AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #41 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Denne rundkjøringen i Swindon i England er for viderekomne. Anonymkode: e0135...3e7 Ja, her burde nok ikke TS kjøre🤣 Anonymkode: 003e7...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #42 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er feil å gjøre slik. Bare venstre hvis du skal til venstre (avkjørsel nummer tre eller tilbake der du kom). Høyre/rett fram er høyre riktig plassering. Anonymkode: a8196...40d Jeg tror du må lese litt nøyere det du svarer på. Når det gjelder rundkjøring med fire utkjørsler, skriver dere det samme. Med tre utkjørsler: Anonymkode: 05316...ae7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #43 Del Skrevet 6. juli 2022 Snickersogtwist skrev (1 time siden): Nei, du skal ikke være til hindring. Det betyr ikke førstemann til mølla så selv om du er først inne med 1-2 sekunder, men utgjør en hindring for trafikken fra venstre som er på vei inn, så er det et vikepliktsbrudd, siden du burde forspeilet/forutsett at du ble en «hindring». Klart, du skal tilpasse farten og ikke "skynde" deg inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen gjelder vel vanlige vikepliktsregler. Anonymkode: 650a3...4d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #44 Del Skrevet 6. juli 2022 Faktisk er det ingen klare regler når det kommer til plassering av kjøretøyet i rundkjøringer. Med mindre det fremgår av f.eks piler i asfalten, eller er angitt med skilt (noe det ofte ikke er), er hvordan du plasserer kjøretøyet anbefalinger heller enn påbud. I en rundkjøring har du vikeplikt for kjøretøyene som allerede er inne i rundkjøringen, samt hvis du skal skifte fil. Du er kun forpliktet til å blinke på vei ut av rundkjøringen. Du kan altså kjøre på flere måter inne i rundkjøringen. Dette er litt av problemet med rundkjøringer, du kan møte på alt fra bestefar som kjørte Sinsenkrysset første gang i '65 med atskillig mindre trafikk, og som kjører på samme måte som han alltid har gjort, eller trafikkanter som følger anbefalingene fra kjøreskolene i dag. Det avhenger rett og slett litt av hvem man hører på. Faren med å f.eks ligge "unaturlig" i rundkjøringen er jo at det øker risikoen for uhell og misforståelser, men ulovlig er det altså ikke. Anonymkode: cd602...6fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #45 Del Skrevet 6. juli 2022 I Bergen er det faktisk forskjellig fra rundkjøring til rundkjøring 😅 Følg skiltene. Blink deg alltid ut av rundkjøringen og sjekk blindsonen! Anonymkode: 31419...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #46 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, hvis jeg skal lengst til venstre av utkjørslene så holder jeg venstre blinklyset på ut av rundkjøringen. hvis jeg skal først ut til høyre så lar jeg høyre blikklys stå på. Anonymkode: 62710...c55 Håper du tuller? Du blinket til venstre dersom du skal til venstre i rundkjøringen og så lar du dette blinklys stå på helt til du har kjørt ut av rundkjøringen? Anonymkode: 792cc...7ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #47 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Denne rundkjøringen i Swindon i England er for viderekomne. Anonymkode: e0135...3e7 Husk at en kjører på andre siden der. Så jeg hadde sikkert krasjet i alle de bilene Anonymkode: c46b3...c3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #48 Del Skrevet 6. juli 2022 Blinklysene angir hvor du skal ut.Hvis du skal rett frem skal du ikke bruke blinklys, til høyre er det høyre blinklyset, og venstre hvis det er alle avkjørsler til venstre for den som går rett frem. Anonymkode: 0f8ed...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #49 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noe jeg har opplevd OFTE i det siste, er folk som blinker TIL VENSTRE når de kjører inn i rundkjøringen, selv om de skal rett frem!! Det er visst det man lærer nå for tiden, fordi man skal «blinke seg inn» i rundkjøringen.. Skaper mange nesten-ulykker!! Anonymkode: 1c6d5...ced Er det noen som har tatt lappen den siste tiden som kan bekrefte eller avkrefte dette? Altså, lærer man nå for tiden at man skal blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen, selv om man skal rett frem? Anonymkode: 1c6d5...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #50 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noen som har tatt lappen den siste tiden som kan bekrefte eller avkrefte dette? Altså, lærer man nå for tiden at man skal blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen, selv om man skal rett frem? Anonymkode: 1c6d5...ced Det er i såfall helt på trynet, min kjørelærer terpet veldig på at vi blinker IKKE til venstre med mindre vi faktisk svinger til venstre i rundkjøringen, altså 3 og 4 avkj.. det er 12 år siden Anonymkode: c46b3...c3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #51 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen som har tatt lappen den siste tiden som kan bekrefte eller avkrefte dette? Altså, lærer man nå for tiden at man skal blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen, selv om man skal rett frem? Anonymkode: 1c6d5...ced Bare hvis det er tre utkjøringer totalt i rundkjøringen. Da fikk vi beskjed om at skulle vi ut i første avkjøring, så gav vi signal til høyre, mens hvis vi skulle rett frem eller tilbake der vi kom fra, signaliserte vi til venstre. Men hvis det var fire eller flere avkjørsler i rundkjøringen, skulle de to første avkjørslene signaliseres med høyre blinklys, og de to siste med venstre. Hvis du skal rett frem, så skal du blinke ut av rundkjøringen rett etter siste avkjørselen før du skal ut. Alttid blinke til høyre når du skal ut av rundkjøring, uansett hvilken av utkjørslene du kjører ut på. Anonymkode: 7055c...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinEater Skrevet 7. juli 2022 #52 Del Skrevet 7. juli 2022 Lærer man ikke dette her når man tar lappen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #53 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke lov å kjøre samme retning tilbake. Anonymkode: a6fdc...d5d Jo da, det er det. Anonymkode: 46e68...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #54 Del Skrevet 7. juli 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Det går ikke an å kjøre til venstre ut av en rundkjøring. Ikke i Norge i hvert fall. Anonymkode: 8f128...8ca Det gjør det vel det, men du må naturligvis kjøre rundt rundkjøringen, før du tar avkjøringen til venstre for din opprinnelige posisjon når du entret rundkjøringen. Anonymkode: 07083...ba4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #55 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis det er to kjørefelt inn, i og ute av rundkjøring, må man da bytte felt når man kjører ut av rundkjøringen til venstre fra innerste felt eller kan man holde venstre felt hele veien? Anonymkode: 23dc6...370 Hvis du holder venstre felt hele veien vil du forbli i rundkjøringen til evig tid... Anonymkode: 46e68...723 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #56 Del Skrevet 7. juli 2022 Du er ikke den eneste der. Anonymkode: 80804...1a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oreokjeksen Skrevet 7. juli 2022 #57 Del Skrevet 7. juli 2022 (endret) . Endret 7. juli 2022 av oreokjeksen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #58 Del Skrevet 7. juli 2022 I en rundkjøring her jeg bor er det to mulig utganger (i tillegg hele veien rundt), til høyre og rett frem. Den tredje utgangen er innkjøring forbudt. Når jeg skal rett frem legger jeg meg til venstre, og når skal til høyre legger jeg meg til høyre. Noe annet er ekstremt ineffektivt. Anonymkode: c1dfa...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 7. juli 2022 #59 Del Skrevet 7. juli 2022 Kjøring krever planlegging. Du må tenke på hvor du skal og veien dit. Har øvelseskjørt med mange. Jeg har alltid, veldig tidlig i prosessen tatt dem med i et område med mange rundkjøringer. Bor i Trondheim, Byåsen er perfekt. Fram og tilbake. Øve, øve. Ja, blinker inn, og blinker ut. Les skilt. Et menneske sa til meg engang, du skal kjøre og vise tegn(blinklys), som du vil andre skal gjøre rundt deg. Den har jeg alltid beholdt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #60 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er da ikke et problem det... tviler på at de kutter. Tror det er heller du som bryter vikeplikten. For i rundkjøringen så gjelder normale vikepliktsregler. Hvis det er to filer på vei utav rundkjøringen så er det fort gjort å ikke se seg for. Er det 1 fil ut, så er det høyreregel som gjelder. Hva har du ved filbytte? Vikeplikt. Hvem har du vikeplikt for? De som er i feltet du skal inn i og de til høyre. Ligger du i venstre og du og han til høyre skal ut, og det er 1 felt på veien du skal inn i, så har du i venstrefelt vikeplikt for han til høyre. Filskifte er ikke så komplisert, som sagt. Vikeplikt for dem i filen du skal inn i og de til høyre for deg. Så lenge ingenting annet er skiltet. Anonymkode: 664a9...2f1 Jo, de kutter. Her har du misforstått hva hun mener. Anonymkode: e93fa...da9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå