Gjest miamia Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Så dere Holmgang ikveld? Det handlet om uttalelsene til Djupedal om barn i barnehage. Det var en interessant debatt som bare forsterket mitt inntrykk av at foreldre gjør det de vil enten det er å gå hjemme med barna eller å sende de i barnehage. Men er det noen som har valgt barnehage el. valgt å være hjemme med barn fordi dere tror det er det som er det beste for barnet? (og ikke fordi man må eller selv vil altså)
suzie Skrevet 17. november 2005 #2 Skrevet 17. november 2005 hei hei. Så debatten jeg også! Synes det var en helt håpløs debatt. Det er jo så mye følelser knyttet til dette at det er vanskelig å diskutere saken rasjonelt. Alle ønsker jo det beste for sine barn og som Anniken Huitfeldt sa så fører jo debatten til at både de som har barna i barnehage og de som er hjemme med de får dårlig samvittighet. Da er vi inne i en ond sirkel da. Uansett - det jeg mener vi glemmer er at vi lever i ett moderne og sivilisert samfunn, og vi er avhengige av at folk er i arbeid for at samfunnet skal gå rundt. Hvis alle mødre skulle vært hjemme med egne barn ville samfunnet kollapset, det har ikke samfunnsøkonomien råd til. Alle kan ikke velge å ikke jobbe, for de vil være hjemme med egne barn og "bekjempe ungdomskriminalitet", som den svenske moren fikk fram. Noen må gå på jobb og betale skatt slik at andre kan få være hjemme med barna, og klage over at de får mindre støtte enn de som har barna i barnehage og går på jobb.... Hvis man skal være hjemme med egne barn bør man ha en mann som enten tjener godt eller jobber mye. Dette henger jo ofte sammen, og hvor ofte får disse barna da truffet sin far?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #3 Skrevet 17. november 2005 Alle kan ikke velge å ikke jobbe, for de vil være hjemme med egne barn og "bekjempe ungdomskriminalitet", som den svenske moren fikk fram. Noen må gå på jobb og betale skatt slik at andre kan få være hjemme med barna, og klage over at de får mindre støtte enn de som har barna i barnehage og går på jobb.... Hvis man skal være hjemme med egne barn bør man ha en mann som enten tjener godt eller jobber mye. Dette henger jo ofte sammen, og hvor ofte får disse barna da truffet sin far? ← De får ihvertfall truffet en av foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #4 Skrevet 17. november 2005 Jeg synes denne saken har blitt litt trist jeg: "Må" det være svart/hvitt da? Kan ikke det være valgfrihet? De som vil jobbe; skal få gjøre det uten å bli møtt med rynkede øyenbryn som fordømmer dem som foreldre som ikke bryr seg om barna. Og samme måte for dem som vil være hjemmeværende; ikke alle er sofagriser som ikke gidder få baken opp av sofan... Enkelte barn har det bedre i barnehage enn hos sine foreldre. Andre har det bedre i 50% barnehage. Andre igjen best hjemme. Det er ingen fasit - verken for barn eller voksen. Det som passer for meg - er ikke sikkert det passer for deg. Og det er ikke nødvendigvis en realitet for resten av livet... Mayamor ikke innlogget
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå