AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Hei! Akkurat oppdaget at 5-åringen har klippet seg selv. Hun har fått nei til dette når hun har spurt, og har gjort det i skjul. Ingen tvil om at hun visste dette ikke var lov. Hun vet ikke at jeg vet det enda. Hvordan ville du håndtert denne situasjonen? Anonymkode: f4f1a...4de
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Gjør det noe om hun har klippet seg selv? Anonymkode: 2b350...ade 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Hvis hun har gjort det i skjul er det vel såpass lite merkbart at det ikke gjør noe. Hvis hun har skamklipt seg, er det straff nok i seg selv som hun sikkert lærer av. Anonymkode: 631ee...5a3 11
ToveM Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Ikke brydd meg, de aller fleste gjør vel det? Det er hår, det vokser ut igjen. 8
Overaltalltid Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Når jeg var liten måtte vi gå sånn.. en stund i hvertfall 😅 husker jeg klipte ei i barnehagen , og straffen var at hun andre fikk klippe meg 😅klipte aldri noen igjen😅😅🫣 3 1
Arkana Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Det har datteren min gjort også, og hun fikk selvfølgelig ingen straff eller konsekvens. Hvorfor skulle hun få det? Det er hennes hår og hun som måtte gå rundt og se litt rar ut en stund og hår vokser ut igjen så det er da ingen som helst skade skjedd. La henne være. 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Konsekvensen er vel resultatet? Behøver du å gjøre noe, annet enn eventuelt bestille en frisørtime eller rette opp noe? Trøste eller være litt streng eller skryte eller le eller være alvorlig alt etter som hun er lei seg, stolt, flau, likegyldig, fornøyd, forskrekket, redd (for «konsekvens»….) eller hva? «Oj, sånn går det, det var derfor du ikke fikk lov. Nå må vi ta en tur til frisøren. Det går bra. Ikke gjør det igjen er du snill». Det holder vel med de setningene der uansett. Anonymkode: bf92c...56e 2 2
Eva00 Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Er mamma til 3- de har alle 3 klippet seg en gang i løpet av livet selv. Konsekvens? Det må være foreldre som holdt på å le seg i hjel🤭🤭ingen av de så særlig bra ut😆de gjorde de de bare en gang. Helt normalt- slike ting skal ikke ha konsekvenser som type straff o.l. Husker forresten at jeg gjorde de selv i 7 års alderen:) fikk ikke straff jeg heller! 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Men som flere skriver, her får man en naturlig straff i form at at resultatet sjelden blir bra. Hadde barnet begynt å klippe et annet barn, ville jeg gitt en annen form for straff. Anonymkode: 631ee...5a3 7
Eva00 Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 De kan du si..men etter mange år med disse barna må man velge sine kamper. Noen kamper må man ta,andre som ikke er like viktige hopper man galant over. De blir gode mennesker selv om de ikke straffes for et sekund med dårlig valg med saksa. 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Dette blir en historie dere ler av når hun blir eldre. Hun vil også huske din reaksjon på dette for alltid. Hvordan du vil hun skal huske din reaksjon på det, er opp til deg… Anonymkode: a9f35...93e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Er ikke dette ganske normalt? Min sønn hatet krøllene sine, så han klippet de av.... Hva skulle jeg gjøre, annet enn å si at jeg elsket både han og krøllene hans? Men etterpå, så passet jeg på å ta han til frisøren før krøllene ble en plage for han. Anonymkode: f8f33...6ef 3
Arkana Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Du har åpenbart misforstått jobben din som forelder. For det første er det spesielt i seg selv å nekte et barn å gjøre som det vil med sitt eget hår (som angår bare henne og i tillegg vokser ut igjen slik at det aldri vil være snakk om permanent skade), allerede der er man dømt til å mislykkes. For det andre er ikke poenget med å være forelder å straffe for å straffe eller å bestemme for å bestemme. Det skal være en hensikt bak, noe som gjør barnet bedre rustet til å ta gode valg videre og til å takle livet og verden. Var det alvorlig å klippe håret sitt selv? Nei. Hvilken hensikt har det å straffe et barn som har klippet håret sitt selv? Ingenting som helst. Vil du barnet skal la være å klippe håret igjen fordi det forstår at det var dumt å gå rundt og se rar ut eller fordi det er redd for straffen din? Gode foreldre velger førstnevnte. Endret 16. juli 2022 av Arkana 8 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Hva om 5 åringen ikke får lov til å bestemme noe som helst over egen kropp og hår? Da skjer det sånne ting. Anonymkode: b5aec...eee 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 "Kan å oppdra"??? Anonymkode: d217f...fef 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #17 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Ja pussig at flertallet er enige i at det ikke skal straffes? Man oppdrar barn for å gjøre dem skikket for livet, ikke for å vise hvem som bestemmer. Å forby ungen å klippe eget hår er jo kun for å beskytte ungen mot skuffelsen som venter i speilet. Anonymkode: 9f709...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Skrevet 16. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Tøv. Er man hèlt hysterisk, får den voksne sørge for at saksa er utenfor barnets rekkevidde. Anonymkode: 0dee4...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #19 Skrevet 16. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja pussig at flertallet er enige i at det ikke skal straffes? Man oppdrar barn for å gjøre dem skikket for livet, ikke for å vise hvem som bestemmer. Å forby ungen å klippe eget hår er jo kun for å beskytte ungen mot skuffelsen som venter i speilet. Anonymkode: 9f709...d9b Nei, dette er så feil synes jeg - det er foreldrene som oftest føler på skuffelse fordi de synes ungene har så vakkert hår etc etc. Mange unger blir stolte av å ha klippet sitt eget hår og føler seg fine! Det synes jeg de bør få lov til å bestemme helt selv, hår vokser ut. Barn som vokser opp med å lære seg å ta egne valg i stedet for å bare måtte følge foreldrenes regler og meninger, lærer seg raskere å ta ansvarlige valg for seg selv. Anonymkode: ba4f3...3ed 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #20 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åpenbart mange her som ikke liker/kan å oppdra barn. Dere hopper rett over at barnet gjorde noe det godt visste at ikke var lov. Anonymkode: 75a29...311 Straffer du barnet hver eneste gang de gjør noe de ikke får lov til? Anonymkode: 227d4...b95 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå