Gå til innhold

Pilotstreik i Sas fra i dag, hva gjør du nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skyntet meg før helgen å bruke opp alle bonuspoengene på SAS Eurobonus Shop. Det ble mye shopping 😅😅

Anonymkode: aa257...0b8

Jeg brukte mine på hotell i en by ganske nær hjemme. Miniferie! 😂

Anonymkode: 8cf13...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mindreårig datter og venninner som skal på flyreise med SAS den 18. Tar ingen sjangser, så har kansellert der og kjøpt nye billetter på norwegian. Det ble litt dyrere, men det er rett og slett for usikkert. Det kom inn 2 flyendringer bare siste døgnet, begge til vesentlig dårligere reisetid. Så vi får refundert fra SAS, har endret til Norwegian og slipper å sitte med hjertet i halsen. Dette kommer ikke til å ende godt. Og OM streiken blir avblåst om en ukes tid, så vil ringvirkningene vare lenge. Jeg ville ikke sittet på gjerdet med sasbilletter, dyrt hotell og 50000 bonuspoeng på en stund enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på at jeg var heldig som kom meg til Gardermoen på onsdag. Så føler jeg med dem som får ferien ødelagt. Jeg hadde selv sett etter alternative reisemåter hjem noen dager på forhånd. Først syntes jeg flyteknikerstreik og lockout var «seigpining» av flypassasjerer, så kom dette… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er kravet til pilotene? 

Er svært irritert på denne forbannede streiken. Som de fleste andre har jeg ikke reist på flere år grunnet korona, og nå skal en streik spolere ferien... 

Umusikalsk med fly streik i starten av fellesferien...

Anonymkode: 7f5fe...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er kravet til pilotene? 

Er svært irritert på denne forbannede streiken. Som de fleste andre har jeg ikke reist på flere år grunnet korona, og nå skal en streik spolere ferien... 

Umusikalsk med fly streik i starten av fellesferien...

Ikke bli sagt opp, for så å måtte søke jobb i et bemanningsbyrå med mye dårligere rettigheter, og en del annet som er helt innafor. 

Pilotene sier egentlig at nok er nok, og at de like så godt kan finne seg ny jobb direkte i lavprisselskap, som å jobbe i et selskap som uansett opptrer slik mot dem, men ikke utad.

SAS "river av plasteret", noe som i praksis betyr at de aksepterer konkurs med mindre pilotene gir seg. 

Begge parter har egentlig sitt på det rene. Flybransjen har endret seg ekstremt de siste årene, og nå er det kun lavprisselskaper med ansatte med elendige betingelser som har livets rett. 

Anonymkode: 5be80...3b8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bli sagt opp, for så å måtte søke jobb i et bemanningsbyrå med mye dårligere rettigheter, og en del annet som er helt innafor. 

Pilotene sier egentlig at nok er nok, og at de like så godt kan finne seg ny jobb direkte i lavprisselskap, som å jobbe i et selskap som uansett opptrer slik mot dem, men ikke utad.

SAS "river av plasteret", noe som i praksis betyr at de aksepterer konkurs med mindre pilotene gir seg. 

Begge parter har egentlig sitt på det rene. Flybransjen har endret seg ekstremt de siste årene, og nå er det kun lavprisselskaper med ansatte med elendige betingelser som har livets rett. 

SAS-pilotene sier jo at både Norwegian og Ryanair har bedre vilkår enn dem selv. Så bedre å søke jobb der da.

Anonymkode: 8cb0c...bb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flybransjen har virkelig endret seg senere årene. Før korona hadde jeg mange flyvninger i året (ca. 24xtur/retur). Etter korona har jeg bare vært på en eneste jobbtur. Aldri mer kommer jeg til å stresse meg på et morgenfly til Oslo for å gjennomføre et møte, som helt enkelt kan foregå på teams. Bedre for miljøet, bedre for meg, men ikke så bra for SAS. Jeg er nok ikke den eneste som har kuttet drastisk ned på jobbturer med fly (hovedsaklig SAS). 

SAS har vært en aktør som har spesialisert seg på jobbreisende, så nå er de helt nødt til å legge om strategi. Men for meg fremstår det som ledelsen har sett mest på hvordan de kan kutte kostander, men hovedfokuset bør vel heller ligge hvordan de kan legge om strategien for å tjene mer penger. 

