Gå til innhold

Nei, det finnes ikke gode strømavtaler

A-hunter

Anbefalte innlegg

Som en følge av at politikerne nå har garantert oss kjempedyr strøm veldig lenge (som takk for at du ga dem din stemme) har både de og Forbrukerrådet anbefalt oss å sjekke strømavtalene våre for å finne frem til den aller beste avtalen.

Det er bare et problem: Strøm er ingen normal handelsvare.

Alle strømselskapene kjøper akkurat den samme strømmen for akkurat den samme prisen fra en felles strømbørs (Nordpool). Og så selger de den videre til deg med en ørliten fortjeneste (påslag).

Joda, det kan variere bittelitt på hva dette påslaget er, men dette utgjør altså null, niks og ingenting av strømregningen totalt.

For å tjene ekstra penger har selskapene riktignok laget mange typer dårlige avtaler med sære vilkår og korte kampanjeperioder, slik at mange sitter med dyrere avtaler enn nødvendig. Men unngår man de dårlige avtalene, så finnes det altså ingen gode avtaler å lete etter.

At politikerne har ødelagt strømprisen ved å leke at det er en normal handelsvare og et normalt marked (deg og meg) endrer ikke på det ubestridte faktum at strøm ikke er en normal handelsvare som ikke har et normalt marked.

Så nei, det finnes ingen gode strømavtaler. Det finnes riktignok mange dårlige, men unngår du dem vil du ikke finner noen bedre ved å lete mye og lenge.

Tips: I stedet for å lete etter gode strømavtaler, som altså ikke finnes, bør du heller bruke tiden til å lete etter politikere som ikke vil rasere økonomien din ytterligere ved å leke markedspolitikk i monopolsystemer (f eks strøm, som er bundet opp av nettkablene). Og så gir du heller stemmen dem til dem neste gang. For i motsetning til gode strømavtaler finnes det faktisk noen slike politikere. De er bare ikke blant de kjente partiene.

Det bør være en mye bedre løsning enn å fortsatt stemme på politikere som anbefaler deg å lete etter ting som ikke finnes...

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle politikere vil rasere økonomien min ytterligere. Ingen fortjener min stemme og ingen får den fremover heller.

Det jeg gjør nå er å finne en noenlunde god avtale med kort varighet, bytte og sette alarm på mobilen 2 dager før avtalen utløper så finner jeg en annen noenlunde god avtale med kort varighet, bytter, setter ny alarm, så finner ny avtale, osv. Det er slik jeg gjør det de siste 2 årene, men er snart tom for muligheter fordi de noenlunde gode avtalene forutsetter at du er en helt ny kunde - noe jeg ikke er siden jeg var kunde der før med en annen noenlunde god avtale før. 

Det er mafiatilstander dette her.

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (5 timer siden):

Som en følge av at politikerne nå har garantert oss kjempedyr strøm veldig lenge (som takk for at du ga dem din stemme) har både de og Forbrukerrådet anbefalt oss å sjekke strømavtalene våre for å finne frem til den aller beste avtalen.

Det er bare et problem: Strøm er ingen normal handelsvare.

Alle strømselskapene kjøper akkurat den samme strømmen for akkurat den samme prisen fra en felles strømbørs (Nordpool). Og så selger de den videre til deg med en ørliten fortjeneste (påslag).

Joda, det kan variere bittelitt på hva dette påslaget er, men dette utgjør altså null, niks og ingenting av strømregningen totalt.

For å tjene ekstra penger har selskapene riktignok laget mange typer dårlige avtaler med sære vilkår og korte kampanjeperioder, slik at mange sitter med dyrere avtaler enn nødvendig. Men unngår man de dårlige avtalene, så finnes det altså ingen gode avtaler å lete etter.

At politikerne har ødelagt strømprisen ved å leke at det er en normal handelsvare og et normalt marked (deg og meg) endrer ikke på det ubestridte faktum at strøm ikke er en normal handelsvare som ikke har et normalt marked.

Så nei, det finnes ingen gode strømavtaler. Det finnes riktignok mange dårlige, men unngår du dem vil du ikke finner noen bedre ved å lete mye og lenge.

Tips: I stedet for å lete etter gode strømavtaler, som altså ikke finnes, bør du heller bruke tiden til å lete etter politikere som ikke vil rasere økonomien din ytterligere ved å leke markedspolitikk i monopolsystemer (f eks strøm, som er bundet opp av nettkablene). Og så gir du heller stemmen dem til dem neste gang. For i motsetning til gode strømavtaler finnes det faktisk noen slike politikere. De er bare ikke blant de kjente partiene.

Det bør være en mye bedre løsning enn å fortsatt stemme på politikere som anbefaler deg å lete etter ting som ikke finnes...

Slik det er nå er markedsøkomien som råder. Vi skulle hatt en strømpolitikk og målet: Nok og rimleg strøm til alle hustander og næring. Synd det er slik, men mesteparten av partiene står bak dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Alle politikere vil rasere økonomien min ytterligere. Ingen fortjener min stemme og ingen får den fremover heller.

Det jeg gjør nå er å finne en noenlunde god avtale med kort varighet, bytte og sette alarm på mobilen 2 dager før avtalen utløper så finner jeg en annen noenlunde god avtale med kort varighet, bytter, setter ny alarm, så finner ny avtale, osv. Det er slik jeg gjør det de siste 2 årene, men er snart tom for muligheter fordi de noenlunde gode avtalene forutsetter at du er en helt ny kunde - noe jeg ikke er siden jeg var kunde der før med en annen noenlunde god avtale før. 

Det er mafiatilstander dette her.

Det er mafiatilstander og det er utelukkende våre folkevalgte som har skapt det. For det tjener ingen verdens ting - utover å fungere som en tilleggsskatt på et mødvendighetsprodukt.

For 100 år siden gjorde våre forfedre det grønne skiftet for oss. Nesten gratis strøm basert på 100% fornybar vannkraft til innbyggere og næringsliv. 

Dette ga oss i denne iskalde steinrøysa et fortrinn for kraftkrevende industri som bidro til velferdsstaten.

Forutsigbart, rimelig og rent.

Dessverre ble dette for kjedelig for de folkevalgte, så de måtte bare ødelegge det fullstendig.  Ved å leke at det finnes et marked.

På mandat fra det store flertallet av befolkningen... 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det grønne skiftet» er årsaken til galskapen. Spesielt Tysklands helt katastrofale Energiewende har ført landet ut i en energikrise. Selvpåført, konstruert av Angela Merkel. Solbergs heltinne, derfor var det uproblematisk å love bort vannkraften som Europas batteri. Nesten samtlige norske politikere har stemt for å bjuda på med arvesølvet vårt. Den ørlille haken med dette er som kjent at halve Norge får ekstreme strømpriser. Folk selger bikkja, sitter med dunjakke inne, solide bedrifter må avvikle pga. ekstremøkning i kostnader. Det vi ser, er et vanstyre uten like. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt min siste stemmeseddel på politikere. Ingen av dem jobber for mitt og ditt beste.

Jeg er klar for anarki. Ønsker politikerne til et brennende helvete!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LiseTV skrev (2 timer siden):

Slik det er nå er markedsøkomien som råder. Vi skulle hatt en strømpolitikk og målet: Nok og rimleg strøm til alle hustander og næring. Synd det er slik, men mesteparten av partiene står bak dette.

I markedsøkonomi finnes det ekte konkurranse. I "strømmarkedet" har politikerne vedtatt at det finnes et marked, konkurranse og priselastisitet uten at det er et grunnlag for et slikt vedtak.

De samme politikerne vedtar nå ny teknologi på løpende bånd uten å eie det minste teknisk innsikt. 

Dette er skummelt, fiendtlig for folk og samfunn og det setter fremtidige generasjoner i bunnløs gjeld.

