Gå til innhold

decoupage


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har lyst til å forsøke å lage et bilde med denne teknikken. Noen som kan dette og som kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre, tips og link til sider med info mm. De fleste søkesider på internett tar kun for seg dekorering av stoler, fat osv, jeg kan ikke finne noe om bilder. Kan man lime direkte på et lerret, eller blir dette ødelagt av limet? Noen som er eksperter her inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på decoupage, men jeg vet med sikkerhet at lerret ikke blir ødelagt av limet, så det er bare å sette i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bruke decoupagelim på lerret.

Så vidt jeg husker er limet vannbasert og det ødelegger jo ikke tynne servietter, så dett burde fungere helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg litt utenom det er er spurt om: Men jeg må bare si at decoupage er kjempefint å bruke på julekort f.eks. Masse fine motiver på juleservietter.

Til julekort eller andre kort trenger man egentlig ikke decoupage-lim heller. En limstift funker fint - men limet må selvfølgelig tas på et ark, ikke på den tynne serviett-biten.

Lykke til med bildet, det blir sikkert kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til julekort eller andre kort trenger man egentlig ikke decoupage-lim heller. En limstift funker fint - men limet må selvfølgelig tas på et ark, ikke på den tynne serviett-biten.

Unnskyld men...

Er DET decoupage...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg faktisk laget decoupage på kubbelys! kjempeflott, xtra stæsja ed litt glitter.

men merk at om du bruker for mye decoupagelakk/-lim så kan det bli såpass fuktig at servietten skrukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg faktisk laget decoupage på kubbelys! kjempeflott, xtra stæsja ed litt glitter.

Brukte du lakk da, eller bare la du motivet på, og "smeltet" voksen?

Har lest at man kan legge motivet på lyset, og "smelte" motivet på med t.d. en varm skje...

Fortell hvordan du gjorde det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smeltet voksen med skje først for å få feste (pass på at du ikke stryker skjeen direkte på lyset, da drar du med voks oppå servietten og ødelegger motivet). Etterpå fikserte jeg med decoupagelakk. Ikke bruk lyse servietter på sterkt fargede lys (eks hvitt/lyseblått på rødt, grønt el.)

Når det tørket la jeg på en stripe lakk langs kanten på lyset og strødde på glitter. Så tok jeg "stjernesjabloner" (stjerneklistremerker; ta av papiret i mellom klistremerkene og bruk det som sjablon), klistret på lyset, la på decoupagelakk også der, strødde på glitter og tok av "sjablonen". Flotte rader med stjerner på skrå rundt lyset!

Anbefaler servietter av litt god kvalitet; altså ikke "Nille-servietter". Da blir resultatet penere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å forsøke å lage et bilde med denne teknikken. Noen som kan dette og som kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre, tips og link til sider med info mm. De fleste søkesider på internett tar kun for seg dekorering av stoler, fat osv, jeg kan ikke finne noe om bilder. Kan man lime direkte på et lerret, eller blir dette ødelagt av limet? Noen som er eksperter her inne??

Det finnes lakk beregnet på decoupage på stoff, kanskje den kan brukes?

Så tok jeg "stjernesjabloner" (stjerneklistremerker; ta av papiret i mellom klistremerkene og bruk det som sjablon), klistret på lyset, la på decoupagelakk også der, strødde på glitter og tok av "sjablonen". Flotte rader med stjerner på skrå rundt lyset!

Kjempegod ide!!!

Tusen takk!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen! (det er jeg som var ulogget kubbelys-gjest over her).

Tenkte jeg bare skulle komme med en ide til som var den store julegaveslageren for noen år tilbake:

Da kjøpte jeg masse billige glassting (glass, lysestaker , karaffel mm). Så brukte jeg decoupage teknikken til å pynte med et fint motiv, i tillegg til at jeg skrev dikt, sitater, navn , årstall osv på (graverte med diamantborr). Veldig personlig, og det ble tydeligvissatt pris på, for tingene jeg lagde står fortsatt fremme i "de tusen hjem ;o) "

Ikke vær redd for å gravere! Det er kjempelett! bare øv på et par kjøkkenglass først (jentene mine vil bare drikke melk av glass med sine egne navn på nå!).

Veldig lekker på ha decoupage på en telysestake (bruk gjerne et whiskyglass), for det blir så flott når flammen lyser opp motivet bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg faktisk laget decoupage på kubbelys! kjempeflott, xtra stæsja ed litt glitter.

men merk at om du bruker for mye decoupagelakk/-lim så kan det bli såpass fuktig at servietten skrukker.

Kan lyset brennes som vanlig selv med pålimte servietter? Eller blir de bare til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan brennes, men jeg anbefaler å bruke store lys (med vid omkrets). De blir ikke så varme helt ut i kanten, så det bare soter litt når det kommer ned til motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...