Gå til innhold

Har alle ei diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser litt om ulike diagnoser, utifra alt som står må vel alle ha en form for diagnose mer eller mindre. 
ingenting er liksom normalt lenger. Er du litt oppstemt en periode og har fått gjort masse og er fornøyd har du hypomani. 
er du ukonsentrert og ustrukturert er det adhd. Ligger du på sofaen noen dager er du deprimert. Er du redd for høyder eller klaustrofobi er det angst. 
 

Det siste halvåret mitt har vært tungt. Mye stress. Jeg har vært sykmeldt og humøret har vært litt under normalen, men ikke depresjon. 
Forrige måned begynte jeg med litt småtteri i Hagen, og har tatt unna ting som har irritert meg. Når jeg først setter i gang og bestemmer meg blir det altoppslukende noen dager. Men samtidig veldig deilig å endelig få ting på plass som en har irritert seg over lenge. 
I følge dette har jeg da bipolar da eller? 😅 

jeg har ingen diagnoser, men utifra hva en leser så har vel alle noe da? 

Anonymkode: 74303...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leser litt om ulike diagnoser, utifra alt som står må vel alle ha en form for diagnose mer eller mindre. 
ingenting er liksom normalt lenger. Er du litt oppstemt en periode og har fått gjort masse og er fornøyd har du hypomani. 
er du ukonsentrert og ustrukturert er det adhd. Ligger du på sofaen noen dager er du deprimert. Er du redd for høyder eller klaustrofobi er det angst. 
 

Det siste halvåret mitt har vært tungt. Mye stress. Jeg har vært sykmeldt og humøret har vært litt under normalen, men ikke depresjon. 
Forrige måned begynte jeg med litt småtteri i Hagen, og har tatt unna ting som har irritert meg. Når jeg først setter i gang og bestemmer meg blir det altoppslukende noen dager. Men samtidig veldig deilig å endelig få ting på plass som en har irritert seg over lenge. 
I følge dette har jeg da bipolar da eller? 😅 

jeg har ingen diagnoser, men utifra hva en leser så har vel alle noe da? 

Anonymkode: 74303...d93

Nei. 

Anonymkode: 55a8c...d61

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leser litt om ulike diagnoser, utifra alt som står må vel alle ha en form for diagnose mer eller mindre. 
ingenting er liksom normalt lenger. Er du litt oppstemt en periode og har fått gjort masse og er fornøyd har du hypomani. 
er du ukonsentrert og ustrukturert er det adhd. Ligger du på sofaen noen dager er du deprimert. Er du redd for høyder eller klaustrofobi er det angst. 
 

Det siste halvåret mitt har vært tungt. Mye stress. Jeg har vært sykmeldt og humøret har vært litt under normalen, men ikke depresjon. 
Forrige måned begynte jeg med litt småtteri i Hagen, og har tatt unna ting som har irritert meg. Når jeg først setter i gang og bestemmer meg blir det altoppslukende noen dager. Men samtidig veldig deilig å endelig få ting på plass som en har irritert seg over lenge. 
I følge dette har jeg da bipolar da eller? 😅 

jeg har ingen diagnoser, men utifra hva en leser så har vel alle noe da? 

Anonymkode: 74303...d93

I hear you!

Mye overdrivelser og hysteri!

Vondt i hodet betyr migrene..🙄

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Anonymkode: 55a8c...d61

Det har vært helt altoppslukende, og når jeg først begynner med noe oppussing eller prosjekter tar det 100% av tankene og jeg kan holde på i dagesvis. Holder på til jeg blir ferdig. 
men dette er nok fordi jeg tidligere ofte har startet på noe og ikke orket å gjøre meg ferdig, blitt lei eller blitt halvgjort. 
Nå er jeg litt stolt av at jeg klarer å gjennomføre det jeg har bestemt meg for og bli ferdig. Sv og til tar jeg meg litt vann over hode, og ting er mer jobb enn jeg trodde. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (3 minutter siden):

I hear you!

Mye overdrivelser og hysteri!

Vondt i hodet betyr migrene..🙄

Det tenker jeg også. Migrene er jo en slags tilstand som er mer enn hodepine. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen.. når jeg er på jobb og har vanlige dager har jeg ikke energi til så mye ekstra. Da er det kun det helt basiske i hverdagen.. men det er nå som jeg har vært sykmeldt at jeg har funnet ut at å gjøre noe fysisk hjelper meg bort fra å sitte å tenke i sofaen, og gir også mestringsfølelse 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det tenker jeg også. Migrene er jo en slags tilstand som er mer enn hodepine. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Ikke en «slags tilstand» , men en sykdom. 
En sykdom som forringer livskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (Akkurat nå):

Ikke en «slags tilstand» , men en sykdom. 
En sykdom som forringer livskvaliteten.

Det er sant. Men en har ikke migrene hele tiden. Noen mer andre mindre. 
mitt barn har kanskje anfall to ganger i året. 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sant. Men en har ikke migrene hele tiden. Noen mer andre mindre. 
mitt barn har kanskje anfall to ganger i året. 

Anonymkode: 74303...d93

Irrelevant. Migrene er ikke hodepine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som lider av 2 dødelig diagnoser: Du har rett. Det settes diagnoser på alt, vi har nesten samfunnet full av hypokonder. 

Anonymkode: 3e1ab...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (5 minutter siden):

Irrelevant. Migrene er ikke hodepine.

Irrelevant? Mange med migrene har mye plager mens andre har mindre plager. 
nei migrene er mer enn hodepine. 
det er en kraftig hodepine som er så kraftig at en ikke tåler lys eller lyd. Kaster ofte opp. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trendy å gi folk diagnoser i dag akkurat som flesteparten av de betyr noe. 

jeg har adhd det tenker ikke de fleste over og dysleksi men det er bare noe man blir vant til at man skriver litt rotete og kan rette en setning ti ganger å ende opp med å endre den hver gang. de fleste gjemmer seg bak diagnoser akkurat som en diagnose har noe å si med mindre man snakker om noe som faktisk har en påvirkning på livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra en som lider av 2 dødelig diagnoser: Du har rett. Det settes diagnoser på alt, vi har nesten samfunnet full av hypokonder. 

Anonymkode: 3e1ab...d58

Folk googler om alt og en blir jo bekymret når en kan ta en selvtest om en er bipolar eller andre ting. Folk setter diagnoser på seg selv og det er ikke bra. Ofte henger ting veldig sammen og er naturlig - normalt

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valentin skrev (Akkurat nå):

Det er trendy å gi folk diagnoser i dag akkurat som flesteparten av de betyr noe. 

jeg har adhd det tenker ikke de fleste over og dysleksi men det er bare noe man blir vant til at man skriver litt rotete og kan rette en setning ti ganger å ende opp med å endre den hver gang. de fleste gjemmer seg bak diagnoser akkurat som en diagnose har noe å si med mindre man snakker om noe som faktisk har en påvirkning på livet. 

Helt enig! Diagnoser sier noen om spymptomer en kan ha. En er ikke diagnosen sin. 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at psykologutdanningen er så omfattende og lang, ellers hadde alle blitt diagnostisert av Gunn på Kiwi.

Når det er sagt, så setter min svigermor «diagnosen» psykopat på alle hun ikke liker. Så mange hobbypsykologer gir jo god underholdning. 
 

Samtidig finnes det mange psykologer som følger diagnosesystemet for rigid, og mange som rett og slett bare trenger hjelp til å prosessere og bearbeide traumer, får ikke hjelp fordi de ikke kvalifiserer for en alvorlig diagnose. 
 

For ikke å snakke om at fastleger skriver ut piller etter en 10 min. konsultasjon, og bidrar stort til overmedisineringen k samfunnet - som igjen er takket være den blåblå regjeringens nedtrapping av psykiatrien. 

Anonymkode: 6fd09...26f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Irrelevant? Mange med migrene har mye plager mens andre har mindre plager. 
nei migrene er mer enn hodepine. 
det er en kraftig hodepine som er så kraftig at en ikke tåler lys eller lyd. Kaster ofte opp. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Nettopp. Så i trådens ånd så er ditt barn totalt irrelevant og sammenligningen hodepine/migrene er å undergrave migrene. Altså…… Du lager en tråd om overdreven bruk av diagnoser og klikker fordi jeg nevner sammenligningen. Og fordi det gjelder ditt barn (angivelig) så tar jeg feil… 🙄

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er sant. Men en har ikke migrene hele tiden. Noen mer andre mindre. 
mitt barn har kanskje anfall to ganger i året. 

Anonymkode: 74303...d93

 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Irrelevant? Mange med migrene har mye plager mens andre har mindre plager. 
nei migrene er mer enn hodepine. 
det er en kraftig hodepine som er så kraftig at en ikke tåler lys eller lyd. Kaster ofte opp. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Det at du skriver at man ikke kan ha migrene hele tiden, vil si at du ikke aner hva du prater om og enda har mye å lære om akkurat migrene som sykdom. Kronisk migrene handler ikke kun om anfallene for mange av oss som har det, og noen av oss, som f.eks. meg, har både perioder med konstant migrene uten anfall hvorpå det kan komme et kraftig anfall etter en lang periode og vanlig klassisk migrene slik du beskriver innenfor disse periodene.. Det kan heller ikke kalles for en kraftig hodepine, for det er så mye mer enn det, man kan ikke forestille seg det før man har opplevd det selv, og det er ikke noe jeg unner min verste fiende engang. Det er også veldig mye mer enn kun lys eller lyd en ikke tåler i hverdagen, for det er faktisk slik at man må forebygge mye hele tiden (man lærer noe nytt om seg selv og migrene hele tiden, jeg lærte nylig at jeg ikke tåler diverse lyder sammen f.eks. og har hatt migrene i 16 år), ikke kun når man har anfall. Migrene er så ekstremt individuelt, og det handler om så mye mer enn det man leser på nett. Jeg tror også det siste man skal gjøre er å belære andre som har sykdommen om sykdommen når man ikke aner hvordan det er, for det er ikke noe man kan forestille seg. En vanlig eller kraftig hodepine er ikke i nærheten engang. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (Akkurat nå):

 

Det at du skriver at man ikke kan ha migrene hele tiden, vil si at du ikke aner hva du prater om og enda har mye å lære om akkurat migrene som sykdom. Kronisk migrene handler ikke kun om anfallene for mange av oss som har det, og noen av oss, som f.eks. meg, har både perioder med konstant migrene uten anfall hvorpå det kan komme et kraftig anfall etter en lang periode og vanlig klassisk migrene slik du beskriver innenfor disse periodene.. Det kan heller ikke kalles for en kraftig hodepine, for det er så mye mer enn det, man kan ikke forestille seg det før man har opplevd det selv, og det er ikke noe jeg unner min verste fiende engang. Det er også veldig mye mer enn kun lys eller lyd en ikke tåler i hverdagen, for det er faktisk slik at man må forebygge mye hele tiden (man lærer noe nytt om seg selv og migrene hele tiden, jeg lærte nylig at jeg ikke tåler diverse lyder sammen f.eks. og har hatt migrene i 16 år), ikke kun når man har anfall. Migrene er så ekstremt individuelt, og det handler om så mye mer enn det man leser på nett. Jeg tror også det siste man skal gjøre er å belære andre som har sykdommen om sykdommen når man ikke aner hvordan det er, for det er ikke noe man kan forestille seg. En vanlig eller kraftig hodepine er ikke i nærheten engang. 

Nettopp. Det er en fornærmelse når det sammenlignes med hodepine. Man viser da at man ikke forstår alvoret ved en slik sykdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (4 minutter siden):

 

Det at du skriver at man ikke kan ha migrene hele tiden, vil si at du ikke aner hva du prater om og enda har mye å lære om akkurat migrene som sykdom. Kronisk migrene handler ikke kun om anfallene for mange av oss som har det, og noen av oss, som f.eks. meg, har både perioder med konstant migrene uten anfall hvorpå det kan komme et kraftig anfall etter en lang periode og vanlig klassisk migrene slik du beskriver innenfor disse periodene.. Det kan heller ikke kalles for en kraftig hodepine, for det er så mye mer enn det, man kan ikke forestille seg det før man har opplevd det selv, og det er ikke noe jeg unner min verste fiende engang. Det er også veldig mye mer enn kun lys eller lyd en ikke tåler i hverdagen, for det er faktisk slik at man må forebygge mye hele tiden (man lærer noe nytt om seg selv og migrene hele tiden, jeg lærte nylig at jeg ikke tåler diverse lyder sammen f.eks. og har hatt migrene i 16 år), ikke kun når man har anfall. Migrene er så ekstremt individuelt, og det handler om så mye mer enn det man leser på nett. Jeg tror også det siste man skal gjøre er å belære andre som har sykdommen om sykdommen når man ikke aner hvordan det er, for det er ikke noe man kan forestille seg. En vanlig eller kraftig hodepine er ikke i nærheten engang. 

Jeg skrev at det er forskjell på hodepine og migrene. Jeg skrev også at noen klassifiserer til diagnosen migrene, og at noen er mer plager enn andre. Min sønn er lite plaget( heldigvis) mens andre er mye plaget. 
men han har fortsatt diagnose migrene og får medisin om han kan ta når han kjenner et anfall er på vei. 
 

Anonymkode: 74303...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev at det er forskjell på hodepine og migrene. Jeg skrev også at noen klassifiserer til diagnosen migrene, og at noen er mer plager enn andre. Min sønn er lite plaget( heldigvis) mens andre er mye plaget. 
men han har fortsatt diagnose migrene og får medisin om han kan ta når han kjenner et anfall er på vei. 
 

Anonymkode: 74303...d93

«Mitt barns migrene» var vel ikke trådens hovedpoeng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...