AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Del Skrevet 12. juli 2022 Jeg tar meg selv i å irritere meg vanvittig mye over andre traffikanter som ikke følger med eller tar hensyn. Det å ligge bak en som kjører 10 under fartsgrensa for deretter å ligge i feil fil i rundkjøringa som ble omskiltet for 5 år siden. Til den som ikke gidder å bruke blinklys når det står andre trafikkanter å venter. Skulle ønske at disse trafikkantene ble stoppet av UP og bare ble bedt om å forklare seg, jeg er helt sikker på at mange av de feilene jeg ser og irriterer meg over kommer av uvitenhet eller bare ren latskap som å ikke se på skilt. Det vil være veldig ydmykende å forklare for UP at jeg rett og slett ikke hadde sett skiltet som viser hvilket felt jeg skal ligge i. Det fikk meg til å tenke at vi burde ha et obligatorisk oppfriskningskurs kanskje hvert 10ende år frem til fylte 60, da er det hvert 5 år. Løftet i kvaliteten på føreropplæring de siste årene synes godt i statistikken, nå er det mann 42 som er den som er mest utsatt for ulykker og ikke lenger ungdommen. Formen ser jeg for meg på kurset er tre stk kursdeltakere og kursholder i en bil, hver av deltakerene kjører 45 minutter hver og alle andre i bilen har som oppgave å påpeke alle feil føreren gjør, komme med forslag til andre løsninger på situasjoner som oppstår eller bemerke andre situasjoner som blir sett under kjøring. Det handler om bevistgjøring og det å måtte skjerpe seg bittelitt i 45 minutter. Og at kursholder gir en liten rundown over hva føreroppæring inneholder i dag sammenlignet med da kursdeltagerene tok lappen. Pluss litt diskusjon rubdt helt grunnleggende ting som påkjøring motorvei med aksellerasjonsfelt, det å holde gjevn fart ved landeveiskjøring eller bruke cruise control. Kursene blir tilpasset lokalt, et kurs i finnmark vil inneholde andre temaer enn i oslo, alt etter hva kursholderen finner relevant. Dersom mange nok har et slikt kurs tror jeg at det vil øke bevisstheten på småtteri i trafikken. Det er selvfølgelig sjåfører som ikke vil endre seg, men hvis alle kjører 0,5% bedre hvert år vil dette merkes godt ute på veiene etter noen år. Kurset kan også pålegges av politiet dersom en fører har opptrått sløvt eller for eksempel ikke brukt blinklys i rundkjøringa istedenfor småbøter. 6 måneders frist for å gjennomføre kurset eller så frafaller retten til å kjøre frem til kurset er gjennomført. 2500kr pr hode 3 timer varighet. Hvilke andre ting eller ellementer vil du se i en slik ordning? Anonymkode: 50f3a...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 12. juli 2022 #2 Del Skrevet 12. juli 2022 Tenker en fornyelse av førerkort hvert 5. Eller 10. År hadde vært fornuftig for å luke ut noen av de som ikke er skikket til å kjøre. Legeattest Teoriprøve Enkel førerprøve, kanskje 15-30 minutt med sensor. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 12. juli 2022 #3 Del Skrevet 12. juli 2022 Synes forresten det er veldig rart at man kan ta lappen som 18-åring og kjøre rundt som en tikkende bombe i 60 år uten noen form for kontroll. Nesten alle andre førerkort for tyngre kjøretøy og maskiner krever en eller annen form for fornyelse i gitte intervaller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #4 Del Skrevet 12. juli 2022 Nei det er uetisk å bli vurdert med jevne mellomrom. Hvor mange ville vel ikke hatt nervene i helspenn over å miste lappen og ergo miste muligheten til å bo der de bor eller jobbe der de jobber? Hvor mange hadde ikke gjort tabber av nervøsitet på grunn av det? Lappen koster også mye penger. Det blir veldig mye penger for noe som fort kan tapes. Det blir en utgift for ekstraopplæringen. Fattige vil miste lappen. Det finnes bøter for trafikkforseelser og det er det som er straffen for å gjøre feil. Politiet får bøtelegge de som gjør feil i trafikken. De som er de største synderne er de som kjører godt og hadde klart prøven; råkjørerne. Anonymkode: 9d66b...676 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Del Skrevet 12. juli 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er uetisk å bli vurdert med jevne mellomrom. Hvor mange ville vel ikke hatt nervene i helspenn over å miste lappen og ergo miste muligheten til å bo der de bor eller jobbe der de jobber? Hvor mange hadde ikke gjort tabber av nervøsitet på grunn av det? Lappen koster også mye penger. Det blir veldig mye penger for noe som fort kan tapes. Det blir en utgift for ekstraopplæringen. Fattige vil miste lappen. Det finnes bøter for trafikkforseelser og det er det som er straffen for å gjøre feil. Politiet får bøtelegge de som gjør feil i trafikken. De som er de største synderne er de som kjører godt og hadde klart prøven; råkjørerne. Anonymkode: 9d66b...676 I mitt orginale forslag er kurset bestått etter 45 minutter kjøring uansett, det er ikke en ferdighetstest som skal bestås, vi må anta at de som har lappen er skikket til å kjøre. Det er fortsatt bare politiet eller leger som kan ta fra noen føreretten. Kursets formål er å øke den generelle kunskapen og årvåkenheten hos sjåfører i trafikken. Anonymkode: 50f3a...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. juli 2022 #6 Del Skrevet 14. juli 2022 Blizz1 skrev (På 12.7.2022 den 20.43): Tenker en fornyelse av førerkort hvert 5. Eller 10. År hadde vært fornuftig for å luke ut noen av de som ikke er skikket til å kjøre. Legeattest Teoriprøve Enkel førerprøve, kanskje 15-30 minutt med sensor. En fornyelse av førerkort vil koste milliarder. Og det vil ha veldig lite effekt. Dette er et dårlig tiltak. Komfyrvakt i alle kjøkken vil redde liv, og ikke ha negative effekter. Det er mange bedre tiltak, som koster mindre. Leger kan ikke vurdere kjøreferdigheter godt nok. Er de for strenge, mister mange som burde kunne kjøre førerretten, er de for snille bruker man masse penger og fanger opp veldig få. Uansett blir det feil. Sensortiden kan gjøres billig over tid (per i dag mangler det sensorer) , utfordringen er bil. Jeg ville aldri godtatt å kjøre en slik prøve i en bil uten dobbelt pedalsett. Skal du leie bil fra trafikkskole blir prisen ikke betydelig lavere om prøven er på 30 minutter enn om den er på 90 minutter. Å klargjøre, og levere bil, samt å håndtere kunden vil koste mer eller mindre det samme. AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 21.16): I mitt orginale forslag er kurset bestått etter 45 minutter kjøring uansett, det er ikke en ferdighetstest som skal bestås, vi må anta at de som har lappen er skikket til å kjøre. Det er fortsatt bare politiet eller leger som kan ta fra noen føreretten. Kursets formål er å øke den generelle kunskapen og årvåkenheten hos sjåfører i trafikken. Anonymkode: 50f3a...d73 Hvis 45 minutter med kurs kunne endre holdninger kunne vi kurert rusbruk, røyking, antisosial-adferd, og så videre på et blunk. Men det kan vi selvsagt ikke. Man endrer ikke kunnskap på 45 minutter, det er umulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. juli 2022 #7 Del Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 20.55): Nei det er uetisk å bli vurdert med jevne mellomrom. Hvor mange ville vel ikke hatt nervene i helspenn over å miste lappen og ergo miste muligheten til å bo der de bor eller jobbe der de jobber? Hvor mange hadde ikke gjort tabber av nervøsitet på grunn av det? Lappen koster også mye penger. Det blir veldig mye penger for noe som fort kan tapes. Det blir en utgift for ekstraopplæringen. Fattige vil miste lappen. Det finnes bøter for trafikkforseelser og det er det som er straffen for å gjøre feil. Politiet får