AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #1 Del Skrevet 6. juli 2022 Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre? Anonymkode: 62710...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #2 Del Skrevet 6. juli 2022 Du må jo ligge ute til høyre om du kommer fra høyrefila, og den i venstrw kjører rett frem, det du mener? Anonymkode: c46b3...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Del Skrevet 6. juli 2022 Her jeg bor har vi stort sett bare rundkjøringer med 4 utkjørsler. Når jeg skal ut på nr 1 eller 2 legger jeg meg ytterst. Når jeg skal ut på 3 eller 4 legger jeg meg innerst. Om jeg skal ut på 3 eller 4 blinker jeg også til venstre idet jeg kjører inn i rundkjøringen. Anonymkode: 5c786...c77 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Del Skrevet 6. juli 2022 Nei, jeg ligger som regel midt i rundkjøringen hvis jeg skal rett frem. og så til høyre hvis jeg skal ut i første kryss av rundkjøringen Anonymkode: 62710...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #5 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg skal ut på 3 eller 4 legger jeg meg innerst. Om jeg skal ut på 3 eller 4 blinker jeg også til venstre idet jeg kjører inn i rundkjøringen. Hmm, jeg blinker til venstre hvis jeg skal ut til venstre jeg da. TS Anonymkode: 62710...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #6 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm, jeg blinker til venstre hvis jeg skal ut til venstre jeg da. TS Anonymkode: 62710...c55 Du må jo alltid blinke til høyre når du skal ut av en rundkjøring. Anonymkode: 5c786...c77 6 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #7 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm, jeg blinker til venstre hvis jeg skal ut til venstre jeg da. TS Anonymkode: 62710...c55 Det går ikke an å kjøre til venstre ut av en rundkjøring. Ikke i Norge i hvert fall. Anonymkode: 8f128...8ca 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 6. juli 2022 #8 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre? Anonymkode: 62710...c55 I noen rundkjøringer skal du ligge til høyre når du skal rett frem, i andre til venstre. Se på skiltingen. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 6. juli 2022 #9 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) Det er ganske enkelt, skal du til høyre eller rett frem, så ligger du ytterst til høyre, skal du Venster så legger du deg lengst til venster, når du skal ut så blinker du i god tid og sjekker speilet. er egentlig ikke noe hokus pokus men mange tror du har «vikeplikt for førstemann inn i rundkjøringen» det er en myte fra det jeg er blitt fortalt, reglen er at du ikke skal være til hindring for trafikk fra venster, uavhengig av om du e først eller ikke. Må noen fra venster bremse for å unngå deg, så er det et vikepliktsbrudd. Endret 6. juli 2022 av Snickersogtwist 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 6. juli 2022 #10 Del Skrevet 6. juli 2022 Følg med på skilting og oppmerking. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 6. juli 2022 #11 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hmm, jeg blinker til venstre hvis jeg skal ut til venstre jeg da. TS Anonymkode: 62710...c55 Ja, det er korrekt. Du skal blinke til venstre hvis du skal til venstre, og endre til høyre når din avkjøring kommer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du må jo alltid blinke til høyre når du skal ut av en rundkjøring. Anonymkode: 5c786...c77 Nei, hvis jeg skal lengst til venstre av utkjørslene så holder jeg venstre blinklyset på ut av rundkjøringen. hvis jeg skal først ut til høyre så lar jeg høyre blikklys stå på. Anonymkode: 62710...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 6. juli 2022 #13 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg husker godt saken under - som veldig godt avslører at du slettes ikke er alene om å være forvirret: https://www.nettavisen.no/uholdbart-at-forsikringsselskap-og-kjorelarere-skal-krangle-om-dette/s/12-95-8470510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Del Skrevet 6. juli 2022 Snickersogtwist skrev (16 minutter siden): er egentlig ikke noe hokus pokus men mange tror du har «vikeplikt for førstemann inn i rundkjøringen» det er en myte fra det jeg er blitt fortalt, reglen er at du ikke skal være til hindring for trafikk fra venster, uavhengig av om du e først eller ikke. Må noen fra venster bremse for å unngå deg, så er det et vikepliktsbrudd. Du har også vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen før deg Anonymkode: 650a3...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Del Skrevet 6. juli 2022 Du skal ligge i venstre felt dersom du skal av på siste avkjørsel (eller helt tilbake til avkjørselen du kommer fra). Hvis ikke, skal du ligge til høyre. Med mindre oppmerkingen sier noe annet. Anonymkode: 705b4...30e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. juli 2022 #16 Del Skrevet 6. juli 2022 En rundkjøring er i utgangspunktet en to-veis enveiskjørt forkjørsvei som er i runding. Tenk på det som en veg som er rullet til en sirkel. De som skal inn på veien har vikeplikt for de som kjører på den, og de som er "på veien" kan egentlig velge felt som de vil så lenge de ikke bryter vikeplikt, men det vanlige er å legge seg i innerste felt om man ikke skal ut på første avkjørsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har også vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen før deg Anonymkode: 650a3...4d3 Dette er det mange bøller som drar nytte av og "spurter" inn i rundkjøringen og får andre til å senke farten så mye at poenget med rundkjøringen som jevn flyt av trafikk faller bort. Anonymkode: db65a...dc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Del Skrevet 6. juli 2022 Denne rundkjøringen i Swindon i England er for viderekomne. Anonymkode: e0135...3e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Del Skrevet 6. juli 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, hvis jeg skal lengst til venstre av utkjørslene så holder jeg venstre blinklyset på ut av rundkjøringen. hvis jeg skal først ut til høyre så lar jeg høyre blikklys stå på. Anonymkode: 62710...c55 Det er feil. Du skal blinke til venstre om du skal til venstre, eller avkjørsel 3 eller 4. Men når det er tid for å kjøre ut av rundkjøringen så må du blinke til høyre for å vise at du skal ut. Hvis du ligger i innerste fil og skal ut avkjørsel nr 3(du blinker venstre) , og en bil kommer inn på andre avkjøring i ytterste fil (han skal samme veg som deg). Hvis du fortsetter og blinke venstre når dere samtidig skal ut, så tror han evt at du bruker rundkjøringen til å snu og skal fortsette til neste avkjøring (som blir din nr 4, hans nr 3).det kan bli et kjedelig sammenstøt, og det blir din skyld da det er pålagt å blinke riktig ut av en rundkjøring. Anonymkode: 8cf11...d04 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Del Skrevet 6. juli 2022 Hovedregelen er at du skal bruke høyre felt inn i rundkjøringen dersom du skal til høyre eller rett fram, og venstre felt dersom du skal til venstre. I noen rundkjøringer skal du ligge i venstre felt dersom du skal rett fram (men da er dette opplyst med skilt før rundkjøringen og piler i vegbanen). Dersom du skal til venstre i rundkjøringen gir du selvfølgelig tegn til venstre, og skifter til tegn til høyre rett før du kjører ut av rundkjøringen. Man skal alltid blinke seg ut av en rundkjøring. Dersom det er en større rundkjøring og du skifter felt på vei ut, må du sjekke blindsonen til høyre da man har vikeplikt ved feltskifte. Hilsen ansatt i Statens vegvesen. Anonymkode: 221b1...bb0 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå