Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det det er selvsagt kvinnens feil om mannen viser seg å være møkkamann når barnet er kommet :roll:

Menn er alt for ukritiske med hvor de lufter snoppen.

Og menn svikter ungene sine.

Anonymkode: 3a8de...750

Han har nok vært møkkamann hele tiden. Hvorfor det må et barn til før kvinner ser det er en gåte.

Anonymkode: a0edd...927

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er enormt mange alenemødre og steforeldre i Norge. Folk fra kulturer der familier holder sammen i tykt og tynt ser på samfunnet vårt som et samfunn i totalt moralsk forfall.

Personlig tror jeg ikke problemet er at folk går fra hverandre, men at de er så ekstremt ukritisk med hvem de får barn med i første omgang.

For meg virker det som om man får barn sammen først, og deretter ser man om passer sammen som par eller ikke. Altså helt omvendt av hva det burde være.

Anonymkode: b59d8...fda

Evt at vi bor i ett land hvor en ikke må være sammen med feil partner men har friheten til å gå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Rart at kvinner velger de som stikker av. Mens menn som vil ha familie blir valgt bort. Kvinner klarer ikke å velge mann på egen hånd. Det er derfor faren hennes valgte alle steder i verden historisk sett. 

Anonymkode: 8a6cf...721

Ja for det vet man jo på forhånd. Tror du damer er synske hele gjengen.  At pappaer stiller opp fir barna sine,  er vel det minste man bør forvente....

Anonymkode: ab4bd...f58

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk jevnt over er at utrolig mange menn takler småbarnstiden enormt dårlig. Finnes noe fantastiske unntak, og en god del som oppfører seg ganske greit også, men altfor mange virker det som blir fryktelig egoistiske når de plutselig må sette sitt til side for et lite barn. Føler ofte de skur veldig mye av ansvaret over på mor og blir regelrett drittsekker hvis mor forventer litt mer fra dem. Overraskende mange har holdninger om at mor skal være mest på babyen/ det lille barnet og smyger seg unna veldig mye. Og jeg tror at veldig mange norske kvinner ikke finner seg i det i dag. De er oppvokst med likestilling og forventer stor innsats fra mannen, også i babytiden. Så er det noen som bare finner seg i det. De tar mye av ansvaret, husarbeid, ungestell, matlaging osv. De forfaller gjerne helt. Ingen tid til seg selv lenger, bare familie og å prøve å holde ting sammen. Jeg tror det er derfor vi har så mange alenemødre.  De innser at egentlig kunne de like godt vært alene, for de gjør jo omtrent alt alene uansett.  Og det blir nesten lettere og mindre irriterende at mannen bare ikke er der, så har man liksom gjort det endelig og akseptert realitetene.

Det er helt obvious for meg at mange menn ender opp på sitt mest egoistiske sted i livet nettopp når det kommer et barn. Jeg synes det snakkes for lite om hvor dårlig mange menn takler det å bli pappa. Det snakkes og snakkes om fødselsdepresjoner og kvinnelige plager etter barnefødsler.  Tror det er på tide med fokus på menns mentale helse etter de blir fedre. Virker som de trenger enda mer oppfølging i tiden etter 

Anonymkode: c4af0...339

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har nok vært møkkamann hele tiden. Hvorfor det må et barn til før kvinner ser det er en gåte.

Er ikke svaret ganske innlysende? Alfaen knuller. Betaen tar til takke med restene og før på en annen manns barn. Betaen er ofte beskrevet av alenemoren som den supre personen, den som tar ansvar, den som er der. Men det hun ikke sier er at betaen er kastrert og mangler det alfaen har. Slikt sett vil hun alltid bli tiltrukket alfaen. Og den kastrerte mannen tror at han har funnet kjærligheten. Dårer.

Anonymkode: 4a8cc...421

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett ganske bra og omsorgsfulle menn endre seg etter det kom barn. Forskning viser blant annet at mange menn blir sjalu på sitt eget barn , fordi mor blir så fokusert på det.  Tror sjokket og omstillingen for menn er så stor at mange gjennomgår en liten krise. Mor får mye av nærheten gjennom barnet første tiden med amming og bare den biologiske tilknytningen som følge av at barnet kom ut av henne. Den følelsen kan aldri en mann forstå. Kvinnen opplever den mektigste følelsen i livet når hun får barn. Mannen føler seg gjerne tilsidesatt og kan bli preget av det. Legg på våkennetter, lite egentid, en helt ny hverdag og kanskje full stopp i sexlivet, sånt påvirker menn. Tror de mente 50%  blir sjalu på barnet. Og sjalusi er en giftig giftig følelse. Destruerende.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket politisk parti jobber for at nordmenn kan betale mindre skatt? Jeg er drittlei av at skatten min går til alenemødre som ikke er i stand til å ta fornuftige valg, og som lever av statskassen.

