Gå til innhold

Konfirmasjonsgave, hvor mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med min kjære i et halvt års tid og hans eldste skal konfirmeres til høsten. Det ønskes så klart pengegave, men jeg lurer på hvor mye det er vanlig å gi? Forholdet med far er relativt nytt, så litt usikker på hva som forventes. Hva tenker dere? Konfirmanten har jeg møtt en gang.

Anonymkode: eca9f...532

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gaven er vel fra dere begge?

Anonymkode: 3f972...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Du er altså en splitter ny kjæreste, praktisk talt en fremmed for barna. Har du i det hele tatt møtt dem noen gang? Tenker det er veldig unaturlig at du skal gi gave til noen du ikke kjenner.

Anonymkode: a1499...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Iom at forholdet er relativt nytt, så synes jeg det er mest sømmelig å gi egen gave, ja. 

Tenker umiddelbart 1000,-. Synes det er en nøytral sum. Når du ikke har sterke bånd til konfirmanten kan det bli litt rart å gi "for mye". Samtidig er det en sum som viser at du bryr deg nevneverdig.

Anonymkode: 9a1f3...091

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er altså en splitter ny kjæreste, praktisk talt en fremmed for barna. Har du i det hele tatt møtt dem noen gang? Tenker det er veldig unaturlig at du skal gi gave til noen du ikke kjenner.

Jeg er bedt i konfirmasjonen og ønsker jo å gi gave selv om jeg enda ikke er blitt så godt kjent. Skal jeg heller la være å dra mener du? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bedt i konfirmasjonen og ønsker jo å gi gave selv om jeg enda ikke er blitt så godt kjent. Skal jeg heller la være å dra mener du? 

Mener du som stemor går under gaven fra far. Uansett rart om du skulle komt med egen gave. Far gir f.eks 5000,- også kommer stemor med egen konvolutt med et annet beløp. Da bør du heller gi en symbolsk gave som ikke er penger mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du som stemor går under gaven fra far. Uansett rart om du skulle komt med egen gave. Far gir f.eks 5000,- også kommer stemor med egen konvolutt med et annet beløp. Da bør du heller gi en symbolsk gave som ikke er penger mener jeg.

Hun går mer under tittelen "pappas kjæreste" enn noe annet, foreløpig. 

Det er ikke rart i det hele tatt å komme med egen konvolutt.

Anonymkode: 9a1f3...091

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far gir jo gjerne mer enn hva som er naturlig at jeg gir. Hvordan skal vi da fordele det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Far gir jo gjerne mer enn hva som er naturlig at jeg gir. Hvordan skal vi da fordele det?

Siden forholdet er såpass nytt synes jeg det er mest naturlig å komme med egen gave. Synes også som noen andre sier at 1000kr er en fin sum, om du har evne til det selvfølgelig. Det er ikke en liten sum, men ikke så stor at andre kan tenke du prøver å kjøpe deg inn.

Anonymkode: 0b60a...dcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at 1000 kanskje kan være litt mye.

datteren min ble konfirmert i våres og fikk 500 kr fra gode naboer, som har kjent henne hele livet.  så jeg hadde nok gitt rundt 500 kr selv hvis jeg var deg

Anonymkode: 48e52...b31

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1000

Anonymkode: 9a058...1d7

AnonymBruker
Skrevet

1000 og mange gode ord. 

Anonymkode: 7ec94...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at 1000 kan være litt i overkant. Men hvilket nivå pleier dere å ligge på angående gaver? Ville kanskje doblet sum som vanligvis brukes på bursdags- og julegaver?

Anonymkode: c21f3...910

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært sammen med min kjære i et halvt års tid og hans eldste skal konfirmeres til høsten. Det ønskes så klart pengegave, men jeg lurer på hvor mye det er vanlig å gi? Forholdet med far er relativt nytt, så litt usikker på hva som forventes. Hva tenker dere? Konfirmanten har jeg møtt en gang.

Gi etter hva lommeboken din tillater🤗 2-500, kanskje?

Er ingen regel for hvor mye man skal gi🙄

Tror konfirmanten blir fornøyd uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt et armbånd eller et smykke. 

Anonymkode: bba19...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smykke/mansjettknapper, fin tollekniv, multiverktøy, diktsamling (Trygve Skaug-med en lapp inni), kikkert, konsertbilletter, et gavekort. 
Eller penger, alt etter din lommebok. Jeg syns du bør ha egen gave. 

Anonymkode: c154b...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slipsnål eller mansjettknapper med byttelapp er en fin gave synes jeg 😊

Anonymkode: 55e30...1eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemer med leseforståelsen? 

500 kr synes jeg er en passe sum

Anonymkode: b80cf...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Problemer med leseforståelsen? 

500 kr synes jeg er en passe sum

Anonymkode: b80cf...db4

For meg så betyr 500 nær venn av familien som ikke er bedt i selskap. Evt kaffe/kaker

200 er kanskje bekjent / nabo av familien

1000 er  grei sum hvis du skal delta i selskap

Anonymkode: c698d...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg så betyr 500 nær venn av familien som ikke er bedt i selskap. Evt kaffe/kaker

200 er kanskje bekjent / nabo av familien

1000 er  grei sum hvis du skal delta i selskap

Anonymkode: c698d...aeb

Dette samsvarer godt med det min konfirmant fikk nylig. 

Jeg hadde nok gitt 1000-1500 kr om jeg var deg.

Jeg er også enig i at det er mest naturlig at du gir egen gave.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...