AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Skrevet 10. juli 2022 Hei jeg har en venninne som er en hardbarka feminist, og det i seg selv er ok. Problemet er at jeg blir beskyldt for å være en naiv småjente på 34 nå. Jeg synes for eksempel at dette med feminisme blir så dramatisk og feil at jeg ikke forstår. Eks jeg forstår ikke hva det hjelper kvinner at andre damer går uten bh og roper og skriker ute om rettferdighet. Jeg tror ikke at de kvinnene som kjempet for rettferdighet og likestilling i 1920 årene tenkte at likestilling skal være slik. Jeg kan si at noen kvinner velger å strippe, noen kvinner er fornøyd med å være hjemme og være kone og mor osv, og noen kvinner vil være sjef, og alt er greit, det er likestilling for meg. Vi har kommet langt i dette landet. Det er flere steder i verden hvor de ikke kan gå ut uten en mann, så jeg synes vi mister begrep på hva likestilling er. Men da får jeg høre at jeg ikke skjønner noen ting og at jeg er for hore kjøp og det ene og det andre og at jeg ødelegger for andre kvinner. Gjør jeg det? Anonymkode: 0be30...05a 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Skrevet 10. juli 2022 Jeg tenker du ikke har satt deg så inn i feminisme som felt? Det kan være et greit sted å begynne? Anonymkode: d2ece...7de 21 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Skrevet 10. juli 2022 Si meg er hun gift?barn? Anonymkode: 0af5b...99e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Skrevet 10. juli 2022 Jeg er feminist og et enig med deg. Feminisme er for kvinners frihet til å gjøre hva de vil, ikke for å se ned på kvinner som velger å være hjemme hvis de vil det. Anonymkode: a4ff8...03b 15 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Skrevet 10. juli 2022 Slik du forklarer virker du jo veldig opptatt av hva andre kvinner gjør, dvs. hvilken deler av feminismen de er opptatte av? Anonymkode: bcbba...6ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Hva er feminisme? Anonymkode: 82e99...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker du ikke har satt deg så inn i feminisme som felt? Det kan være et greit sted å begynne? Anonymkode: d2ece...7de Jesus christ.. Anonymkode: cf2e3...af1 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er feminist og et enig med deg. Feminisme er for kvinners frihet til å gjøre hva de vil, ikke for å se ned på kvinner som velger å være hjemme hvis de vil det. Anonymkode: a4ff8...03b Feminisme som teori er ikke det, nei. Kjernen i feminisme handler om andre ting. Og så har man de ulike «bølgene». Anonymkode: d2ece...7de
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei jeg har en venninne som er en hardbarka feminist, og det i seg selv er ok. Problemet er at jeg blir beskyldt for å være en naiv småjente på 34 nå. Jeg synes for eksempel at dette med feminisme blir så dramatisk og feil at jeg ikke forstår. Eks jeg forstår ikke hva det hjelper kvinner at andre damer går uten bh og roper og skriker ute om rettferdighet. Jeg tror ikke at de kvinnene som kjempet for rettferdighet og likestilling i 1920 årene tenkte at likestilling skal være slik. Jeg kan si at noen kvinner velger å strippe, noen kvinner er fornøyd med å være hjemme og være kone og mor osv, og noen kvinner vil være sjef, og alt er greit, det er likestilling for meg. Vi har kommet langt i dette landet. Det er flere steder i verden hvor de ikke kan gå ut uten en mann, så jeg synes vi mister begrep på hva likestilling er. Men da får jeg høre at jeg ikke skjønner noen ting og at jeg er for hore kjøp og det ene og det andre og at jeg ødelegger for andre kvinner. Gjør jeg det? Anonymkode: 0be30...05a Det er ikke et problem med feminisme, det er et problem med kommunikasjon mellom to kvinner og denne posten bør flyttes til "Vennskap og sosiale relasjoner". Avslutt vennskapet og kom deg ut i sommeren. Anonymkode: 799f6...c97 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Si meg er hun gift?barn? Anonymkode: 0af5b...99e Hun er samboer og har barn ja. Anonymkode: 0be30...05a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Skrevet 10. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Slik du forklarer virker du jo veldig opptatt av hva andre kvinner gjør, dvs. hvilken deler av feminismen de er opptatte av? Anonymkode: bcbba...6ca Nei det er nettopp det jeg ikke er, jeg mener kvinner skal få velge, og det for meg er feminisme. For meg er det ikke viktig hva de er opptatt av innen feminisme. Anonymkode: 0be30...05a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #12 Skrevet 10. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tenker du ikke har satt deg så inn i feminisme som felt? Det kan være et greit sted å begynne? Anonymkode: d2ece...7de Ok så forklar meg, hva er feminisme? Jeg sier bare i innlegget mitt at for MEG handler det om å ha mulighet til å velge det livet en selv vil, og at man skal ha samme muligheter i samfunnet. Og at jeg ikke forstår hva som er naivt med meg og mitt liv som gjør at jeg ikke forstår feminisme. Har ikke sagt jeg vet alt om temaet, vet sikkert lite, men da trenger jeg å høre hva det er jeg ikke forstår uten at det går utover meg som person Anonymkode: 0be30...05a 3 3
Nevrosererroser Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 Jeg er feminist men har også ei veninne som er utfordrende å snakke med fordi vi har ulike meninger om ulike saker i feminismen. BDSM, prostitusjon, kulturell og relgiøs bekledning, terf og transdebatt blant annet. Vi er enige om mye også men hun er farga av at organisasjonen hun er aktiv i har fått et dårlig omdømme så hun går litt i forsvar før hun helt får med seg hverken at vi er enige eller at jeg er villig til å lytte om hun også er villig til å lytte. Kan det hende dere har lignende problemer med kommunikasjonen? Jeg mener ikke at det er veninna mi sin feil alene altså, jeg greier jo heller ikke å ta dette temaet i en mer konstruktiv retning. 3
AnonymBruker 42 Skrevet 10. juli 2022 #14 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at jeg blir beskyldt for å være en naiv småjente på 34 nå Kaller en "feminist" deg for "naiv småjente"? 😄 Går selvsagt ut ifra at du driver å "dorger" og prøver å lage kvÆlm, men om itte - så er det bare å gratulere deg med at du er ditt eget individ, har evne til å tenke for deg selv, og er reflektert og rasjonell nok til at du ikke burde kastes direkte på bålet 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 12 minutter siden, Nevrosererroser said: Jeg er feminist men har også ei veninne som er utfordrende å snakke med fordi vi har ulike meninger om ulike saker i feminismen. BDSM, prostitusjon, kulturell og relgiøs bekledning, terf og transdebatt blant annet. Vi er enige om mye også men hun er farga av at organisasjonen hun er aktiv i har fått et dårlig omdømme så hun går litt i forsvar før hun helt får med seg hverken at vi er enige eller at jeg er villig til å lytte om hun også er villig til å lytte. Kan det hende dere har lignende problemer med kommunikasjonen? Jeg mener ikke at det er veninna mi sin feil alene altså, jeg greier jo heller ikke å ta dette temaet i en mer konstruktiv retning. I Norge er det to typer feminister. Terfs og de som mener at transkvinner skal ha grunnleggende menneskerettigheter og ikke er en fare for toalettenes sikkerhet? Anonymkode: 32f91...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 Ett problem jeg har med enkelte feminister er at de innbiller seg å ha definisjonsrett på hva feminisme er... De drar alltid den der "nei det er ikke ekte feminisme" når de blir konfrontert med negative aspekter ved feminisme Anonymkode: e0774...12f 1 1
Zoey Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 (endret) Jeg er egentlig litt enig med TS om jeg forstår det riktig. For meg er feminisme en -isme som sier at vi må fokusere på kvinner og jenters rettigheter slik at de blir likeverdige med menn og gutter. Der har vi kommer langt på de fleste områder i Norge og noen områder har fortsatt en vei å gå, så det er fint å holde fokuset selv om vi er i Norge. Men de som mener at kvinner bør trumfe menn, være best og bedre og få bedre tilrettelagt og høyere lønn og alt så meget mer rød løper enn menn og gutter og gjerne også argumenterer med at eneste måten å balansere det på er å ha matriarki i noen århundre for å gjøre opp for patriarkiet (jeg har lest noen sånne på