bøtelegge de som gjør feil i trafikken. De som er de største synderne er de som kjører godt og hadde klart prøven; råkjørerne. Anonymkode: 9d66b...676 Hvis man er rasist er et slikt tiltak et veldig godt tiltak for å hindre utlendinger og personer med lav sosioøkonomisk status til å kjøre bil. Og du har helt rett. Personer som kan kjøre teknisk godt, kan ha dårlige holdninger. Dårlige holdninger dreper, manglende ferdigheter gjør det ikke. Man kan ikke måle holdninger mens noen vet de blir observert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 14. juli 2022 #8 Del Skrevet 14. juli 2022 Tror flere fotobokser hadde vært et langt mer effektivt virkemiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MuggenKanari Skrevet 14. juli 2022 #9 Del Skrevet 14. juli 2022 Det burde vært billige oppfriskningskurs for voksne på kjøreskolene på kveldstid. Jeg vet moren min sa flere ganger da vi øvelseskjørte sammen at hun skulle ønske det fantes noe sånt fordi hun var usikker på enkelte ting som har blitt nytt etter hun tok lappen for 40 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 14. juli 2022 #10 Del Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 20.55): Nei det er uetisk å bli vurdert med jevne mellomrom. Hvor mange ville vel ikke hatt nervene i helspenn over å miste lappen og ergo miste muligheten til å bo der de bor eller jobbe der de jobber? Hvor mange hadde ikke gjort tabber av nervøsitet på grunn av det? Lappen koster også mye penger. Det blir veldig mye penger for noe som fort kan tapes. Det blir en utgift for ekstraopplæringen. Fattige vil miste lappen. Det finnes bøter for trafikkforseelser og det er det som er straffen for å gjøre feil. Politiet får bøtelegge de som gjør feil i trafikken. De som er de største synderne er de som kjører godt og hadde klart prøven; råkjørerne. Anonymkode: 9d66b...676 Om du er så nervøs for å miste lappen ved en ny oppkjøring, stiller jeg spørsmål om du i det hele tatt er egnet til å kjøre bil. Etter fem år med førerkort vil du ha blitt en bedre sjåfør, ikke dårligere. Eller, det er jo de dårlige man vil luke ut, sammen med de som er nervøse bak rattet 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #11 Del Skrevet 14. juli 2022 ajarRun skrev (1 time siden): En fornyelse av førerkort vil koste milliarder. Og det vil ha veldig lite effekt. Dette er et dårlig tiltak. Komfyrvakt i alle kjøkken vil redde liv, og ikke ha negative effekter. Det er mange bedre tiltak, som koster mindre. Leger kan ikke vurdere kjøreferdigheter godt nok. Er de for strenge, mister mange som burde kunne kjøre førerretten, er de for snille bruker man masse penger og fanger opp veldig få. Uansett blir det feil. Sensortiden kan gjøres billig over tid (per i dag mangler det sensorer) , utfordringen er bil. Jeg ville aldri godtatt å kjøre en slik prøve i en bil uten dobbelt pedalsett. Skal du leie bil fra trafikkskole blir prisen ikke betydelig lavere om prøven er på 30 minutter enn om den er på 90 minutter. Å klargjøre, og levere bil, samt å håndtere kunden vil koste mer eller mindre det samme. Hvis 45 minutter med kurs kunne endre holdninger kunne vi kurert rusbruk, røyking, antisosial-adferd, og så videre på et blunk. Men det kan vi selvsagt ikke. Man endrer ikke kunnskap på 45 minutter, det er umulig. Hvorfor ville du aldri godtatt å være sensor i en vanlig bil uten dobbelt sett pedaler? Det kan vel ikke være pga redsel for ulykker du kunne ha stanset? I så fall ville du vel aldri ha kunnet sittet på med noen noensinne. Dette er jo snakk om folk som har lappen og har kjørt i flere år, må anta at de ikke gjør farlige nybegynnerfeil som en 18-åring uten kjøreerfaring kan gjøre. Eller det en annen grunn? Anonymkode: 8d629...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå