Gå til innhold

Er der bare meg som dame som ikke klarer og bruke tamponger?

Rosagodis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Rosagodis skrev (På 19.7.2022 den 2.02):

Klarer ikke stappe den tørre greia oppi der. Treffer feil også så jeg kjenner den.. Ekkelt. Men jeg blør ikke så mye så kanskje jeg ikke trenger tamponger... Uansett ekkelt og dra ut igjen... Blir sånn vakum... Uhhhh ekkelt..... Peøvd 2 ganger i mitt liv.... Den siste da måtte jeg jo bade var tross alt i Thailand... Typen min den gang måtte kåte meg opp så jeg ble våt før jeg førte tamponger  inn 😅 men sleit som faen med og dra  den ut etterpå.... Skikkelig vakum... Føltes som om jeg dro ut alt av involder jo 😩

Du bruker tydeligvis altfor store tamponger, blør du lite skal du bruke de gule tampongene. De er mini. Og når man har mensen skal det gå helt fint å ta de inn, men har du en for stor tampong så kan det være ubehagelig. 

Jeg blør nesten ikke, de to første dagene bruker jeg mini-tampong, resten bruker jeg truseinnlegg/bind, fordi jeg blir for tørr. Jeg bytter ikke tampong før det har gått max 4-8 timer, bytter jeg før det så blir det for tørt, men det kommer som sagt an på blødningen. 

Anonymkode: df940...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 2.55):

Jeg har heller aldri klart det og jeg er i 20årene. Noen er vel bare trangere nedentil enn andre. 

Anonymkode: ac786...b2e

Haha, det handler ikke om å være trang. Uavhengig hvor du har hørt det, så er det en myte. Blør man lite skal man bruke mini-tampong, men man må selvfølgelig slappe godt av og føre den rett opp, gjør man det feil eller er for tørr i underlivet - så blir det ubehagelig og vondt. 

Så det handler ikke om hvor trang eller ikke man er, det handler ene og alene om blødning og PH-verdi i underlivet. 

Anonymkode: df940...3cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 2.55):

Jeg har heller aldri klart det og jeg er i 20årene. Noen er vel bare trangere nedentil enn andre. 

Anonymkode: ac786...b2e

Har lite med tranghet å gjøre. Feil teknikk, feil størrelse. Husk at størrelsen for det meste handler om oppsugingsevnen :)

Anonymkode: 07617...df8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får til å bruke tampong kan årsaken være avstanden fra skjedeåpningen til livmortappen. Noen har lang avstand (type like lang som en langfinger), noen har medium og noen har kort (ette ledd av en langfinger). Noen har lavere de første dagene med blødning. 

Det sier seg selv at det ikke er plass til en tampong om man har veldig kort avstand, heller ikke til en vanlig menskopp. Da må man ha en kortere kopp eller f.eks. en mensdisc.  

Alle er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det for tørt, så bruker en ikke tampong. Det skal ikke gjøre vondt å sette på plass. Hvis en må bruke av andre grunner, bruk litt babyolje ved inngangen, så skulle det ordne seg. 

Anonymkode: ba3c7...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ganske vanlig at kvinner som har født ikke lenger kan bruke tampong, på grunn av forandringer/skader etter fødsel.

Anonymkode: db9ef...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker bare tampax med innføringshylse. Sitter på dolokket med knærne opp, og følger bruksanvisningen på boksen. Før prøvde jeg ob, mange ganger, enten kom den ikke langt nok inn eller så bøyde den seg - uansett så var den ubehagelig å gå med. Så Tampax har vært en drømmeløsning for meg, så enkel å få på plass og det merkes ikke at den er der. Enklere å trekke ut er den også, siden den er tynnere. 

Anonymkode: 8ac3e...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...