Gå til innhold

hvorfor heter "alle" i fengsel Ronny o.l.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Humlen¤
Kan ikke noen være så snill å vise hvilken statistikk som sier at noen navn er overrepresentert blandt kriminelle i forhold til resten av befolkningen? Det spiller ingen rolle om det er Ronny eller et annet navn, men en statistikk hadde vært fint. Bosted gjør ikke mennesker kriminelle! Er det kansje en del fordommer ute å går her?

Åh kjäre vene. Jeg har ikke ord over hvor frustret jeg er over at jeg ikke kan ringe enkelte personer her og forklare. Det går nemlig raskere.

JO, bosted har klar kobling til kriminalitet å gjöre. Det er ikke fordom at man på östkanten heter Tommy, og på vestkanten karl-Henrik, det er bare fakta. Fakta er også at det er mer kriminalitet på östkanten enn vestkanten.

Hva er det som er uklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh kjäre vene. Jeg har ikke ord over hvor frustret jeg er over at jeg ikke kan ringe enkelte personer her og forklare. Det går nemlig raskere.

JO, bosted har klar kobling til kriminalitet å gjöre. Det er ikke fordom at man på östkanten heter Tommy, og på vestkanten karl-Henrik, det er bare fakta. Fakta er også at det er mer kriminalitet på östkanten enn vestkanten.

Hva er det som er uklart?

Det er ingenting som er uklart. Det jeg ber om er en statistikk som viser at et eller flere navn er overrepresentert blandt kriminelle i forhold til resten av befolkningen og da mener jeg befolkningen i hele Norge. Selv om det er mer kriminalitet på østkanten enn vestkanten så antar jeg likevel at de fleste som bor på østkanten ikke er kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Så vidt jeg vet er det mest kriminalitet i Oslo området, eller vil du ha statestikk på dette også? Det er vel klar logikk. Jeg har ingen statestikk på dette her, men har lest om dette utallige ganger. Og finner meg selv svärt lite skeptisk til det. Du finner vel mer enn nok informasjon om saken hvis du leser gjennom innleggene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det mest kriminalitet i Oslo området, eller vil du ha statestikk på dette også? Det er vel klar logikk. Jeg har ingen statestikk på dette her, men har lest om dette utallige ganger. Og finner meg selv svärt lite skeptisk til det. Du finner vel mer enn nok informasjon om saken hvis du leser gjennom innleggene her :)

Nei ingen av innleggene viser til noe som dokumenterer at noen Navn er overrepresentert blandt kriminelle enn i resten av befolkningen. Forklaringen til FORSKERNE av den eneste statistikken jeg har sett angående dette var at navn som det var flest av blandt kriminelle var det også flest av ellers i befolkningen. Det var altså ingen statistikk som tilsa at mennesker som hadde et bestemt navn var mer kriminelle enn andre. Jan og Kjetil var det vel som toppet statistikken den gangen. Det er mange som heter f.eks. Ronny som ikke bor på østkanten i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man har fordommer knyttet til et bestemt navn gjør også at man legger mer merke til det når det dukker opp i bestemte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Nei ingen av innleggene viser til noe som dokumenterer at noen Navn er overrepresentert blandt kriminelle enn i resten av befolkningen. Forklaringen til FORSKERNE  av den eneste statistikken jeg har sett angående dette var at navn som det var flest av blandt kriminelle var det også flest av ellers i befolkningen. Det var altså ingen statistikk som tilsa at mennesker som hadde et bestemt navn var mer kriminelle enn andre. Jan og Kjetil var det vel som toppet statistikken den gangen. Det er mange som heter f.eks. Ronny som ikke bor på østkanten i Oslo!

Hva prater du om? Det er visst flere Ronnyer i fengsler enn det det er i den övrige befolkningen, les videre du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva prater du om? Det er visst flere Ronnyer i fengsler enn det det er i den övrige befolkningen, les videre du.

HVOR står det at det er flere Ronnyer i fengsel enn i den øvrige befolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at noen gidder å hisse seg opp over dette. Denne informasjonen er såpass velkjent i visse fagmiljøer. Men bruk da hodet og ikke generaliser kunnskapen til alt og alle, da misbruker man den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

jeg heter tommy og brødrene mine heter faktisk roger og ronny, og ingen av oss har sittet inne

...det er jo kjemperart :ler:

...dere havner nok i fengsel snart :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du folk er teite? klart det er mer kriminalitet i Oslo enn på utsira eller svalbard.

Det er jo folkemengden som avgjør det da.

i tillegg har du stor innvandring i Oslo .Ikke at innvandrere er mer kriminelle enn andre,men mange har falt ut av skole og havner i feil miljø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at noen gidder å hisse seg opp over dette. Denne informasjonen er såpass velkjent i visse fagmiljøer. Men bruk da hodet og ikke generaliser kunnskapen til alt og alle, da misbruker man den.

Jeg hisser meg ikke opp. Jeg heter ikke Ronny og bor heller ikke på østkanten. Hvis det er så velkjent i fagmiljøene at mennesker som heter Ronny er mer kriminelle enn andre så burde det da vel være mulig å henvise til en kilde som sier dette! Jeg bare lurer og er ikke hissig. Mitt poeng er at man ikke kan trekke konklusjoner uten å se statistikker i sammenheng med ulike faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det vil være andre navn som er representert lenger frem i tid.

Men som sagt: Tilfellet Ronny figurerer ikke på topp 10-listen av navn. Navn som Kristian er mye mer vanlige navn enn Ronny og jonny.

Forøvrig må jeg bare støtte meg til Milo. De jeg omgås som jobber både i fengsel og sosialtjenesten er faktisk slått av hvor ofte en viss type navn dukker opp.

Ikke enig med deg i dette. Navnene er typiske østkantnavn, ihvertfall i oslo-området.

Ja, klart de navnene er mere utbredt i osloområdet. Det er jo en himmelrik forskjell på innbyggere der enn i en småby.

jeg har bodd både på Vindern,Bærum. Alle kalte barna sine for Ronny,Tommy,Jonny på den tiden.

tanten min bodde i Holmenkollåsen,og sønnen heter Ole Jonny. fetteren Tommy.

At fengselsvenenet er overasket over navnene som går igjen er meg en gåte. Likeledes barnevernet.

jeg leste denne tråden tidlig i dag, så tok jeg en tlf til en slekning som har jobbet med barn i 40 år.

Hun var enig med min teori at navn ville gå igjen . Slik har det alltid vert. forige generasjon så var det andre navn på listen og neste generasjon vil det komme nye.

Hun har aldri hørt at barnevernet er forundret over navn som går igjen.

Det er lov å tenke litt selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fremdelse tilgode å vise at de er mer kriminelle enn andre! Det å bo på østkanten er ikke synonymt med å være kriminell heller ikke det å ha liten inntekt.

Jeg har da aldri sagt at de er mer kriminelle enn andre!! Jeg har sagt at navnene er overrepresenterte i fengsel, og lavtlønnede, av diverse sosiale grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at de er mer kriminelle enn andre!! Jeg har sagt at navnene er overrepresenterte i fengsel, og lavtlønnede, av diverse sosiale grunner.

Det jeg sier er at navnene ikke er overrepresenterte blandt kriminelle.

La oss si at alle som bodde på østkanten var menn og alle het Ronny. På vestkanten så var det en stor variasjon av navn. Det bodde like mange på østkanten som på vestkanten. Antallet som het Ronny ble derfor det mest brukte navnet i hele Oslo. De fleste kriminelle het derfor Ronny. De fleste som ikke var kriminelle het også Ronny, uavhengig av om det var flest kriminelle fra østkanten.

Det er ikke mange som heter Kari eller Ola i Irak f.eks. selvfølgelig påvirkes navnevalget av omgivelsene. Det betyr ikke at det ene navnet i seg selv er bedre enn det andre. Når man har slike tanker så tror jeg det ligger en del fordommer bak.

Når det er flere som statistisk sett er kriminelle på østkanten enn på vestkanten så kan man jo si at mennesker fra østkanten er mer kriminelle enn dem fra vestkanten. De fleste fra østkanten er likevel ikke kriminelle og det er viktig å huske. Når lærere uttaler at de ut fra klasselisten kan si hvem som kommer til å havne i problemer så er det litt for mange fordommer ute og går. Måten man møter mennesker på har stor betydning for hvordan de oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at alle som bodde på østkanten var menn og alle het Ronny. På vestkanten så var det en stor variasjon av navn. Det bodde like mange på østkanten som på vestkanten. Antallet som het Ronny ble derfor det mest brukte navnet i hele Oslo. De fleste kriminelle het derfor Ronny. De fleste som ikke var kriminelle het også Ronny, uavhengig av om det var flest kriminelle fra østkanten.

Like fullt ville navnet Ronny ofte dukke opp i problemadferdssammenheng, hvilket ville stigmatisere navnet noe....

Jeg er helt enig i den logiske forklaringen du kommer med her, men denne diskusjonen begynte altså med at noen mente at:

-Slike navn dukket IKKE ofte opp i fengsel (JO)

-De er IKKE mer brukt på østkanten enn vestkanten (JO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Like fullt ville navnet Ronny ofte dukke opp i problemadferdssammenheng, hvilket ville stigmatisere navnet noe....

Jeg er helt enig i den logiske forklaringen du kommer med her, men denne diskusjonen begynte altså med at noen mente at:

-Slike navn dukket IKKE ofte opp i fengsel (JO)

-De er IKKE mer brukt på østkanten enn vestkanten (JO)

Det jeg mente var at det at et navn er brukt mer på østkanten enn på vestkanten i seg selv ikke er avgjørende for om et navn er overrepresentert blandt kriminelle, selv ikke hvis man kun ser på Oslo. Nå er det slik at Norge består av mer enn bare Oslo og fordelingen av navn i resten av landet vil også ha betydning for statistikken dersom man ser landet under ett. Det at det var flere kriminelle på østkanten enn vestkanten ble trukket frem som dokkumentasjon på at navn som var hyppigere brukt på østkanten var overrepresentert blandt kriminelle og det er ikke mulig å dra slike slutninger. Jeg har ikke sett noe statistikk i den senere tid over hvilke navn som er hyppigst i fengsel. I den statistikken jeg så var det altså Jan og Kjetil som toppet statisikken når det gjaldt navn på mennesker i fengsel. Dette kan ha endret seg nå. De var ikke overrepresentert, men det var disse navnene som var mest brukt i befolkningen på det tidspunktet. Er det noen som har sett statistikk over navn på fengselsfugler i dag, hvor Ronny og disse andre navnene dere nevner er representert? Vi har lett for å dra slutninger på et for tynt grunnlag. Dersom vi hører om en som f.eks. heter Ronny som sitter i fengsel så er det lett å knytte navnet til mennesker som sitter i fengsel dersom man ikke kjenner noen andre med samme navn. Å si at mennesker med en bestemt type navn er mer kriminelle enn andre virker stigmatiserende og det er derfor noe man skal være veldig forsiktig med. Dersom man ikke har skikkelig statistisk grunnlag for å komme med slike uttalelser så synes jeg man skal la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_noname_*

Er det ikke underlig at damer som nermerseg 50 og som er skilt heter Gunn,Randi,Unni,Torill,Marit. Det er sikkert noe med navnet deres som gjør at de er skilt.

ha en god helg med navnestriden deres. en strid som ikke holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Harald Heide Steen Jr: "Men kjære dem, dette er da så enkelt!"

Navn som Ronny, Johnny, Kenneth m.fl. er mer brukt i enkelte miljøer enn andre. Jeg tror vi alle kan fullføre den tankerekken uten å hisse oss opp, og dermed forstå hvorfor disse navnene er noe overrepresentert i fengsler. Jeg jobbet i skolen i noen år, og så det samme der: Bråkebøttene het forbausende ofte Ronny eller Tommy.

Dette får jo en selvforsterkende effekt. Etterhvert som navnene får stadig lavere status, vil de i økende grad bare være å finne i spesielle miljøer.

Det er akkurat som med mannen med hatt i trafikken; han kjører virkelig dårlig! Og det er ikke så rart, da han er en mann som, til tross for at han er litt opp i årene, ikke har klart å få med seg at det i hele samfunnet er et kjempestigma tilknyttet det å kjøre bil mens man har hatten på. Når han er så bortreist, er det ikke rart at kjøringen blir så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...