Gå til innhold

hvorfor heter "alle" i fengsel Ronny o.l.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:)

Et kjent fenomen i sosialtjenesten og barnevernstjenesten. dette her.

Mine egne tanker om dette er vel at de foreldre som velger å kalle barna opp etter utenlandske filmstjerner.........

Milo

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den? Jeg personlig kjenner ingen.

I følge SSB er det flere født i samme periode som heter både Lars og Christian. Navnet er heller ikke blant 10 på topp i noe år noensinne. Totalt sett er det i underkant av 6000 som heter Ronny. Av ca 2,2 millioner menn...

Jeg vil ikke kalle det en høy andel av befolkningen.

Når da navneeksperter sier at andelen som heter Ronny ol i fengsel er høy, så tror jeg de har belegg for dette.

Hvor sier navneeksperter at andelen som heter Ronny i fengsel er høy i forhold til andelen som heter det i befolkningen ellers? Det eneste jeg har lest om slik forskning er at forklaringen var at det var høy andel av befolkningen som hadde et navn og at det derfor også ville være mange kriminelle som hadde dette navnet. Jeg finner ikke igjen artikkelen jeg leste for det er veldig lenge siden. Da var det imidlertid bl.a. navnet Jan som lå høyt oppe på listen. Jeg har ikke tatt stilling til hva de har belegg for eller ikke. Er det mange som heter Ronny som er kriminelle så er det jo fullt mulig å si at det er mange som heter Ronny som er kriminelle, men man må se tallene i en sammenheng med andre faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorom allting er:

Det ER et bemerkelsverdig stort representantskap av Jonnyer, Kennether, Royer, Renèer, Keviner, Tommyer osv i sosialtjenestens og barnevernets arkiver.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkestraffet

Gud så teit......Måtte det en forsker til for å fastslå dette? Og at det er velkjent i barnevernet.men skjønner sammenhengen?

Dette er navn som var populære på beg av 70-tallet og utover.

Et nanv som ble brukt uavhengi av status og bosed.

I fengsel så er det en viss aldersgruppe som sitter. Det er ike de på 70-80 som heter Olaf,Herbert,Emil og Albert.

Om 20-30 år så sitter Trym,Kristian, Alexander og alle navn som er populære nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det vil være andre navn som er representert lenger frem i tid.

Men som sagt: Tilfellet Ronny figurerer ikke på topp 10-listen av navn. Navn som Kristian er mye mer vanlige navn enn Ronny og jonny.

Forøvrig må jeg bare støtte meg til Milo. De jeg omgås som jobber både i fengsel og sosialtjenesten er faktisk slått av hvor ofte en viss type navn dukker opp.

Ikke enig med deg i dette. Navnene er typiske østkantnavn, ihvertfall i oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9806/3.shtml

3. «Østkantnavn»

Med typiske østkantnavn forstår vi her navn som i store deler av perioden har vært dominerende i østlige bydeler. Dette viser seg særlig å være guttenavn, og klarest østkantprofil har Glenn, Kenneth, Kent og Tommy, navn som er omtrent fire ganger så vanlige i øst. Også Christer, Daniel, Frank, Johnny, Kevin, Kim, Patrick, Robin, Roger, Ronny, Roy, Rune, Stian, samt Anita, Jeanette, Linda, Mona, Monica og Nadia er (eller var) i klar overvekt i øst.

Forøvrig en leseverdig og interessant artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så teit......Måtte det en forsker til for å fastslå dette? Og at det er velkjent i barnevernet.men skjønner sammenhengen?

Her tar du feil, vettu. Ronny har ALDRI vært brukt uavhengig av bosted/miljø/bakgrunn. Selvsagt finnes det unntak, men TENDENSEN er tydelig.

Forskere bruker statistikk for å begrunne påstandene sine. Hvis ikke blir påstandene svært fort tilbakevist. Skjønner man ikke prinsippene bak de helt grunnleggende statistiske metoder, og hvordan man leser mening ut av statistikken, bør man kanskje sette seg inn i dette før man påstår det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det vil være andre navn som er representert lenger frem i tid.

Men som sagt: Tilfellet Ronny figurerer ikke på topp 10-listen av navn. Navn som Kristian er mye mer vanlige navn enn Ronny og jonny.

Forøvrig må jeg bare støtte meg til Milo. De jeg omgås som jobber både i fengsel og sosialtjenesten er faktisk slått av hvor ofte en viss type navn dukker opp.

Ikke enig med deg i dette. Navnene er typiske østkantnavn, ihvertfall i oslo-området.

Ligger Ronny på topp 10 listen over kriminelle da? Er det ført statistikk på det eller er det bare noe som noen mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil, vettu. Ronny har ALDRI vært brukt uavhengig av bosted/miljø/bakgrunn. Selvsagt finnes det unntak, men TENDENSEN er tydelig.

Forskere bruker statistikk for å begrunne påstandene sine. Hvis ikke blir påstandene svært fort tilbakevist. Skjønner man ikke prinsippene bak de helt grunnleggende statistiske metoder, og hvordan man leser mening ut av statistikken, bør man kanskje sette seg inn i dette før man påstår det ene eller det andre.

Det eneste jeg har hørt FORSKERE si om dette er at representasjonen skyldes at andelen i befolkningen også er høy. Det er mye tøv som f.eks. avisene kommer med der statistikk er tatt helt ut av sammenheng. Hvis du har eksempler på noe annet hadde jeg satt pris på om du kunne vise meg disse. Det er drøyt å påstå at mennesker har for liten kunnskap om statistikk fordi om de ikke er enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorom allting er:

Det ER et bemerkelsverdig stort representantskap av Jonnyer, Kennether, Royer, Renèer, Keviner, Tommyer osv i sosialtjenestens og barnevernets arkiver.

Milo

:Nikke: Tanten min har jobbet med barn i 30 år, og hun sier at hun kan ta klasselisten på forhånd og plukke ut hvilke barn som kommer til å lage trøbbel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har eksempler på noe annet hadde jeg satt pris på om du kunne vise meg disse.

*kremt*

LES innlegget mitt over det du besvarte du....

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

LES innlegget mitt over det du besvarte du....

Hvis det er østkant vestkant innlegget du sikter til så ser jeg ikke helt hva det har med denne debatten å gjøre, nå snakket vi faktisk om kriminelle. Norge er faktisk større enn Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er østkant vestkant innlegget du sikter til så ser jeg ikke helt hva det har med denne debatten å gjøre, nå snakket vi faktisk om kriminelle. Norge er faktisk større enn Oslo.

Mitt innlegg var et svar til den som skrev at navn ikke hadde noe med øst-vest og miljø å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det eneste jeg har hørt FORSKERE si om dette er at representasjonen skyldes at andelen i befolkningen også er høy. Det er mye tøv som f.eks. avisene kommer med der statistikk er tatt helt ut av sammenheng. Hvis du har eksempler på noe annet hadde jeg satt pris på om du kunne vise meg disse. Det er drøyt å påstå at mennesker har for liten kunnskap om statistikk fordi om de ikke er enig med deg!

Spørsmålet var om navnevalgene var bosteds/miljøavhengige, og det ER de da.

Utover det er det selvsagt interessant at navn som Ronny o.l, som faktisk ikke er SÅ vanlige navn blant de menneskene jeg møter, er vanligere i visse miljøer/fengsel enn en del av ti på topp-navnene som "egentlig" sukulle vært vanligst.

Forøvrig kjenner jeg ett stk Ronny, og han er høytlønnet systemutvikler eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var om navnevalgene var bosteds/miljøavhengige, og det ER de da.

Utover det er det selvsagt interessant at navn som Ronny o.l, som faktisk ikke er SÅ vanlige navn blant de menneskene jeg møter, er vanligere i visse miljøer/fengsel enn en del av ti på topp-navnene som "egentlig" sukulle vært vanligst.

Forøvrig kjenner jeg ett stk Ronny, og han er høytlønnet systemutvikler eller noe tilsvarende.

Kan ikke noen være så snill å vise hvilken statistikk som sier at noen navn er overrepresentert blandt kriminelle i forhold til resten av befolkningen? Det spiller ingen rolle om det er Ronny eller et annet navn, men en statistikk hadde vært fint. Bosted gjør ikke mennesker kriminelle! Er det kansje en del fordommer ute å går her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig god venn som heter nettopp Ronny, han har høy utdannelse, en god jobb, gift og barn. Han sier rett ut at det har vært perioder han nesten vurderte å bytte navn. (og lurt på hvorfor i alle dager foreldrene kunne velge et likt navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...