reddit), de går for langt. Også de som velger med omhu. Som er tradisjonelle når de ønsker at mannen betaler på date og åpner døra for seg, men aldri faen skal betale en middag for en mann for da går man i kvinnefella og HALLO FEMINISME ELLER. Da har de ikke skjønt noe. Feminisme er kamp for likeverd, men de som tar av og skriker opp fordi "Kvinner er aller best, jeg er feminist og vi rocker verden" altså... Ja. Noen går for langt. Ekstremister finner vi overalt. Feminisme er en fin ting. Vi kan ikke la ekstremistene ødelegge og bør fortsette å holde fokus både innenlands og utenlands hvor jenter og kvinner trenger det mer enn "oss". Endret 10. juli 2022 av Zoey 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #18 Skrevet 10. juli 2022 30 minutter siden, Nevrosererroser said: Jeg er feminist men har også ei veninne som er utfordrende å snakke med fordi vi har ulike meninger om ulike saker i feminismen. BDSM, prostitusjon, kulturell og relgiøs bekledning, terf og transdebatt blant annet. Vi er enige om mye også men hun er farga av at organisasjonen hun er aktiv i har fått et dårlig omdømme så hun går litt i forsvar før hun helt får med seg hverken at vi er enige eller at jeg er villig til å lytte om hun også er villig til å lytte. Kan det hende dere har lignende problemer med kommunikasjonen? Jeg mener ikke at det er veninna mi sin feil alene altså, jeg greier jo heller ikke å ta dette temaet i en mer konstruktiv retning. Hei ja dette kan du ha rett i, kjenner meg litt igjen i dynamikken. I mitt tilfelle er at jeg kan si jeg ikke synes at det er galt at noen kvinner velger å være hjemme med barn, da får jeg høre at jeg ønsker kvinner skal være på kjøkkenet, noe som slett ikke er noe jeg mener. Og sier jeg at noen kvinner velger å strippe, da er jeg for salg av kvinner og for voldtekt. Anonymkode: 0be30...05a 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 1 minutt siden, Zoey said: Jeg er egentlig litt enig med TS om jeg forstår det riktig. For meg er feminisme en -isme som sier at vi må fokusere på kvinner og jenters rettigheter slik at de blir likeverdige med menn og gutter. Der har vi kommer langt på de fleste områder i Norge og noen områder har fortsatt en vei å gå, så det er fint å holde fokuset selv om vi er i Norge. Men de som mener at kvinner bør trumfe menn, være best og bedre og få bedre tilrettelagt og høyere lønn og alt så meget mer rød løper enn menn og gutter og gjerne også argumenterer med at eneste måten å balansere det på er å ha matriarki i noen århundre for å gjøre opp for patriarkiet (jeg har lest noen sånne på reddit), de går for langt. Også de som velger med omhu. Som er tradisjonelle når de ønsker at mannen betaler på date og åpner døra for seg, men aldri faen skal betale en middag for en mann for da går man i kvinnefella og HALLO FEMINISME ELLER. Da har de ikke skjønt noe. Feminisme er kamp for likeverd, men de som tar av og skriker opp fordi "Kvinner er aller best, jeg er feminist og vi rocker verden" altså... Ja. Noen går for langt. Ekstremister finner vi overalt. Feminisme er en fin ting. Vi kan ikke la ekstremistene ødelegge og bør fortsette å holde fokus både innenlands og utenlands hvor jenter og kvinner trenger det mer enn "oss". Ts her: dette føler jeg meg veldig enig i, dette er det jeg prøver å formulere til henne men blir da møtt med at jeg er uvitende og skjønner ingenting. Takk for svaret ditt ❤️ Anonymkode: 0be30...05a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ett problem jeg har med enkelte feminister er at de innbiller seg å ha definisjonsrett på hva feminisme er... De drar alltid den der "nei det er ikke ekte feminisme" når de blir konfrontert med negative aspekter ved feminisme Anonymkode: e0774...12f Ja mitt poeng var også dette og når jeg faktisk prøver å forstå hva dette er og hva det er jeg ikke skjønner så får jeg stadig høre at enten er jeg for at kvinner skal holdes tilbake eller at jeg ikke forstår noenting. Så litt tendens til det her i et svar om at jeg ikke forstod feminisme, og det kan være, men så forklar meg. Hva skjønner jeg ikke tenker jeg. Anonymkode: 0be30...05a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå