Lille Olly Skrevet 10. juli 2022 #1 Del Skrevet 10. juli 2022 Begge terrorgrupper oppfører seg likt. Den eneste forskjellen er at den ene oftest består av medlemmer fra en minoritetsgruppe. 'Islamistene' vrir og vender på islam på samme måte de høyreekstreme gjør med kristendommen. Jeg tror at dette er importert fremmedfrykt og rasisme som ligger igjen fra 11. september-angrepet i USA, og at risikoen for fremtidige terrorangrep øker hvis vi fortsetter å se på dem annerledes. Tanker? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #2 Del Skrevet 10. juli 2022 Skal vi bare begynne å kalle islamisme for venstreekstremisme? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Olly Skrevet 10. juli 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (Akkurat nå): Skal vi bare begynne å kalle islamisme for venstreekstremisme? Det vi kaller for 'islamisme' er en høyreekstrem ideologi, så jeg ser ikke hvordan det ville gjort ting klarere. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #4 Del Skrevet 10. juli 2022 Lille Olly skrev (1 minutt siden): Begge terrorgrupper oppfører seg likt. Den eneste forskjellen er at den ene oftest består av medlemmer fra en minoritetsgruppe. 'Islamistene' vrir og vender på islam på samme måte de høyreekstreme gjør med kristendommen. Jeg tror at dette er importert fremmedfrykt og rasisme som ligger igjen fra 11. september-angrepet i USA, og at risikoen for fremtidige terrorangrep øker hvis vi fortsetter å se på dem annerledes. Tanker? Det lurer jeg også på. Holdningene er de samme. Samme ønske om å innskrenke kvinners frihet. Samme kvinnehat. Samme holdninger mot LHBTQ+personer. Det eneste som skiller er hvilken gud de tilber. Ellers er det omtrent lik syn på mennesker, politikk, menneskeforakt, kvinneforakt. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #5 Del Skrevet 10. juli 2022 38 minutter siden, Lille Olly said: Det vi kaller for 'islamisme' er en høyreekstrem ideologi, så jeg ser ikke hvordan det ville gjort ting klarere. Hvorfor er venstresiden så glade i det da 🤔 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #6 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (10 minutter siden): Hvorfor er venstresiden så glade i det da 🤔 Kilde? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. juli 2022 #7 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (14 minutter siden): Hvorfor er venstresiden så glade i det da 🤔 Det er ingen på venstresiden som er glad i islamister. Ekstreme religiøse er like stort problem for dem som alle andre. Men de ER glade i det sekulære samfunn, og det er en form for religionsfrihet som hindrer deg å rangere religioner. I praksis blir alle religioner like som problem. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 10. juli 2022 #8 Del Skrevet 10. juli 2022 Jeg har ikke hørt om 'kristne' terrorister som roper: "For Jesus!" Når de angriper. Så religion er for de bare en liten del av fiendebildet de har. Islamister roper: "Allahu Akbar!" altså er religionen den største årsaken. 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #9 Del Skrevet 10. juli 2022 1 hour ago, Gugglo said: Kilde? 1 hour ago, Druid said: Det er ingen på venstresiden som er glad i islamister. Ekstreme religiøse er like stort problem for dem som alle andre. Men de ER glade i det sekulære samfunn, og det er en form for religionsfrihet som hindrer deg å rangere religioner. I praksis blir alle religioner like som problem. Når Breivik/Manshaus bedrev politisk vold: Vi må ta et oppgjør med tankegodset bak. Når muslimer bedriver politisk vold: De aller fleste muslimer er trivelig mennesker som deg og meg. Begge påstandene over er sanne, men det blir for dumt å velge ett narrativ i det ene tilfellet, og et annet i det andre. Når muslimer angriper Sian el lignende, så leter venstresiden etter grunner til å putte Sian i fengsel, og unnskylde muslimenes (forsøk på) vold. Hvorfor skal man ikke kunne rangere religioner. Jeg er ateist og velger å rangere de verdensreligionene med Buddhisme øverst, og Islam nederst. Og var det ikke venstresiden som innførte en blasfemiparagraf? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 10. juli 2022 #10 Del Skrevet 10. juli 2022 Har aldri hørt folk si islamisme? Det heter ekstremisme uavhengig religion. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #11 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (2 minutter siden): Når Breivik/Manshaus bedrev politisk vold: Vi må ta et oppgjør med tankegodset bak. Når muslimer bedriver politisk vold: De aller fleste muslimer er trivelig mennesker som deg og meg. Begge påstandene over er sanne, men det blir for dumt å velge ett narrativ i det ene tilfellet, og et annet i det andre. Når muslimer angriper Sian el lignende, så leter venstresiden etter grunner til å putte Sian i fengsel, og unnskylde muslimenes (forsøk på) vold. Hvorfor skal man ikke kunne rangere religioner. Jeg er ateist og velger å rangere de verdensreligionene med Buddhisme øverst, og Islam nederst. Og var det ikke venstresiden som innførte en blasfemiparagraf? Kilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 10. juli 2022 #12 Del Skrevet 10. juli 2022 Breivik var ikke kristen, han sa blant annet at Jesus var patetisk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #13 Del Skrevet 10. juli 2022 (endret) 4 hours ago, Gugglo said: Kilde? Ta et oppgjør med: https://www.facebook.com/19918483662/posts/10157992188263663/ Unnskylde muslimer: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OrM6dw/tre-flyktninger-krysser-hverandres-spor Slutt å kaste bort tiden min med å be om kilder til ting som er allment kjent. Endret 10. juli 2022 av Vaffelhunden 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #14 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (2 minutter siden): Ta et oppgjør med: https://www.facebook.com/19918483662/posts/10157992188263663/ Unnskylde muslimer: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OrM6dw/tre-flyktninger-krysser-hverandres-spor Slutt å kaste bort tiden min med å om kilder til ting som er allment kjent. En person er ikke venstresiden. Du skrev at hele venstresiden... Vaffelhunden skrev (18 minutter siden): Når muslimer angriper Sian el lignende, så leter venstresiden etter grunner til å putte Sian i fengsel, og unnskylde muslimenes (forsøk på) vold. Du må pent komme med kilder til påstandene dine skal du bli tatt seriøst. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #15 Del Skrevet 10. juli 2022 1 minutt siden, Gugglo said: En person er ikke venstresiden. Du skrev at hele venstresiden... Du må pent komme med kilder til påstandene dine skal du bli tatt seriøst. Jeg skrev ikke hele venstresiden, jeg skrev venstresiden, hvilket impliserer venstresiden generelt. Hvis dette ikke er representativt for venstresiden generelt, så er det merkelig at det ikke later til å være vesentlig motstand mot disse narrativene på venstresiden. Man trenger ikke kilder for kjente fakta, eller logiske påstander. Eksempelvis at menn er høyere enn kvinner, eller at høyere forventningsverdi av kriminalitet gir mer kriminalitet. Folk som ber om kilder på dette kalles kildetroll/kildehorer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 10. juli 2022 #16 Del Skrevet 10. juli 2022 Islamisme er ikke en religion, men en politisk ideologi, riktignok basert på at religionen islam skal styre samfunnet. Man kan være muslim uten å være islamist. Man kan i teorien også være islamist uten å være muslim, selv om det blir litt spesielt. Men denne ideologien er da angivelig motivet for terrorhandlingene deres. Såkalt høyreekstreme er heller ikke nødvendigvis kristne. Men de kan enda være kristne og begå terrorhandlinger, uten at dette er motivert i deres kristne tro. Det blir da meningsløst å snakke om kristen terror. En annen ting er at "høyreekstrem" er et litt tvilsomt begrep. Hva er egentlig "høyre" vs "venstre"? Noen mener det handler om grad av statlig styring. Dvs om man er ekstremt høyre burde man da være anarkist eller liberalist. Men jeg har ikke hørt om mange terrorhandlinger begått av disse gruppene. "Høyreekstrem" har tidligere vært brukt tilnærmet synonymt med nynazist, som i voldelig etnonasjonalist. Men nazistene er jo strengt tatt venstre, siden det er forkortelse for nasjonalsosialister, uten at den siste delen nødvendigvis har blitt lagt så mye vekt på i praksis. Nå derimot, er "høyreekstrem" mer eller mindre en sekkebetegnelse på alle som sier eller gjør noe de som hevder å tilhøre venstresiden ikke liker. Så som forklarende begrep mtp terror er det særdeles dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #17 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (Akkurat nå): Jeg skrev ikke hele venstresiden, jeg skrev venstresiden, hvilket impliserer venstresiden generelt. Ok. Du skrev venstresiden generelt er ute etter å få... Vaffelhunden skrev (31 minutter siden): Når muslimer angriper Sian el lignende, så leter venstresiden etter grunner til å putte Sian i fengsel, og unnskylde muslimenes (forsøk på) vold. Siden du mener at enkeltpersoner representerer "venstresiden generelt" så lenge du ikke ser "venstresiden generelt" ta avstand fra enkeltpersoner så skulle dette holde som motbevis for din påstand. Godt motsvar mot angrepet på SIAN - fra en fyr på venstresiden 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 10. juli 2022 #18 Del Skrevet 10. juli 2022 5 minutter siden, Gugglo said: Ok. Du skrev venstresiden generelt er ute etter å få... Siden du mener at enkeltpersoner representerer "venstresiden generelt" så lenge du ikke ser "venstresiden generelt" ta avstand fra enkeltpersoner så skulle dette holde som motbevis for din påstand. Godt motsvar mot angrepet på SIAN - fra en fyr på venstresiden Det øverste har jeg ikke skrevet. Jeg vet utmerket godt at finnes motkrefter på venstresiden som ikke er helt gale, men disse får ikke gehør for sine synspunkter. Motstridene eksempler/datapunkter holder ikke til å motbevise ting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. juli 2022 #19 Del Skrevet 10. juli 2022 Vaffelhunden skrev (Akkurat nå): Det øverste har jeg ikke skrevet. Dette? Vaffelhunden skrev (18 minutter siden): Jeg skrev ikke hele venstresiden, jeg skrev venstresiden, hvilket impliserer venstresiden generelt. Du har ikke skrevet dette? Vaffelhunden skrev (1 minutt siden): Jeg vet utmerket godt at finnes motkrefter på venstresiden som ikke er helt gale, men disse får ikke gehør for sine synspunkter. Men det var premisset ditt. Vaffelhunden skrev (19 minutter siden): så er det merkelig at det ikke later til å være vesentlig motstand mot disse narrativene på venstresiden. Det er vesentlig motstand mot å få SIAN buret inne for noe de ikke er skyld i. Vaffelhunden skrev (49 minutter siden): Når muslimer angriper Sian el lignende, så leter venstresiden etter grunner til å putte Sian i fengsel, og unnskylde muslimenes (forsøk på) vold. Jeg har fortsatt ikke sett noen kilde til påstanden din. Derimot har jeg motbevist den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 10. juli 2022 #20 Del Skrevet 10. juli 2022 Lille Olly skrev (3 timer siden): Begge terrorgrupper oppfører seg likt. Den eneste forskjellen er at den ene oftest består av medlemmer fra en minoritetsgruppe. 'Islamistene' vrir og vender på islam på samme måte de høyreekstreme gjør med kristendommen. Jeg tror at dette er importert fremmedfrykt og rasisme som ligger igjen fra 11. september-angrepet i USA, og at risikoen for fremtidige terrorangrep øker hvis vi fortsetter å se på dem annerledes. Tanker? På verdensbasis ville jeg ikke akkurat kalt islamister "medlemmer fra en minoritetsgruppe". Vi har sett hvordan IS holdt på, og vi har fått med oss utallige terroraksjoner i Europa (og verden forøvrig) med flere gjerningspersoner som samarbeider. Kan det samme sies om de høyreekstreme? Hvilken gruppe var det ABB eller f.eks Manshaus tilhørte? Og hva gjorde dem spesielt kristne? Islamister er ganske ærlige i forhold til hva de kjemper for. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå