Gå til innhold

Er barn som har skilte foreldre heldigere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan får du det til å bli mer? 1/2 + 1/2 = 1

Anonymkode: a8f5e...9f9

Men den halve er jo gjerne 100 % til stede for barnet og varter opp etter alle kunstens regler. 

Hvor bra det egentlig er i lengden kan man jo spørre seg om. Men det er bok uansett mer slik: 

2/3 + 2/3 = 4/3.

Anonymkode: cc694...033

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på når foreldrene skiller seg. Barn ønsker stort sett ikke så mye livsomveltninger, så for en 12-åring kan det være mye mer negativt følelsesmessig knyttet til en skilsmisse, enn for enn 2-åring som aldri kommer til å huske livet før skilsmissen. Da er "normalen" til barnet at det f.eks. har to hjem, kun bor hos den ene, har søsken med ulike foreldre, ferier med ulike familier, osv.

Tror ikke det ene er noe bedre enn det andre.

Anonymkode: 08c4a...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste steforeldre er hyggelige folk. 

Nåja .... nåja.  Kan jaggu diskuteres. Ser jeg den helvetes heksa igjen nå i voksen alder, skal jeg harke opp ei skikkelig spyttklyse å kjøre den midt i trynet på henne. Om det så er midt på Karl-Johan.   :rasende:

Anonymkode: 8b5f4...af9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nåja .... nåja.  Kan jaggu diskuteres. Ser jeg den helvetes heksa igjen nå i voksen alder, skal jeg harke opp ei skikkelig spyttklyse å kjøre den midt i trynet på henne. Om det så er midt på Karl-Johan.   :rasende:

Anonymkode: 8b5f4...af9

Leit å høre at du personlig har hatt en dårlig opplevelse. Håper du får hjelp til å bearbeide dette på en god måte. 

Anonymkode: b6342...274

AnonymBruker
Skrevet

Tjah.. neppe,tror jeg. I en ideal verden ville det barnet ha to foreldre som er ikke bitter, som setter barnets beste foran sine følelser. At de har begge lært å gå videre og samarbeider med å oppdra barna. Og så i en ideal verden få kjærester som er like åpne og samarbeider sammen med å oppdra barn. I så fall ville barn fått to åpne hjem med to sett foreldre som er like resursterke og rause. Da ville barn fått søsken på begge sider. Det ville vært heldig.

Anonymkode: cf9aa...01b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, langt ifra. Men kjekt med høyere stipend de månedene du får det.

Anonymkode: 98071...48a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan får du det til å bli mer? 1/2 + 1/2 = 1

1/2 + 1/2 er ikke lik 1. Skillsmissebarn har mindre av alt spør du meg, spesielt når det gjelder stabilitet. 

Anonymkode: a4605...ca6

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men den halve er jo gjerne 100 % til stede for barnet og varter opp etter alle kunstens regler. 

Hvor bra det egentlig er i lengden kan man jo spørre seg om. Men det er bok uansett mer slik: 

2/3 + 2/3 = 4/3.

Anonymkode: cc694...033

Jøss, om de er så heldige så. Da jeg vokste opp som skilsmissebarn var det ikke i nærheten av 2/3. 1/3 på en god dag kanskje. Men økonomien til hver forelder blir jo gjerne dårligere enn det den var sammen, så i steden for én sydentur som vi pleide, ble det to ferier i campinghytte. Greit, man har flere tannbørster enn andre barn, men er nå det egentlig så stas?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mer tid til ferie? Mer folk rundt seg? mer støtte fra staten? mer kjærlighet?

Anonymkode: 3e754...ef6

Det kan sikkert forekomme . Men tipper at de fleste ikke opplever det sånn. 

Skrevet

Jeg vokste opp med en forelder, da den andre døde da jeg var liten. Fikk alltid høre fra mine venner med skilte foreldre at det var verre med skilte foreldre enn en død forelder.

AnonymBruker
Skrevet

Tja... å leve med foreldre som ikke har det bra er nok verre enn å leve i to hjem, stort sett.  Er nok rundt halvparten av de som lever sammen som burde vært skilt. Kan jo lure på hvor mange som er igjen... 

Anonymkode: 4e72c...aa1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Altså, min stesønn ELSKER å ha to hjem😅 Det er ikke noe han bare sier heller, han virkelig elsker å ha to forskjellige hjem. Han er nå snart 19 og bor fremdeles 50% hos begge foreldre😂

Anonymkode: efebd...2d5

Men han er jo ikke noe BARN

Anonymkode: 2115d...3c8

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (15 timer siden):

Jeg vokste opp med en forelder, da den andre døde da jeg var liten. Fikk alltid høre fra mine venner med skilte foreldre at det var verre med skilte foreldre enn en død forelder.

Min far dro, men var ikke interessert i å ha kontakt med meg. Tenkte det hadde vært bedre at han hadde vært død, for da hadde jeg sluppet å føle meg avvist. 

AnonymBruker
Skrevet
Saftelsker skrev (21 timer siden):

Foreldrene mine ble skilt da jeg var 4 mnd. Aldri hatt no problem med at de ikke bodde sammen. Syntes det var gøy å feire to bursdager, julegaver to ganger, to sydenturer om sommeren.

Fikk en stebror som var med på ferie og likte han. To kjempegreie ste-pappaer. Ville mye heller hatt det sånn enn at mamma bodde sammen pappa som var homofil og ulykkelige begge to

Men da har du jo egentlig ikke opplevd at de har bodd sammen, og heller ikke opplevd traumatiserende skilsmisse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her legger du til grunn at alle skilsmissebarn er sjalu på yngre søsken og føler seg utenfor. 

Man skal selvsagt anerkjenne disse følelsene der de finnes. Men å opplese og vedta dem som noe alle skilsmissebarn skal føle, tror jeg er dumt. Det er også helt ok å ikke føle på dette! 

Du legger også til grunn at barnet påtvinges steforeldres familie. Ikke alle skilsmissebarn får steforeldre. Ikke alle som får steforeldre tilbringer særlig tid med stefamilien. Ikke alle som tilbringer tid med stefamilien hater det. 

Barnas følelser skal anerkjennes og hensyntas. Men du kan ikke diktere at alle skal føle på disse vonde følelsene. 

Jeg har tilbragt mye av min barndom med steforeldres foreldre. De var de herligste besteforeldre man kan tenke seg, som jeg var heldig å få oppleve i barndommen. Ikke Søren om noen skal få bestemme at dette var noe skal føle negative følelser rundt. 

Anonymkode: b6342...274

Vet dessverre om altfor mange som har det slik 😕 

Anonymkode: b27be...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tja... å leve med foreldre som ikke har det bra er nok verre enn å leve i to hjem, stort sett.  Er nok rundt halvparten av de som lever sammen som burde vært skilt. Kan jo lure på hvor mange som er igjen... 

Anonymkode: 4e72c...aa1

Ja, det er sikkert bedre å leve uten to foreldre ikke har det bra i de fleste tilfeller, men i mange tilfeller ved skilsmisse, blir det da barna som ikke har det bra og må betale prisen for at voksne skal ha det bra - dessverre. 

Anonymkode: b27be...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men han er jo ikke noe BARN

Men han har vært et barn, og har alltid likt det sånn.

Anonymkode: efebd...2d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 10.03):

Men da har du jo egentlig ikke opplevd at de har bodd sammen, og heller ikke opplevd traumatiserende skilsmisse.

Nei har ikke det, men jeg vokste fortsatt opp med skilte foreldre 🤷🏻‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...