Men, de får mandatet sitt fra velgerne. Og det ble fornyet siste gang i september 2021.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasstappen skrev (26 minutter siden):

«Det grønne skiftet» er årsaken til galskapen. Spesielt Tysklands helt katastrofale Energiewende har ført landet ut i en energikrise. Selvpåført, konstruert av Angela Merkel. Solbergs heltinne, derfor var det uproblematisk å love bort vannkraften som Europas batteri. Nesten samtlige norske politikere har stemt for å bjuda på med arvesølvet vårt. Den ørlille haken med dette er som kjent at halve Norge får ekstreme strømpriser. Folk selger bikkja, sitter med dunjakke inne, solide bedrifter må avvikle pga. ekstremøkning i kostnader. Det vi ser, er et vanstyre uten like. 

Energiwende var ikke med grunnlag i klimaendringer, men frykt for kjernekraft etter Japan-tsunamien. Men, selvpåført med Merkel i spissen, det har du helt rett i.

Skaden i Norge skjedde lenge før Merkel, det var Brundtland med støtte fra SP som innførte de energilovene som var nødvendig for å kunne rasere norsk strømpolitikk. Altså lenge før klimakrise ble nytale for å ødelegge alt som en gang virket.

Men velgerne gir mandatet - og de ser ikke ut til å ønske at noen stilles til ansvar....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (27 minutter siden):

Energiwende var ikke med grunnlag i klimaendringer, men frykt for kjernekraft etter Japan-tsunamien. Men, selvpåført med Merkel i spissen, det har du helt rett i.

Skaden i Norge skjedde lenge før Merkel, det var Brundtland med støtte fra SP som innførte de energilovene som var nødvendig for å kunne rasere norsk strømpolitikk. Altså lenge før klimakrise ble nytale for å ødelegge alt som en gang virket.

Men velgerne gir mandatet - og de ser ikke ut til å ønske at noen stilles til ansvar....

Før de siste to utenlandskablene Nord Link og North Sea Link, så var prisene i Norge nokså rimelige og stabile. Med de siste to kablene, ble prispunktet flyttet. Resultatet kjenner vi.

GRAF: Kjell Erik Eilertsen

3B994CE6-9106-4647-B053-3165B0F8767E.thumb.jpeg.3641ab14ce549874e6b38ad9b4c7f9af.jpeg

Endret av Rasstappen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasstappen skrev (5 minutter siden):

Høyres Lene Westgaard-Halle leverer sitt beste estimat.

FOTO: SKJERDUMP NRK

30D42350-E263-4972-81FE-91880864C2C6.thumb.jpeg.99b9d8f0d5499dea8747e30bd14e8607.jpeg

Hun mente krone og ikke øre? Et glipp? 😂

Journalistene må finne alle politikere som uttalte seg om dette og stille dem til veggs med spørsmål.

Det er så mye inkompetanse på Stortinget og i regjering at det er flaut å vite at man har stemt for dette. Fra nå av velger jeg sofapartiet - det svikter meg aldri :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (13 minutter siden):

Hun mente krone og ikke øre? Et glipp? 😂

Journalistene må finne alle politikere som uttalte seg om dette og stille dem til veggs med spørsmål.

Det er så mye inkompetanse på Stortinget og i regjering at det er flaut å vite at man har stemt for dette. Fra nå av velger jeg sofapartiet - det svikter meg aldri :)

Samtlige representanter er helt bortreiste. De ANER IKKE hva de driver med og har stemt for. Rundlurt av strømbransjen, inkludert Statkraft og Statnett. 

Videre er problemet at dagens journalister ikke forstår sakskomplekset. De er rett og slett for lite oppegående. Det genererer ikke klikk og inntekter. Journalist i dag betyr, med enkelte unntak, at man er aktivist eller referent.

Endret av Rasstappen
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasstappen skrev (8 minutter siden):

Før de siste to utenlandskablene Nord Link og North Sea Link, så var prisene i Norge nokså rimelige og stabile. Med de siste to kablene, ble prispunktet flyttet. Resultatet kjenner vi.

3B994CE6-9106-4647-B053-3165B0F8767E.thumb.jpeg.3641ab14ce549874e6b38ad9b4c7f9af.jpeg

Problemet med utvekslingen er at Norge i utgangspunktet ikke har noe særlig overskudd av kraft. Vi har bare det vi trenger selv, pluss bittelitt i reserve vi kan veksle med Sverige for å holde noen kabler mot dem åpne til tørrår/driftsstans.

Vårt kraftoverskudd pr år er det samme som Europa svir av på under 35 timer. Altså ingenting.

Den eneste utvekslingen som praktisk og faktisk skjer er import av europeiske strømpriser.

Og der er hele problemet med at politikerne absolutt skal endre og fornye de få tingene som faktisk virket veldig bra. De forstår det ikke.

Men gudskjelov, for deres del, er velgerne mer enn villige til å fornye tilliten hvert fjerde år likevel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Man må nesten konkludere med at majoriteten av det norske folk ikke skjønner besre – eller gir blaffen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (2 timer siden):

Jeg har gitt min siste stemmeseddel på politikere. Ingen av dem jobber for mitt og ditt beste.

Jeg er klar for anarki. Ønsker politikerne til et brennende helvete!

Drizzt skrev (1 time siden):

Jepp, enig. Blir blank seddel heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasstappen skrev (3 timer siden):

Enig. Man må nesten konkludere med at majoriteten av det norske folk ikke skjønner besre – eller gir blaffen.

Jeg tror rett og slett ikke de forstår hva et demokrati er, hva det betyr eller at det er deres rett og plikt å stille politikerne til ansvar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A-hunter skrev (1 time siden):

Jeg tror rett og slett ikke de forstår hva et demokrati er, hva det betyr eller at det er deres rett og plikt å stille politikerne til ansvar.

Mange her liker å spekulere hvilket parti jeg stemmer for. Jeg kan avsløre nå at jeg har alltid stemt Pensjonistpartiet siden jeg fikk stemmerett. Protestvalg om du vil. Men det er det slutt med og fremover kommer jeg ikke til å stemme ved Stortingsvalg. Lokale valg skal jeg vurdere hver gang det nærmer seg og se hvilket parti jobber for lokale saker som er viktige for meg. Men jeg har ingen tro på at noen på Stortinget kommer til å jobbe for en sak som er viktig for meg og i min interesse. De ser kun sine egne fordeler, hvordan snylte enda mer skattepenger og hvordan lyve enda mer. Nei, takk, jeg er ferdig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (13 timer siden):

Mange her liker å spekulere hvilket parti jeg stemmer for. Jeg kan avsløre nå at jeg har alltid stemt Pensjonistpartiet siden jeg fikk stemmerett. Protestvalg om du vil. Men det er det slutt med og fremover kommer jeg ikke til å stemme ved Stortingsvalg. Lokale valg skal jeg vurdere hver gang det nærmer seg og se hvilket parti jobber for lokale saker som er viktige for meg. Men jeg har ingen tro på at noen på Stortinget kommer til å jobbe for en sak som er viktig for meg og i min interesse. De ser kun sine egne fordeler, hvordan snylte enda mer skattepenger og hvordan lyve enda mer. Nei, takk, jeg er ferdig.

Jepp, jeg er også ferdig med å stemme. Bare dritt hele hurven. Stoler ikke på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Neste valg vil nok preges av erfaringen vi nå har hatt med energipriser og økt fattigdom. Jeg stemte på disse tyvene, men det skal ikke gjenta seg. Jeg ser stadig mer elendighet 😢

Jeg frykter bare at vi sitter i klisteret med EU til evig tid.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Neste valg vil nok preges av erfaringen vi nå har hatt med energipriser og økt fattigdom. Jeg stemte på disse tyvene, men det skal ikke gjenta seg. Jeg ser stadig mer elendighet 😢

Jeg frykter bare at vi sitter i klisteret med EU til evig tid.

Nei, jeg tror ikke Aps kjernevelgere glemmer så fort. De stemmer Ap fordi de alltid har gjort det selv om partiet gjør alt i sin makt å gjøre livene til sine velgere og alle andre sure. Sp er jeg usikker på - der er fallhøyden ekstrem og partiet vakler rundt sperregrensen nå, så jeg tror ikke Vedum klarer samme triks en gang til. Resten av partiene vet jeg ikke og bryr meg ikke. Men jeg mistenker ekstremister som SV og Rødt vil få flere (protest)stemmer og det vil kjøre Norge enda lengre ned i grøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...