Gå til innhold

Å gå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aner ikke hvor dette innlegget hører hjemme men jeg prøver her...

Jeg har lenge tenkt på dette..finnes det ikke et eget ord for å "gå" på norsk?

La oss si jeg skal si at jeg skal gå til jobben i dag. Og da mener jeg at jeg skal gå på beina og ikke kjøre.

Vi skal gå på butikken...det samme sier man om man kjører eller om man går på beina.

Blir veldig forvirret. Det heter kanskje spasere? Men hører nesten ingen bruke dette ordet

Anonymkode: 693c3...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
exictence skrev (Akkurat nå):

I dag skal jeg gå til jobben. Ikke kjøre.

Da må du legge til "ikke kjøre". Det burde ha vært eget ord for det å gå til jobben

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drar til jobben eller på butikken, går til jobben om det er fint vær eller går på tur i skogen, jeg spaserer rundt i Frognerparken og spiser is og ser på statuer. 

Anonymkode: e8842...a1f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du legge til "ikke kjøre". Det burde ha vært eget ord for det å gå til jobben

Ts

verb VIS BØYNINGadd

Opphav

• norrønt ganga, innvirkning fra østnordisk og lavtysk i infinitiv  og presens går

Betydning og bruk

• med person eller vesen som subjekt: flytte seg skritt for skritt, ferdes til fots, spasere, begi seg av sted, fare

----

Nei. 

Anonymkode: b2dd9...80f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Ellers er det spasere som du sier. Selv om mange ikke bruker det, er det jo et norsk ord for det. Jeg bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

For noe tull. Når du går til jobben , så går du. Hvis du kjører så går du ikke. 

Anonymkode: e8842...a1f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg sier

Vi skal gå til barnehagen i morgen. Da skjønner ikke 5 åringen min at jeg mener at vi skal spasere til bhg. Da må jeg legge til at vi skal ikke kjøre men vi skal GÅ

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gå til..." = å gå på bena, "å dra/reise til.." = kjøre bil etc. Vanskelig? Egentlig ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg sier

Vi skal gå til barnehagen i morgen. Da skjønner ikke 5 åringen min at jeg mener at vi skal spasere til bhg. Da må jeg legge til at vi skal ikke kjøre men vi skal GÅ

Ts

Man sier vel ikke at man skal gå til barnehagen med mindre man faktisk skal gå dit. 

man sier "vi skal i barnehagen" eller "vi skal til barnehagen" eller "vi drar til barnehagen". 

det er du som lærer feil, ikke rart femåringen din ikke forstår. 

Anonymkode: e65fd...e44

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier at du skal gå et sted når du egentlig mener at du skal kjøre, er det du som bruker ordet feil. Problemet ligger ikke i språket, men hos deg.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

det er vel i hovedsak bruken som er feil. Men enig i at det er lett å bruke feil. 
man sier jo feks «jeg skal gå nå», når man feks er ferdig på jobb eller drar hjem fra selskap. 

Anonymkode: 1d1de...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Svisle skrev (1 time siden):

"Gå til..." = å gå på bena, "å dra/reise til.." = kjøre bil etc. Vanskelig? Egentlig ikke. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betydning og bruk

• med person eller vesen som subjekt: flytte seg skritt for skritt, ferdes til fots, spasere, begi seg av sted, fare

Anonymkode: b2dd9...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

det er vel i hovedsak bruken som er feil. Men enig i at det er lett å bruke feil. 
man sier jo feks «jeg skal gå nå», når man feks er ferdig på jobb eller drar hjem fra selskap. 

Anonymkode: 1d1de...dee

Gjør man det? Det jeg er vant til, er at folk sier "jeg må dra nå" uansett hva slags framkomstmiddel de bruker, og "jeg må gå nå" når de faktisk skal gå.

Det du beskriver, ts, høres mer ut som om det norske "gå" blir brukt som det engelske "go" - fordi ordene ligner; men dette er altså feil bruk. Det du så etterspør er et norsk ord for det engelske "walk", men det ordet er som sagt "gå".

Walk = gå

Go = dra

Anonymkode: dee29...a86

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det heter kanskje spasere? Men hører nesten ingen bruke dette ordet

Joda, spasere funker. Eller rusle.

Anonymkode: afb2a...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis jeg sier

Ts

Er du utenlandsk? 

Anonymkode: 92401...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du utenlandsk? 

Anonymkode: 92401...337

Ja😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja😃

Men da har du lært nå at ordet gå bruker man bare når man faktisk går på beina sine 😊 Å dra/ å reise bruker man uansett. Men å gå betyr at man går. 

Anonymkode: 1432a...c8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...