AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Vi har et barn som er født sent på året 19. De er veldig mange barn i samme årskull og derfor så kan de ikke ta opp alle i dette årskullet samtidig til storbarn. Noen må være «igjen» med de små som kommer inn og de få som er litt yngre. Vårt barn er yngst i årskullet og jeg tror derfor det automatisk blir hen som blir igjen. Barnehagen sier de ser an hvem som «trenger» å være igjen, men det er åpenbart at de må holde igjen et par stykker for Å få dette med bemanning til å gå opp. Og det er klart at det er det yngste barnet som i allefall blir igjen. så til mitt spørsmål. Er dette en dum ting som jeg bør protestere på? Jeg aner ikke hvordan mitt barn er i forhold til de andre barna utviklingsmessig. Hen slår meg ikke som så veldig langt bak.. men jeg har lite sammenligningsgrunnlag.. noen med erfaring med å ha barn igjen på småbarn? Barnet har veldig god motorikk for alderen og kan stort sett prate og gjøre seg forstått. Forteller historier etc i det fulle og snakker i så lange setningen man trenger for å ha en liten samtale (om dog noe utydelig på k og g lyder) barnet kan telle (altså da faktisk telle og fortelle hvor mange det er) i allefall til 7, og barnet leker rollelek med biler og bamser og dukker etc hvor bamsene prater med hverandre. Hen er dog fremdeles noe urolig på dette med å sitte i ro og vente på tur etc… blir heldigvis sikkert også to andre barn igjen på avdelingen.. Så hen blir i allefall ikke alene Anonymkode: 83766...546
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 Bedre bemanning på småbarn da, så jeg tenker det er en fin ting å bli der så lenge som mulig. Anonymkode: 76ffb...187 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Her ville jeg bare stolt på at de ansatte tar den beste avgjørelsen for ditt barn. Når vi lager grupper i barnehagen tar vi hensyn til alder, utvikling, vennskap og trivsel. Det er lettere for personalet å dele inn i hensiktsmessige grupper, da de ser barna i samspill gjennom hele dagen. Føler du at noe blir feil, tar du dette opp med barnehagen. De kan helt sikkert begrunne og forklare hvilke valg de gjør, og de vil helt sikkert ta dine betraktninger inn i avgjørelsen. Det er positive og negative ting med storebarns avdeling vs småbarnsavdeling. De er bedre bemannet på småbarnsavdeling, samtidig trenger hvert enkelt barn de voksne mer. Det vil føles tryggere for barnet ditt på småbarn, det kan være en stor overgang for de minste å komme inn på stor avdeling. Vi ser ofte at de minste utvikler seg veldig fort etter at de kommer på stor avdeling. Vi øver på å slutte med bleier, smøre på maten selv, kle på seg selv osv. Mange praktiske ferdighet som barna får øvd på hver dag. Det er og mye læring i å leke med og observere eldre barn. Håper barnehagen finner en løsning du føler deg trygg på. Anonymkode: 638b6...537 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Ene barnet mitt er født helt i slutten av desember. Ble flyttet til storebarn med kullet sitt, da 2,5 år gammel. Jeg gruet meg fordi hen var så liten, sov på dagen. Men det har gått over all forventning. Tror barnet hadde kjedet seg et år til på småbarn. Barnet har god lekekompetanse og svært godt språk, er veldig selvstendig. Det har nok hatt mye å si for vår del. Så tror ikke det automatisk er alder som bør styre, men utvikling. Anonymkode: 28410...096
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 Til sammenlikning er vår yngste født tidlig i januar 2020 og han skal over på storebarnsavdelingen i august 2023. Så jeg tenker at det ikke spiller så stor rolle, er fordeler og ulemper med alt. Anonymkode: 71723...150 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 Vår er født i juli 2020 og skal på storbarn fra august 2023. De som er født januar til juni 2020 skal på storbarn fra august 2022. Regner med de ansatte tar de beste avgjørelsene. Det er de som observerer barna i barnehagen hver dag. Anonymkode: 080d6...f4c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 Telle til 7? Altså, vår gutt på 2,5 år teller til 20 på norsk og til 10 på engelsk. Snakker i setninger på rundt 9 ord. Så ja, vil ikke akkurat si at din ligger noe særlig langt fremme. Anonymkode: f166f...63e 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 Barnehagen vet nok best hvem som er best «kvalifisert» for storbarnavdelinhen, ville ikke protestert Anonymkode: 26376...a26 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #9 Skrevet 17. juli 2022 Barnehagen ser på hvem som er klar og ikke, de gjør det beste ut fra hvert enkelt bsrn Anonymkode: c0d1a...676
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Telle til 7? Altså, vår gutt på 2,5 år teller til 20 på norsk og til 10 på engelsk. Snakker i setninger på rundt 9 ord. Så ja, vil ikke akkurat si at din ligger noe særlig langt fremme. Anonymkode: f166f...63e Han teller til langt over 20. men han teller som i at han forstår konseptet i allefall til 7. altså bruke telling til å fortelle hvor mange det er av noe. Å telle til 20 eller ramse alfabetet er bare en regle for de fleste unger. Mange klarer det ja. Og ja han snakker i minst 9 ord setninger og han er akkurat like gammel som din. skal din på storbarn? Anonymkode: 83766...546
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han teller til langt over 20. men han teller som i at han forstår konseptet i allefall til 7. altså bruke telling til å fortelle hvor mange det er av noe. Å telle til 20 eller ramse alfabetet er bare en regle for de fleste unger. Mange klarer det ja. Og ja han snakker i minst 9 ord setninger og han er akkurat like gammel som din. skal din på storbarn? Anonymkode: 83766...546 Min er født mars 2020, så yngre enn din. Her er barna fra 1-6 år på avdelingene, så nei. Anonymkode: f166f...63e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Skrevet 17. juli 2022 Vår er født i mai 2020 og skal på stor avdeling etter ferien 1 august. Tror det blir bra, litt høyere tempo og mer lek enn på småttisavdeling Anonymkode: 574dd...167
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #13 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Barnehagen vet nok best hvem som er best «kvalifisert» for storbarnavdelinhen, ville ikke protestert Anonymkode: 26376...a26 Poenget er at det er ikke slik at alle som «kvalifiserer» går over. Fordi omtrent hele småbarnsavdelingen er fra samme årskull så må tre barn være igjen. Uansett. Pga bemanning. Anonymkode: 83766...546 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #14 Skrevet 17. juli 2022 Mine er født i desember 2019, har øvd mye på å kle av og på seg selv + tørre bleier på dagtid nå i sommer. De begynner på storbarn i august. De er ikke noe flink til å telle, men snakker vanlig nå, forklarer, forteller lengre historier og har samtaler med hverandre der de legger planer. Smøre på brødskive, knekkebrød, drikke av glass etc kan de uten søl og tull. Tenker det er praktiske ting som det her som er viktig for at de ansatte skal få så mye tid med barna som mulig? Anonymkode: 528e6...520
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #15 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagen vet nok best hvem som er best «kvalifisert» for storbarnavdelinhen, ville ikke protestert Anonymkode: 26376...a26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagen ser på hvem som er klar og ikke, de gjør det beste ut fra hvert enkelt bsrn Anonymkode: c0d1a...676 Nei, barnehagen flytter over så mange det er plass til, resten må være igjen på småbarnsavd. Og da går de etter fødselsdato. De ser overhodet ikke på hvilke barn som er klare og hvem som ikke er det. De går kun etter alder. Anonymkode: 680e0...684
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #16 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, barnehagen flytter over så mange det er plass til, resten må være igjen på småbarnsavd. Og da går de etter fødselsdato. De ser overhodet ikke på hvilke barn som er klare og hvem som ikke er det. De går kun etter alder. Anonymkode: 680e0...684 Stemmer ikke for barnehagene vi har brukt. Anonymkode: 62e33...49a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #17 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stemmer ikke for barnehagene vi har brukt. Anonymkode: 62e33...49a Har det vært samme problemstilling der? Mange barn på samme alder og ikke «plass» til alle på storbarn? Det er bare en småbarns avdeling og en storbarn her. Anonymkode: 83766...546
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #18 Skrevet 17. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Telle til 7? Altså, vår gutt på 2,5 år teller til 20 på norsk og til 10 på engelsk. Snakker i setninger på rundt 9 ord. Så ja, vil ikke akkurat si at din ligger noe særlig langt fremme. Anonymkode: f166f...63e TS sier at hen har tallforståelse opp til 7. Altså kan si mengde opp til 7. Å lære seg tallrekken sier ingenting om tallforståelse, bare hvor god hukommelse du har. Anonymkode: d6549...2f0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har det vært samme problemstilling der? Mange barn på samme alder og ikke «plass» til alle på storbarn? Det er bare en småbarns avdeling og en storbarn her. Anonymkode: 83766...546 Ja, min yngste som nettopp fylte 4 ble igjen på småbarnsavd sist høst. Skal over på storbarn nå. Min eldste var jeg litt uenig i at var klar da han ble flyttet, men det gikk seg til. Født sent på året. 2 forskjellige barnehager. De vurderte ut fra barna og vennskap også, ikke bare fødselsdato/alder. Anonymkode: 62e33...49a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Skrevet 17. juli 2022 Kan de ikke bare flytte en av de voksne over på stor avdeling også? Sånn har de gjort det i vår barnehage, noen av personalet fulgte barna ved overgang til ny avdeling. Både pga. det var flere barn på 3-6 år enn på 1-2 år, (så da gikk regnestykket opp) men også fordi det er tryggere for barna å ha med seg noen de kjenner, og ikke bare bli kastet inn til "ukjente" Anonymkode: 48ac7...b7a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå