AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #61 Del Skrevet 19. juli 2022 Entern skrev (20 timer siden): Stemmer det. Utbredt på Hedmarken og Toten, sikkert hele sentrale Østlandet for alt je veit. Men er det noen på Lillehammer som sier "je" nå lenger? Itte og je er vel nesten borte. Anonymkode: 54477...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. juli 2022 #62 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det noen på Lillehammer som sier "je" nå lenger? Itte og je er vel nesten borte. Anonymkode: 54477...cec Få ☹️ Men blir aldri helt borte så lenge gausdøler og folk fra Mesnalia og omegn flytter inn 😀😀😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #63 Del Skrevet 19. juli 2022 Entern skrev (3 minutter siden): Få ☹️ Men blir aldri helt borte så lenge gausdøler og folk fra Mesnalia og omegn flytter inn 😀😀😀 Ja, oppe i "Gøss" blir det noe helt annet, ja. Men, det er mange bra folk i Gausdal og Mesnali, så det går fint. Anonymkode: 54477...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. juli 2022 #64 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, oppe i "Gøss" blir det noe helt annet, ja. Men, det er mange bra folk i Gausdal og Mesnali, så det går fint. Anonymkode: 54477...cec Ja enig, mange trivelige folk derfra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #65 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.57): Da er du kanskje ikke over 30? Det har skjedd dialekt-endringer, men vi sier «åmmen» Anonymkode: de798...63f Jo, e e gått ovæ trædve, å e å di fleste e kjennæ siæ åvn'n. Hvis jeg ikke husker helt feil..det er alltids mulig. Er ikke fra Arendal da, men Risør-området. Tror bestemor sa åmmen, når jeg tenker meg om. Ho e dau nå ra. Anonymkode: 0ffb0...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #66 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, e e gått ovæ trædve, å e å di fleste e kjennæ siæ åvn'n. Hvis jeg ikke husker helt feil..det er alltids mulig. Er ikke fra Arendal da, men Risør-området. Tror bestemor sa åmmen, når jeg tenker meg om. Ho e dau nå ra. Anonymkode: 0ffb0...fe2 dæu* Anonymkode: 0ffb0...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #67 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, e e gått ovæ trædve, å e å di fleste e kjennæ siæ åvn'n. Hvis jeg ikke husker helt feil..det er alltids mulig. Er ikke fra Arendal da, men Risør-området. Tror bestemor sa åmmen, når jeg tenker meg om. Ho e dau nå ra. Anonymkode: 0ffb0...fe2 *e å ri fleste Jammen ikke lett å skrive på dialekt. Anonymkode: 0ffb0...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 21. juli 2022 #68 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.40): I Rogaland sier de ommen. Anonymkode: b747c...af8 Jeg er fra ei bygd i Rogaland, å siden ovnen. Og de jeg kjenner fra Jæren, sier "ogen" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 21. juli 2022 #69 Del Skrevet 21. juli 2022 Mamma som er rett utenfor Oslo sier "åmmen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #70 Del Skrevet 21. juli 2022 Jeg er fra Nord-Gudbrandsdalen og sier både ovn og omn med klar og tydelig O-lyd. Som i Steikovn og steikomn. Har vokst opp med en familie der ingen andre snakker døl så dialekta mi er litt prega av det. Sånn typisk den eldre garde der jeg er fra vil nok si sånt som «hiv ei veakubbe ni omne æ du grei» eller likens «E ha sli på omne». Um e kje bomme heilt nå såklart😅 E ville nok hellan sjøl sagt «hiv ei veakubbe ni omn/ovn/åvn æ du grei» og «e ha sli på omn/ovn/åvn» alt etter hvilket humør jeg er i. Jeg kan også ofte bytte mellom døl og riksmål både muntlig og skriftlig midt i en setning, akkurat som denne posten er ett ubevisst eksempel på😂 Anonymkode: 4608b...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå