Gå til innhold

Skummet kulturmelk

Gjest Espera

Anbefalte innlegg

Blingsa når jeg kjøpte melk her om dagen og har derfor en liter skummet kulturmelk i kjøleskapet.

Spørsmålet er hva jeg kan bruke denne til - kan jeg lage sveler av denne (med litt ekstra tilsatt smeltet smør f eks)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er hva jeg kan bruke denne til - kan jeg lage sveler av denne (med litt ekstra tilsatt smeltet smør f eks)?

Det går fint, jeg brukte skummet kultur sist jeg lagde sveler. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften jeg bruker på sveler, er med skummet kulturmelk.

Det samme er yndlingsoppskriften min på hvite kakemenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakemenn

100 g smør eller margarin

3 1/2 dl sukker

1 ts hornsalt

2 1/2 dl kulturmelk (du kan også bruke vanlig melk)

12 dl hvetemel

Smelt smøret og avkjøl. Bland det tørre. Rør inn smør og melk, arbeid hurtig sammen. Legg plast over og la stå kjølig i 1-2 timer. Elt sammen og kjevl ut en leiv ca 3-4 mm tykk. Stikk ut kakemenn. Legg på plate, stekes ved 200 grader i 7-10 min. De skal være hvite og porøse. Avkjøles på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Denne må jeg prøve innen desember kommer! Min egen julemannoppskrift er med vann...

Bare hyggelig! :)

Disse er virkelig farlig gode. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! :)

Sveler (8-10 stk)

2 egg

1 dl sukker

3 dl kulturmelk

ca 4 dl hvetemel

1 ts natron

1 krm salt

Visp egg og sukker godt sammen. Tilsett kulturmelk og sikt i hvetemel blandet med natron og salt. Visp til en glatt røre. La røren svelle i 15-20 min. Sveler egner seg godt å steke på takke. Har du ikke take, bruk en stekepanne.

Smelt litt smør i en stekepanne og legg i en stor skje med drøre. Jevn røren ut med skjeen. Stek svelene lys brune på hver side ved middels varme. I teflonpanne trenger du ikke bruke fett.

server med syltetøy og evnt. rømme.

På den tradisjonelle måten avkjøles svelene og smøres med smør og serveres med sukker eller skiver av geitost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetball, stekte fleskebiter og kolrabistappe med et glass iskald kulturmelk syns jeg er nyyydelig (men ikke så mange andre ortsett fra innfødte...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Fisken!

Det var samme oppskrift som jeg har fra før, så da kan jeg nok ikke bruke skumma melk. Jeg steker dem nemlig på takke, og da setter de seg fast hvis de er magre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potetball, stekte fleskebiter og kolrabistappe med et glass iskald kulturmelk syns jeg er nyyydelig (men ikke så mange andre ortsett fra innfødte...)  ;)

La meg gjette, du skulle ikke tilfeldigvis være sunnmøring? ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Fisken!

Det var samme oppskrift som jeg har fra før, så da kan jeg nok ikke bruke skumma melk. Jeg steker dem nemlig på takke, og da setter de seg fast hvis de er magre.

Ja ok :) Jeg bruker denne oppskriften og steker i en stekepanne med litt smør i. Det fungerer veldig bra, men så har jeg ikke prøvd takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...