AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 Mange som diagnostiserer seg selv. En kan oppleve et alvorlig traume uten å klassifisere til diagnosen ptsd. Ptsd er en alvorlig angstlidelser med gjentatte mareritt om hendelsen og Flash back i våken tilstand. gjenopplevelser av traumet en har opplevd og sterk angst. mange kan oppleve vanskelige ting og slite med det i etterkant, og med tiden blekner det. Alt er ikke ptsd - en psykolog eller spesialist må vurdere om du har dette. De fleste som får behandling blir friske. mange går bare rundt å ramser opp diagnosene sine for å få empati.. og for å slippe at folk skal ha forventninger til de Anonymkode: a5593...cda 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #3 Skrevet 3. juli 2022 Problemet er selvdiagnostisering. Ptsd og adhd er «populære» diagnoser for tiden Anonymkode: b4bc4...278 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 Noen sier de har PTSD, men har aldri vært hos psykolog. Har en venninne som for 8 år siden, var i en bilulykke, bilene hadde svært lav fart, og ingen ble skadet. Hun går rundt og forteller folk at hun har PTSD. Men har aldri vært hos psykolog, og har ingen problemer med å kjøre bil. Hun sliter jo overhodet ikke med det som skjedde i dag. Men synes det var skremmende og traumatisk da det skjedde. Men hun kjørte jo bil igjen dagen etter, og har ikke hatt problemer i ettertid. Anonymkode: 90b79...dce 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Tror dessverre selv helsevesenet har litt døgnfluer/motediagnoser, der PTSD virker populært nå om dagen. Anonymkode: 98d61...ade 5 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen sier de har PTSD, men har aldri vært hos psykolog. Har en venninne som for 8 år siden, var i en bilulykke, bilene hadde svært lav fart, og ingen ble skadet. Hun går rundt og forteller folk at hun har PTSD. Men har aldri vært hos psykolog, og har ingen problemer med å kjøre bil. Hun sliter jo overhodet ikke med det som skjedde i dag. Men synes det var skremmende og traumatisk da det skjedde. Men hun kjørte jo bil igjen dagen etter, og har ikke hatt problemer i ettertid. Anonymkode: 90b79...dce Spør henne hvilke symptomer hun har siden hun har ptsd? Anonymkode: a5593...cda
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er selvdiagnostisering. Ptsd og adhd er «populære» diagnoser for tiden Anonymkode: b4bc4...278 Det er helsevesenet som er desperat etter å sette ei diagnose for å få folk ut igjen. Istedefor å jobbe med pasienten sine vansker. Omtrent alle barn som kommer innom bup får adhd.. men problemet er ka skje mobbing eller at skolen ikke tar tak der de skal, og eleven blir ukonsentrert og urolig.. da får de fort adhd og Ritalin. medisin skal være siste utvei etter miljøtiltak.. men slik jeg har erfart blir Ritalin kastet etter deg samtidig som barnet får konstatert adhd. Anonymkode: a5593...cda 3 3
Silva Pluvialis Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 (endret) At folk selvdiagnostiserer seg med PTSD er ikke bra, men det er ikke bare krigsveteraner og de som har opplevd grov voldtekt som kan få diagnosen. Omsorgssvikt, seksuelle overgrep, fysisk eller psykisk vold, traumatisk dødsfall, langvarig mobbing osv kan føre til PTSD. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 10 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ptsd er en alvorlig angstlidelser med gjentatte mareritt om hendelsen og Flash back i våken tilstand. gjenopplevelser av traumet en har opplevd og sterk angst. Anonymkode: a5593...cda Dette er litt merkelig egentlig. Jeg har fått diagnosen Ptsd (av psykolog, etter grundig utredning), men har ikke flashbacks eller mareritt. Har opplevd mye vondt, og er veldig preget av det i dag (og har vært det hele livet). Har mye angst. Men jeg fyller egentlig ikke hovedkravet for ptsd, som er gjentatte flashbaks og gjenopplevelser. Anonymkode: 762c3...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er helsevesenet som er desperat etter å sette ei diagnose for å få folk ut igjen. Istedefor å jobbe med pasienten sine vansker. Omtrent alle barn som kommer innom bup får adhd.. men problemet er ka skje mobbing eller at skolen ikke tar tak der de skal, og eleven blir ukonsentrert og urolig.. da får de fort adhd og Ritalin. medisin skal være siste utvei etter miljøtiltak.. men slik jeg har erfart blir Ritalin kastet etter deg samtidig som barnet får konstatert adhd. Anonymkode: a5593...cda Tror heller problemet er at dps MÅ sette en diagnose på folk for at de skal kunne gå dit. Og dps er påtvunget å hjelpe de som havner på aap. Anonymkode: 92423...972 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 Jeg ser ikke sammenhengen din på at en dårlig personlighet kan forveksles med ptsd. Når man vet at en person har opplevd noe traumatisk og viser samme symptomer så kan det jo ikke være en dårlig personlighet heller. Jeg unngår steder og temaer, om temaene dukker opp på tv så spoler jeg forbi eller gjemmer meg bort. Jeg har vanvittige mareritt og får i ny og ne bilder av hendelser ved lukt eller hva jeg ser minner om noe. I mine dårligste perioder så isolerer jeg meg, det har jeg gjort de siste 3 mnd. Har vært i full jobb, men slitt med søvn og konsentrasjon. Etter jobb er jeg kun hjemme i min lille boble. Nå føler jeg meg klar for å være litt sosial igjen, det går i perioder. Jeg er stille når jeg er i dårlig humør av å være så sliten, men ikke noe mer enn det. Før sleit jeg mer med sinne, men det har roet seg. Jeg fikk påvist ptsd i 2010, men følte meg frisk ifra 2015 til 2018. Så når det skjedde flere vonde ting så rant begeret over tilslutt. Anonymkode: 388e7...ff5 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Meg over her har opplevd fra barndommen rus, vold, overgrep, klådd på av voksen mann mellom 9 og 15 år, en mor som ble sint om jeg ikke tillot det, låst inn i mørke rom, grov voldtekt. Dette var innen jeg var 18. Så har jeg hatt en voldelig kjæreste som knivstakk, slo, dyttet, slang meg i vegger, spyttet på meg, truet meg og voldtok meg grovt. Denne ga ikke opp etter jeg dro heller så da var det gjentatte trusler, forsøk på voldtekt, materialistisk vold, besøk til alle døgnets tider som tilslutt endte med 6 mnd besøksforbud. Det var en skummel tid. Jeg endte med å måtte flytte fra alt som var kjent og kjært for å få en ny start på livet. I løpet av de siste årene har jeg blitt mamma og fikk en hevnmelding til barnevernet som gjorde at jeg ikke så barnet mitt på 1.5 måned før saken ble sjekket ut. Det satte dype spor i meg og jeg gråter hver gang det er et barn som ikke finner moren sin, eller omvendt i tv og serier. Jeg går til psykolog ennå, helt siden 2010. Anonymkode: 388e7...ff5 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men jeg fyller egentlig ikke hovedkravet for ptsd, som er gjentatte flashbaks og gjenopplevelser. Anonymkode: 762c3...bbe Du vet at flashbacks kan være i form av følelser eller kroppslige reaksjoner, også ubevisste, ikke sant? Sånn at du fryser til eller blir redd i enkelte situasjoner, men uten at du vet hvorfor? Har du ikke det, heller? Til ts: Jeg tror folk er mer åpne om diagnosene sine og at flere tør å oppsøke hjelp. Da blir det også flere med diagnoser. Å oppleve overgrep, mishandling, mobbing og vold er veldig vanlig, jeg forstår ikke hvorfor det da er overraskende at mange også blir syke av det. Anonymkode: fd83a...c4d 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at flashbacks kan være i form av følelser eller kroppslige reaksjoner, også ubevisste, ikke sant? Sånn at du fryser til eller blir redd i enkelte situasjoner, men uten at du vet hvorfor? Har du ikke det, heller? Til ts: Jeg tror folk er mer åpne om diagnosene sine og at flere tør å oppsøke hjelp. Da blir det også flere med diagnoser. Å oppleve overgrep, mishandling, mobbing og vold er veldig vanlig, jeg forstår ikke hvorfor det da er overraskende at mange også blir syke av det. Anonymkode: fd83a...c4d Derfor er det mange som har diagnosen. Mitt søsken har komplex ptsd etter alle de tingene i en og samme barndom. Anonymkode: 388e7...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #15 Skrevet 4. juli 2022 Vi som har opplevd livstruende og/eller gjentatte skrekkopplevelser kan utvikle ptsd men absolutt ikke alle. Kompleks betyr bare at at det har vært flere ganger og gjerne gjennom barndommen og gjør ikke ptsd verre enn de som ikke har kompleks. En krigsveteran som har opplevd en livstruende hendelse en gang kan ha en verre situasjonen enn de med gjentatte traumer i oppvekst osv. eller motsatt. Det er tydelig at flere her understreker de har den komplekse varianten for å få det til å høres ut de har det verst. Har du ikke mareritt og Flash på dagtid av hendelser har du trolig ikke diagnosen og er heldig! Det er grusomt å ha slike gjenopplever. ……Og de som har denne diagnosen liker svært sjeldent å utbrodere detaljer om disse opplevelsene! Unngåelse av lignende farer er vanlig og man pleier å unngå å prate om dette. Nå er det slik at kompleks ptsd kan være en del likt som en del diagnoser eller og man kan utvikle flere. Personer som opplever vansker etter en potensielt traumatisk hendelse kan utvikle ulike lidelser i stedet for eller i tillegg til PTSD; psykosomatiske plager, depresjon, rusbruk, psykose, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelse eller «utfordrende atferd». Anonymkode: e870c...866 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har bare fortalt om diagnosen min her inne. Ellers så vet Nav og behandlere om den. Jeg ønsker ikke å belaste familie og venner med kunnskap om det jeg har opplevd og konsekvensene i forhold til det. Siden jeg også har en fysisk sykdom som påvirker meg mye - så er det den de vet om i forhold til manglende arbeidsevne. Det er for meg en kombinasjon av å beskytte meg selv og å beskytte ettermæle til h*n som utsatte meg for noen traumer. Jeg har også her inne sett hvor mange fordommer mange har i forhold til slike diagnoser, og selv tror jeg ikke at alle som har det er åpne om det privat. Anonymkode: 051f5...4b4 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #17 Skrevet 4. juli 2022 Ja, diagnosen settes for lett nå om dagen. Anonymkode: 7650f...d83 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #18 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, diagnosen settes for lett nå om dagen. Anonymkode: 7650f...d83 Av hvem? De med traumer som kanskje ikke har diagnosen men opplever seg selv med dette eller psykolog? Det er ikke enkelt å få en ptsd diagnose. Man må igjennom grundig testing. Hvis kun en lege eller psykolog har slengt ut en diagnose som det «høres ut som» burde de rapporters inn. Anonymkode: e870c...866 2
parmanoia Skrevet 4. juli 2022 #19 Skrevet 4. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Av hvem? De med traumer som kanskje ikke har diagnosen men opplever seg selv med dette eller psykolog? Det er ikke enkelt å få en ptsd diagnose. Man må igjennom grundig testing. Hvis kun en lege eller psykolog har slengt ut en diagnose som det «høres ut som» burde de rapporters inn. Anonymkode: e870c...866 Av helsepersonell. Og så har vi selvdiagnostisering. Og de som velger ut PTSD selv fordi den høres bedre ut enn mye annet. Endret 4. juli 2022 av parmanoia 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #20 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du vet at flashbacks kan være i form av følelser eller kroppslige reaksjoner, også ubevisste, ikke sant? Sånn at du fryser til eller blir redd i enkelte situasjoner, men uten at du vet hvorfor? Har du ikke det, heller? Anonymkode: fd83a...c4d Jo absolutt, det har jeg. Har veldig sterke kroppslige reaksjoner, og det er nok derfor jeg har fått diagnosen også. Anonymkode: 762c3...bbe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå