Gå til innhold

Jeg er så lei at folk tar kontakt når jeg går tur med hunden!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er så koselig når noen stopper opp og prater litt. Blir aldri bombardert med ubekvemme spørsmål, det er bare litt småprat og så god tur videre! 

Har også en veldig "pen" hund som vekker oppmerksomhet, men jeg gir tydelig signal når det ikke passer å stoppe opp (hvis jeg har det travelt eller aktivt trener hunden), men som oftest tar jeg meg tid til en liten prat.

Syns også det er litt min "plikt" å la barn i nabolaget få møte dyr på en trygg måte, altfor mange som vokser opp uten kontakt med firbente, og mange blir usikre på hund når de blir større. 

Anonymkode: 0fa6b...39c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er egentlig både sjenert, introvert, antisosial osv men syntes egentlig det var hyggelig at folk kommenterte hunden min og ville hilse osv :) Min opplevelse var at de aller aller fleste var kortfattet og hyggelige (med noen unntak så klart). Jeg hadde en snill hund men den var sjeldent interessert i å hilse på fremmede da så det største problemet var nok at den skuffet en del personer.

Jeg må innrømme at jeg snakker til folk med hund, men jeg sier som regel bare "søt/fin hund" med et smil og forventer ikke noe mer snakk. Om hunden kommer bort til meg så hilser/klapper jeg eller spør om det er ok å klappe :) Men starter ikke samtaler da med mindre de med hunden starter det selv. 

Anonymkode: 43504...769

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som det kan virke lovende for meg å finne en mann når jeg får meg hund😅

Anonymkode: 6ecda...e8c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg bryr meg ikke  om å prate til hundeeiere, men nå som jeg har fått barnebarn som jeg går endel på tur med, snakker jeg også med folk med hund. Barnebarnet er så opptatt av hunder. Nå er det faktisk sjelden jeg tar kontakt med hundeeierne , det er bare jeg og Barnebarnet som beundrer hundene sammen når de går forbi. Men noen av hundeeierne tar kontakt motsatt, og sier at Barnebarnet mitt bare kan klappe hunden, hvis hun vil. Så jeg har faktisk erfart omvendt, at de syns det er koselig at vi beundrer hunden deres. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en engstelig unnvikende pf og slike små samtaler som oppstår fordi folk er nysgjerrige på hunden (sjelden rase) er det som fyller dagene mine med mening. Jeg har ingen nære venner, jeg klarer ikke ha andre så tett innpå meg men jeg ønsker meg gode venner og det gjør meg ensom. Så for min del er det gull verdt med de som stopper opp for å hilse og snakke litt.

Anonymkode: 1434f...423

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå i en tydelig liten ring rundt folk du møter, trekk hunden litt vekk og til siden slik at du lager større avstand i møtesituasjonen. Dette funker veldig bra når jeg er ute med min hund (som er fin og en typisk familievennlig rase, som mange gjerne vil hilse på).

Tror nøkkelen ligger mye i ditt kroppsspråk.

Min hund kam riktignok hilse på alt og alle, hun er bare nysgjerrig og vennlig, så er ikke redd for at hun skal skade noen. Men jeg forsøker å lære henne at vi ikke skal bli bestekompis med alle vi treffer…

Anonymkode: 03e5e...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt hund i 3,5 år, og minst EN gang om dagen skal en fremmed/nabo ect si noe, kommentere noe med hunden min, spørre hva slags hund han er, ol. 

Jeg er bare fokusert på meg selv og han ute på tur, evt vennine jeg går tur med, men oser ABSOLUTT ikke '' kom å prat ''. Ofte heller motsatt. Alikevel blir vi oppsøkt mye ute, av folk som kommenterer at han er søt/pen/spør hva han er/om han liker å være ute ect. Jeg synes det er så masete! 

flere som opplever dette?! jeg er bare ute og går tur, lufter hunden min. jeg er ikke ute for å skravle om alt mulig uinteressant. Idag sto noen naboer utenfor når jeg helt tydelig låste meg inn, jeg så ikke på dem da jeg gikk forbi, og viste vel ganske klart at jeg var opptatt. jeg hadde med bikkja, bånd, ekstra pinnedel, og treningsutstyret hans i hendene. da døra går opp spør en nabo om han er husky, jeg sier ja, og ber hunden gå inn i oppgangen, og sier til damen at han ikke vil hilse. Så kommer hun nærmere og spør skal begynne å forklare meg at sønnen hadde en husky på besøk, og at når han klappa den så tok den halen mellom beina, og lurte på om det var typisk rasen. Jeg prøvde å forklare at dette er en del av kroppspråket når dem er usikre, og at det kan være mange grunner til usikkerhet. hun spør og spør, og døren begynner å lukke seg, så jeg står halveis inne, og mannen skjønner at jeg er brydd og ber henne la meg være ifred. Samboer forteller meg så at hun også igår kom og stilte masse spørsmål. DEtte skjer meg så sykt ofte, vil bare gå turen ifred!!

flere som synes dette er irriterende!?!?! virker som om folk tror at vi med hunder er ute på visning. tenk om noen hadde vært så påtrengende om bikkja var bytta ut med en barn, så sykt rart! folk tror hunder er offentlig attraksjon. 

Anonymkode: 958f8...a73

hva er problemet? Folk prøver bare å være hyggelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg syns det er så koselig når noen stopper opp og prater litt. Blir aldri bombardert med ubekvemme spørsmål, det er bare litt småprat og så god tur videre! 

Har også en veldig "pen" hund som vekker oppmerksomhet, men jeg gir tydelig signal når det ikke passer å stoppe opp (hvis jeg har det travelt eller aktivt trener hunden), men som oftest tar jeg meg tid til en liten prat.

Syns også det er litt min "plikt" å la barn i nabolaget få møte dyr på en trygg måte, altfor mange som vokser opp uten kontakt med firbente, og mange blir usikre på hund når de blir større. 

Anonymkode: 0fa6b...39c

Jeg vil heller si at de som stopper og snakker fordi man har hund (eller av annen grunn), er uhøflige, En skal aldri påtvinge sin nærhet eller oppmerksomhet på andre uten at den andre har bedt om dette, Det går an si dette i klartekst til den som snakker. En må kunne forlange å få gå i fred.

Anonymkode: 54f5e...257

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det er bare koselig om folk tar kontakt, når jeg og hunden min er ute på tur 😁 Elsker at folk skryter av hunden min ❤️ Da vet jeg at jeg har gjort en god jobb med han. Jeg elsker å prate hund med folk, men så skal det sies at jeg er hunde-nerd også 😁

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare overser folk jeg. Hvis de er så interessert i hund får de skaffe seg sin egen. 

Anonymkode: 57853...839

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bruk øretelefoner. Unngå blikkontakt. Solbriller.

Anonymkode: 0f406...576

Gjør dette. Skjer allikevel 

Anonymkode: 958f8...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en dalmatiner og har etter snart fem år ikke gått en eneste tur omtrent uten at noen har tatt kontakt. Barn er aller verst, de kommer seriøst løpende på daglig basis. Folk strekker seg etter hunden for å klappe, stirrer den i senk, prøver å lokke den til seg så han mister fokus eller stiller meg spørsmål. 

jeg tør aldri gå en tur og prate i tlf eller med musikk på ørene feks, fordi jeg konstant må ha oversikt sånn at det ikke kommer et barn løpende bakfra eller en snikende hånd når vi venter på å gå over veien. Min hund er bare snill, men jeg tar ingen sjanser - spesielt ikke når det kommer til barn. 

jeg er så forbanna lei, og det har ødelagt så mye på treningsfronten (i tillegg til at det er sykt slitsomt) så nå går jeg stort sett alltid med hodetelefoner uten lyd på sånn at det ser ut som jeg hører på musikk og ignorerer alt og alle rundt meg. På den måten har jeg fortsatt oversikt, og folk lar oss være bittelitt mer i fred. 

Anonymkode: dd5aa...156

Cruella De Vil

Anonymkode: 73fd6...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt og spør kreti og pleti om å få klappe hunden deres, og jeg forstår godt hva TS føler, men jeg skal innrømme at jeg har gjort det på noen av naboene. Ikke fordi det nødvendigvis var hunden i seg selv som var greia, men fordi jeg ønsket å bli kjent med naboene. Kjente ingen i området.

Nå er det også slik at noen faktisk ønsker at fremmede tar kontakt med hundene, selv om det kanskje er sjeldnere enn de følelsene TS opplever. Ene nabohunden vår var redd for folk, så jeg og samboer ble terapimennesker for den hunden, og naboen var sjeleglad for at vi stoppet opp den ene gangen. Nå kan hunden omgås fremmede uten problemer! Og vi ble godt kjent med naboene i samme slengen 😊 vinn-vinn for alle parter! 

Endret av Lacuna
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forslag gul sløyfe for mannevonde bikkjer rød sløyfe for mannevonde eiere

Anonymkode: 73fd6...fe4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canelana Markeringsdekken med tekst (3 varianter) - Hund i Norge

Vi har denne - sammen med en litt avvistende holdning på meg så funker det fjell 🤣 og det er ikke fordi vi trener hele tiden, men fordi jeg er så lei at foreldre som "bare vil la ungene klappe for de er så glad i dyr" 
HVis ungene er så glad i dyr bør dere vurdere enten å få dere dyr selv, eller ta de med til et sted de faktisk kan få kose med dyr - ikke forvente at vi med dyr skal stille til deres forlystelse i tide og utide liksom.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Vil også si at jeg bare synes det er hyggelig. Har labrador og hun elsker mennesker. Det eneste jeg ikke liker, er barn som kommer løpende eller syklende mot hunden uten å kommunisere med meg og uten foreldre i nærheten, men har ikke noe problem med å la barn klappe henne om de spør pent og jeg har full kontroll. Men det skjer egentlig veldig sjelden. Jeg synes at andre folk med hund er mye mer pratsomme enn folk uten hund :P I dag gikk jeg tur med en random fyr i 20 minutter liksom, fordi vi begge hadde hund og skulle samme vei. Har blitt god venn med flere naboer fordi hundene våre leker sammen mens vi skravler.

Hvis noen faktisk maser mens jeg har dårlig tid, så sier jeg bare "jeg må gå nå", også går jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vil heller si at de som stopper og snakker fordi man har hund (eller av annen grunn), er uhøflige, En skal aldri påtvinge sin nærhet eller oppmerksomhet på andre uten at den andre har bedt om dette, Det går an si dette i klartekst til den som snakker. En må kunne forlange å få gå i fred.

Anonymkode: 54f5e...257

er det mulig å bli mer norsk? Nå er det uhøflig å hilse på folk og nå. Ikke rart det er så mange ensomme i dette kalde landet

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør sånn 🤫 og pek på hodetelefonene 😊

Anonymkode: 7e71d...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel da man burde lære seg å se på kroppsspråket til både eier og hund  <_<  Jeg ser ofte veldig mange pene hunder jeg, menneh jeg er var på å snakke med eller klappe for det må jo gå på hundens og eierens premisser selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger er det eldre mennesker som har hatt samme rase som savner å ha hund, noen ganger mennesker som ønsker å lære om rasen før de kjøper. En gang var det en som gikk i terapi pga alvorlig fobi bla for hunder, han ønsket å prøve seg på å være i nærheten fordi min hun var rolig og vennlig. Det ble ett veldig sterkt møte med en veldig syk mann og,- han skalv som ett ospeløv men klarte til slutt å sitte på en benk med hunden foran seg og da ville han gjerne ha litt tid og klare å ta på den også. Han var veldig berørt når vi sa farvel. I løpet av de ti årene jeg hadde den hunden fikk vi lov til å bety noe for mange. 

Anonymkode: 1434f...423

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...