Jeg har vært en trofast SAS kunde i mange år (også på privaten). Men det blir ikke kjøpt en eneste billett fra meg noen gang dersom de spolerer ferien min. Jeg tror SAS skyter seg selv kraftig i begge føttene nå, for mister de kundegrunnlaget sitt så overlever heller ikke datterselskapene, samma hvor mye de kutter på bemanningskost. Kundene er det som til syvende og sist holder liv i selskapet, og det er nok mange misfornøyde SAS kunder i disse dager. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som vet hvordan dette eventuelt påvirker charterflygninger? Har bestilt tur med Ving, Sunwing Airlines, men finner ikke ut om de har noen sammenheng med SAS.

Anonymkode: 08756...8b2

Skal du fly med Sunclass Airlines som er Vings eget selskap? Eller en charterflight med SAS? 

Anonymkode: 1662c...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Under "en del annet som er helt innafor" er vel bl.a:

• De ønsker forutsigbarhet, typ fast turnus. Som det er i dag får de vite hvordan de skal jobbe påfølgende måned den 15. (altså at f.eks. 15. juli får de arbeidsplanen for august). Det gjør det vanskelig å langtidsplanlegge.
  • Det er mye helgejobbing, enkelte jobber 6 av 8 helger. Det ønsker de mindre av.

Jeg jobber på bakken på Gardermoen og om dette blir langvarig kan det være at jeg blir permittert. Allikevel har de streikende SAS pilotene min fulle støtte.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har billetter fra Nord-Norge til Søreuropa med SAS på onsdag, men kjøpte ekstra fullprisbilletter med Flyr samme dag i mai. De kommer nok godt med nå.

Nordover reiser vi uansett med tog og danskebåten.

Anonymkode: 4f306...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både Norwegian og SAS burde gått konk for lenge siden. Med alle de milliarder av støtte og lån de har fått fra nordiske regjeringer. Her bør markedsprinsippet råde. Der de sterkeste og flinkest drevne selskaper overlever. 

Anonymkode: 2e2f1...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du fly med Sunclass Airlines som er Vings eget selskap? Eller en charterflight med SAS? 

Sunclass Airlines, ja. Jeg ser at det står på Vings hjemmesider at de ikke forventer at Sunclass Airlines skal bli rammet av streiken, så da får vi bare ha trua. Det er uansett noen uker til vi skal dra, så streiken kan da umulig vare så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sunclass Airlines, ja. Jeg ser at det står på Vings hjemmesider at de ikke forventer at Sunclass Airlines skal bli rammet av streiken, så da får vi bare ha trua. Det er uansett noen uker til vi skal dra, så streiken kan da umulig vare så lenge.

Som jeg ser det er eneste mulighet for at Sunclass blir rammet av streik at ansatte i SAS Ground Handling går i sympatistreik med SAS pilotene. Hvor store sjansene for at det skjer aner jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Akkurat nå ligger jeg på senga og leser på KG

Anonymkode: 3732b...e4a

Samme :nigo:

Anonymkode: 25e3b...985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper bare det ikke blir langvarig. Min svigermor i USA skal etter planen fly hit neste uke for å treffe sitt nye barnebarn. Første barnebarn møtte hun ikke på over to år pga korona, så hun gleder seg sånn til å møte denne babyen. Hun har ikke råd til en ny flybillett. Og ikke mulighet til å reise seinere heller, siden disse ukene er all ferien hun får i år 😢

Anonymkode: 109f3...c74

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å kjøpe billetter på Flyr og Norwegian. De har fortsatt mye ledig. Synes Flyr ser spennende ut.

Anonymkode: a1ec0...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Reiser om to uker, bestilte flex billetter med norwegian nå for å sikre at vi kommer oss av gårde. Tror streiken er over til da, men da har vi i hvert fall sikret ferien og får tilbake pengene om flyet går som planlagt 😅

Anonymkode: e6e7a...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter "fast" på Mallorca 😅 Har fått forlenget hotelloppholdet og i tillegg fått all inklusive på hotellet. Reiser gjennom Ving. De oppdaterer hyppig via sms, og jeg stresser ikke i det hele tatt. 

Har det absolutt ikke fælt! 😂🌞🌴

Anonymkode: 4b919...888

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Reiser om to uker, bestilte flex billetter med norwegian nå for å sikre at vi kommer oss av gårde. Tror streiken er over til da, men da har vi i hvert fall sikret ferien og får tilbake pengene om flyet går som planlagt 😅

Anonymkode: e6e7a...eff

Trodde de hadde stengt for den muligheten?

Anonymkode: 8cb0c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...