FRP 🙂 

Anonymkode: 5c058...081

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er vel at samfunnet har skapt alt for mange møkka-menn OG møkka-damer.
Taperne er uansett barna, det kan bli for lett å forlate ett forhold.
Barn som vokser opp uten fedre har statistisk sett vesentlig dystrere framtid.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

FRP 🙂 

Anonymkode: 5c058...081

Heia Carl I. Hagen som hadde ganske sterke meninger om alenemødre. FrP får stemmen min neste gang.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Faktum er vel at samfunnet har skapt alt for mange møkka-menn OG møkka-damer.
Taperne er uansett barna, det kan bli for lett å forlate ett forhold.
Barn som vokser opp uten fedre har statistisk sett vesentlig dystrere framtid.

Ja, bare se på ABB

Anonymkode: 460c2...079

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NAV. Ene og alene fordi de fleste utnytter systemet. Alle alenemødre jeg kjenner lever fett på barnebidrag, barnetrygd, overgangsstønad osv. 

Anonymkode: 96fb6...f21

Men er ikke overgangsstønaden (som er hovedtrygde for aleneforsørgere) bare 3 år? Kan ikke forstå at noen velger å få en unge bare for å få utbetalt overgangsstønad i 3 år, det lønner seg ikke akkurat med tanke på at man skal forsørge ungen alene i enda 15 år og ofte mer også.

Anonymkode: 43053...84f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alenemødre er ganske bortskjemte her i landet. Barnetrygd, barnebidrag, foreldrepenger, overgangsstønad, permisjon i oppimot to år ved evt ventig på barnehageplass, kontantstøtte og engangsstønad + barnetillegg på diverse stønader. Sammenlignet med USA hvor de ikke får NOEN TING. De får kanskje 6 uker hjemme med ungen.

Anonymkode: 64ed5...1bb

Det kan da menn få også.

Anonymkode: f2af3...4ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kvinner VELGER å få barn med ''feil'' menn. Kvinner har det mer travelt enn menn. De er ikke fruktbare i all evighet.

Anonymkode: 460c2...079

Vi får kanskje gå tilbake til da familien valgte mannen vi skulle gifte oss med.

Anonymkode: f2af3...4ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rart at kvinner velger de som stikker av. Mens menn som vil ha familie blir valgt bort. Kvinner klarer ikke å velge mann på egen hånd. Det er derfor faren hennes valgte alle steder i verden historisk sett. 

Anonymkode: 8a6cf...721

Eeeehhh… og hvilke bevis har du for at en slik ordning øker kvinner og barns lykke i livet? 

I stede for at kvinnes tvangsgiftes så kan vel fedre heller være strenge med sine sønner og oppdra de til å ikke stikke?

Anonymkode: cfdab...e85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (1 time siden):

Dette har jo også sammenheng med økonomi. Det er økonomisk lukrativt i visse tilfeller og bli eneforsørger med alle stønader som er innlemmet i NAV-systemet. Det må også hensyntas i denne sammenheng. 

Det er da mer lukrativt å ha en partner som betaler halvparten av alle regningene enn kun et bidrag som skal dekke deler av barnerelaterte utgifter?

Endret av Neix4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (10 minutter siden):

Det er nok sant at damer gjør mer omsorgsarbeid totalt en mennene, men så er det vel det totale bidraget til det samfunnet vi lever i som er avgjørende? En må være relativt blind om en tror menn ikke sliter like mye for at den kommende generasjonen skal kunne vokse opp i historiens mest velfungerende samfunn.

Jo da selvfølgelig har menn en viktig rolle. Men det er kritikkverdig av politikerne og samfunnet å skryte på seg at det er så voldsom likestilling i samfunnet, når kvinner fortsatt tar omtrent like mye av ansvaret hjemme som de gjorde på 80-90 tallet da de fleste var hjemmeværende hustruer. Jeg er drittlei av min mann som går og skryter sin mamma og min mamma oppi skyene for at de tok seg av flere barn, lagde middag hver dag og holdt hjemmet i orden, mens jeg sutrer over mine gjøremål når jeg bare har ett barn. Det han glemmer er at jeg står i 100% jobb, akkurat som han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det finnes forskjellige alenemødre og da. Jeg har alltid vært alenemor for min datter. Jeg fikk overgangsstønad i 3 år og disse årene brukte jeg til å ta utdanning. Siden den gang har jeg jobbet og betalt tilbake det jeg har "tatt" fra statskassen. Startet mitt eget firma og har hatt årsinntekt på 8-900 000 i mange år. Nå er ungen 18 år. Jeg er veldig takknemlig for denne ordningen, vi hadde fine år da hun var baby og liten. Skal vi kanskje ha det som i f.eks. enkelte land der alenemødre blir satt på gata og må gi fra seg ungen fordi hun ikke klarer å forsørge den? Vi har disse ordningene fordi vi som land har utviklet oss videre fra slike tilstander. Det var jo slik i Norge for et par hundre år siden også. Og det er viktig å huske at i det lange løp er det barna det går utover, det er de som får en jævlig og annerledes barndom og blir preget av det senere i livet på ymse måter. I Norge har aleneforsørgere (det være seg menn eller kvinner) mulighet til å gi ungen sin en trygg og god start i livet. Det vil komme samfunnet til gode senere. Og dette med at det lønner seg å være alenemor... det er ikke tilfelle. Alenemødre lever ikke fett, det er dyrt å ha barn i Norge. Og det er ikke sånn at hvis man får en unge så betaler staten alt for ungen til den kan forsørge seg selv, slett ikke.

Anonymkode: 43053...84f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?

Jeg tror det til dels handler om at vi over tid har dyrket individualisme, kortsiktig nytelse og frihet, samtidig som enhver form for moral, ansvar eller henvisning til fordeler med "tradisjonelle" samlivsformer anses som ufint, gammeldags eller "shaming". Blant feminister har en til og med gått så langt og sagt at en "vil kjernefamilien til livs". I tillegg virker det å være en viss "resirkulering" av menn, der kvinner ofte foretrekker å dele på en "pent brukt" barnefar fremfor en barnløs med lavere status. Det fører nødvendigvis til at ikke begge/alle barnekullene får vokse opp med begge foreldrene i hus. 

I sum tror jeg dette skaper et klima der det i mindre grad er et krav/forventning om at foreldre skal ta ansvar for å gi barna den samme familierammen som tidligere, og der det dermed er lavere terskel for å få barn utenfor disse og for å ikke ta ansvar for familierelasjonen eller barna. Mange har nok glemt, eller aldri lært, at de gamle normene tross alt i stor grad var der for å stille menn til ansvar og beskytte og sørge for kvinner og barn. I dagens samfunn krever staten inn midlene kvinnene og barna trenger av barnefar og/eller andre menn, så det samme (økonomiske) behovet for en forsørger under samme tak er nok mindre. Barnets behov for en far er nok fortsatt der, men relativt ofte udekket. 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo da selvfølgelig har menn en viktig rolle. Men det er kritikkverdig av politikerne og samfunnet å skryte på seg at det er så voldsom likestilling i samfunnet, når kvinner fortsatt tar omtrent like mye av ansvaret hjemme som de gjorde på 80-90 tallet da de fleste var hjemmeværende hustruer. Jeg er drittlei av min mann som går og skryter sin mamma og min mamma oppi skyene for at de tok seg av flere barn, lagde middag hver dag og holdt hjemmet i orden, mens jeg sutrer over mine gjøremål når jeg bare har ett barn. Det han glemmer er at jeg står i 100% jobb, akkurat som han. 

Hva får deg til å tro at likestilling betyr 50/50 på alle områder og oppgaver? Hvilken grunnlag har en for å si at det vil utgjøre mest lykke i samfunnet? At dette ikke fungerer for deg betyr ikke at det i seg selv er en dårlig løsning. Fordeling av oppgaver er en av fordelene med ett samliv, en fordeler ikke ut i fra at alle skal gjøre like mye av alt, men hva som passer best for den enkeltes familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (4 minutter siden):

Hva får deg til å tro at likestilling betyr 50/50 på alle områder og oppgaver? Hvilken grunnlag har en for å si at det vil utgjøre mest lykke i samfunnet? At dette ikke fungerer for deg betyr ikke at det i seg selv er en dårlig løsning. Fordeling av oppgaver er en av fordelene med ett samliv, en fordeler ikke ut i fra at alle skal gjøre like mye av alt, men hva som passer best for den enkeltes familie.

Fordi hvis begge skal jobbe fulltid må begge ta lik del i hjemmet. Ellers blir den ene utbrent. Og kvinner er mest utbrent. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...