Gå til innhold

Spørsmål ang. trening (flere dager i uka) og dusjing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som trener tre (eller flere) ganger i uka: Hvordan gjør dere med dusjing?

Jeg har begynt å trene to-tre dager i uka. Jeg står opp, tar en rask dusj, går på jobb, trener, dusjer ordentlig og vasker håret og tar på nye klær. 

Hvis jeg skal gjøre det tre ganger i uka så blir det mye dusjing og mye klesskift? Vil jo øke antall klesvask og dusjbruk betraktelig, nå som alt er dyrt også. 

Hvordan gjør dere andre det?

Anonymkode: 73579...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo litt mer skittentøy, men ikke fryktelig mye hvis du bare trener 3 ganger i uken.

Jeg vasker klærne slik du sier du har planer om å gjøre, det går helt fint.

Men kjører du fulle maskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blåser i dusjing på morgenen hvis jeg skal trene etterpå, i tillegg er jeg ikke opptatt av treningstøy, så trener gjerne i t skjorte/genser jeg allikevel har gått i den dagen så vaskes den etter trening. Hvis du ikke har veldig dårlig kroppslukt kan man fint trene i den mer enn en gang før den vaskes :) 

Anonymkode: 0d0ac...48f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Blåttvann said:

Det blir jo litt mer skittentøy, men ikke fryktelig mye hvis du bare trener 3 ganger i uken.

Jeg vasker klærne slik du sier du har planer om å gjøre, det går helt fint.

Men kjører du fulle maskiner?

Ja, kjører fulle maskiner. Vi er bare to voksne så vi har klart oss med en runde klesvask i uka (så kommer jo håndkle og sånt utenom).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dusjer du ikke på treningssenteret?9

Anonymkode: d3acc...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Blåser i dusjing på morgenen hvis jeg skal trene etterpå, i tillegg er jeg ikke opptatt av treningstøy, så trener gjerne i t skjorte/genser jeg allikevel har gått i den dagen så vaskes den etter trening. Hvis du ikke har veldig dårlig kroppslukt kan man fint trene i den mer enn en gang før den vaskes :) 

Anonymkode: 0d0ac...48f

Jeg er ikke komfortabel med å ikke dusje når jeg skal på jobb, føler meg litt ekkel da. 

De dagene jeg har hjemmekontor så har jeg på meg samme klær som når jeg trener etterpå. Buksa trenger jeg ikke vaske mellom hver gang, men gjør det med toppen. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dusjer du ikke på treningssenteret?9

Anonymkode: d3acc...3ba

Nei, reiser hjem. Er med i et rehab-program som går på dagtid, så vil redusere tiden så mye som mulig siden treningen er i arbeidstiden. I tillegg trener jeg også noe hjemme.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dusjer bare etter trening. Bor i Oslo, og vi har anbefaling om vannsparing.

Anonymkode: 550e7...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer ikke om morgenen, når jeg vet jeg skal trene og dusje senere. Det med at du føler deg ekkel er kun en vanesak. Du kan jo vaske deg raskt før jobb.

Trener ofte i samme tøy flere ganger. Tenkte å kjøpe ulltrøye til trening neste gang, den skal bare luftes litt, så er den klar til bruk.

https://www.devold.com/nb-no/inspirasjon/7-good-reasons-to-wear-wool-when-running/?gclid=EAIaIQobChMIyNCEypiC-QIVjLd3Ch1umwtREAAYASAAEgJp2fD_BwE 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sparer vi ikke på vannet, dusjer etter behov. Dvs alltid etter trening, 5-7dager i uka, og etter evt andre aktiviteter jeg blir svett av.

Vaskemaskin går nesten hver dag. 

Strøm og diesel er dyrt, men det nytter jo ikke å ikke bruke det heller. Man må jo leve.

Anonymkode: 457a5...be3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener hver dag, dusjer hver dag. ALT går på vask etter ei økt, har massevis av treningsklær. Trener før jobb da.

Anonymkode: 6dc22...e09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener også etter jobb, og da dusjer jeg alltid etterpå. Jeg dusjer kun på morgenen de dagene jeg ikke trener. Men med en kveldsdusj etter trening så er jeg fresh nok til å møte på jobb uten morgendusjen. Logikk: svetter bøtter på trening, den svetten må av. Svetter kanskje litt på natten på sommeren: men en rask kattevask og deo tar seg av det. Blir i overkant for meg å dusje 2 ganger til dagen, spesielt når jeg har langt hår. Men enkelte gjør det jo. 

Anonymkode: 0b119...4b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Til dere som trener tre (eller flere) ganger i uka: Hvordan gjør dere med dusjing?

Jeg har begynt å trene to-tre dager i uka. Jeg står opp, tar en rask dusj, går på jobb, trener, dusjer ordentlig og vasker håret og tar på nye klær. 

Hvis jeg skal gjøre det tre ganger i uka så blir det mye dusjing og mye klesskift? Vil jo øke antall klesvask og dusjbruk betraktelig, nå som alt er dyrt også. 

Hvordan gjør dere andre det?

Dusjer etter trening, ikke før! Dusjer ikke på morgenen i tillegg til etter trening. Jobber på senter så har såper osv der. Men før jeg jobbet der, hadde jeg eget sett med sjampo, såper, sminke, wipes etc i baggen. Fungerer veldig fint :)

Hvis du kun er på jobb i rene klær; da kan du vel bruke klærne litt til etterpå? Eller skift til rent treningstøy og bruk resten av dagen, og bruk det samme til trening neste gang du trener. 

dette er nok mye vaner det handler om, for dette er ikke noe jeg ofrer en tanke og jeg trener omtrent daglig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dusjer etter hver trening, og hver morgen. 

I løpet av en dag trener jeg, eller mannen, eller begge. Så vasker en maskin med treningsklær hver dag. Blir det liggende/tørke setter jo lukten seg. 

En rask dusj koster få kroner. En maskin med klær koster maks 3 kroner selv med strømmen på det dyreste. 

Trening og hygiene/likt er absolutt verdt det. 

Anonymkode: 93034...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for flere tips. Jeg er nok enig i at det handler om tankesett og vane, jeg har bare ikke kommet inn i det enda.

Som regel har jeg hjemmekontor de dagene jeg trenger, og da sitter jeg hjemme og jobber i de samme klærne som jeg etterpå trener i. De rene klærne jeg tar på meg etter trening/dusj kan jeg jo bruke litt på hjemmekontor dagen etter også. Så sparer litt der. Godt poeng.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener 3 - 4 ganger i uken, og dusjer på treningssenteret etter det. De andre dagene bruker jeg klut, og tar det min mor kalte en "kattevask". Rene klær hver dag.

Anonymkode: b55e9...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 17.09):

Her sparer vi ikke på vannet, dusjer etter behov. Dvs alltid etter trening, 5-7dager i uka, og etter evt andre aktiviteter jeg blir svett av.

Vaskemaskin går nesten hver dag. 

Strøm og diesel er dyrt, men det nytter jo ikke å ikke bruke det heller. Man må jo leve.

Anonymkode: 457a5...be3

Feil sammenlikning da vannsparingen i Oslo er for at drikkevannet ikke skal gå tomt/ at man må ta ibruk kilder som gjør at man må koke drikkevannet… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kokoknit skrev (9 minutter siden):

Feil sammenlikning da vannsparingen i Oslo er for at drikkevannet ikke skal gå tomt/ at man må ta ibruk kilder som gjør at man må koke drikkevannet… 

Så du dusjer annenhver dag, slik at villaene på vestkanten fortsatt skal kunne vanne hagen daglig.

Det var da i overkant solidarisk... 

Anonymkode: 93034...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg dusjer raskt på morgenen og så dusjer jeg etter trening. Føler meg ekkel hvis jeg ikke dusjer på morgenen og tror ikke det bare er vanesak. Hvis jeg ikke vasker meg på morgenen vil det også bli mer forbruk av vanlig klær.

Jeg bruker treningstøy kun en gang. Til gjengjeld har jeg nok til at det varer 2 uker og så setter jeg på en vask med kun treningssklær. Null stress det.

Anonymkode: de868...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et lite håndkle kun til nedentil så trenger du ikke vaske hele håndkleet hver gang. Går fint å bytte en gang i uken. Også bruker jeg ikke så mye såpe unntatt hender, under armer og nedentil. Sparer både huden og miljøet og lommeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...