Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei ja dette kan du ha rett i, kjenner meg litt igjen i dynamikken. I mitt tilfelle er at jeg kan si jeg ikke synes at det er galt at noen kvinner velger å være hjemme med barn, da får jeg høre at jeg ønsker kvinner skal være på kjøkkenet, noe som slett ikke er noe jeg mener. Og sier jeg at noen kvinner velger å strippe, da er jeg for salg av kvinner og for voldtekt. 

Anonymkode: 0be30...05a

Det høres litt ut som meg og veninna mi ja, jeg har ingen god løsning desverre, vi sees ikke ofte nok eller på en slik måte at det er naturlig for noen av oss å jobbe konstruktivt med å bedre relasjonen.

Vi greier å ikke eskalere og bare det er en seier😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker 42 said:

Kaller en "feminist" deg for "naiv småjente"? 😄 Går selvsagt ut ifra at du driver å "dorger" og prøver å lage kvÆlm, men om itte - så er det bare å gratulere deg med at du er ditt eget individ, har evne til å tenke for deg selv, og er reflektert og rasjonell nok til at du ikke burde kastes direkte på bålet :fnise:

Hehe nei jeg går aldri inn for å lage kvalme, prøver bare å si min mening og hvordan jeg opplever feminisme, men jeg har visst feil i min forståelse. Jaja sånn går no dagane😄 jeg liker å snakke med alle mennesker og høre andre sine meninger, men når jeg ikke forstår noe så vil jeg vite ting. 

AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (2 minutter siden):

Jeg er egentlig litt enig med TS om jeg forstår det riktig. 

For meg er feminisme en -isme som sier at vi må fokusere på kvinner og jenters rettigheter slik at de blir likeverdige med menn og gutter. Der har vi kommer langt på de fleste områder i Norge og noen områder har fortsatt en vei å gå, så det er fint å holde fokuset selv om vi er i Norge. 

Men de som mener at kvinner bør trumfe menn, være best og bedre og få bedre tilrettelagt og høyere lønn og alt så meget mer rød løper enn menn og gutter og gjerne også argumenterer med at eneste måten å balansere det på er å ha matriarki i noen århundre for å gjøre opp for pateiarkiet (jeg har lest noen sånne på reddit), de går for langt. 

Også de som velger med omhu. Som er tradisjonelle bør de ønsker at mannen betaler på date og åpner døra for seg, men aldri faen skal betale en middag for en mann for da går man i kvinnefella og HALLO FEMINISME ELLER. Da har de ikke skjønt noe. 

Feminisme er kamp for likeverd, men de som tar av og skriker opp fordi "Kvinner er aller best, jeg er feminist og vi rocker verden" altså... 

Ja. Noen går for langt. Ekstremister finner vi overalt. Feminisme er en fin ting. Vi kan ikke la ekstremistene ødelegge og bør fortsette å holde fokus både innenlands og utenlands hvor jenter og kvinner trenger det mer enn "oss". 

Ja, altså, disse menneskene finnes jo (så og si) ikke. Noen raringer på Reddit liksom. Men det har lite med feminisme å gjøre, det er jo bare raringer som kunne hengt seg opp i og utviklet ekstreme meninger om egentlig hva som helst.

Anonymkode: abb29...434

Skrevet

Ts her: dette føler jeg meg veldig enig i, dette er det jeg prøver å formulere til henne men blir da møtt med at jeg er uvitende og skjønner ingenting. Takk for svaret ditt ❤️

Kjenner til noen sånne jeg også. En kollega var helt sjokkert over å få høre at jeg tok all klesvask hjemme og brettet klærne til mannen min. Hun så på meg som om jeg hadde erklært at jeg hadde signert all fri vilje over til mannen min og mente at dette var urettferdig siden jeg har full stilling og det betyr at jeg jobber mer. 

Men son jeg svarte så sier ikke det noenting om fordeling av arbeidsmengde hos oss. Feminisme for henne er at mannen i huset vasker like mye BHer som boksere. Feminisme for meg er at jeg kan lage tellekantene mine i fred mens mannen bygger kveldens tetris i oppvaskmaskinen. Uten at noen sier at det er rett eller feil, fordi jeg og min mann bestemmer selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nevrosererroser said:

Det høres litt ut som meg og veninna mi ja, jeg har ingen god løsning desverre, vi sees ikke ofte nok eller på en slik måte at det er naturlig for noen av oss å jobbe konstruktivt med å bedre relasjonen.

Vi greier å ikke eskalere og bare det er en seier😅

Hehe vi er gode venner ellers og kjent hverandre i mange år men dette temaet går alltid i surr og jeg sitter igjen og føle meg som en slags super ekkel mann og bare vil sette kvinner på plass. Men er bare en bitteliten jente med masse på hjertet 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zoey said:

Kjenner til noen sånne jeg også. En kollega var helt sjokkert over å få høre at jeg tok all klesvask hjemme og brettet klærne til mannen min. Hun så på meg som om jeg hadde erklært at jeg hadde signert all fri vilje over til mannen min og mente at dette var urettferdig siden jeg har full stilling og det betyr at jeg jobber mer. 

Men son jeg svarte så sier ikke det noenting om fordeling av arbeidsmengde hos oss. Feminisme for henne er at mannen i huset vasker like mye BHer som boksere. Feminisme for meg er at jeg kan lage tellekantene mine i fred mens mannen bygger kveldens tetris i oppvaskmaskinen. Uten at noen sier at det er rett eller feil, fordi jeg og min mann bestemmer selv. 

NETTOPP, det for meg er feminisme, muligheten og rettigheten til å velge👏👏👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, altså, disse menneskene finnes jo (så og si) ikke. Noen raringer på Reddit liksom. Men det har lite med feminisme å gjøre, det er jo bare raringer som kunne hengt seg opp i og utviklet ekstreme meninger om egentlig hva som helst.

Anonymkode: abb29...434

Ja, men det er vel dét TS prøver å si. At det finnes noen som drar det for langt. :)

Og heldigvis er de ikke i flertall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (10 minutter siden):

Men de som mener at kvinner bør trumfe menn, være best og bedre og få bedre tilrettelagt og høyere lønn og alt så meget mer rød løper enn menn og gutter og gjerne også argumenterer med at eneste måten å balansere det på er å ha matriarki i noen århundre for å gjøre opp for patriarkiet (jeg har lest noen sånne på reddit), de går for langt.

Hvorfor mener du det?

Anonymkode: d1faf...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du det?

Fordi jeg mener man ikke skal undertrykke noen?

Med denne logikken så ville løsningen på slavetiden i USA være å gjøre alle etterkommere av slaver til slaveeiere og gjøre etterkommere av slaveeiere til slaver i et par århundre. Det fikser ALT, eller hur? 

Også kan bøller som slår noen i skolegården bli holdt av læreren som er ordensvakt slik at den som ble slått får et gratis slag tilbake. 

Jeg mener det er å gå for langt fordi øye for øye, tann for tann er ikke en filosofi jeg synes er holdbar. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor mener du det?

Bare sånn for å klargjøre meg, når jeg skrev "høyere lønn", så mente jeg hadde  "høyere lønn ENN". Det er likhet jeg vil kjempe for, ikke kvinners supremacy. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her: dette føler jeg meg veldig enig i, dette er det jeg prøver å formulere til henne men blir da møtt med at jeg er uvitende og skjønner ingenting. Takk for svaret ditt ❤️

Mitt råd til deg er å ikke stikke hånda inn i vepsebolet 😅 Å diskutere med ekstremfeminister fører ingen steds hen. Bare jatt med

Anonymkode: e0774...12f

• Liker 4
Skrevet
Zoey skrev (3 minutter siden):

Haha, den går igjen her også, jeg gjør tilnærma alt husarbeidet, ikke fordi jeg er kvinne men fordi jeg er ufør så rent praktisk gir det oss begge kvalitetstid sammen og meg litt struktur i hverdagen samtidig som jeg får ha den kontrollen over hjemmet mitt jeg behøver på grunn av autismen.

Veninna mi har oversikt over hvem som utfører ulike oppgaver i hjemmet og tar ikke klesvasken når det ikke er hennes tur. Det skal vere 50/50.

Begge deler er greit så lenge de det gjelder har fått påvirke sine situasjoner mener jeg og det er uansett ikke i hjemma våre de viktigste kampene skjer.

Viktige kamper skjer i hjem, bare ikke akkurat våre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er samboer og har barn ja. 

Du får fortelle oss hvor lenge det forholdet varer.

Feminisme har blitt så polarisert at det er på grensa til mental lidelse. 

Anonymkode: 0af5b...99e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ett problem jeg har med enkelte feminister er at de innbiller seg å ha definisjonsrett på hva feminisme er... De drar alltid den der "nei det er ikke ekte feminisme" når de blir konfrontert med negative aspekter ved feminisme

Anonymkode: e0774...12f

Sånn er det med alle ideologier av en viss størrelse.

Anonymkode: a4ff8...03b

AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (5 minutter siden):

Fordi jeg mener man ikke skal undertrykke noen?

Med denne logikken så ville løsningen på slavetiden i USA være å gjøre alle etterkommere av slaver til slaveeiere og gjøre etterkommere av slaveeiere til slaver i et par århundre. Det fikser ALT, eller hur? 

Også kan bøller som slår noen i skolegården bli holdt av læreren som er ordensvakt slik at den som ble slått får et gratis slag tilbake. 

Jeg mener det er å gå for langt fordi øye for øye, tann for tann er ikke en filosofi jeg synes er holdbar. 

Men det er ikke å undertrykke. Det er å gjøre om for å gjøre rett. Kvinner gjør det langt bedre i utdanning. Det er ikke akkurat fordi kvinner er like smarte som menn.

Skrevet

Men det er ikke å undertrykke. Det er å gjøre om for å gjøre rett. Kvinner gjør det langt bedre i utdanning. Det er ikke akkurat fordi kvinner er like smarte som menn.

Og jeg mener det er feil å gjøre noe feil for å rette opp en feil. 

Derfor anser jeg "likestilling" er tryggere ord for meg å bruke enn feminisme. 

• Liker 2
Skrevet

Det har vært flere "bølger" med feminisme.

Første var i forbindelse med stemmerett, arverett, skatt, universitetsutdanning, o.l. Vil si 98% av Norges befolkning vil støtte denne formen for feminisme.

Andre bølge startet på 1960-1970 tallet, og handlet mer om seksuell frihet for kvinner, ekteskapsnormer, sosial stønad, protest mot krig og akademia. Det er kanskje i denne perioden som viser det største skillet mellom de liberale og sosial-konservative sidene. Forfattere og fremtredende personer som Carol Smart, Gloria Steinem, Dorothy Pitman Hughes, Camilla Paglia, Germaine Greer, er kanskje de mest innflytelsesrike feministene fra denne perioden.

Tredje bølge er mer basert på postmodernismen, interseksualitet, redefinisjon av tradisjonelle betydninger.

Det er spesielt den siste bølgen som mange har vanskelig for å svelge fordi den er så radikal hva gjelder allerede satt normer og samfunnsstrukturer. E par eksempler på dette er tematikken rundt definering av biologiske kvinner mot transkvinner, at enkelte grupper som historisk sett har vært undertrykt skal få enkelte goder gjennom juridisk makt - noe som automatisk vil resultere i at andre grupper vil bli diskriminert mot. Dette er for å bøte på gamle synder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (22 minutter siden):

Og jeg mener det er feil å gjøre noe feil for å rette opp en feil. 

Derfor anser jeg "likestilling" er tryggere ord for meg å bruke enn feminisme. 

Siden når ble kvinnefrigjøring feil?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden når ble kvinnefrigjøring feil?

Du får lese innlegget mitt på side 1 om igjen og finne ut om du tror det er kvinnefrigjøring jeg synes er feil. Nå skal jeg sette på Netflix, for jeg og du kommer ikke til å komme noen vei. ❤️

Det er en taktikk jeg også råder TS til med sin venninne. Bytt emne, finn noe ufarlig å snakke om, forsøk å ha det hyggelig selv om dere er uenige på noen punkter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Zoey skrev (Akkurat nå):

Du får lese innlegget mitt på side 1 om igjen og finne ut om du tror det er kvinnefrigjøring jeg synes er feil. Nå skal jeg sette på Netflix, for jeg og du kommer ikke til å komme noen vei. ❤️

Det er en taktikk jeg også råder TS til med sin venninne. Bytt emne, finn noe ufarlig å snakke om, forsøk å ha det hyggelig selv om dere er uenige på noen punkter. 

Du skrev det, du er mot feminisme (som er kampen for kvinnefrigjøring).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...