Gå til innhold

hvorfor heter "alle" i fengsel Ronny o.l.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

For å sitere Harald Heide Steen Jr: "Men kjære dem, dette er da så enkelt!"

Navn som Ronny, Johnny, Kenneth m.fl. er mer brukt i enkelte miljøer enn andre. Jeg tror vi alle kan fullføre den tankerekken uten å hisse oss opp, og dermed forstå hvorfor disse navnene er noe overrepresentert i fengsler. Jeg jobbet i skolen i noen år, og så det samme der: Bråkebøttene het forbausende ofte Ronny eller Tommy.

Dette får jo en selvforsterkende effekt. Etterhvert som navnene får stadig lavere status, vil de i økende grad bare være å finne i spesielle miljøer.

Det er akkurat som med mannen med hatt i trafikken; han kjører virkelig dårlig! Og det er ikke så rart, da han er en mann som, til tross for at han er litt opp i årene, ikke har klart å få med seg at det i hele samfunnet er et kjempestigma tilknyttet det å kjøre bil mens man har hatten på. Når han er så bortreist, er det ikke rart at kjøringen blir så som så.

Hvilke navn som er populære varierer fra år til år. Dette reflekteres i andelen innsatte med bestemte navn. Det er ikke slik at noen navn blir hyppigere og hyppigere å finne blandt innsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke navn som er populære varierer fra år til år. Dette reflekteres i andelen innsatte med bestemte navn. Det er ikke slik at noen navn blir hyppigere og hyppigere å finne blandt innsatte.

I såfall burde ingen innsatte på min alder, oppvokst i mine hjemtrakter, hete Ronny, Tommy, Johnny eller Stig. De burde hete Trond eller Terje, for de navnene var så til de grader overrepresentert i mitt årskull (4 stk. "Trond" bare i min klasse).

Men den samme overrepresentasjonen er ikke å finne i fengselet. Forklaringen med klasseskiller og navnepreferanser virker logisk på meg, og stemmer rimelig godt med realitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjør jobben sjøl da vel
Kan ikke noen være så snill å vise hvilken statistikk som sier at noen navn er overrepresentert blandt kriminelle i forhold til resten av befolkningen? Det spiller ingen rolle om det er Ronny eller et annet navn, men en statistikk hadde vært fint. Bosted gjør ikke mennesker kriminelle! Er det kansje en del fordommer ute å går her?

http://www.ssb.no/biblioteket

Her kan du stille spørsmål vedr.statistikker du lurer på

...forøvrig tror jeg du kanskje ikke helt skjønner hva som menes med både trådstarter sitt innlegg, og det bla. Humlen prøver å forklare deg....

det blir litt som å :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ssb.no/biblioteket

Her kan du stille spørsmål vedr.statistikker du lurer på

...forøvrig tror jeg du kanskje ikke helt skjønner hva som menes med både trådstarter sitt innlegg, og det bla. Humlen prøver å forklare deg....

det blir litt som å :murvegg:

Jeg forstår veldig godt hva dem mener. :frustrert: Jeg er bare ikke enig i det de sier. Jeg har sett statistikk over dette før og forklaringen som medfulgte den, det er hovedårsaken til at jeg er uenig. Det at man er uenig betyr ikke at man ikke forstår den andres argumenter. Jeg mener bare at de ikke holder mål. Hadde jeg funnet noe som virkelig kunne dokumentere at noen navn var overrepresenterte i fengslene så hadde jeg syntes at det var interessant og vært villig til å forandre mening, men det har jeg ikke funnet. Hvorfor skal jeg lete etter dokumentasjon på noe som jeg i utgangspunktet ikke tror på? Og jeg er iallfall ikke villig til å betale for det! Det er jo interessant at de som mener det motsatte av meg hverken har sett eller kan finne noe dokumentasjon på det dem antar og likevel tviholder på sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hissigpropppppppp
Hvorfor skal jeg lete etter dokumentasjon på noe som jeg i utgangspunktet ikke tror på?

hvorfor er du så engasjert da, dersom det interiserer deg midt i ræ.... :forvirret:

heter du kanskje Kurt-Kåre-Ronny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår veldig godt hva dem mener. :frustrert: Jeg er bare ikke enig i det de sier. Jeg har sett statistikk over dette før og forklaringen som medfulgte den, det er hovedårsaken til at jeg er uenig. Det at man er uenig betyr ikke at man ikke forstår den andres argumenter. Jeg mener bare at de ikke holder mål. Hadde jeg funnet noe som virkelig kunne dokumentere at noen navn var overrepresenterte i fengslene så hadde jeg syntes at det var interessant og vært villig til å forandre mening, men det har jeg ikke funnet. Hvorfor skal jeg lete etter dokumentasjon på noe som jeg i utgangspunktet ikke tror på? Og jeg er iallfall ikke villig til å betale for det! Det er jo interessant at de som mener det motsatte av meg hverken har sett eller kan finne noe dokumentasjon på det dem antar og likevel tviholder på sitt.

Men kjære deg, navneforskere sier jo at navnene er overrepresenterte (se artikkel jeg linket til. Er forøvrig ikke alle tall som er tilgjengelige over internett, men jeg regner med at de som har forskning på navn som yrke vet hva de uttaler seg om...). I tillegg må det nevnes at det er jo ikke BARE folk fra 70-tallet i fengsel, nå for tiden er det plenty av folk født på både 60-tallet og ikke minst 80-tallet også.

Navnene er derimot IKKE blant de mest vanlige på 60-, 70-, eller 80-tallet, selv om de var noe populære på 70-tallet.

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navneforsker Ivar Utne ved Universitetet i Bergen bekrefter at navnene Ronny, Tommy og Johnny ofte knyttes til kriminelle miljøer i folks bevissthet.

Det er en myte at de som heter Ronny og Johnny er kriminelle. Undersøkelser av straffedømte viser riktignok at det er en høy prosentandel som har disse navnene, men det er ingen seriøse forskere som mener navnet gjør en kriminell. Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne.

Det fleipes med at Ronny og Tommy er typiske barnevernsnavn. Dette er navn man forbinder med en lavere sosial klasse. Ulike navn gir ulike forventninger som man må forholde seg til. Det kan føre til at du blir slik folk har lagt opp til og trodd. På den måten kan navnet forme identiteten, bemerker psykiater Pål Abrahamsen.

Jeg regner med det er det over her jeg har kopiert fra et av dine tidligere innlegg du sikter til melk.

Det står: Det er en myte at de som heter Ronny og Johnny.....

Her kan du lese hva ordet myte betyr: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Det står videre: .....det er en høy prosentandel....

Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne.

Les: Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol. De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte. Årsaken til dette er at navnene var svært populære på 1970-tallet. De forekommer altså også oftere blandt mennesker som ikke er straffedømte i den aldersgruppen det er flest av blandt straffedømte.

Det står ingen steder at de er overrepresenterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står videre: .....det er en høy prosentandel....

Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne.

Les: Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol. De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte. Årsaken til dette er at navnene var svært populære på 1970-tallet. De forekommer altså også oftere blandt mennesker som ikke er straffedømte i den aldersgruppen det er flest av blandt straffedømte.

i alle dager!?

Først så viser du til dette:

Les: Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol.

De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte.

Videre påstår du dette:

Jeg syntes du motsier deg selv litt her jeg :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager!?

Først så viser du til dette:

Les: Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol.

De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte.

Videre påstår du dette:

Jeg syntes du motsier deg selv litt her jeg :overrasket:

For å være overrepresenterte så må det være flere av dem, relativt sett, i fengsel enn det er av dem ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være overrepresenterte så må det være flere av dem, relativt sett, i fengsel enn det er av dem ellers i samfunnet.

Det stemmer. Selv er jeg født på 70-tallet, men har ikke gått i klasse med en eneste Jonny, Ronny, Kim, Stig, Andre eller andre nevnte navn. Faktisk har jeg ikke omgåtts NOEN med slike navn, når jeg tenker meg om mht vennekrets fra jeg var 7 år, hvekren på barneskole, vgs eller høyere utdannelse.

Når ikke ett av disse navnene figurerer på noen ti-på-topp-av navn, men faktisk figurerer ofte i fengsel, OG de som jobber på slike steder sier at slike navn dukker ofte opp, OG navneforskere sier at slike navn går igjen ofte, så begynner man jo å kunne trekke en del slutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra SSB:

Det er totalt litt under 6000 menn som heter Ronny. Kenneth: ca 9000, 4000 heter Glenn, 3000 Jonny, 5000 Johnny, 8000 Roy,

Vi kan jo tenke oss samme forekomst av en del andre tilsvarende navn: la oss si det finnes 100.000 menn med slike ("østkant") navn i Norge.

Navneforskeren sier det er en høy prosentandel med slike navn i fengsel.

Til sammenlikning er det 12.000 alene som heter Christian . 22.000 heter Thomas. 20.000 heter Erik. 12.000 Eirik. 18.000 Martin, 13.000 Marius. Alle disse var populære navn i samme periode.

Trekker ingen slutninger, synes bare det er artig å sammenlikne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ikke ett av disse navnene figurerer på noen ti-på-topp-av navn, men faktisk figurerer ofte i fengsel, OG de som jobber på slike steder sier at slike navn dukker ofte opp, OG navneforskere sier at slike navn går igjen ofte, så begynner man jo å kunne trekke en del slutninger.

Igjen så sier ikke navneforskeren i det nye at navnet er overrepresentert i fengsel i forhold til i samfunnet ellers. Og du, Melk, du vet godt at dine spinkle erfaringer, eller hva folk som jobber i fengsel hevder, ikke er statistikk eller forskning.

Så hvor har vi de reelle tallene?

Jeg antar vi ikke finner dem da slik forskning nok ikke akkurat har den store samfunnsøkonomiske ringvirkningen. Så da får vi heller fortsette med harry generaliseringer.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så sier ikke navneforskeren i det nye at navnet er overrepresentert i fengsel i forhold til i samfunnet ellers. Og du, Melk, du vet godt at dine spinkle erfaringer, eller hva folk som jobber i fengsel hevder, ikke er statistikk eller forskning.

Selvsagt. Jeg bare tenker litt høyt.

(Og i den grad noen har forsøkt å legge frem tall i denne debatten, så føler jeg ikke akkurat at det er meg som skal kritiseres mest for akkurat det, da jeg ikke kan se at så mange andre har bidratt med annet enn synsing.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

nei, jeg har iungen tall, men hva er årsaken til at flere ikke kan akseptere sannsynligheten i dette påstandet? Det ER vel faktisk logisk.

OG, dette er fullstendig ULOGISK utsagn:

"Det er mange straffedømte som har navnene Ronny ol. De forekommer altså oftere enn andre navn BLANDT straffedømte. Årsaken til dette er at navnene var svært populære på 1970-tallet. De forekommer altså også oftere blandt mennesker som ikke er straffedømte i den aldersgruppen det er flest av blandt straffedømte. " Men nei, det gjör de jo ikke. Her tror jeg faktisk "forskeren" eller noen annen har fjernet - sensurert visse "påstander" for å kunne gå ut med dette skriveriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fra SSB:

Det er totalt litt under 6000 menn som heter Ronny. Kenneth: ca 9000, 4000 heter Glenn, 3000 Jonny, 5000 Johnny, 8000 Roy,

Vi kan jo tenke oss samme forekomst av en del andre tilsvarende navn: la oss si det finnes 100.000 menn med slike ("østkant") navn i Norge.

Navneforskeren sier det er en høy prosentandel med slike navn i fengsel.

Til sammenlikning er det 12.000 alene som heter Christian . 22.000 heter Thomas. 20.000 heter Erik. 12.000 Eirik. 18.000 Martin, 13.000 Marius. Alle disse var populære navn i samme periode.

Trekker ingen slutninger, synes bare det er artig å sammenlikne litt.

Men om man går inn på hvert enkelt navn på SSB sine sider og ser på når navnet har vært populært. (Grafen) Så ser man at dette (Tommy o.s.v) er navn som har vært lite populære, for å så å få en skikkelig topp som er kortvarig, og så blir de lite populære igjen. Altså typiske motenavn.

Så selv om det har vært flere som har fått klassiske navn så har slike navn kanskje vært mer "tidstypiske"?!

(Også synes jeg at man må kunne diskutere et såpass ufarlig tema som dette uten å bli halshogd for ikke å ha en korrekt statistikk å vise til. Det er tross alt en kjent myte at halvkriminelle heter Ronny. Men bare så det er sagt kjenner jeg flere Ronny som er hederlige som få :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt en kjent myte at halvkriminelle heter Ronny. Men bare så det er sagt kjenner jeg flere Ronny som er hederlige som få  :ler: )

Det er jævlig harry å stereotypere navn på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Det er jævlig harry å stereotypere navn på denne måten.

Nei det er ikke harry, harry er å opponere så j***** mot det. Det er bare fakta, ikke mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke harry, harry er å opponere så j***** mot det. Det er bare fakta, ikke mer eller mindre.

Jeg spiller på navnet Harry. Tenk litt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...