AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #61 Del Skrevet 19. juli 2022 Men vil vi tilbake til gamle dager der kvinnen ikke hadde mulighet til å forlate en voldelig ektemann f.eks.? Min farfar banket og slo min farmor (født i 1913) hele livet, drakk og skremte ungene og har ødelagt utrolig mye for dem. Da farfar døde var det eneste farmor hadde å si at "nå er dette helvete endelig over". Selv levde hun 2 år til. Min far spurte henne hvorfor hun ikke dro, og da var svaret; "hva skulle jeg leve av? Hvor skulle jeg bo?" Dette er selvfølgelig bare ett eksempel, men det foregår mye vold i hjemmene fortsatt i Norge, og jeg ønsker at disse kvinnene ihvertfall skal ha mulighet til å gå, om ikke for sin egen del, så for barnas. Så kan det hende enkelte tar for lett på å gå... men slik er det alltid, jeg mener likevel de ordningene vi har i Norge i dag har mer positivt enn negativt ved seg. Anonymkode: 43053...84f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 19. juli 2022 #62 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi hvis begge skal jobbe fulltid må begge ta lik del i hjemmet. Ellers blir den ene utbrent. Og kvinner er mest utbrent. Anonymkode: c4af0...339 Når en tar med alt arbeid som skal utføres inne/ute er forskjellen ikke stor, når det samtidig er slik at menn jobber flere timer i snitt en damer så er dette ikke så dramatisk som du vil ha det til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #63 Del Skrevet 20. juli 2022 mordi9 skrev (40 minutter siden): I dag har vi krisesenter og gode ordninger. Antar at dine besteforeldre giftet seg på 1930-tallet? Ja, det stemmer. Litt usikker på hva du mener, men jeg tenker at kvinnene og barna ikke kan bo i lange perioder på krisesenter uansett. Anonymkode: 43053...84f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #64 Del Skrevet 20. juli 2022 Gregarious skrev (34 minutter siden): Når en tar med alt arbeid som skal utføres inne/ute er forskjellen ikke stor, når det samtidig er slik at menn jobber flere timer i snitt en damer så er dette ikke så dramatisk som du vil ha det til. Det kommer vel an på da...det er utrolig mange som bor i blokkleiligheter, sameier og borettslag, og der er det ikke veldig mye å gjøre med verken hus eller uteområder. Med en stor villa er det selvfølgelig annerledes. Men det finnes endel forskning på dette som vise at det fortsatt er kvinner som gjør mest husarbeid. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kvinner-gjor-fremdeles-mest-husarbeid?publisherId=17848030&releaseId=17928252 Anonymkode: 43053...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 20. juli 2022 #65 Del Skrevet 20. juli 2022 Gregarious skrev (42 minutter siden): Når en tar med alt arbeid som skal utføres inne/ute er forskjellen ikke stor, når det samtidig er slik at menn jobber flere timer i snitt en damer så er dette ikke så dramatisk som du vil ha det til. Ja, kombinerer en husholdsarbeid og inntektsgivende arbeid bruker kvinner noe mindre tid enn menn. Sitat Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo da selvfølgelig har menn en viktig rolle. Men det er kritikkverdig av politikerne og samfunnet å skryte på seg at det er så voldsom likestilling i samfunnet, når kvinner fortsatt tar omtrent like mye av ansvaret hjemme som de gjorde på 80-90 tallet da de fleste var hjemmeværende hustruer. Nå viser jo statistikken tilsynelatende at arbeidsbyrden totalt sett ikke er større på kvinner enn menn, og at kvinner (heldigvis) tar mindre av ansvaret hjemme enn på 90-tallet. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen Sitat Jeg er drittlei av min mann som går og skryter sin mamma og min mamma oppi skyene for at de tok seg av flere barn, lagde middag hver dag og holdt hjemmet i orden, mens jeg sutrer over mine gjøremål når jeg bare har ett barn. Det han glemmer er at jeg står i 100% jobb, akkurat som han. Anonymkode: c4af0...339 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi hvis begge skal jobbe fulltid må begge ta lik del i hjemmet. Ellers blir den ene utbrent. Og kvinner er mest utbrent. Anonymkode: c4af0...339 Ja dette er nok noe av medaljens bakside for "frigjorte" kvinner og ønsket om å kunne prioritere barn og hjem er nok mye av grunnen til at så mange kvinner velger deltid, mens så mange av de som ikke kan velge det skulle ønske de kunne (under fra 2010). Sitat Seks av ti norske kvinner ønsker å være hjemme med barn. https://www.dagbladet.no/tema/kvinner-vil-forsorges/64575377 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi hvis begge skal jobbe fulltid må begge ta lik del i hjemmet. Ellers blir den ene utbrent. Og kvinner er mest utbrent. Anonymkode: c4af0...339 Kanskje hvis begges arbeidsdag er like lang (noe den veldig ofte ikke er), men tilleggsspørsmålet blir jo om begge i fulltid så ofte er hensiktsmessig. Jeg ser ikke umiddelbart hvordan det skulle forklare andelen alenemødre, men mulig et vanskelig og stressende tidsskjema for begge parter skaper mye gnisninger og er et dårlig utgangspunkt for et godt samliv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #66 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NAV. Ene og alene fordi de fleste utnytter systemet. Alle alenemødre jeg kjenner lever fett på barnebidrag, barnetrygd, overgangsstønad osv. Anonymkode: 96fb6...f21 Ehhh, hvilket barnebidrag og hvilken overgangsstønad? Får barnetrygd x 2 ja, men det er det hele.... Anonymkode: 6fb24...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 20. juli 2022 #67 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er enormt mange alenemødre og steforeldre i Norge. Folk fra kulturer der familier holder sammen i tykt og tynt ser på samfunnet vårt som et samfunn i totalt moralsk forfall. Anonymkode: b59d8...fda VET du at det er enormt mange alenemødre i Norge kontra andre land som f.eks Sverige, Danmark, England? Er dette noe du har statistikk/oversikt på? Eller er det bare noe du "føler".... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 20. juli 2022 #68 Del Skrevet 20. juli 2022 Velferdsstat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #69 Del Skrevet 20. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke ordninger er det? De 1000kr ekstra jeg får i barnetrygd monner ikke stort skal jeg fortelle deg. Anonymkode: 7f1f6...227 Så du får ikke redusert skatt? Anonymkode: 84d74...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #70 Del Skrevet 20. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vanskelig for å tro at en mann skifter personlighet sånn plutselig. Jeg tror han har vært sånn hele tiden, men du så det bare ikke. Eller ville ikke se i forelskelsesrusen. Anonymkode: a0edd...927 Som skrev var noen røde flag sånn etter vært . Men de så jeg ikke da ingen så de. Men jo det heter å vokse opp man forandre seg faktisk igjenom livet. Noen vokser seg til å ta ansvar og blir ansvarlig voksen. Noen orker ikke det ansvaret og går helt anden vei. De trodde det ville bli så lett å være det voksene men skjønte ikke at livet er ikke lett og uten problemer. Du sover ikke like lett du kan ikke gjøre hva du vil du må vise hensyn. Han har til og med innrømmet at hans personlighet er helt anderledes. Sååå jo. Anonymkode: 118fd...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 20. juli 2022 #71 Del Skrevet 20. juli 2022 Mitt inntrykk er også at man gjerne går fra hverandre mye enklere nå enn man gjorde før. Det er enklere å slå opp enn å jobbe seg gjennom tunge perioder. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #72 Del Skrevet 20. juli 2022 Mange drittmenn i Norge 🙃😂 Neida Anonymkode: e80d0...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #73 Del Skrevet 20. juli 2022 Kvinnehatet vil ingen ende ta. Anonymkode: b52c9...df4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #74 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange drittmenn i Norge 🙃😂 Neida Anonymkode: e80d0...1df Trashmen 😂😂😂 Anonymkode: 460c2...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #75 Del Skrevet 20. juli 2022 Fordi menn. Anonymkode: 69614...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #76 Del Skrevet 20. juli 2022 Lurer på noe...jeg kjenner 5-6 menn i min familie/vennekrets som alle har særkullsbarn. Dette er barn som de fikk med kvinner som de ikke hadde noen intensjon/ønske om å være sammen med, og ingen av dem har tatt særlig godt vare på disse ungene de fikk. De har betalt, sikkert fordi det ikke er noen vei utenom, men ikke hatt så mye kontakt utover det, og heller aldri betalt noe ekstra. Alle disse mennene går under kategorien normale, ingen av dem er bad boys og de fungerer utmerket som fedre i sine nåværende etablerte familier. Jeg ser at det er kvinnene som får skylda her fordi de ikke tenker over hvilke menn de får barn med. Men hva med mennene, er de uten skyld? De har jo også i slike tilfeller vært med å "skape alenemødre" som staten må betale for. Mennene kan bare forlate situasjonen, og komme greit ut av det, ser ut som. Hvis en kvinne "forlot" sitt barn på den måten, ville hun bli stemplet på en annen måte enn hva en mann blir. Og mens disse mennene jeg nevner har gått videre i livet, så har kvinnene tatt seg av barna deres hele tiden. Hvis det er galt at staten har forsørget disse barna (for det er jo barna dette gjelder, ikke kvinnene) i en periode, så kunne kanskje fedrene gjort det i stedet da? Noen må vel gjøre det, eller skal de bo på mødrehjem som i gamle dager, eller ev. på gata? Anonymkode: 43053...84f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #77 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er enormt mange alenemødre og steforeldre i Norge. Folk fra kulturer der familier holder sammen i tykt og tynt ser på samfunnet vårt som et samfunn i totalt moralsk forfall. Personlig tror jeg ikke problemet er at folk går fra hverandre, men at de er så ekstremt ukritisk med hvem de får barn med i første omgang. For meg virker det som om man får barn sammen først, og deretter ser man om passer sammen som par eller ikke. Altså helt omvendt av hva det burde være. Anonymkode: b59d8...fda Fordi de fleste går fra hverandre, bare se andel tråder her inne. Enten er det kommunikasjon som ikke er tilstedeværende, da går man fra hverandre. Eller så er det gravide/mødre som finner ut at mannen er en tafatt idiot, som lar alt ansvar ligge på mor. I begge tilfellene ender det med brudd. Finnes flere måter å forebygge dette på, men relativt mange har ikke selvinnsikten eller forståelsen, til å gjøre noe med det. Anonymkode: 4848c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 20. juli 2022 #78 Del Skrevet 20. juli 2022 Neix4 skrev (15 timer siden): Det er da mer lukrativt å ha en partner som betaler halvparten av alle regningene enn kun et bidrag som skal dekke deler av barnerelaterte utgifter? Ikke ifølge mine leieboere gjennom tidene. En partner med lav lønn så er overgangsstønad mye mere verdt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #79 Del Skrevet 20. juli 2022 Trøndere1 skrev (3 minutter siden): Ikke ifølge mine leieboere gjennom tidene. En partner med lav lønn så er overgangsstønad mye mere verdt. Det er så mange som henger seg opp i denne overgangsstønaden, det høres ut som de tror at overgangsstønaden varer i 18 år, men den er jo i bare tre år! Så når barnet er 3-4 år, så er jo aleneforsørgeren uansett på bar bakke og må ut i jobb. Vil også nevne at det finnes alenemødre som er i jobb når de blir gravide og får fødselspenger fra jobben og aldri benytter seg av disse tre årene med overgangsstønad. Anonymkode: 43053...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #80 Del Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Rart at kvinner velger de som stikker av. Mens menn som vil ha familie blir valgt bort. Kvinner klarer ikke å velge mann på egen hånd. Det er derfor faren hennes valgte alle steder i verden historisk sett. Anonymkode: 8a6cf...721 Jeg ser det litt annerledes. Kjenner mange menn som har stukket av fra kvinner de har gjort gravide tidlig i livet, men som ikke har stukket av fra kvinne nr. 2 og som er velfungerende familiefedre i dag. Min teori er at disse stikker når det bare var et knull som dessverre førte til en graviditet de ikke ønsket, med en kvinne de ikke vil være sammen med. Så man kan også si det slik: hvis menn sluttet å knulle damer de ikke vil være sammen med, eller brukte kondom, så kunne vertfall disse tilfellene blitt redusert. Jeg er ikke for å legge skylden på verken kvinner eller menn, tenker at sånn er livet, slik har det vært i alle de år. Forskjellen nå er at det ikke er så skambelagt og økonomisk vanskelig å ta vare på barna i slike situasjoner, og det mener jeg er bra. Er ikke bra for barn å bli satt bort til andre eller vokse opp i fattigdom. Blir ikke alltid gode sammfunnsborgere av slikt. Anonymkode: 43053...84f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå