AnonymBruker Skrevet 15. juli 2022 #1 Del Skrevet 15. juli 2022 Jeg drev og diskuterte himmelretninger i Antarktis (og forsåvidt også Arktis) med en venninne, og vi klarte ikke å bli enige. Hvis jeg står på selve polpunktet er vel alle retninger jeg snur meg nord? Og hva om jeg går en kilometer i hvilken som helst retning, er det bare mot polpunktet det blir sørover? Hva om jeg skal gå fra én km nord fra polpunktet til én km i motsatt retning fra polpunktet (også nordover...), hva sier jeg da, og hva sier kompasset? Og når man ser på kartet over Antarktis, hva er "vestkysten" osv? 🤪 Anonymkode: 9dd92...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Del Skrevet 17. juli 2022 Først må du finne ut av hvilken sørpol du snakker om, den geografiske eller magnetiske? De ligger ikke på samme sted, og den magnetiske polen flytter seg 10-15 km hvert år. Du finner kart over dette på søkemotorer. Her er svarene, hvis du snakker om den geografiske sørpol: - Ja. - Ja. - Du skal da gå nordover. Kompasset vil peke mot den magnetiske sørpol, hvor den er i forhold til deg kommer an på hvilken vei nord du gikk fra det geografiske polpunktet. - Vestkysten av Antarktis er den halvparten av kysten som ligger til vest for midten. Vest og øst forandres ikke av at man er på sørpolen, akkurat som at Grønland vil ligge vest for Svalbard uansett hvor nærme nordpolen du er (både Svalbard og mesteparten av Grønland ville vært inni Antarktis om de lå på motsatt side av kloden.) Anonymkode: c360c...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Del Skrevet 17. juli 2022 "Vestkysten av Antarktis" kan lett forvirres med "Kysten av Vestantarktis" , men det er ikke det samme. Forklart enkelt her: https://nn.wikipedia.org/wiki/Vest-Antarktis Anonymkode: c360c...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 17. juli 2022 #4 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): - Vestkysten av Antarktis er den halvparten av kysten som ligger til vest for midten. Vest og øst forandres ikke av at man er på sørpolen, akkurat som at Grønland vil ligge vest for Svalbard uansett hvor nærme nordpolen du er (både Svalbard og mesteparten av Grønland ville vært inni Antarktis om de lå på motsatt side av kloden.) Anonymkode: c360c...034 Dette var spennende! Hvis vestkysten av Antarktis er den halvparten som ligger vest for midten, er ikke dette avhengig av hvor man står? Det unike med Antarktis er jo at alt er nordover fra midten/midtpunktet. Når alt er nord, hvor er da vest? Hvis jeg står på det som er nederst på kartet over og ser mot nord (som da blir ned på kartet), vil ikke da vestover bli mot høyre på kartet? Og omvendt hvis jeg står øverst på kartet og ser mot nord? Forklar meg det gjerne (med teskje ) hvis jeg tar feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Del Skrevet 18. juli 2022 Apple- skrev (5 timer siden): Dette var spennende! Hvis vestkysten av Antarktis er den halvparten som ligger vest for midten, er ikke dette avhengig av hvor man står? Det unike med Antarktis er jo at alt er nordover fra midten/midtpunktet. Når alt er nord, hvor er da vest? Hvis jeg står på det som er nederst på kartet over og ser mot nord (som da blir ned på kartet), vil ikke da vestover bli mot høyre på kartet? Og omvendt hvis jeg står øverst på kartet og ser mot nord? Forklar meg det gjerne (med teskje ) hvis jeg tar feil Det er ikke så lett å forklare uten å vise. Finn en globus eller åpne Google Earth eller lignende program. Snurr kloden vestover helt til du ikke kan mer - du vil holde på i evigheter, for vest er alltid vest. Vest og øst har ikke noen polpunkter der de stopper slik som nord og sør gjør. Vest er vest og øst er øst uansett hvilken vei du står, det har ikke noe å si om det er til høyre eller venstre for deg. Om du sitter i stua med et kart over Norge snudd den vanlige veien (sør ned), så er Sverige øst og til høyre for Norge. Men så snur du kartet "opp-ned" (nord ned), så er Sverige til venstre for Norge for deg, men det ligger likevel fremdeles øst for Norge. Samme greia om du er på nordpolen eller sørpolen. Det er som sagt ikke noe virkelig punkt som er lengst øst eller lengst vest, det er bare begreper mennesker har funnet opp uten fysiske referansepunkter. Pga politikk og historie valgte vi litt tilfeldig å dele vest/øst gjennom Greenwich, London, og så møtes de igjen på den andre siden av kloden midt i Stillehavet, har vi bestemt. Dette i motsetning til nord og sør, som er fysiske punkter hvor jorda møtes (jorda er ikke helt rund, den er tykkere i midten langs ekvator, tenk deg en ball som du klemmer litt på på to motsatte sider samtidig) - geografisk nordpol & sørpol. Eller punkter hvor magnetfeltet peker rett opp eller ned - magnetisk nordpol & sørpol. (Ikke tenk for mye på å forstå magnetfeltet, det er pensum noen skoleår seinere enn resten av det jeg har skrevet) Anonymkode: c360c...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Del Skrevet 18. juli 2022 Apple- skrev (5 timer siden): Dette var spennende! Hvis vestkysten av Antarktis er den halvparten som ligger vest for midten, er ikke dette avhengig av hvor man står? Det unike med Antarktis er jo at alt er nordover fra midten/midtpunktet. Når alt er nord, hvor er da vest? Hvis jeg står på det som er nederst på kartet over og ser mot nord (som da blir ned på kartet), vil ikke da vestover bli mot høyre på kartet? Og omvendt hvis jeg står øverst på kartet og ser mot nord? Forklar meg det gjerne (med teskje ) hvis jeg tar feil PS. Ikke bland Antarktis og sørpolen. Den geografiske sørpolen er ett spesifikt punkt (helt i midten i krysset i kartet over). Antarktis er hele landmassen/kontinentet du ser avbildet. Det er mange steder i Antarktis som er lengre unna sørpolen enn Tromsø er fra nordpolen. Anonymkode: c360c...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #7 Del Skrevet 27. juli 2022 Visst du står midt på polpunktet i sør så vil følgelig alle retninger bli nord, på samme måte som at alle vinder på polpunktet vil blåse nordover, og motsatt visst du står på nordpolen. Mellom polene så går meridianene, disse gir et steds lengde (øst/west) men på akkurat polpnktet så vil disse ende opp i akkurat nøyaktig det samme punktet (knappnålshode) Meridianene vil utvide seg helt frem til ekvator hvor et lengdeminutt vil tilsvare 1 nautisk mil, på polpunktet så vil lengdeminuttet gå ut i null. Og følgelig så vil du kunne velge den tidssonen du vil på polpunktet. Som en nevner over så går null graden gjennom Greenwich, som gir oss UTC 0 innenfor en utstrekning på 7,5 grad på begge sider av null meridianen , samme tid i Norge vil være UTC +1 som vil øke med 1 time for hver 15 grad østover helt til du kommer til datolinjen på 180 grader øst (som vil være samme meridian som 180 grader west) På grunn av jordrotasjonen så vil solen tilsynelatende bevege seg med 15 grader i timen vestover. (som vi sier, solen står opp i øst og går ned i vest) Jorden bruker 23 timer og 56 minutter på en rotasjon, men beveger seg samtidig også langs den ekliptiske banen som den bruker et år på å komme rundt. Avstanden tilbakelagt på den ekliptiske banen i løpet av 23 timer og 56 minutter (kalles et stjernedøgn*) utgjør de 4 minuttene, denne vinkel forskjellen gjør at solen vil stå i samme plass ved middag neste dag (12:00) og døgnet blir således 24:00 timer. Det kalles et stjernedøgn for at stjernene er så langt unna at visst en stjerne ble brukt som referanse ville ikke jordens bevegelse på den ekliptiske banen utgjøre noen forskjell i vinkelen. Anonymkode: 2556d...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå