Gå til innhold

Eventuelle lovbrudd på forumet


AnnePåLande
Gå til løsning Løst av Edie,

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet ikke hvor jeg kan henvende meg angående tema, men lurer på hvor en kan anmelde eventuelle lovbrudd på KG?Tenker da særlig på brukere som truer offentlige personer samt gir inntrykk at de innehar privat og personlig informasjon om personen og fam. 

Var medlem på Nettby i gamle dager. De hadde et ikon nederst på nettsiden hvor en kunne melde om lovbrudd til politiet direkte. Har KG et samarbeid med politiet? Kunne det vært en ide å fått til et slikt samarbeid? 
 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du startet denne tråden, @AnnePåLande! Jeg kom innom her for å stille samme spørsmål. Jeg lurer også på om moderatorene har noen mulighet til å gripe inn når noen er åpenbart forstyrret/i ubalanse?

 

(ja, jeg har rapportert.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Bra at du startet denne tråden, @AnnePåLande! Jeg kom innom her for å stille samme spørsmål. Jeg lurer også på om moderatorene har noen mulighet til å gripe inn når noen er åpenbart forstyrret/i ubalanse?

 

(ja, jeg har rapportert.)

Så bra at det ikke er bare jeg som reagerer på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dere muligens sikter til er fremdeles i full vigør her, så tviler på at moderator har foretatt seg noe annet enn å rydde tråden. Tror heller ikke dette er noe politiet har tid til å bruke ressurser på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (9 minutter siden):

Den dere muligens sikter til er fremdeles i full vigør her, så tviler på at moderator har foretatt seg noe annet enn å rydde tråden. Tror heller ikke dette er noe politiet har tid til å bruke ressurser på. 

Nei, trolling er ikke noen sak for politiet. Men detaljert beskrivelse av stalkingaktiviteter av navngitte personer er noe helt annet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 time siden):

Den dere muligens sikter til er fremdeles i full vigør her, så tviler på at moderator har foretatt seg noe annet enn å rydde tråden. Tror heller ikke dette er noe politiet har tid til å bruke ressurser på. 

Det er ikke trollingen jeg er opptatt av, men brukers angivelige kjennskap til personlig og privat informasjon om en offentlig person og fam som bilder ol. Når brukere truer med å gå ut med denne type info, hevder at det har vært kontakt mellom offentlig person ol er det noe dette forumet burde slå ned på. 
Tomme trusler eller ei, det er ikke lov.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Athena Catalina

Så ekkelt, jeg har ikke fått med meg dette. Håper virkelig moderator tar det på alvor, har forstått det slik at de sender  mistanke om lovbrudd videre til politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Løsning

Hei,

viser til regelpresiseringen:

Sitat

* Vi vurderer innleggene på eget grunnlag og kan unnta dem fra forumets øvrige regler ved mistanke om lovbrudd, trusler om lovbrudd eller fare for liv og helse. Opplysninger Kvinneguiden sitter med, som for eksempel IP-adresse, kan bli oversendt politiet eller andre offentlige instanser. Moderatorteamet kan vurdere om brukere må beskyttes mot seg selv ved å vise særlig hensyn overfor brukere som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine innlegg.

Hvis man vil anmelde lovbrudd så kontakter man politiet. Hvis man mistenker fare for liv og helse så rapporterer man dette på vanlig måte som andre regelbrudd. Moderatorteamet vurderer da om det skal tas videre.

Adminteamet har god kommunikasjon med politiet og Kripos, og samarbeidet går begge veier. Det vil si at vi kan kontakte politiet når det er nødvendig, og politiet kontakter oss for informasjon når de har mottatt anmeldelser eller bekymringsmeldinger.

Det finnes ikke noe direkte ikon for å melde lovbrudd. Rapporteringsfunksjonen brukes for å kontakte moderatorteamet i disse tilfellene, og man kontakter evt. politiet direkte hvis man vil anmelde lovbrudd. Kvinneguiden og politiet kommuniserer da i de tilfeller hvor dette er riktig.

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (5 timer siden):

Hei,

viser til regelpresiseringen:

Hvis man vil anmelde lovbrudd så kontakter man politiet. Hvis man mistenker fare for liv og helse så rapporterer man dette på vanlig måte som andre regelbrudd. Moderatorteamet vurderer da om det skal tas videre.

Adminteamet har god kommunikasjon med politiet og Kripos, og samarbeidet går begge veier. Det vil si at vi kan kontakte politiet når det er nødvendig, og politiet kontakter oss for informasjon når de har mottatt anmeldelser eller bekymringsmeldinger.

Det finnes ikke noe direkte ikon for å melde lovbrudd. Rapporteringsfunksjonen brukes for å kontakte moderatorteamet i disse tilfellene, og man kontakter evt. politiet direkte hvis man vil anmelde lovbrudd. Kvinneguiden og politiet kommuniserer da i de tilfeller hvor dette er riktig.

Edie, adm.

Flott at dere har rutiner og tett samarbeid med politi / Kripos. 
Ser dog at bruker som har opptrådt på en måte som er særdeles bekymringsverdig, viser til HI, er her fremdeles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud forby at man gjør narr av moderator, forfølgelse av offentlige personer i kombinasjon med rabiat trolling er, på en annen side, tydeligvis helt stuerent på KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (23 timer siden):

Flott at dere har rutiner og tett samarbeid med politi / Kripos. 
Ser dog at bruker som har opptrådt på en måte som er særdeles bekymringsverdig, viser til HI, er her fremdeles. 

Jeg kan ikke se at vi har mottatt noen rapporter angående slik type oppførsel. Ut i fra din og andres kommentarer så ser du at som at den konkrete saken handler om diskusjon om offentlige personer. Kan det være diskusjon som foregår på Rampelyset? I så fall så har ikke det vanlige moderatorteamet noe med den delen av forumet å gjøre, og anbefaler dermed å ta kontakt med admin på Rampelyset eller Ris, ros og tilbakemeldinger Rampelyset.

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke se at vi har mottatt noen rapporter angående slik type oppførsel. Ut i fra din og andres kommentarer så ser du at som at den konkrete saken handler om diskusjon om offentlige personer. Kan det være diskusjon som foregår på Rampelyset? I så fall så har ikke det vanlige moderatorteamet noe med den delen av forumet å gjøre, og anbefaler dermed å ta kontakt med admin på Rampelyset eller Ris, ros og tilbakemeldinger Rampelyset.

Edie, adm.

Dette pågikk i tråden om Gjeldsvik og innleggene ble rapportert. Vedkommende påsto at hun innehar personlig informasjon og bilder ol.  Tråden er blitt ryddet. Synes virkelig ikke at dette ikke er greit.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnnePåLande skrev (17 timer siden):

Dette pågikk i tråden om Gjeldsvik og innleggene ble rapportert. Vedkommende påsto at hun innehar personlig informasjon og bilder ol.  Tråden er blitt ryddet. Synes virkelig ikke at dette ikke er greit.

Vi ser ikke rapporter for tråder på Rampelyset. Anbefaler derfor igjen å ta kontakt med admin på Rampelyset eller Ris, ros og tilbakemeldinger Rampelyset.

Da det er blitt svart på det generelle spørsmålet som vi kan hjelpe med så stenges denne tråden.

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...