Gå til innhold

Hva er matyoghurt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet en muffinsoppskrift som sier jeg skal bruke matyoghurt. Kan jeg bruke vanlig yoghurt naturell, eller hva er egentlig matyoghurt?

Anonymkode: 7fb08...21a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har funnet en muffinsoppskrift som sier jeg skal bruke matyoghurt. Kan jeg bruke vanlig yoghurt naturell, eller hva er egentlig matyoghurt?

Jeg tror bare matyoghurt er litt tykkere i konsistensen. Jeg pleier bare å bruke yoghurt naturell, gresk yoghurt, creme fraiche eller kesam; avhengig av hva jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Matyoghurt er litt tykkere enn vanlig naturell yoghurt.

Du kan bruke vanlig naturell yoghurt, men bør kanskje sile den i et kaffefilter først sånn at den blir tykkere.

Anonymkode: 39cd8...e3b

AnonymBruker
Skrevet

Matyoghurten (naturell yoghurt) jeg kjøper er ganske tykk, kommer på så sånn pose med kork, og konsistensen er ikke rennende. Så skjønner ikke helt tipset med kaffefilter 🙈 høres ut som et søl 😂

Anonymkode: 20090...f51

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Matyoghurten (naturell yoghurt) jeg kjøper er ganske tykk, kommer på så sånn pose med kork, og konsistensen er ikke rennende. Så skjønner ikke helt tipset med kaffefilter 🙈 høres ut som et søl 😂

Anonymkode: 20090...f51

Det er da ikke søl i det hele tatt. Ta et kaffefilter, sett det i filterholder over et glass og ha yoghurt i filteret. I løpet av en times tid har den rent av seg og du har tykk og fin yoghurt til for eksempel raita. ;)

Matyoghurt og vanlig naturell yoghurt er forresten ikke det samme, matyoghurt er tykkere, type gresk/tyrkisk yoghurt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke matyoghurt selges mer av Tine eller Q-meieriene. Om man skal vil prøve å sile vanlig naturell så er nok et sileklede å foretrekke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det letteste er å kjøpe gresk yoghurt. Anbefaler den fra Kolonihagen hos Rema1000 

Anonymkode: fa593...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier ofte å kjøpe det store spannet med tyrkisk yoghurt. 

Anonymkode: 81242...fc0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har lett mange steder, men finner ingenting som heter matyoghurt. Ser ut som om det er best å kjøpe gresk eller tyrkisk, som noen her foreslår :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror heller ikke matyoghurt selges lenger, det er gresk yoghurt som har tatt over. De er omtrent like i konsistens og smak. 

Anonymkode: 80525...1c7

• Liker 1
Skrevet

Det er lenge siden matyoghurt var i salg, og da var det ikke i salg lenge heller tror jeg. Kan det ha vært i salg for omtrent 20 år siden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte endel matyoghurt i tiden etter at den ble lansert, og så plutselig en dag hadde den forsvunnet fra butikkene og gått ut som produkt.

I følge denne artikkelen fra Apéritif kom produktet på markedet i 2005: https://www.aperitif.no/artikler/matyoghurt-fra-tine,180313

Anonymkode: eb6f3...3fb

Skrevet
16 hours ago, MarianneE said:

Det er lenge siden matyoghurt var i salg, og da var det ikke i salg lenge heller tror jeg. Kan det ha vært i salg for omtrent 20 år siden?

Om jeg skulle gjette tenker jeg det forsvant for 3-4 år siden. Brukte slik til endel, men gikk over til å sile eller for det meste å bruke det som kalles gresk yoghurt. 

AnonymBruker
Skrevet

Matyoghurt var vel bare Tines etterlikning av gresk yoghurt? 

Anonymkode: 99a00...855

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 20.15):

Takk for svar alle sammen. Jeg har lett mange steder, men finner ingenting som heter matyoghurt. Ser ut som om det er best å kjøpe gresk eller tyrkisk, som noen her foreslår :)

Matyoghurt kan du finne sammen med osten på kiwi, i alle fall. Den har visst erstattet ricotta(!), som de etter måneder med leveringsproblemer nå har tatt av hyllene. Selv om de to er helt ulike produkt.

Av det lærte jeg at lasagne med yoghurt smaker akkurat som lasagne med ricotta. Så da vet en det. 

Anonymkode: 95058...f0a

AnonymBruker
Skrevet
On 7/13/2022 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

det som ble/blir kalt for matyouhurt er egentlig helt vanlig youghurt. Tines naturell er ikke vanlig youghurt, men en smakløs fornorsket variant.

det som selges som gresk eller tyrikisk yoghurt = vanlig yoghurt = "mat"-yoghurt

Anonymkode: 50493...fec

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 12.48):

det som ble/blir kalt for matyouhurt er egentlig helt vanlig youghurt. Tines naturell er ikke vanlig youghurt, men en smakløs fornorsket variant.

det som selges som gresk eller tyrikisk yoghurt = vanlig yoghurt = "mat"-yoghurt

Anonymkode: 50493...fec

Takk for oppklaring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...