AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #1 Del Skrevet 10. juli 2022 Jeg har forsøkt å illustrere på bildet. Litt feil mye feil, men håper det er forståelig Rundkjøringa har 2 felt. Jeg står der som firkanten, altså bilen, er tegna inn. Skal helt rundt i rundkjøringa og rett fram i neste lyskryss. Etter rundkjøringa. Der jeg skal inn er det to felt i samme kjøreretning. Det ene feltet skal du ligge om du skal rett fram i neste lyskryss. Det andre skal du ligge i når du skal til Venstre i lyskrysset. Når jeg kjører ut av rundkjøringa og ligger i innerste felt så havner jeg jo i feltet der som man skal ligge om en skal til Venstre? Hvordan skal jeg kjøre når jeg skal i feltet med rett fram pil? Når bytter jeg felt? I rundkjøringa? Eller etter? Anonymkode: aa616...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #2 Del Skrevet 10. juli 2022 Og jeg skal vel ligge innerst i rundkjøringa når jeg skal helt rundt? Anonymkode: aa616...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #3 Del Skrevet 10. juli 2022 Ja, du skal ligge helt innerst i rundkjøringen og så kjøre ut og legge deg i riktig felt med en gang. Anonymkode: 6bebf...69d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #4 Del Skrevet 10. juli 2022 Du kjører av litt tidlig, du skal legge deg så du naturlig kjører ut i rett-fram feltet. Anonymkode: e1784...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #5 Del Skrevet 10. juli 2022 Men det blir jo feil, da må jeg først over ytterste kjørefelt i rundkjøringa og blir i konflikt med biler som kommer ytterste felt i rundkjøringen og skal ut samme sted som jeg? Har jeg i så fall vikeplikt for de bilene som kjører i ytterste felt da? Anonymkode: aa616...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men det blir jo feil, da må jeg først over ytterste kjørefelt i rundkjøringa og blir i konflikt med biler som kommer ytterste felt i rundkjøringen og skal ut samme sted som jeg? Har jeg i så fall vikeplikt for de bilene som kjører i ytterste felt da? Anonymkode: aa616...42b Det har du jo allerede? Anonymkode: e1784...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Del Skrevet 10. juli 2022 Du er i innerste felt og må uansett krysse ytterste felt for å komme deg ut av rundkjøringa. Så du har uansett vikeplikt. Er problemet at du tror at siden du ligger innerst i rundkjøringa så har du ikke vikeplikt så lenge du kjører ut i innerste felt når du skal ut igjen? Anonymkode: 59548...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du har vikeplikt for alle biler som er til venstre for deg. Anonymkode: 14d7e...d8c Hun snakker om inne i rundkjøringen Anonymkode: e1784...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #9 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du har vikeplikt for alle biler som er til venstre for deg. Anonymkode: 14d7e...d8c Ja men når jeg skal over et kjørefelt i rundkjøringen? Anonymkode: aa616...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #10 Del Skrevet 10. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja men når jeg skal over et kjørefelt i rundkjøringen? Anonymkode: aa616...42b Du har vikeplikt når du bytter kjørefil, også inni rundkjøringer. Anonymkode: 59548...220 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #11 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du er i innerste felt og må uansett krysse ytterste felt for å komme deg ut av rundkjøringa. Så du har uansett vikeplikt. Er problemet at du tror at siden du ligger innerst i rundkjøringa så har du ikke vikeplikt så lenge du kjører ut i innerste felt når du skal ut igjen? Anonymkode: 59548...220 Det føles liksom mest riktig ut å kjøre ut i det feltet man skal ligge når en skal til Venstre. Og når en ligger i ytterste felt i rundkjøringen så kan en ikke kjøre ut i feltet du skal kjøre i når du skal til Venstre. Det blir liksom feil fpr meg. Anonymkode: aa616...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #12 Del Skrevet 10. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det føles liksom mest riktig ut å kjøre ut i det feltet man skal ligge når en skal til Venstre. Og når en ligger i ytterste felt i rundkjøringen så kan en ikke kjøre ut i feltet du skal kjøre i når du skal til Venstre. Det blir liksom feil fpr meg. Anonymkode: aa616...42b Da får du enten bytte fil etter du har kommet ut av rundkjøringen eller øve deg på å kjøre mer med den rasjonelle delen av hjernen og mindre med følelsene. Anonymkode: 59548...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det føles liksom mest riktig ut å kjøre ut i det feltet man skal ligge når en skal til Venstre. Og når en ligger i ytterste felt i rundkjøringen så kan en ikke kjøre ut i feltet du skal kjøre i når du skal til Venstre. Det blir liksom feil fpr meg. Anonymkode: aa616...42b Du føler? Hva har det med saken å gjøre, det er snakk om trafikkregler. Du ligger i innerste fil rundt, så skifter du til ytre fil (da har du vikeplikt), og kjører ut i feltet for rett fram. Anonymkode: e1784...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 11. juli 2022 #14 Del Skrevet 11. juli 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Men det blir jo feil, da må jeg først over ytterste kjørefelt i rundkjøringa og blir i konflikt med biler som kommer ytterste felt i rundkjøringen og skal ut samme sted som jeg? Har jeg i så fall vikeplikt for de bilene som kjører i ytterste felt da? Anonymkode: aa616...42b En rundkjøring er en uendelig lang vei med forkjørsrett. Men om det er to felt inne i denne rundkjøringen har du vikeplikt når du skifter felt inne i rundkjøringen slik som alle steder ellers. Tenk deg at rundkjøringen er så stor at du ikke merker krumningen. Om du på en rett vei med to felt skal ta av til høyre og selv ligger i venstre felt så sier det seg selv at siden du må krysse det høyre feltet på den rette veien så har du vikeplikt for eventuelle biler der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. juli 2022 #15 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men det blir jo feil, da må jeg først over ytterste kjørefelt i rundkjøringa og blir i konflikt med biler som kommer ytterste felt i rundkjøringen og skal ut samme sted som jeg? Har jeg i så fall vikeplikt for de bilene som kjører i ytterste felt da? Anonymkode: aa616...42b AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har vikeplikt for alle biler som er til venstre for deg. Anonymkode: 14d7e...d8c Vikeplikt for trafikk fra venstre. Den var ny. Hovedregelen er at man har vikeplikt når man foretar feltskifte. Rundkjøringen er en vei som går i sirkel og ikke et kryss. Du har vikeplikt for trafikk ytterst når du skifter felt den veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 11. juli 2022 #16 Del Skrevet 11. juli 2022 Whistler skrev (32 minutter siden): Vikeplikt for trafikk fra venstre. Den var ny. Nei! Du har faktisk vikeplikt når bilene kommer fra venstre, i en rundkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #17 Del Skrevet 11. juli 2022 Du kan med fordel kjøre to runder i rundkjøringen slik at du får bedre tid til å bestemme deg hva du skal gjøre når du kjører ut av rundkjøringen. Anonymkode: faf7b...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 11. juli 2022 #18 Del Skrevet 11. juli 2022 tdm900 skrev (8 minutter siden): Nei! Du har faktisk vikeplikt når bilene kommer fra venstre, i en rundkjøring. Den eneste grunnen til at man har vikeplikt for biler som kommer fra venstre i en rundkjøring er at det er skiltet med et vikepliktskilt ved innkjøringen i rundkjøringen, og ikke fordi at man automatisk har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 11. juli 2022 #19 Del Skrevet 11. juli 2022 Whistler skrev (1 time siden): Den eneste grunnen til at man har vikeplikt for biler som kommer fra venstre i en rundkjøring er at det er skiltet med et vikepliktskilt ved innkjøringen i rundkjøringen, og ikke fordi at man automatisk har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring. Og det er også den viktigste grunnen. At du har vikeplikt inn i rundkjøringa, og der kommer de fra venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #20 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 17.52): Og jeg skal vel ligge innerst i rundkjøringa når jeg skal helt rundt? Anonymkode: aa616...42b Du bytter felt før du skal av slik at du kan velge hvilket felt du skal legge deg i. Da bytter du felt etter avkjørsel nr 2. Anonymkode: 01583...564 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå