AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Det er to oppdrettere som skal ha valper. Oppdretter 1: Valpene er født. Jeg kan få en valp. Foreldrene er lite utstilt. Oppdretter 2: Valpene er ikke født ennå. Dem fødes om tre uker. Jeg ønsker helst valp fra dette kullet men jeg aner ikke hvor mange valper det blir. Jeg aner heller ikke hvor mange som står foran med i kø. Jeg har spurt oppdretteren om dette men hun svarer ikke på dette. Hun sier bare at jeg må vente å se. Jeg liker foreldredyrene best hos oppdretter 2 da de er utstillingchampion begge to og jeg skal stille ut etterhvert. Det er sjeldne raser med få kull. Hva hadde dere gjort? Vente? Eller ikke? Jeg aner ikke om det blir valp på meg fra oppdretter 2 og siden hun ikke sier hvor mange valper det blir eller hvor mange som står foran meg i kø. Jeg er bare usikker. Hva bør jeg gå for? Anonymkode: 1697f...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 gå for første du, nr2 virker ikke veldig keen på at du skal ha valp Anonymkode: 557d5...989 5
Tabris Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Du vil jo få vite hvor mange valper oppdretter 2 får og hvorvidt du får kjøpt der før oppdretter 1 sine valper er leveringsklare. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Nr.2 er en seriøs oppdretter som ikke deler ut valper i hytt og pine men vil se ann velprnes personlighet og match med fremtidig eier. Nr.1 tenker mest enkle penger. Vi ventet nesten et år ekstra for å finne en oppdretter som både var hyggelig, seriøs og tenkte først og fremst på hundene. Vi fikk ikke tilslag på valp før vi hadde vært på besøk og sett oss med valpen og at valpen var trygg på oss. Anonymkode: eaad2...3ba 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Jeg hadde ventet på de som enda ikke er født. Synes ikke det er rart at du ikke får vite hvor mange som står foran deg i køen. En seriøs oppdretter vil gjerne se an valpene og potensielle kjøpere før salg. Har du holdt på lenge for å skaffe valp? Vi holdt på i ca 1 1/2 år da vi ville ha fra seriøs oppdretter. Vi opplevde også et par ganger at det ikke ble valper etter at tisper ble parret, noe som dro ut ventetiden. Opplevde også oppdrettere som var klare for å selge oss valp helt ukritisk, uten at de visste noe om oss. Disse styrte vi unna. Vi fikk valp til slutt - selv om veien var lang, men det var verdt ventetiden. Valpekjøp er ikke noe man burde haste kjøpe. Bruk tid og undersøk oppdrettere nøye. Anonymkode: e119f...f11 4 1
Svisle Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Skummelt å kjøpe valp utelukkende basert på foreldrenes utstillingsresultater. Selv om akkurat de to er champions så må du ikke glemme at dette er levende individer med ei genpakke fra begge linjene. Har du sjekket opp utstillingsresultater på foreldrenes forelde, søsken osv.? Det hender seg at det dukker opp en stjerne i ett middelmådig kull og dermed så er det ikke hugget i stein at den stjerna vil gi fremtidige stjerner selv om den parres med en annen. Hos meg hadde du ikke fått kjøpt valp - ja, mine er champions alle sammen men de selges ikke til folk som utelukkende er ute etter utstillingshunder. For det er noe jeg faktisk aldri kan love noen valpekjøper av valpen vil bli. 1
Svisle Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dem fødes om tre uker. Jeg ønsker helst valp fra dette kullet men jeg aner ikke hvor mange valper det blir. Jeg aner heller ikke hvor mange som står foran med i kø. Jeg har spurt oppdretteren om dette men hun svarer ikke på dette. Hun sier bare at jeg må vente å se. Anonymkode: 1697f...e54 Oppdretter vet nok ikke hvor mange det med sikkerhet vil bli før ca en uke før termin om de røntger tispa. Ikke kan hun forutse at alle vil være i live ved fødsel eller leve opp de første kritiske dagene. Hvor mange foran deg i kø har nok ikke oppdretter oversikt over før hun ser hva som kommer og hvor mange. Kanskje hun har 5 som står på venteliste for tisper og 2 for hannhund også blir det født 6 hanner og ei tispe. Og det skjer også at folk som står på valpeliste ombestemmer seg i det kullet blir født eller kjøper valp ett annet sted. Valpeliste er liksom ikke helt det samme som en billettkø. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Tabris skrev (13 minutter siden): Du vil jo få vite hvor mange valper oppdretter 2 får og hvorvidt du får kjøpt der før oppdretter 1 sine valper er leveringsklare. Valpene fra oppdretter 1 er leveringsklare om tre uker. Jeg spurte de i går om noen av valpene var ledige. Og da sa de at en valp er ledig og at jeg kunne få denne om jeg ønsket. Anonymkode: 1697f...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Svisle skrev (13 minutter siden): Skummelt å kjøpe valp utelukkende basert på foreldrenes utstillingsresultater. Selv om akkurat de to er champions så må du ikke glemme at dette er levende individer med ei genpakke fra begge linjene. Har du sjekket opp utstillingsresultater på foreldrenes forelde, søsken osv.? Det hender seg at det dukker opp en stjerne i ett middelmådig kull og dermed så er det ikke hugget i stein at den stjerna vil gi fremtidige stjerner selv om den parres med en annen. Hos meg hadde du ikke fått kjøpt valp - ja, mine er champions alle sammen men de selges ikke til folk som utelukkende er ute etter utstillingshunder. For det er noe jeg faktisk aldri kan love noen valpekjøper av valpen vil bli. Jeg er mest intressert i en turvenn, kosehund, en jeg kan trene lydighet med. Men det er ikke så mye som skiller de to oppdretterne. Og derfor jeg skrev om utstilling. Anonymkode: 1697f...e54 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 En seriøs oppdretter gir svar på spørsmål fra kjøpere. Det er dessverre nesten ikke seriøse oppdrettere igjen, selv om oppdretter blir registrert og avlen godkjent er ikke dette lenger et kvalitetsstempel pga overavl. Kjøp valp der det er vektlagt friske individ, det er stor forskjell på hunder som er avlet med brukslinjer og de som har utstillingslinjer. Anonymkode: d0eb8...d6f 2
Svisle Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er mest intressert i en turvenn, kosehund, en jeg kan trene lydighet med. Men det er ikke så mye som skiller de to oppdretterne. Og derfor jeg skrev om utstilling. Anonymkode: 1697f...e54 Da synes jeg du skal se litt bort ifra utstillingsresultater (så sant ikke kritikken viser at foreldrene er utypiske), heng deg ihvertfall ikke opp i championat (finnes mange champions som ikke er av championkvalitet ihht. rasestandarden) og følge magefølelsen din - hvilke foreldredyr har du best inntrykk av når det kommer til andre egenskaper enn at de ser pene ut, hvilken oppdretter har du best følelse på når det kommer til pregning av valpene, miljøet de vokser opp i og ikke minst målet med oppdrettet sitt og ikke minst hvilket kull gir deg best inntrykk. Endret 19. juli 2022 av Svisle 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har like bra følelse på begge to. Hvem skal jeg velge da mon tro? Anonymkode: 1697f...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har like bra følelse på begge to. Hvem skal jeg velge da mon tro? Anonymkode: 1697f...e54 I såfall hadde jeg valgt den valpen som er tilgjengelig nå ellers vet du ikke hvor lenge du ev må vente? Det er forutsatt at du er klar for å få valp i hus nå i forhold til ferie, jobb etc. Anonymkode: 3f2d3...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 Velg valpen som er tilgjengelig nå 😍 Anonymkode: 83b36...28e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 Er over gjennomsnittet opptatt av hund og nå veldig nysgjerrig på hvilken rase det er 🤔 Anonymkode: eaad2...3ba
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er over gjennomsnittet opptatt av hund og nå veldig nysgjerrig på hvilken rase det er 🤔 Anonymkode: eaad2...3ba Det er to forskjellige raser. Vil ikke skrive de her pga. Gjenkjenning. Anonymkode: 1697f...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 Bare for at foreldrene er lite eller mye utstilt er ingen garanti for hvordan valpene vil bli. Mitt råd er sette deg nøye inn i rasestandarden og bedøm foreldrene. Hva er svakhetene og styrkene? Spør gjerne oppdretterne om deres mening om det og hvorfor de mener at denne avlskombinasjonen er en god match. Det er viktig at foreldrene komplimenterer hverandre, for eksempel styrker hverandre sine svakheter. La meg bruke min katt som eksempel. Moren var mye utstilt og var champion, hun hadde god hake, men dårlige ører, derfor var det nødvendig for oppdretter å finne en god hannkatt med flotte ører. Han hadde gode ører, men var ikke utstilt. Resultatet? Katten min har både god hake og gode ører. Anonymkode: 4fd82...e36 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er to forskjellige raser. Vil ikke skrive de her pga. Gjenkjenning. Anonymkode: 1697f...e54 Er mas en av de? Anonymkode: 0220a...10d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Jeg fikk tips om at oppdretter 2 har veldig fine hunder. Snakka med en som kjente oppdretter 2 veldig godt. Anonymkode: 1697f...e54
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er mas en av de? Anonymkode: 0220a...10d Det er ikke mas. Mas virker forøverlig som en veldig fin hunderase. Anonymkode: 1697f...e54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå