert strøm som nå sluker store deler av beløpet. Ett barn. Er veldig takknemlig, men lukrativt er det ikke. Ingen barnebidrag, ingen overgangsstønad. 

Anonymkode: 1552a...ed5

Eier du bolig? Eier du noe som helst?

Ellers får du feil satser, sosialstøtte er mer enn 5000kr.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad_kap

6650kr som enslig.

Barn 11-17år er 4400kr! Derfor får en somalisk familie MINST 5-6 barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei det gjlr ingen aleneforelder 

Jo, alle som får utvidet barnetrygd får særfradrag på skatten

Anonymkode: b13ba...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kvinnehatet vil ingen ende ta. 

Anonymkode: b52c9...df4

Slutt ! Du tror ALT er kvinnehat. Jeg har aldri opplevd å bli hatet tross at jeg er kvinne ! Jeg er glad for at jeg er kvinne fordi menn sliter mye mer enn oss, bare se på selvmordstatistikken. . Menn og  særlig hvite menn er mest hatet i vår feministiske postmordernisdiske kultur. Kvinner dominerer i vår kultur og har flest makt og fordeler i forhold ,utdanning og jobb. Derfor ville jeg aldri vært mann i vårt samfunn.

Anonymkode: 40d0b...dba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv vokst opp med en psykisk syk alene mor. Vi var 3 søsken med 2 ulike fedre. Grunnen til at vi ikke bodde med far ,var fordi min mor ikke ønsket flytte sammen med far, han bare besøkte oss. Istedet bodde mor hos sin mor vår mormor som fullstendig dominerte henne. Derfor fikk ikke vi mindre kontakt med far og lite kontakt med fars famile enda savnet etter far var der under hele oppveksten uten at mor og mormor brydde seg. Alt dette savnet og tapet påførte mor og mormor oss fordi de kun tenkte på seg selv og mor bare fikk barn for sin egen fordel uten å tenke på hvilket liv hun tilbød oss barna. Fordi mange kvinner har ulike" hensikter" med å få barn uten å tenke på hvilket liv barna får så eksisterer det mange ulykkelige barn og ungdommer i Norge idag.

Anonymkode: 40d0b...dba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, men det er jo en dårlig deal for å en kvinne å bli alenemor "med vilje" for å leve godt på andres skattepenger. SÅ fett er det da ikke, og med tanke på hvor mye et barn koster fra det blir født til det er 18 år, så er det vel heller slik at man taper enormt på å være alenemor...i og med at det er bare 3 av barnets leveår staten dekker. Er barnet ditt over 8 år, så får man jo ikke overgangsstønad i det hele tatt. 

Hvem skal betale mens disse kvinnene er hjemme med barnet da, hvis ikke staten skal bidra? Barnefaren? Eller skal de ikke få noe fra noen?

Jeg er vel en tilhenger av kapitalismen.  Man må ta overveide valg og sørge for at man helt på egen hånd kan ta vare på de forpliktelser man påtar seg. Det vil bære det beste for samfunnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 20.7.2022 den 1.22):

Jeg tror det til dels handler om at vi over tid har dyrket individualisme, kortsiktig nytelse og frihet, samtidig som enhver form for moral, ansvar eller henvisning til fordeler med "tradisjonelle" samlivsformer anses som ufint, gammeldags eller "shaming". Blant feminister har en til og med gått så langt og sagt at en "vil kjernefamilien til livs". I tillegg virker det å være en viss "resirkulering" av menn, der kvinner ofte foretrekker å dele på en "pent brukt" barnefar fremfor en barnløs med lavere status. Det fører nødvendigvis til at ikke begge/alle barnekullene får vokse opp med begge foreldrene i hus. 

I sum tror jeg dette skaper et klima der det i mindre grad er et krav/forventning om at foreldre skal ta ansvar for å gi barna den samme familierammen som tidligere, og der det dermed er lavere terskel for å få barn utenfor disse og for å ikke ta ansvar for familierelasjonen eller barna. Mange har nok glemt, eller aldri lært, at de gamle normene tross alt i stor grad var der for å stille menn til ansvar og beskytte og sørge for kvinner og barn. I dagens samfunn krever staten inn midlene kvinnene og barna trenger av barnefar og/eller andre menn, så det samme (økonomiske) behovet for en forsørger under samme tak er nok mindre. Barnets behov for en far er nok fortsatt der, men relativt ofte udekket. 

Dette tror jeg du har helt rett i 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...