Gå til innhold

Hvordan skal jeg kjøre i rundkjøringa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, tdm900 said:

Og det er også den viktigste grunnen. At du har vikeplikt inn i rundkjøringa, og der kommer de fra venstre.

Det er en farlig forenkling som altfor mange følger. Du har vikeplikt for de til høyre også. Mange er så opptatt av de til venstre at de raser inn i rundkjøringa i høy fart slik at de som allerede er i rundkjøringa, men til høyre for deg, risikerer å bli påkjørt. Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen når du er på vei inn og må tilpasse farten også utfra de som er til høyre! 

Anonymkode: 130c7...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en farlig forenkling som altfor mange følger. Du har vikeplikt for de til høyre også. Mange er så opptatt av de til venstre at de raser inn i rundkjøringa i høy fart slik at de som allerede er i rundkjøringa, men til høyre for deg, risikerer å bli påkjørt. Du har vikeplikt for alle i rundkjøringen når du er på vei inn og må tilpasse farten også utfra de som er til høyre! 

Feil. Du har ikke vikeplikt for de som er på vei INN i rundkjøring. Såpass bør du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk dere! Da er det rett å bytte fil i rundkjøringen. 
Trengte ikke være spydige mot meg dere to som reagerte på at jeg skrev føler. 

Anonymkode: aa616...42b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, tdm900 said:

Feil. Du har ikke vikeplikt for de som er på vei INN i rundkjøring. Såpass bør du vite.

Nei men du har vikeplikt for de som er INNE I rundkjøringa, også de til høyre! Noen ser bare til venstre (fordi de som deg tror de bare har vikeplikt for de til venstre) og peiser på i full fart fordi det er ingen til venstre og så wooopsideisi, der var det allerede en i rundkjøringa i den retninga du ga faen i å se i fordi si er så opphengt i venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei men du har vikeplikt for de som er INNE I rundkjøringa, også de til høyre! Noen ser bare til venstre (fordi de som deg tror de bare har vikeplikt for de til venstre) og peiser på i full fart fordi det er ingen til venstre og så wooopsideisi, der var det allerede en i rundkjøringa i den retninga du ga faen i å se i fordi si er så opphengt i venstre. 

Jeg skjønner ikke hva du mener. Når man kjører inn i rundkjøringa har man kun vikeplikt for de fra Venstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor er de til høyre, når du står og overholder vikeplikten på vei inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
tdm900 skrev (1 minutt siden):

Lurer jeg også på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, tdm900 said:

"Du" står jo ikke i ro hvis du ser at det ikke kommer noen fra venstre når du er på vei mot rundkjøringa. Da er det mange som holder høy fart, og så bremser og tuter når de plutselig ser at det er biler før dem i rundkjøringa (til høyre). 

De som senker farten før rundkjøringa unngår jo dette problemet, men det er altfor mange som ikke senker farten fordi de har fått for seg at de bare trenger å se til venstre og hvis det er fritt der kan de fortsette i 60 gjennom rundkjøringa uten tanke for hvem som allerede er der før en selv (og som ikke holder 60). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Du" står jo ikke i ro hvis du ser at det ikke kommer noen fra venstre når du er på vei mot rundkjøringa. Da er det mange som holder høy fart, og så bremser og tuter når de plutselig ser at det er biler før dem i rundkjøringa (til høyre). 

De som senker farten før rundkjøringa unngår jo dette problemet, men det er altfor mange som ikke senker farten fordi de har fått for seg at de bare trenger å se til venstre og hvis det er fritt der kan de fortsette i 60 gjennom rundkjøringa uten tanke for hvem som allerede er der før en selv (og som ikke holder 60). 

Skjønner ingenting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bytter felt før du skal av slik at du kan velge hvilket felt du skal legge deg i. Da bytter du felt etter avkjørsel nr 2.

451389EC-5186-4879-A39A-B411676530E0.jpeg

Anonymkode: 01583...564

Kommer det ikke biler imot der den røde pila kjører ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og da har de som kom inn foran deg vikeplikt, om de kom fra en annen arm av rundkjøringa. Klart jeg kjører når det ikke kommer noen fra venstre, er det klart så er det klart, ferdig snakka. 
Kjører ikke 60 gjennom ei rundkjøring, bare så du vet det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kleenex skrev (11 minutter siden):

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, tdm900 said:

Og da har de som kom inn foran deg vikeplikt, om de kom fra en annen arm av rundkjøringa. Klart jeg kjører når det ikke kommer noen fra venstre, er det klart så er det klart, ferdig snakka. 

Den som kom inn foran har ikke vikeplikt for deg nei hvis vedkommende kom inn først (og med rimelig margin - man skal selvfølgelig ikke kappes om å komme inn først). Den som kjører til høyre for deg kan jo ha kommet fra venstre, men har passert deg før du kjører inn. Men det er altså utrolig mange som suser inn i rundkjøringa i 60, spesielt her jeg bor, for de har bare øyne for venstre. Gjelder spesielt i noen rundkjøringer her (trearmede der det sjelden er trafikk fra venstre, så folk suser inn). Så tuter de og er sure når de brått må bremse fordi oisann, er visst trafikk i rundkjøringa som🙄🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, tdm900 said:

... Og du kan fint kjøre når det er klart fra venstre, men du må tilpasse deg de som allerede er der, også de som er til høyre INNI rundkjøringa. "Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse." det er det uthevede mange synder på når de glemmer at vikeplikten gjelder for alle som er i rundkjøringen. 

Hvis du kjører pent i rundkjøringer skjønner jeg at dette er vanskelig å forstå, men mange gjør altså ikke det, og de må lære seg at vikeplikten gjelder også de du kjører bak! Du har ingen rett til å suse inn i en rundkjøring og forstyrre de foran fordi du nesten kjører i rumpa på dem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... Og du kan fint kjøre når det er klart fra venstre, men du må tilpasse deg de som allerede er der, også de som er til høyre INNI rundkjøringa. "Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse." det er det uthevede mange synder på når de glemmer at vikeplikten gjelder for alle som er i rundkjøringen. 

Hvis du kjører pent i rundkjøringer skjønner jeg at dette er vanskelig å forstå, men mange gjør altså ikke det, og de må lære seg at vikeplikten gjelder også de du kjører bak! Du har ingen rett til å suse inn i en rundkjøring og forstyrre de foran fordi du nesten kjører i rumpa på dem. 

Her er noe helt elementært du overhodet ikke har forstått. For om de kjører slik rundkjøring nære deg, gjør de da ikke det i alle andre rundkjøringer. Og fortsatt, den som plutselig er foran deg har brutt sin vikeplikt når det kommer en bil fra venstre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tdm900 skrev (1 minutt siden):

Her er noe helt elementært du overhodet ikke har forstått. For om de kjører slik rundkjøring nære deg, gjør de da ikke det i alle andre rundkjøringer. Og fortsatt, den som plutselig er foran deg har brutt sin vikeplikt når det kommer en bil fra venstre! 

§3

Det er da utrolig enkelt å se hva ab…23e mener. 

Anonymkode: 21e65...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

§3

Det er da utrolig enkelt å se hva ab…23e mener. 

Anonymkode: 21e65...343

Jada, når den som skal inn i rundkjøring overholder sin vikeplikt vil det fungere. Ikke at den som kommer fra venstre må holde igjen, fordi en som ikke gidder å overholde sin vikeplikt, skal først fram. Hastighet har null og nada å si! 

I svært mange tilfeller jeg er ute for selv, blir et kjapt blikk mot meg, og så rett ut  foran meg, når vedkommende kommer inn fra vikeplikt! Og da har jeg ikke kommet fort inn fra dennes venstre side! Men det er en likegyldighet til å overholde regelen, om å overholde vikeplikten INN i rundkjøringen, noe som ikke går inn hos enkelte her!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene skrev (1 time siden):

Jeg tenker, øve, øve øve. 

Hvis det er meg, TS du mener skal øve så er jeg ferdig med å ta lappen for mange år siden 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kleenex skrev (2 timer siden):

Nei, det er åpenbart en tofelts vei hvor ene feltet tar av til høyre og andre går rett frem.

Det er med rundkjøringer som ellers ingen fasit svar. En kan gjerne finne ett fasit svar om en vil, men nå har det seg slik at virkeligheten ofte er en helt annen. At en blir nødt til å benytte seg av en annen løsning, kall det gjerne nest-beste løsningen, som gjerne ender opp med å bli den beste løsningen under de gitte forholdene.

Folk stresser alt for mye. Ro ned å ta det helt kuli. Når jeg klarer å ta rundkjøringer med vogntog regner jeg med det skal være fult mulig å ta de med en personbil også. Nå er det nå engang slik at alle gjør feil, i rundkjøringer også. Gjør noen feil så la de nå få rette opp i feilen i stedet for at en blir hissig og tråkker ekstra hardt på gassen, slår i ratter, tuter og roper..

Ofte jeg tenker; holder de/den vikeplikten sin nå? Selv om andre har vikeplikt så er det ikke meningen at den andre parten skal tviholde på sin rett heller, banna bein.

Er en usikker på hvordan en skal kjøre i rundkjøringer, eller andre ting, så går det nå fint an å lese seg opp om det slik at en faktisk innhenter seg mer kunnskap. 

Anonymkode: 01583...564

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...