AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #21 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre? Anonymkode: 62710...c55 Så lenge ingenting annet er opplyst med piler og skilt; Første og andre (rett frem) - høyrefil. Tredje og fjerde siste utkjøring (som vil si der du kom inn i rundkjøringen) - venstrefil. Skal du kjøre rundt og rundt 7 ganger - venstrefil. Du har vikeplikt når du er inne i rundkjøringen. Når du ligger i venstrefil så har du vikeplikt for de til høyre for deg. Noen er feige og legger seg ytterst til tross for at de skal hele veien rundt. Ikke et gedigent problem, heller det enn å tulle med vikeplikten inne i rundkjøringen. Men du blokkerer unødvendig for de som skal første mulighet ut, de kan da i teorien og praksis kjøre inn og ut på siden av deg uten at dere hindrer hverandre. Plassering og blinklys er viktig for god flyt i rundkjøring. Blinklys er så viktig i rundkjøringer og svært mange er så irriterende sløve på akkurat det. Både inn og ut. Min lille pet peeve i trafikken. Skal du ut de to siste mulighetene, ta for gudsskyld å legg deg riktig (venstre) og blink til venstre. Da vet alle at du skal rundt eller "kjøre langt" som kjørelæreren alltid sa. Gjør du det, så kan du kjøre rundt å rundt 20 ganger uten å plage noen som helst. Det blir flyt i trafikken rundt deg uten at noen merker at du er der. Plassering og blinklys funker fjell det, så lenge folk faktisk bruker det riktig og gjør det de signaliserer. Anonymkode: 664a9...2f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #22 Del Skrevet 6. juli 2022 Det verste er jo der det er to filer, og begge filene har lov til å kjøre rett frem, og bilen i høyre fil KUTTER svingen. Skjer daglig i Hamar, virker ikke som folk skjønner de nye rundkjøringene. Livsfarlig, de gangene jeg ligger parallelt med en bil og ikke må bråbremse er svært sjeldent. Så mitt beste tips: For guds skyld ikke bytt fil i rundkjøringen med mindre du er bevisst på at du bytter fil og tilhørende regler for filskifte. Anonymkode: af58a...08d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 6. juli 2022 #23 Del Skrevet 6. juli 2022 tdm900 skrev (44 minutter siden): Følg med på skilting og oppmerking. Det er ikke alltid det er. Så man må huske hovedregelen som ble nevnt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #24 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det verste er jo der det er to filer, og begge filene har lov til å kjøre rett frem, og bilen i høyre fil KUTTER svingen. Skjer daglig i Hamar, virker ikke som folk skjønner de nye rundkjøringene. Livsfarlig, de gangene jeg ligger parallelt med en bil og ikke må bråbremse er svært sjeldent. Så mitt beste tips: For guds skyld ikke bytt fil i rundkjøringen med mindre du er bevisst på at du bytter fil og tilhørende regler for filskifte. Anonymkode: af58a...08d Av denne grunnen passer jeg på å aldri ligge helt parallelt med biler i rundkjøring… Anonymkode: c3e91...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #25 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hovedregelen er at du skal bruke høyre felt inn i rundkjøringen dersom du skal til høyre eller rett fram, og venstre felt dersom du skal til venstre. I noen rundkjøringer skal du ligge i venstre felt dersom du skal rett fram (men da er dette opplyst med skilt før rundkjøringen og piler i vegbanen). Dersom du skal til venstre i rundkjøringen gir du selvfølgelig tegn til venstre, og skifter til tegn til høyre rett før du kjører ut av rundkjøringen. Man skal alltid blinke seg ut av en rundkjøring. Dersom det er en større rundkjøring og du skifter felt på vei ut, må du sjekke blindsonen til høyre da man har vikeplikt ved feltskifte. Hilsen ansatt i Statens vegvesen. Anonymkode: 221b1...bb0 Hvis det er to kjørefelt inn, i og ute av rundkjøring, må man da bytte felt når man kjører ut av rundkjøringen til venstre fra innerste felt eller kan man holde venstre felt hele veien? Anonymkode: 23dc6...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 6. juli 2022 #26 Del Skrevet 6. juli 2022 Haha, har det som deg. Skjønner reglene, men kan være noe forvirrende når man skal gjøre det i praksis. Hatet rundkjøringer da jeg øvelseskjørte og hater det fremdeles. Foretrekker de små rundkjøringene. De er mer oversiktelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 6. juli 2022 #27 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre? Anonymkode: 62710...c55 Du og halvparten av Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #28 Del Skrevet 6. juli 2022 i tillegg er alle rundkjøringer litt ulike... mener jeg satt på i en bil der vi var i en rundkjøring med fem utkjørsler en gang.. Anonymkode: ebfe8...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 6. juli 2022 #29 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Denne rundkjøringen i Swindon i England er for viderekomne. Anonymkode: e0135...3e7 Herregud :o! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 6. juli 2022 #30 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du har også vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen før deg Anonymkode: 650a3...4d3 Nei, du skal ikke være til hindring. Det betyr ikke førstemann til mølla så selv om du er først inne med 1-2 sekunder, men utgjør en hindring for trafikken fra venstre som er på vei inn, så er det et vikepliktsbrudd, siden du burde forspeilet/forutsett at du ble en «hindring». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #31 Del Skrevet 6. juli 2022 Noe jeg har opplevd OFTE i det siste, er folk som blinker TIL VENSTRE når de kjører inn i rundkjøringen, selv om de skal rett frem!! Det er visst det man lærer nå for tiden, fordi man skal «blinke seg inn» i rundkjøringen.. Skaper mange nesten-ulykker!! Anonymkode: 1c6d5...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #32 Del Skrevet 6. juli 2022 Olive_North skrev (58 minutter siden): Ja, det er korrekt. Du skal blinke til venstre hvis du skal til venstre, og endre til høyre når din avkjøring kommer. Man skal aldri blinke til venstre UT av rundkjøringen i Norge. Dersom ts blinker til venstre fordi hun skal ta utkjøringen til venstre, er det riktig, men må fremdeles blinke til høyre ut av rundkjøringen. Snickersogtwist skrev (1 time siden): Det er ganske enkelt, skal du til høyre eller rett frem, så ligger du ytterst til høyre, skal du Venster så legger du deg lengst til venster, når du skal ut så blinker du i god tid og sjekker speilet. er egentlig ikke noe hokus pokus men mange tror du har «vikeplikt for førstemann inn i rundkjøringen» det er en myte fra det jeg er blitt fortalt, reglen er at du ikke skal være til hindring for trafikk fra venster, uavhengig av om du e først eller ikke. Må noen fra venster bremse for å unngå deg, så er det et vikepliktsbrudd. Hvorfor skriver du venster? Antar du mener venstre, og da heter det venstre😅 Man har faktisk vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen, men det skal være flyt i trafikken, og man skal holde avstand. Anonymkode: 893b4...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #33 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg bruker å kjøre slik: rundkjøring med fire armer (utkjørsler): hvis jeg skal til høyre, blinking til høyre før rundkjøring og legge bilen til høyre i rundkjøringen. rett frem: ligge til høyre, og blinke til høyre etter jeg har passert første utkjørsel (jeg skal ut i andre) tredje eller fjerde arm/utkjørsel: venstre i rundkjøringen og alltid blinke til høyre når jeg har passert siste utkjørsel før den jeg skal kjøre ut av. rundkjøring med tre armer: plassering til høyre hvis jeg skal ut i første, men venstre hvis jeg skal ut av den andre eller i den jeg kom fra. Anonymkode: 92101...eae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 6. juli 2022 #34 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man skal aldri blinke til venstre UT av rundkjøringen i Norge. Dersom ts blinker til venstre fordi hun skal ta utkjøringen til venstre, er det riktig, men må fremdeles blinke til høyre ut av rundkjøringen. Hvorfor skriver du venster? Antar du mener venstre, og da heter det venstre😅 Man har faktisk vikeplikt for biler som allerede er i rundkjøringen, men det skal være flyt i trafikken, og man skal holde avstand. Anonymkode: 893b4...073 Hahah, noen sier vel faktisk venster, men her har det bare gått til raskt i svigene. Venstre ja. Forhåpentligvis så forstår alle hva som menes 😅 ja, forsåvidt, jeg fikk det veldig tydelig banket inn i hodet av kjørelærer at det gjaldt utover bare å ha vikeplikt, men også at man ikke skulle være årsaken til at kjøretøy fra venstRe ikke måtte endre hastighet eller kjøremønster pga av at du var til hindring for trafikkflyten fra venstre. I følge han så spesifiserer hovedreglene at man «ikke skal være til hindring», men seff, dette er 5 år siden, så det kan ha endret seg eller at ulike kjørelærere har ulike tolkninger av hovedreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #35 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det verste er jo der det er to filer, og begge filene har lov til å kjøre rett frem, og bilen i høyre fil KUTTER svingen. Skjer daglig i Hamar, virker ikke som folk skjønner de nye rundkjøringene. Livsfarlig, de gangene jeg ligger parallelt med en bil og ikke må bråbremse er svært sjeldent. Så mitt beste tips: For guds skyld ikke bytt fil i rundkjøringen med mindre du er bevisst på at du bytter fil og tilhørende regler for filskifte. Anonymkode: af58a...08d Det er da ikke et problem det... tviler på at de kutter. Tror det er heller du som bryter vikeplikten. For i rundkjøringen så gjelder normale vikepliktsregler. Hvis det er to filer på vei utav rundkjøringen så er det fort gjort å ikke se seg for. Er det 1 fil ut, så er det høyreregel som gjelder. Hva har du ved filbytte? Vikeplikt. Hvem har du vikeplikt for? De som er i feltet du skal inn i og de til høyre. Ligger du i venstre og du og han til høyre skal ut, og det er 1 felt på veien du skal inn i, så har du i venstrefelt vikeplikt for han til høyre. Filskifte er ikke så komplisert, som sagt. Vikeplikt for dem i filen du skal inn i og de til høyre for deg. Så lenge ingenting annet er skiltet. Anonymkode: 664a9...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #36 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg bruker å kjøre slik: rundkjøring med fire armer (utkjørsler): hvis jeg skal til høyre, blinking til høyre før rundkjøring og legge bilen til høyre i rundkjøringen. rett frem: ligge til høyre, og blinke til høyre etter jeg har passert første utkjørsel (jeg skal ut i andre) tredje eller fjerde arm/utkjørsel: venstre i rundkjøringen og alltid blinke til høyre når jeg har passert siste utkjørsel før den jeg skal kjøre ut av. rundkjøring med tre armer: plassering til høyre hvis jeg skal ut i første, men venstre hvis jeg skal ut av den andre eller i den jeg kom fra. Anonymkode: 92101...eae Det er feil å gjøre slik. Bare venstre hvis du skal til venstre (avkjørsel nummer tre eller tilbake der du kom). Høyre/rett fram er høyre riktig plassering. Anonymkode: a8196...40d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #37 Del Skrevet 6. juli 2022 Denne er fin: Anonymkode: a5276...9b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #38 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Denne er fin: Anonymkode: a5276...9b7 Det er ikke lov å kjøre samme retning tilbake. Anonymkode: a6fdc...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #39 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ikke lov å kjøre samme retning tilbake. Anonymkode: a6fdc...d5d Eh... Jo? Anonymkode: a5276...9b7 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #40 Del Skrevet 6. juli 2022 Mange amatører i denne tråden. Anonymkode: 0de6f...645 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå