Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. november 2005 #101 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg spiller på navnet Harry. Tenk litt, da. ← Ok, du var morsom, min feil. Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #102 Del Skrevet 22. november 2005 Jan var det navnet som forekom oftest blandt straffedømte i den undersøkelsen jeg leste(som jeg dessverre ikke finner igjen). Ikke Ronny, Tommy, kennet eller noen andre navn men altså Jan. Har hørt rykter om at Jan Johansen er det mest brukte navnet i Norge. Dette vil selvsagt variere fra år til år. Det jeg ønsket var å vite om noen hadde lest, nå eller tidligere, noe som tilsa at noen navn var overrepresenterte. Om dette kun var noe de husket å ha lest, hadde det foran seg på papir eller kunne finne det igjen på nettet var ikke så viktig. Jeg synes forøvrig ikke slike debatter er ufarlige. Fordommer får ofte konsekvenser for mennesker i det virkelige liv, f.eks. så er det en del innvandrere som blir utestengt fra arbeidsmarkedet på grunn av fordommer. Dette får konsekvenser. Et snev av villighet til å vurdere om ens oppfatninger ikke har rot i virkeligheten synes jeg er viktig. Når man ikke engang er villig til å vurdere om dette er feil synes jeg det blir skremmendes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siste ord er sagt Skrevet 24. november 2005 #103 Del Skrevet 24. november 2005 konklusjon av denne tråd: DE FLESTE HETER RONNY, JONNY,TOMMY,OSV AV de som er straffedømte siste ord er dermed sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 24. november 2005 #104 Del Skrevet 24. november 2005 Og Mohammed. ← Nå er Mohammed faktisk verdens vanligste guttenavn da, så det er kanksje ikke så rart om det da blir endel kriminelle som heter Mohammed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2005 #105 Del Skrevet 24. november 2005 Nå er Mohammed faktisk verdens vanligste guttenavn da, så det er kanksje ikke så rart om det da blir endel kriminelle som heter Mohammed ← Selvsagt. Jeg bare sa at det er et vanlig navn i fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 24. november 2005 #106 Del Skrevet 24. november 2005 Det er bare en ting jeg lurer på i forhold til denne debatten som føres her: Hvorfor snakker alle bare om menn født på 70-tallet? Det finnes kriminelle som er født i andre ti-år også. Forøvrig så kan eventuell forskning være ikke-eksisterende, eller motsi meg så mye den vil; for meg som har jobbet i skoleverket i flere år og med ungdom også i andre settinger, er dette navnefenomenet svært tydelig. Til og med ALLE som mobbet meg gjennom 12 års skolegang hadde disse navnene, til tross for at jeg skiftet skole flere ganger og mobberne dermed også ble skiftet ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 24. november 2005 #107 Del Skrevet 24. november 2005 Det er bare en ting jeg lurer på i forhold til denne debatten som føres her: Hvorfor snakker alle bare om menn født på 70-tallet? Det finnes kriminelle som er født i andre ti-år også. ← Har prøvd å påpeke dette, men for døve ører... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #108 Del Skrevet 24. november 2005 Navneforsker Ivar Utne ved Universitetet i Bergen bekrefter at navnene Ronny, Tommy og Johnny ofte knyttes til kriminelle miljøer i folks bevissthet. Det er en myte at de som heter Ronny og Johnny er kriminelle. Undersøkelser av straffedømte viser riktignok at det er en høy prosentandel som har disse navnene, men det er ingen seriøse forskere som mener navnet gjør en kriminell. Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne. Det fleipes med at Ronny og Tommy er typiske barnevernsnavn. Dette er navn man forbinder med en lavere sosial klasse. Ulike navn gir ulike forventninger som man må forholde seg til. Det kan føre til at du blir slik folk har lagt opp til og trodd. På den måten kan navnet forme identiteten, bemerker psykiater Pål Abrahamsen. Jeg regner med det er det over her jeg har kopiert fra et av dine tidligere innlegg du sikter til melk. Det står: Det er en myte at de som heter Ronny og Johnny..... Her kan du lese hva ordet myte betyr: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Det står videre: .....det er en høy prosentandel.... Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne. Les: Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol. De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte. Årsaken til dette er at navnene var svært populære på 1970-tallet. De forekommer altså også oftere blandt mennesker som ikke er straffedømte i den aldersgruppen det er flest av blandt straffedømte. Det står ingen steder at de er overrepresenterte. ← Det er jo unektelig moirsomt at enkelte navn er slått fast av en forsker til å være typiske "barnevernsnavn"..Hva med Mustafa, Ali og Kebab? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #109 Del Skrevet 24. november 2005 De jeg kjenner til og vet om, som heter Gøran, Stig, Ronny, Kent, Tommy, Tanja, Monika, Linda, Belinda, Tanja, Torhild, Tom, Jan, Vidar, Arne, Zahid, Ali og Svein er alle ganske harry.... Det er jo skikkelig østkant å hete Morten også...samt Mette og Wenke er litt rånete østkant- navn. Jeg vet ikke om slike er mer i fengsel enn andre men de har hvertfall belastede navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppelupp Skrevet 3. desember 2005 #110 Del Skrevet 3. desember 2005 Jan var det navnet som forekom oftest blandt straffedømte i den undersøkelsen jeg leste(som jeg dessverre ikke finner igjen). . Det er jo ikke så rart da, med tanke på dette: 100 mest brukte mannsnavn i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 7. desember 2005 #111 Del Skrevet 7. desember 2005 Det er bare en ting jeg lurer på i forhold til denne debatten som føres her: Hvorfor snakker alle bare om menn født på 70-tallet? Det finnes kriminelle som er født i andre ti-år også. Forøvrig så kan eventuell forskning være ikke-eksisterende, eller motsi meg så mye den vil; for meg som har jobbet i skoleverket i flere år og med ungdom også i andre settinger, er dette navnefenomenet svært tydelig. Til og med ALLE som mobbet meg gjennom 12 års skolegang hadde disse navnene, til tross for at jeg skiftet skole flere ganger og mobberne dermed også ble skiftet ut. ← Og dette skrevet i smått her er sikkert ikke med på å gjøre deg "confirmation biased". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 7. desember 2005 #112 Del Skrevet 7. desember 2005 Og dette skrevet i smått her er sikkert ikke med på å gjøre deg "confirmation biased". ← Godt poeng. Men det forandrer ikke det faktum at ungdommene jeg senere har jobbet med faktisk heter akkurat det samme, og at dette er noe de fleste som jobber med barn/ungdom er fullt klar over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 7. desember 2005 #113 Del Skrevet 7. desember 2005 Godt poeng. Men det forandrer ikke det faktum at ungdommene jeg senere har jobbet med faktisk heter akkurat det samme, og at dette er noe de fleste som jobber med barn/ungdom er fullt klar over. ← Men ha "det gode poenget" i bakhodet nesten gang du kjefter på Ken. Mulig du er hardere mot ham enn Preben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 7. desember 2005 #114 Del Skrevet 7. desember 2005 Men ha "det gode poenget" i bakhodet nesten gang du kjefter på Ken. Mulig du er hardere mot ham enn Preben. ← Det bør du nok si til andre. Jeg jobber ikke lenger med ungdom, og vil trolig aldri kunne gjøre det igjen. Og de årene jeg gjorde det, jobbet jeg aldri direkte med "Preben". Jeg jobbet med ungdom som i utgangspunktet hadde problematferd, til tider svært GROV problematferd. Og selv om jeg er enig med deg i at forutinntatte holdninger noen ganger kanskje kan opprettholde denne problematferden litt ekstra, synes jeg det er grenser for hva b.l.a. vi lærere skal måtte ta på oss skylda for. Problematferd som er der lenge før barnet nærmer seg en barnehage eller skole, må du lete etter forklaring på andre steder. Ikke tror jeg at foreldrene heller, verken bevisst eller ubevisst, tenker at "du heter Glenn Ronny og kommer sikkert til å bli en pøbel. Jeg tror vi straffer deg litt ekstra". Jeg tror derimot at foreldrene velger disse navnene fordi de synes det er fine navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #115 Del Skrevet 7. desember 2005 Foreldre som døper barna sine Glenn-Rodney, Bent-Andrè, Lars-Magnus og Magnus er en smule harry... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #116 Del Skrevet 7. desember 2005 Foreldre som døper barna sine Glenn-Rodney, Bent-Andrè, Lars-Magnus og Magnus er en smule harry... ← Sånne som kongefamilien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 8. desember 2005 #117 Del Skrevet 8. desember 2005 Nei nei niet, er magnus også harry nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #118 Del Skrevet 12. desember 2005 Martha og Magnus er harry. Det samme er Rodney, Kent, Linda, Monica, Geir, Trond, Jørn, Truls og Morgan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 13. desember 2005 #119 Del Skrevet 13. desember 2005 og nå sklir det ut for min del iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #120 Del Skrevet 13. desember 2005 Tror det kan ha noe med at det er mange i aldersgruppen 25-45 som ble kalt akurat de navnene. Om 20-30 år sier vi vel tilsvarende om navn som Markus eller kristian ← Du fåkke si sånn om Markus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå